Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mbappe09 skrev (3 minutter siden):

Står det dårligere til med russisk luftforsvar enn normalt?

Har det skjedd noe konkret, i så fall?

Dersom de er mer eller mindre uten anti-drone-forsvar, håper jeg ukrainerne kjenner sin besøkstid, og får nøytralisert så mye som mulig fra russerne! Raska på!

Fryktet jo litt at det er mye propaganda, altså at vi kun ser vellykkede angrep, og hører nada om alle droner som tapes i forsøket. Men uansett; noen helikoptre færre er absolutt gode nyheter!

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 hours ago, <generisk_navn> said:

...og deri ligger mye av årsaksforklaringen til hvordan Putin kan holde på som han gjør.

Russerne bryr seg rett og slett ikke.

Har også inntrykk det også få i Norge som bryr seg. Er nok en liten  gruppe på dette forumet og i div kommentarfelt. Uten om det så virker det generelt som interessen er meget lav sammenlignet med 1 år siden

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
jallajall skrev (9 minutter siden):

Flightradar24 ser ikke noen spor av GPS jamming ifbm von der Leyen i Bulgaria..

DN skriver: GPS-navigeringen på von der Leyens fly gikk i svart.

kan det rett og slett ha vært en delvis defekt skjerm i flyet, mens signalene som sådan fungerte hele tiden. Og så har episoden "vokst" i deler av media til å bli russisk jamming osv. :hmm:

• Liker 1
Skrevet

Denne konflikten kommer går ingen steder. Russland kan ikke ta over hele Ukraina og Ukraina kan heller ikke stoppe Russland på grunn av Europas halvhjertet støtte. Da er det like greit at det går mot en dårlig fredsavtalet. 

Skrevet
ForTheImperium skrev (14 minutter siden):

Denne konflikten kommer går ingen steder. Russland kan ikke ta over hele Ukraina og Ukraina kan heller ikke stoppe Russland på grunn av Europas halvhjertet støtte. Da er det like greit at det går mot en dårlig fredsavtalet. 

Det er ikke Europa som er halvhjertet, ser du på verdistigningen til europeiske våpenprodusenter det siste året så ser du det, dog var vi dårlig forberedt, og usa har sviktet både Europa og Ukraina, jeg har trua på at vi bygger oss opp, og russerne vel de ødelegger seg selv, vi kan godt vente et par år og ta hele Ukraina tilbake, det er det minste jeg villig til å gi min støtte til med min stemme. 

• Liker 9
Skrevet
18 minutes ago, ForTheImperium said:

Denne konflikten kommer går ingen steder. Russland kan ikke ta over hele Ukraina og Ukraina kan heller ikke stoppe Russland på grunn av Europas halvhjertet støtte.

Det var da en dypgående analyse som står seg nok i all fremtid 🙄 (NOT)

• Liker 2
Skrevet
ForTheImperium skrev (11 minutter siden):

Det er mer enn et snev av kremlin-propaganda i det du sier.

En dårlig fredsavtale betyr at russland vinner og Ukraina taper. På mange måter har dessuten Ukraina allerede stoppet russland. Jeg vil heller ikke uten videre kalle Europas støtte for halvhjertet. Europas problem ligger mer på evnen enn viljen. Du ser også at russlands propaganda angriper nettopp Europas vilje ved å snakke om hvordans russlands seier er uunngåelig, på tross av at russerne er fullstendig impotente i felt. Det eneste de klarer er å gnage seg fremover meter for meter, til store kostnader. De har ikke hatt store fremskritt siden første ukene.

• Liker 9
Skrevet
jallajall skrev (9 timer siden):

En professor fra et universitet i Kyiv postet noen bilder fra første skoledag i dag.

Høy jenteandel. 90%? Hvor er gutta? Er dette sykepleierstudiet eller noe sånt? Dette er uansett langt under vernepliktig alder (24).

Mbappe09 skrev (9 timer siden):

With Crimea now lacking any credible air defenses, Ukraine is obliterating Russian helicopters, ships, radar arrays..

Vestlige* krim er nok litt strippet for luftvern i dag, men jeg er rimelig sikker på at de har minst 1 omtrent midt på (Feodosija?), 1 oppe ved "halsen" til fastlandet og 2 på Ukrainsk side av Kertsj-brua. Men jeg er også rimelig sikker på at flere luftvern på Krim vil gå opp i røyk snart. Flamingoen vil få Krim til å framstå som ei ribbet høns snart. Hver og en i sivilbefolkningen må gjøre seg opp en mening om de vil leve med Zelensky som leder eller pakke kofferten og reise mens Kertsj-brua ennå eksisterer. Krim har jo vært relativt pro-russisk tidligere så jeg vil anta det blir en viss kø på motorveien østover.

* Simferopol, Sevastopol og Saky.

• Liker 6
Skrevet
ForTheImperium skrev (45 minutter siden):

Jeg er enig i at Europas støtte er for svak.

Ukraina har fått for lite, for seint. 

Tenk så mange ukrainske sivile som kunne vært spart, hadde vi klart å donere adekvate mengder med luftforsvar og annet forsvarsmateriell! 💔 Det er meget kritikkverdig at vår hjelp bruker så mye tid! 

Samtidig: tenk så mye værre det hadde vært, dersom vi ikke ga noe. 🤯 Russland sliter godt, og de klarer ikke å vinne frem. Sånn sett kan man argumentere med at støtten vi gir Ukraina er (akkurat) stor nok.

___

PS: Undertegnede har lenge undret på om den halvhjertede støtten, med alle de rare restriksjonene, er en taktisk manøver fra vesten, som handler om å seigpine og tyne den russiske «stormakt» mest mulig. Å virkelig pine Kreml.. 

Jeg klarer ikke å stille meg bak en slik taktikk, da det rammer alt for mange uskyldige sivile! Jeg skulle ønske Vesten svarte resolutt, og fikk slått ned det russiske militære, uten at det trengte å ramme så mange sykehus, skoler, boligblokker, etc. etc., på Ukrainsk side. (Det Ukrainske militære er av en helt annen liga enn russerne, og går nesten aldri etter russiske sivile. De tar kun ut legitime militære mål, mens russerne begår den ene krigsforbryteren etter den andre.. 😢)

At styresmakter rundt om derimot støtter en slik seig-pint utarming, er ikke helt usannsynlig. Jeg finner ingen annen forklaringsmodell på hvorfor det var så sykt mange restriksjoner rundt våpenleveransen til Ukraina, hvertfall.. 😢

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Hver og en i sivilbefolkningen må gjøre seg opp en mening om de vil leve med Zelensky som leder eller pakke kofferten og reise mens Kertsj-brua ennå eksisterer. Krim har jo vært relativt pro-russisk tidligere så jeg vil anta det blir en viss kø på motorveien østover.

Du mener at Krim snart vil falle ut av russisk kontroll, og kunne bli gjenforent med Ukraina? 

Ingenting hadde gledet meg mer, men er nå det så særlig realistisk? Egentlig? 

Området har vært under russisk kontroll siden 2014, og det er noe ganske annet å invadere et landområde, enn å forsvare allerede kontrollerte områder.. 

• Liker 1
Skrevet
qualbeen skrev (4 minutter siden):

PS: Undertegnede har lenge undret på om den halvhjertede støtten, med alle de rare restriksjonene, er en taktisk manøver fra vesten, som handler om å seigpine og tyne den russiske «stormakt» mest mulig. Å virkelig pine Kreml..

Jeg har tenkt samme tanken. Det er mulig denne seigpiningen er bevisst fra vesten sin side. Vi 'koker frosken', og vi gjør det sakte. Målet er en fullstendig eller delvis kollaps på russisk side. Det er viktig at kollapsen skjer på senest mulig tidspunkt sånn at nå den kommer så vil ikke lenger russland ha kapasitet til å gjøre noe desperat som går ut over resten av verden. Om støtte ble gitt for mye, for tidlig, vil russland ha nok 'restkapasitet' til å gjøre noe desperat, eventuelt gå helt nordkorea. Et utarmet russland vil ikke engang kunne gjøre det.

Alternativet er at vestens giverglede styres av hvor mye angst vi får av å se på våre egne nesten tomme lagre. Hver stridsvogn vi sender minsker vår egen forsvarsevne så vi sender ikke noe før desperasjonen i ukraina forverrer seg..vi oppgraderer heller ikke fabrikkene våre før angsten overstiger smerten ved å ta midler fra andre mer fredelige tiltak.

Jeg vet ikke hvilken av disse som er mest sannsynlig. Kanskje 40/60?

• Liker 4
Skrevet

"Den vise mannen" har slått til igjen; helt ut av det blått under toppmøtet kom Xi med historiske usannheter i hensikt om å projisere Kina som en toneangivende makt med global betydning i samme stil som Putin, som hadde misbrukt 2.vk for å rettferdiggjøre hans imperiale ambisjoner og aggressivitet mot andre land. Hans maktarroganse som hadde holdt mange vekk fra ham, har ikke blitt svekket - derimot blitt snudd om på et nytt sted. 

China's military parade is a show of strength from a country devastated in World War II

Kommunistpartiet hadde spilt en mindre rolle enn Kuomintang som nå regjerer i Taiwan, ennå hadde Xi i ti år arbeidet med å underminere det historiske minnet om dette, og det hadde fått et massiv oppsving i nyere tid som selv gjør historikere i Kina mildt betenkt. Xi hadde rett og slettet apet etter Putin så meget, at det endog er pinlig å beskue. 

“World War II is being used as the framing to argue that China is now the real inheritor of that 1945 global order,”

Dette kan få meget sterke konsekvenser fordi Xi lot til ha besluttet seg for å følge etter Putin og bryte med verdenssystemet etablert i 1945, fulgt av den stadige ubetenksomme Modi som hadde blitt så dypt fornærmet, at han nektet å snakke med Trump som fant seg snakket trill rundt av russerne og ignorert av kineserne som satt hardt mot hardt. Dette skje mens EU er blitt meget sterkt svekket, så meget at man bare kan konsentrere seg om den russiske trusselen. Det virker som Putin lykte med å få Xi til å gi opp med å stoppe ham, simpelt med å trøtte ham ut. Det vil da få konsekvenser for forholdet mellom EU og Kina, for det er mange som nå mener at markedet må beskyttes mot kinesiske varer, den tyske strategien om kontrollsløs eksport har spilt fallitt for EU. 

Xi and Putin reaffirm 'old friend' ties in the face of US challenges

Europa kan nå bare glemme Kina. Inntil kineserne få vekk Xi, som er fast besluttet på å ignorere konsekvenser av hans valg fordi hans arroganse blendet ham for meget, burde EU/EØS vender seg bort fra Kina og satse på egne krefter. Men dette saboteres av de inkompetente politikerne som ikke klarer å takle innvandringssaken som er blitt meget betent, krigens i Ukraina som har blitt et vedvarende mareritt, og velferdspolitikk vers rikfolk som sett med formueskatt-saken her i Norge. Man kan ikke lenge regne med USA, hvor Trump har blitt veldig ødeleggende, og hvor det nå er voksende tegn på et kommende sammenbrudd når politikere en dag vil finne seg i et lovløst område. 

På den andre siden; i Russland har det vært sett at mange - også i Kreml - er i ferd med få nok av Putins hensynsløshet. Da det kom fram at han gir inderne rabatt på oljesalg og deretter gir kineserne mer billigere råvarer enn det den russiske nasjonaløkonomien har råd til, er det tydelig at han er mer opptatt av å illustrere makt enn å styre hans land. Økonomene i Moskva så ut til å ha gitt opp, det er nå meget rask BNP-fall per mnd., og de klarer ikke å snakke med Putin fordi frykten holde dem fra å skrike rett ut om hans galskap. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ForTheImperium skrev (1 time siden):

Denne invasjonen kommer og går ingen steder på kartet. Men Russland er et korthus med stadig færre kort i underetasjen. Og Putin sitter på toppen og er en stadig tyngre belastning for vanlige russere lengre ned i korthuset. Ukraina plukker ut kort etter kort ..

Snikpellik skrev (42 minutter siden):

Regjeringen vil øke norsk forsvarsproduksjon

Herlig! :) Veldig bra med ennå en økning.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...