Mr.M Skrevet onsdag kl 14:59 Skrevet onsdag kl 14:59 Simen1 skrev (På 26.8.2025 den 13.42): Var det noen som trodde at Ukraina skulle klare å riste av seg all korrupsjon over natta når de forlot Sovjetunionen? De som trodde det har bare sin egen naivitet å skylde på. Å kvitte seg med korrupsjon er en langvarig prosess og den langsiktige trenden er positiv for Ukraina og negativ for Russland. Håper selvsagt det går riktig vei for Ukraina neste år. ja Ukraina gjør mye for å ta tak i problemet, det verste er egentlig ikke penge-korrupsjon, men korrupte femtekolonister som først og fremst er lojale mot Russland, det innbefatter ikke nødvendigvis penger, men opplysninger og info som tjener russerne. Slike er muligens vanskeligere å avdekke, men de tar vel en og annen av de innimellom. Det nok et generasjons-aspekt ved det, og dermed vil det bli gradvis færre potensielle femtekolonister etter som tiden går, dvs. naturlig bortgang. 1 1 1
Populært innlegg oddeh Skrevet onsdag kl 15:01 Populært innlegg Skrevet onsdag kl 15:01 Ukraine Hits Russia’s Baltimore Airbase: S-300 Knocked Out, Su-24 Bombers Possibly Destroyed recent Ukrainian strike on the Baltimore airbase in Russia’s Voronezh region appears to have knocked out an S-300 air defense division and possibly destroyed two Su-24 bombers, according to open-source intelligence group CyberBoroshno, which analyzed fresh satellite imagery released on August 27. https://united24media.com/latest-news/ukraine-hits-russias-baltimore-airbase-s-300-knocked-out-su-24-bombers-possibly-destroyed-11139 Mulig nevnt før da angrepet fant sted August 16-17, 2025. 7 3
torbjornen Skrevet onsdag kl 15:08 Skrevet onsdag kl 15:08 (endret) Dragavon skrev (5 timer siden): Her trur eg nokon må ta fram kalkulatoren på nytt. Eg tippar at det skal vere 50 millionar svenske kroner, og at det blir noko slikt som 6,64 millionar Euro. Det rette er at det manglar eit sjutal. Sverige har gitt ikkje mindre enn 750 millionar svenske kroner. I følgje Google er 1 SEK = 0.09 EUR, og 750 millionar kronor blir då omlag 67,5 millionar euro. Endret onsdag kl 20:05 av torbjornen 6
Dragavon Skrevet onsdag kl 15:36 Skrevet onsdag kl 15:36 torbjornen skrev (27 minutter siden): Her trur eg nokon må ta fram kalkulatoren på nytt. Eg tippar at det skal vere 50 millionar svenske kroner, og at det blir noko slikt som 6,64 millionar Euro. Ja, eg såg tallene var litt rare, men valgte å poste den likevel siden eg regner med innholdet stemmer. Skirveleifer kan alle gløje. 1
Simen1 Skrevet onsdag kl 15:37 Skrevet onsdag kl 15:37 Jeg vet svenskekrona er sterk, men nå synes jeg de tok hardt i.. 1
engavif Skrevet onsdag kl 15:46 Skrevet onsdag kl 15:46 Den norske kronen er jo elendig. Får jo mindre og mindre for den også om man sammenligner med rubler. Nå vet jeg ikke hvordan den er mot dollar og euro, men holder rubler seg relativt sterkt selv med alle sanksjoner? 1
Mr.M Skrevet onsdag kl 16:11 Skrevet onsdag kl 16:11 Dragavon skrev (31 minutter siden): Ja, eg såg tallene var litt rare, men valgte å poste den likevel siden eg regner med innholdet stemmer. Skirveleifer kan alle gløje. virker som tallene faktisk stemmer 750 miljoner kronor i extra budgetstöd till Ukraina https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/08/750-miljoner-kronor-i-extra-budgetstod-till-ukraina/ bra vi får noe igjen for å legge igjen milliarder på Harry-handel 3 1
oddeh Skrevet onsdag kl 19:59 Skrevet onsdag kl 19:59 Russia Now Burning Record $516 Million a Day on War—$94B in First Half of 2025 Spoiler Russia’s military expenditures reached a new all-time high in the first half of 2025, totaling $94 billion, according to calculations by Janis Kluge, a research fellow at the German Institute for International and Security Affairs, based on data from Russia’s Finance Ministry. Compared to the same period in 2024, defense spending rose by 31%. Against the first half of 2023, the increase was 95%, and compared to the first year of the war in Ukraine, military outlays have tripled, Kluge’s estimates show. On average, Russia spent $15.6 billion per month—or $520 million per day—on its military. This daily sum exceeds the entire annual budgets of some of Russia’s poorest regions, including Kalmykia (about $320 million), Karachay-Cherkessia ($340 million), and the Altai Republic ($475 million). Nearly two-thirds (62%) of Russia’s defense budget is classified, according to Kluge. Over six months, around $35.6 billion was spent through open defense channels, while $58.7 billion went into “shadow” budget lines. The size of this secret budget has grown 41% year-on-year and is almost four times larger than during the first half of 2022. War Costs Soar, Oil Prices Sink: Russia’s Coffers Are Running Out of Cash Read more Category War in Ukraine War Costs Soar, Oil Prices Sink: Russia’s Coffers Are Running Out of Cash Aug 14, 2025 14:17 Between 2022 and 2024, the Russian government spent more than $225 billion on the military and defense procurement. The 2025 budget allocates a further $150 billion to “national defense”—roughly 30% of total federal spending, the highest share since the Soviet Union. When combined with the category of “national security,” which covers the Interior Ministry, the National Guard, the Investigative Committee, and intelligence agencies, security structures account for around 40% of all state spending, or about 8% of GDP. But the actual figure is expected to be even higher, a government source told Reuters. Even if peace talks on Ukraine succeed, the Kremlin does not plan to reduce military expenditures in 2026, the source added: “Shells and drones will still need to be produced, although on a slightly smaller scale. Confrontation will continue, and the army and weapons spending will grow further because the West is also increasing its military buildup.” A reduction in the defense budget may only begin in 2027, but “a return to pre-2022 levels should not be expected,” the source stressed. Previously, it was reported that Russia’s flagship rocket and spacecraft manufacturer, RKK Energia, is on the verge of bankruptcy, as internal documents reveal severe financial and structural problems within the country’s space sector. https://united24media.com/latest-news/russia-now-burning-record-516-million-a-day-on-war-94b-in-first-half-of-2025-11148 4 2
xRun Skrevet onsdag kl 20:08 Skrevet onsdag kl 20:08 (endret) Mbappe09 skrev (1 time siden): Interessant Jeg ble nyskjerring på konteksten her, så søkte litt og fant at dette skal ha vært publisert av The Economist 17. august, en uttalelse fra ca. dagen etter møtet i Ancorage 15. august, før møtet med Zelensky og EU-lederne i DC 18. august, og med tilbakeblikk til det første møtet med Trump der Zelensky ble behandlet som en skurk. Utdrag fra The Economist på Instagram: siden artikkelen ligger bak betalingsmur: Sitat Though relief was Ukrainians’ initial reaction to the summit between Donald Trump and Vladimir Putin, now they are dreading what comes next. Sketchy details from Alaska have hardened into a growing prospect of forthcoming demands that will prove impossible for Ukraine to accept. Confidence is giving way to unease, not least about the planned meeting in Washington on Monday between Mr Trump and Volodymyr Zelensky. A Ukrainian intelligence officer says the Americans are being “unbelievably aggressive” in pushing Ukraine to forfeit more land. Ser for meg at dette var en tidsaktuell mening som ble uttrykt før møtet i DC, og Trump har virket agressiv mot UA og relativt vennlig overfor RU. Endret onsdag kl 20:09 av xRun 2 1
torbjornen Skrevet onsdag kl 20:10 Skrevet onsdag kl 20:10 Mr.M skrev (3 timer siden): virker som tallene faktisk stemmer 750 miljoner kronor i extra budgetstöd till Ukraina https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/08/750-miljoner-kronor-i-extra-budgetstod-till-ukraina/ bra vi får noe igjen for å legge igjen milliarder på Harry-handel Då manglar det altså eit 7-tal i kronebeløpet, medan eurobeløpet stemmer. Eg har oppdatert innlegget mitt. 1
torbjornen Skrevet onsdag kl 20:48 Skrevet onsdag kl 20:48 Sitat Støre: Må styrke Ukrainas forsvarsevne Publisert klokken21:57 iAlt om valget 2025 Statsminister Jonas Gahr Støre svarte på spørsmål om hvilke sikkerhetsgarantier Norge vil bidra med til Ukraina under folkemøtet i Trondheim. – Den viktigste sikkerhetsgarantien vi kan gi er å styrke Ukrainas evne til å forsvare seg selv. Det er for tidlig å si hva en slik garanti skal bestå av, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). Statsministerkandidatene blir i kveld utfordret av velgerne på folkemøte på Studentersamfundet i Trondheim. Ingen av dem vet ikke hvilke spørsmål som kommer fra velgerne i publikum. ARTIKKEL Statsministerkandidatene møter velgerne til folkemøte i Trondheim 2
jallajall Skrevet onsdag kl 21:21 Skrevet onsdag kl 21:21 (endret) 32 minutes ago, torbjornen said: Mer fra Støre på folkemøtet: - Grunnet tverrsektoriell ressursbruk påvirkes trusselbildet i tilknytning til langtidsplanen og i arbeidet med en dynamisk handlekraft avgjøres styrkebidraget innenfor rammen av sikkerhetspolitikken. Endret onsdag kl 21:21 av jallajall 1
Dragavon Skrevet onsdag kl 21:33 Skrevet onsdag kl 21:33 https://www.dagbladet.no/video/russland-klarer-ikke-slukke-brannen/aVpDEHX9 1 3
Simen1 Skrevet onsdag kl 21:43 Skrevet onsdag kl 21:43 Dragavon skrev (6 minutter siden): https://www.dagbladet.no/video/russland-klarer-ikke-slukke-brannen/aVpDEHX9 Så bra! Da trenger ikke Ukraina å bruke droner på å holde den i live. Dronene kan de spare til russerne får slukket helt og reparert det ferdig. Straks det er olje i rør og tanker igjen så er det bare å sende ut en ny drone. Dette redder liv både på russisk og ukrainsk side! Angrepet i seg selv koster nok bare materielle tap, men når det bidrar til det økonomiske presset så vil det også fremskynde en avslutning på krigen, som altså sparer liv på begge sider. 6
torbjornen Skrevet onsdag kl 23:33 Skrevet onsdag kl 23:33 (endret) Trump spreier framleis russisk propaganda, snakkar tullprat om at du ikkje bør angripe eit land som er 15 gonger så stort og hevdar at både Putin og Zelenskyj er skuld i krigen. Artikkel i Die Zeit hevdar at Ukraina stod bak sprenginga av North Stream-røyrleidninga. Draps-transpersonen i Minnesota har skribla på våpen at Donald Trump må døy, samt massevis av russiske ord. Han har også lagt ut ein video der han snakkar russisk. I følgje VG-artikkel hyllar hen også Breivik og terroristen i Christchurch på New Zealand. Endret i går, 00:01 av torbjornen 1 1
torbjornen Skrevet onsdag kl 23:40 Skrevet onsdag kl 23:40 jallajall skrev (2 timer siden): Mer fra Støre på folkemøtet: - Grunnet tverrsektoriell ressursbruk påvirkes trusselbildet i tilknytning til langtidsplanen og i arbeidet med en dynamisk handlekraft avgjøres styrkebidraget innenfor rammen av sikkerhetspolitikken. Ein kan jo av og til lure på om taletuten til desse politikarane går på autopilot. Eller kanskje dei har kunstig intelligens. 2
Hekk-Tor Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden http://USA-helomvending: - Helt avgjørende https://www.nrk.no/urix/usa-har-innfort-50-prosent-toll-pa-indiske-varer-1.17544499 Det kan se ut som Trump endelig har forstått at Putin må tvinges ikke lokkes. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå