Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
jallajall skrev (5 timer siden):

Hva er egentlig forskjellen på en deal som legger til rette for et angrep på et annet europeisk land om noen år og en deal som ikke legger til rette for det? Hvordan kan en deal legge til rette for at det ikke kommer et russisk angrep på for eksempel Bulgaria eller Moldova om 8-10 år?

Og hvor er Putin om 8-10 år? Dau? Helst det.. Eller i verste fall blitt dement og dermed halsbrekkende stunts i verdensbildet.

Det finnes mikroskopiske odds for at vi kan få et noenlunde bedre skikket menneske som hans arvtager.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
engavif skrev (12 timer siden):

Jeg skal legge mine kort på bordet. Sikkert noen som vet hvem jeg er for saken min er ikke helt vanlig.

Som jeg har nevnt tidligere har jeg reist mange ganger til Russland. Jeg har hørt mye dritt her om det. Kan forstå det, men samtidig så gjør det vondt. Har også fått noe støtte her inne, noe jeg setter stor pris på.

Jeg skal ikke si så mye om privatlivet mitt. Men det er sånn at jeg har en datter på litt over 2 år og en kone der. 

Datteren min er norsk grunnet at jeg er norsk, og jeg har prøvd i lang tid å få dem til Norge. Men norske myndigheter er ganske "vanskelige " her. 

Jeg forstår på en måte at dem har et ansvar for å gi visum, oppholdstillatelse osv spesielt som situasjonen er nå. Men samtidig så er det snakk om ett lite norsk barn som ikke har noe med dette å gjøre.

Daglig er jeg engstelig om situasjonen i Russland om det utvikler seg videre, om grensen blir stengt, om jeg i det hele tatt får kontakt med min familie.

Jeg hører nesten daglig at russere er noe dritt, dem burde dø, alle er ufyselige med mer. Kona mi er russisk, og min datter vil jo også ha russiske aner. Det er rett og slett vondt å høre dem tingene som da også omhandler min datter.

Jeg forstår at folk er irritert, sinna, frustrert, og det er mange russere som har skapt et helvete for mange. Men det finnes fortsatt russere som er imot det som skjer.

Jeg har ekstremt mange forskjellige følelser når jeg reiser til Russland. Jeg er redd, men samtidig gleder meg til å holde rundt min datter og kone. 

Modig av deg å være såpass ærlig. Forstår godt at situasjonen din er vanskelig. Jeg har dessverre ingen enkel løsning på denne knipen. Selvfølgelig ønsker du å tilbringe så mye tid som mulig med ditt barn, og hennes mor. Noe som åpenbart er vrient nå, etter at Putin startet en grusom krig, og Norge/Vesten prøver så godt vi kan å svare med våre sanksjoner. 💔

Og jeg forstår godt det gjør vondt når skribenter her disser hele det russiske folk. Det påstås at samtlige, 100%, av de er onde, tarvelige, etc. Null håp! Denne påstanden er selvfølgelig feil. Rent offisielt elsker alle Putin, men det er jo fordi det er mer eller mindre defacto dødsstraff for å mene noe annet.. Og samfunnet er infiltrert med spioner fra Kreml, slik at du tør ikke si din ærlige mening til noen. Knapt til din egen aller næreste familie. 

Den kontrollen regimet har over egen befolkning er stor. Og ufattelig for oss her i vest. Vi er vandt med å kunne si statsledere midt i mot. Og selv om vi har et dysfunksjonelt media, som er mest opptatt av klikktall og sidevisninger, så har vi hvertfall et fritt media. Tror de at det skaper nok reklame-trafikk, så kaster de gjerne både kongehus, storting og regjering under bussen. Det ser vi gang på gang. Det er bra! 

Jeg tror personlig ikke alle russere er så ille som enkelte her inne vil ha det til. Men de er maktesløse ovenfor et dysfunksjonelt system. Og de har innsett at det ikke kan endres. Dessverre. Apati kalles det vel? 

Indre opprør og motstand så vi bittelitt til fra Wagner, men selv ikke de klarte å stå opp mot Kreml! Jeg aner ikke hva de truet med, men det må ha vært saftige saker, siden hele Wagner-opprøret plutselig opphørte — til tross for ingen militær motstand. At de så tilfeldigvis døde i hurtig tempo, alle som én, har vel ikke overrasket noen? 

Men; de ville (opprinnelig) gjøre opprør. Så det finnes et håp. Dessverre er regimet tydeligvis godt rigget til å motstå, og å sable ned, slike opprør! 😓

Merker jeg sporer litt av. Men hvertfall; det er ikke russere flest jeg har et problem med. Men jeg har store problem med styret de er underlagt. 

Nå bevitnet vi nettopp en avhopper fra det russiske militære. Han har søkt asyl i Norge. 👍 Jeg ønsker meg flere avhoppere velkommen! Hadde bare Putins hær forvitret innenfra, pga politisk motstand, tror jeg krigen hans hadde blitt vanskeligere å føre ... 

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet

💙💛 Slava Ukraini 💙💛

Gratulerer med dagen til Ukraina og det ukrainske folk, måtte mørket letne og lyset skinne igjen!

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
jallajall skrev (5 timer siden):

Sant nok, men kanskje «den tid den sorg»? Hvordan skal man ta høyde for noe sånt under en avtaleforhandling, og bør ikke den viktigste prioriteten være å sikre fred i Ukraina fremfor man begynner å ta høyde slike eventualiteter.

Ein må smi medan jernet er varmt og evt. gjere begge deler på ein gong.

• Liker 1
Skrevet (endret)
engavif skrev (23 timer siden):

Jeg skal legge mine kort på bordet. Sikkert noen som vet hvem jeg er for saken min er ikke helt vanlig.

Mange sier ikke så mye om slike ting. Kanskje mest fordi man frykter for å bli stigmatisert. Selv har jeg en halvbror som har russisk mor. Naboen har vært gift med en russisk kvinne i en årrekke og de har flere barn sammen.

Skulle ønske jeg kunne si at jeg forstår hvordan du har det, men det gjør jeg nok ikke. Men jeg forstår at det er vanskelig. Broren min har eksempelvis ikke kunnet reise til Russland de siste 6 årene fordi han risikerer å ende opp med å måtte avtjenr førstegangstjeneste. Broren hannes har ikke kunnet dratt til Russland siden 2003 av samme grunn. Slektninger har dem møtt i Ukraina. Men det har blitt umulig de siste årene.

Ikke helt lik situasjon. Men det er altså flere som har helt uskyldige relasjoner til det landet, og må forholde seg til problemene det skaper. Det er virkelig ikke enkelt.

Endret av Nedward
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Sitat

Norske soldater leder nå en ny internasjonal operasjon i Polen for å trene opp ukrainske styrker. Målet er å gi soldatene bedre ferdigheter og øke sjansen for å overleve.

https://www.forsvaretsforum.no/slik-skal-norge-styrke-ukrainas-kampkraft/450691

Sitat

– Vi er et demokrati. For oss er menneskeliv det mest verdifulle som finnes, og derfor gir vi ikke folket vårt valget mellom fengsel eller kjøttkverna ved fronten, slik som Russland gjør, sier Kyrylo, den ukrainske representanten i leiren.

– Derfor er denne treningen og kunnskapen så viktig for oss. Vi ønsker å gi våre soldater best mulig sjanse for å overleve ved fronten, legger han til.

Endret av Dragavon
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Sitat

Det amerikanske Patriot-luftforsvarssystemet har de siste månedene hatt store problemer med å skyte ned nye, modifiserte utgaver av russiske missiler. Det skriver DIA, en etterretningstjeneste under det amerikanske forsvaret, i en fersk rapport. 

Ukraina har i dag fem Patriot-systemer – tre donert av USA og to fra Europa – som er landets viktigste verktøy for å forsvare seg mot russiske ballistiske missiler. 

https://www.tu.no/artikler/patriot-i-trobbel-russiske-missiler-lurer-ukrainas-luftvern/561566?sharing_key=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9%24eyJ1c2VySWQiOiI5ODYwMjBkYi05ODEwLTQwZmQtODNjMy00NDE2NmNmZTYwZTkiLCJhcnRpY2xlSWQiOjU2MTU2NiwiaWF0IjoxNzU2MDIyNTU3LCJleHAiOjE3NTYxMDg5NTd9%24OOzxotc-qfxMPYqtdCZVLNvo4ElXVTFGN7vjRxxSg50

Link skal virke i 24 timer.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
qualbeen skrev (9 timer siden):

Modig av deg å være såpass ærlig. Forstår godt at situasjonen din er vanskelig. Jeg har dessverre ingen enkel løsning på denne knipen. Selvfølgelig ønsker du å tilbringe så mye tid som mulig med ditt barn, og hennes mor. Noe som åpenbart er vrient nå, etter at Putin startet en grusom krig, og Norge/Vesten prøver så godt vi kan å svare med våre sanksjoner. 💔

Og jeg forstår godt det gjør vondt når skribenter her disser hele det russiske folk. Det påstås at samtlige, 100%, av de er onde, tarvelige, etc. Null håp! Denne påstanden er selvfølgelig feil. Rent offisielt elsker alle Putin, men det er jo fordi det er mer eller mindre defacto dødsstraff for å mene noe annet.. Og samfunnet er infiltrert med spioner fra Kreml, slik at du tør ikke si din ærlige mening til noen. Knapt til din egen aller næreste familie. 

Den kontrollen regimet har over egen befolkning er stor. Og ufattelig for oss her i vest. Vi er vandt med å kunne si statsledere midt i mot. Og selv om vi har et dysfunksjonelt media, som er mest opptatt av klikktall og sidevisninger, så har vi hvertfall et fritt media. Tror de at det skaper nok reklame-trafikk, så kaster de gjerne både kongehus, storting og regjering under bussen. Det ser vi gang på gang. Det er bra! 

Jeg tror personlig ikke alle russere er så ille som enkelte her inne vil ha det til. Men de er maktesløse ovenfor et dysfunksjonelt system. Og de har innsett at det ikke kan endres. Dessverre. Apati kalles det vel? 

Indre opprør og motstand så vi bittelitt til fra Wagner, men selv ikke de klarte å stå opp mot Kreml! Jeg aner ikke hva de truet med, men det må ha vært saftige saker, siden hele Wagner-opprøret plutselig opphørte — til tross for ingen militær motstand. At de så tilfeldigvis døde i hurtig tempo, alle som én, har vel ikke overrasket noen? 

Men; de ville (opprinnelig) gjøre opprør. Så det finnes et håp. Dessverre er regimet tydeligvis godt rigget til å motstå, og å sable ned, slike opprør! 😓

Merker jeg sporer litt av. Men hvertfall; det er ikke russere flest jeg har et problem med. Men jeg har store problem med styret de er underlagt. 

Nå bevitnet vi nettopp en avhopper fra det russiske militære. Han har søkt asyl i Norge. 👍 Jeg ønsker meg flere avhoppere velkommen! Hadde bare Putins hær forvitret innenfra, pga politisk motstand, tror jeg krigen hans hadde blitt vanskeligere å føre ... 

Takk for varme ord.

Nei, det er ikke lett å si hva man har lyst til å si for russere. Som du selv er inne på. Man kan risikere lang fengselsstraff bare for å kritisere Putin. Rart å tenke på om vi i Norge skulle blitt buret inne grunnet at vi sa Støre er en tulling. 

Jeg kan forstå at russere virker som ett kaldt og brutalt folk for mange. Dem bruker hele seg selv når dem prater, forstår man ikke språket så virker det ganske ille. Er nesten engstelig noen ganger når min kone begynner med lange formidlinger. 

Samtidig går ikke russere rundt å smiler. Om man smiler til en russer vil dem nesten tro det er noe galt med deg.

Men om man blir kjent med dem, er mange kjempe hyggelige. Selv om det er naboland til Norge, så er det fortsatt ganske mye forskjellig kulturer her. Det finnes russiske idioter, jeg har møtt en del. Men det gjør det overalt i verden. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Russland skal blokkere whatsapp og telegram. Dem har tydeligvis begynt enkelte steder, der det ikke går ann å ringe med den.

Det er nesten 100 millioner mennesker som bruker whatsapp i Russland. Den er ekstremt populær, og bedrifter bruker det ofte med å prate med sine kunder.

Dem har allerede laget en tjeneste som skal ta over, kalles MAX messenger. Prøvde å laste den ned, men er ikke tilgjengelig i Norge. Man må ha russisk eller belarus telefonnummer for å bruke den.

Nok et tegn at dem ønsker 100% kontroll.

• Innsiktsfullt 5
Skrevet

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har delt hilsenene han mottok fra Kinas president Xi Jinping på uavhengighetsdagen på meldingstjenesten X.

I gratulasjonene sier Xi Jinping at partnerskapet mellom Kina og Ukraina har utviklet seg i løpet av Ukrainas 34 år med uavhengighet. Presidenten håper at det gjensidig fordelaktige partnerskapet kan utvikles videre i fremtiden.

«Jeg setter pris på Xi Jinpings gratulasjoner med Ukrainas uavhengighetsdag. Jeg understreker interessen for å utvikle en langsiktig respektfull dialog for å fremme fred, stabilitet og velstand», skriver Zelenskyj på meldingstjenesten X.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

US arms flow to Ukraine again as the Kremlin mulls a ceasefire proposal

In other developments, officials acknowledged Wednesday that Kyiv no longer has any of the longer-range Army Tactical Missile System, or ATACMS, missiles.

According to a U.S. official and a Ukrainian lawmaker on the country’s defense committee, Ukraine has run out of the ATACMs. The officials spoke on condition of anonymity to provide military weapons details.

The U.S. official said the U.S. provided fewer than 40 of those missiles overall and that Ukraine ran out of them in late January. Senior U.S. defense leaders, including the previous Pentagon chief, Lloyd Austin, had made it clear that only a limited number of the ATACMs would be delivered and that the U.S. and NATO allies considered other weapons to be more valuable in the fight.

Det er pussig, det tallet stemmer jo ikke helt med hva som tidligere har blitt opplyst i andre artikler..

WSJ: The Biden administration provided hundreds of ATACMS to Ukraine starting in 2023..
NYTBiden secretly approved the decision to send more than 100 of the longer-range missiles in mid-February, the senior U.S. official said

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Jeg merker at hver artikkeler om Ukraina i SoMe som for eks ''Norge gir milliarder til Ukraina i luftvern'' får mange negative reaksjoner. At vi har matkø, skolenedleggelser, kutt i helsevesen osv oss og istedenfor så går disse pengene til utlandet. Er ikke det litt urettferdig? Burde ikke Norge tenke på sine borgere først? Hva sier dere? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...