Delvis Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Mr.M skrev (3 timer siden): ifølge Trump selv, er jo mineral-avtalen fullgod/likeverdig med en formell sikkerhetsgaranti, som Zelenskyj og EU har mast om i lengre tid. Amerikansk tilstedeværelse på bakken, vil altså legge demper på Putin. skulle forøvrig være morsomt om Trump utfordret Putin etterhvert ved å sende kolonner med gruvedriftutstyr og ingeniører/mannskap til jordmineralforekomstene som ligger i okkuperte områder, siden disse områdene juridisk tilhører Ukraina jeg tviler egentlig på om Putin hadde turt stanse dem med makt? Rart at det ikke står mer om dette på nettavisene. Skulle tro det er en stor førstesidesak det, at det er blitt signert en sånn avtale med Ukraina? Kan være noe jeg ikke forstår helt rett her..
Samms Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai 3 hours ago, Mr.M said: ifølge Trump selv, er jo mineral-avtalen fullgod/likeverdig med en formell sikkerhetsgaranti, som Zelenskyj og EU har mast om i lengre tid. Amerikansk tilstedeværelse på bakken, vil altså legge demper på Putin. skulle forøvrig være morsomt om Trump utfordret Putin etterhvert ved å sende kolonner med gruvedriftutstyr og ingeniører/mannskap til jordmineralforekomstene som ligger i okkuperte områder, siden disse områdene juridisk tilhører Ukraina jeg tviler egentlig på om Putin hadde turt stanse dem med makt? Noko grunn til at Russland skulle stanse amerikansk utvinning av mineraler på områda dei okkuperer? Så lenge utstyret blir skipa inn via havn i dei okkuperte områda og minerala ut frå havn i dei okkuperte områda så er det dei som har kontroll på bakken som får inntektene lokalt og USA som får resten av inntektene. Kanskje Ukraina får ein liten del også. Det blir litt som i Kongo, amerikanske sikkerheitsfirma passer, mot betaling, på gruver kontrollert av kinesiske firma.
paatur Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai 6 hours ago, engavif said: Dette. Det er mange i Belarus som ikke er så fornøyd med det som skjer i Ukraina. Tror Putin gjør dette for å få enda mere kontroll over landet. Som nevnt tidligere i tråden så var jeg i Belarus i februar i år. Så 0 Russike flag eller Z.. Men det var flere som har hadde ukrainske flag fra balkongen eller klistremerker i bilen. Lokale var helt åpne på at de støttet Ukraina 7 1
engavif Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai paatur skrev (58 minutter siden): Som nevnt tidligere i tråden så var jeg i Belarus i februar i år. Så 0 Russike flag eller Z.. Men det var flere som har hadde ukrainske flag fra balkongen eller klistremerker i bilen. Lokale var helt åpne på at de støttet Ukraina Akkurat, Putin vet dette og han trenger kontroll over Belarus. 1
Mr.M Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Samms skrev (1 time siden): dei som har kontroll på bakken som får inntektene lokalt og USA som får resten av inntektene. Kanskje Ukraina får ein liten del også. hvorfor skulle USA/Ukraina gi inntektene til okkupantene? Hva skal Putin gjøre om de ikke får 5 øre?
Simen1 Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Både Combat Veteran Reacts og Jake Broe mottar hyppige drapstrusler. Jeg har sluttet å la meg overraske over sånt men det sier litt om mentaliteten til russerne, deres vestlige medløpere og MAGA. Det ser ikke ut til å være noen klare grenser mellom de tre "folkegruppene". Videoer der de snakker om truslene: Spoiler 3
Mr.M Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Delvis skrev (2 timer siden): Rart at det ikke står mer om dette på nettavisene. Skulle tro det er en stor førstesidesak det, at det er blitt signert en sånn avtale med Ukraina? Kan være noe jeg ikke forstår helt rett her.. du har vel bare gått glipp av at Trump mener det er overflødig med formell sikkerhetsgaranti. Det står ikke noe om dette i selve avtalen, men Trump's mantra har vært at "ingen tør å kødde" så lenge det er amerikanere på bakken der.
Samms Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai 11 minutes ago, Mr.M said: hvorfor skulle USA/Ukraina gi inntektene til okkupantene? Hva skal Putin gjøre om de ikke får 5 øre? Hvis ressursane USA ønsker å utvinne er i dei okkuperte områda så kan enklaste måten å få ut verdien på være å gjere ein avtale med okkupanten. Ukraina hadde sikkert protestert heftig, men skal du utvinne mineral er det behov for samarbeid med dei som har kontroll på området. Og utan samarbeid med den som kontrollerer området er det dårleg forretning å prøve seg på gruvedrift. Så i området Ukraina kontrollerer får dei sin bit av inntektene ved mineralutvinning, i dei okkuperte områda får okkupanten sin bit av inntektene ved mineralutvinning. Og tjener USA godt nok på det så får begge parter beskjed om å halde fred slik at USA kan tjene penger. 1
Kahuna Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Og nå, musikk! Fin artikkel i Aftenposten om rockens historie under sovjet og rollen den spilte i å fremskynde fallet. https://www.aftenposten.no/historie/i/73Arp8/historien-om-rockemusikk-i-sovjetunionen-akvarium-ddt-og-kino Ikke overraskende er mange av gruppene som ble forbudt under sovjet-tiden også forbudt i dag. Og gamlekara selv mener undertrykkelsen er værre nå enn den gang. Artikkelen nevner "Kino" og sangen "Jeg vil ha endring". Min russisk er nesten ikke-eksisterende men jeg tror det er Кино - Перемен / Kino Change! de viser til(?) 2 1
Socketlicker Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai skaftetryne32 skrev (6 timer siden): Det er ikke egentlig et argument du bruker her bare et personangrep, de som er som deg tenker kanskje at det er du som lever i en fantasiverden, det er jo stort sett det eneste "argumentet" du bruker, dine meningsmotstandere lever i en fantasiverden, ja det og et par halvsannheter du gjentar i det uendelige, som at Ukraina ønsker fred, well no shit sherlock selvfølgelig gjør de det, men ikke en fred som er diktert av russerne åpenbart. Nei, det er ingen som skal diktere dette. Begge sider må gi og ta for å få til fred, noe begge sider sier de ønsker og har kommet med innrømmelser for å få til.
Mr.M Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai (endret) Samms skrev (47 minutter siden): Hvis ressursane USA ønsker å utvinne er i dei okkuperte områda så kan enklaste måten å få ut verdien på være å gjere ein avtale med okkupanten. Ukraina hadde sikkert protestert heftig, men skal du utvinne mineral er det behov for samarbeid med dei som har kontroll på området. Og utan samarbeid med den som kontrollerer området er det dårleg forretning å prøve seg på gruvedrift. ikke uenig i at "avtaler/samarbeid" generelt er best, men nå satt jeg jo saken litt på spissen. Faktum er at jorden er ukrainsk eiendom alt sammen, og Putin har ikke mer rettigheter enn en simpel husokkupant. Hvis motparten (USA/Trump) ikke er redd for okkupanten, er det lite Putin kan gjøre. Selve avtalen har en interessant tittel: US-Ukraine Reconstruction Investment Fund Sitat The US treasury secretary said in a video statement that the deal would help "unlock Ukraine's growth assets". The language of the announcement shows much more solidarity with Ukraine than is usual for the Trump administration. It refers to "Russia's full scale invasion" and adds that "no state or person who financed or supplied the Russian war machine will be allowed to benefit from the reconstruction of Ukraine". https://www.bbc.com/news/articles/c5ypw7pn9q3o altså, landets verdier er tiltenkt gjenoppbygging av Ukraina, ikke å havne i Kreml. All den tid det ikke brukes russiske resurser hverken på gruvefeltene eller i havner som i Mariupol, vil evt. pengekrav fra Putin kunne anses som utilbørlig/urettmessig og i strid med intensjonen i avtalen. Hvorvidt Trump vil stå hardt på det eller ei, er en annen sak. Endret 1. mai av Mr.M 1 1
Samms Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai (endret) 47 minutes ago, Mr.M said: All den tid det ikke brukes russiske resurser hverken på gruvefeltene eller i havner som i Mariupol, vil evt. pengekrav fra Putin kunne anses som utilbørlig/urettmessig og i strid med intensjonen i avtalen. Hvorvidt Trump vil stå hardt på det eller ei, er en annen sak. Akkurat, Russland får ingen ting så lenge allt foregår på territorie Ukraina kontrollerer. Om det skal utvinnast mineral på territorie Russland kontrollerer så er det vanskeleg å ikkje involvere Russland om USA eller andre ynsker å gjere det. Endret 1. mai av Samms
Ruskepus Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Oi, Iran nekter å bøye seg for "Paven", "Presidenten", "Kongen " og "Keiseren". Nå er jeg litt usikker på hva som skjer.
toreae Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Ruskepus skrev (13 minutter siden): Oi, Iran nekter å bøye seg for "Paven", "Presidenten", "Kongen " og "Keiseren". Nå er jeg litt usikker på hva som skjer. Jøss. Om jeg slår av sarkasmen litt, hva er nyheten? Ikke vet jeg om noe "Keiseren" og Paven er død. 2
Mr.M Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Samms skrev (1 time siden): Akkurat, Russland får ingen ting så lenge allt foregår på territorie Ukraina kontrollerer. Om det skal utvinnast mineral på territorie Russland kontrollerer så er det vanskeleg å ikkje involvere Russland om USA eller andre ynsker å gjere det. det burde være mulig å være selvhjulpne uten å trenge russernes hjelp? Alt av infrastruktur i havnebyen Mariupol er ukrainsk (kaianlegg, kraner, etc) og veinettet er selvsagt også ukrainsk. Nå forenkler jeg endel, for russerne kan selvsagt finne på å sabotere og gjøre tingen vanskelig, men den omtalte avtalen skiller vel ikke på mineralforekomstenes beliggenhet? men sier "Ukrainske naturresurser" ergo, hvis Trump mener disse er noe som er uhyre viktig for USA så tror jeg han forsyner seg, selv om de ligger på områder som er okkupert. Og Putin får ikke 5 øre.
torbjornen Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai toreae skrev (1 time siden): Jøss. Om jeg slår av sarkasmen litt, hva er nyheten? Ikke vet jeg om noe "Keiseren" og Paven er død. Dette? Ikkje akkurat noko stor nyheit. Sitat 16:24 Atomsamtaler mellom Iran og USA utsettes En ny runde med atomsamtaler mellom Iran og USA som skulle finne sted til helga, er utsatt, opplyser mekler Oman. Planen var at representanter for de to landene skulle møtes lørdag. Møtet utsettes av logistikkårsaker, skriver Omans utenriksminister Badr Albusaidi på X. Han legger til at nye datoer vil kunngjøres når partene blir enige om dette. President Donald Trump, som i 2018 trakk USA ut av en eksisterende atomavtale med Iran, har uttrykt håp om en diplomatisk løsning på striden om Irans omstridte atomprogram. Målet for USA er å unngå at Iran utvikler atomvåpen. Dersom forhandlingene ikke lykkes, har Trump truet med militære operasjoner. Iranske myndigheter har avvist at de har planer om å utvikle kjernefysiske våpen. (NTB) 2
torbjornen Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Sitat Problemer med GPS-signaler i Østersjøen Publisert klokken22:18 iSverige Mange fartøy har siden forrige helg hatt problemer med GPS-dekningen i Østersjøen, og det svenske Sjöfartsverket tror noen saboterer signalene. Det skriver Aftonbladet. – Vi har ikke opplevd dette så ofte og fått så mange rapporter fra den midterste delen av Østersjøen, sier Sjöfartsverkets talsperson Sebastian Wigmo. GPS-problemene skal ikke gå ut over sikkerheten til fartøy i området, men Sjöfartsverket har sendt ut en advarsel. (NTB) 2
toreae Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai torbjornen skrev (7 minutter siden): Dette? Ikkje akkurat noko stor nyheit. Enig. Bare avsporing.
<generisk_navn> Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai Denne videoen var intens selv om det var lite action: 2
Samms Skrevet 1. mai Skrevet 1. mai 46 minutes ago, Mr.M said: det burde være mulig å være selvhjulpne uten å trenge russernes hjelp? Alt av infrastruktur i havnebyen Mariupol er ukrainsk (kaianlegg, kraner, etc) og veinettet er selvsagt også ukrainsk. Nå forenkler jeg endel, for russerne kan selvsagt finne på å sabotere og gjøre tingen vanskelig, men den omtalte avtalen skiller vel ikke på mineralforekomstenes beliggenhet? men sier "Ukrainske naturresurser" ergo, hvis Trump mener disse er noe som er uhyre viktig for USA så tror jeg han forsyner seg, selv om de ligger på områder som er okkupert. Og Putin får ikke 5 øre. I dei okkuperte områder så er det russikse soldater som har kontroll på bakken. Så enten må aktivitet avtalast med Russland eller så må USA sjølv ta kontroll på bakken. Trump er neppe så interessert i mineraler i Ukraina at han går til krig med amerikanske styrker for å få det til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå