Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det hjelper at noen av "stan" landene bryter ut...

Nå er jo Armenia også på vei ut av russernes klamme favntak... der kom mye illegale varer inn via Armenia..

Så er det lov å håpe at rotten Kadrov ånder ut snart, og kaos og utbrytere tar over der også..

Tenker Putler må øke pillebruken da..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, <generisk_navn> said:

En soldathjelm er vel ikke først og fremst beskyttelse mot beskytning, men snarere mot splinter og eksplosjonsrester. Jeg har sett at det finnes videoer der man tester ut diverse beskyttelsesutstyr mot direkte beskytning med håndvåpen opp til .50-kaliber.

Sånt er for meg "tull und töyzen", i alle fall for de største kalibrene. Dagens standard NATO-kaliber og tilsvarende skyts er kanskje verd å teste, i alle fall hva brystplater angår. Men hjelmene er som sagt ikke dimensjonert for å stoppe direkte beskytning. Om de hadde vært det ville uansett soldaten med hjelmen på hodet vært ille ute og kjøre med i beste fall en svært kraftig hjernerystelse, men mer sannsynlig dødelig hodeskade.

Du er tull und töyzen. Hjelmen er "først og fremst" beskyttelse mot alle små prosjektiler som kan komme i høy hastighet mot hodet. Inkludert men ikke begrenset til: kuler, splinter og eksplosjonsrester.

Jeg har selv vært delvis ansvarlig for beskytning av Cato Ringstad kevlar hjelmen fra forsvaret (som ble introdusert på nittitallet) for å vise kompaniet med ansatte, vernepliktige og befalsskoleelever viktigheten med å bruke hjelm. Det er imponerende hva den klarer.

Får man 90 graders skudd rett i panna med 5.56 eller over så går kulen åpenbart rett gjennom med mindre det er fra flere hundre meters hold. Hjelmen er derimot ikke laget for å stoppe en kule, men heller føre den i bane rundt hode. 
Streifer man noe annet enn 90 graders vinkel, da faktisk mindre streif enn man tror burde være mulig, så fører hjelmen som sagt kulen mellom kevlarlagene i hjelmen rundt hodet og kan til og med slippe kulen ut i dødelig hastighet på baksiden av hjelmen uten at hodet selv har vært rørt.
Beskytningen skjedde på ca. 15-50m. 15 for 9mm. 50m for 5.56 og 7.62. Verdt å merke at 7.62 nesten uansett gav svært stor deformering av hjelmen (og hodeskade) og at det måtte veldig lett streif til for at hodet ikke ble berørt av hjelmdeformeringen.

Den nye SOF hjelmen har jeg mindre erfaring med. Ryktene sier at den klarer litt mindre, men jeg vet ikke.

Endret av Trontron
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Serpentbane said:

Dette er nok en kort rullebane, men flyet lander like vel farlig seint, samtidig som det ikke ser ut til at hastigheten avtar nevneverdig før det slipper opp for rullebane.

Annen spekulasjon jeg har sett: Svært beskjeden bremsing (bremser defekte eller dårligere enn ventet?), og noen mener piloten etter hvert får panikk og gir gass igjen, men uten å deaktivere thrust reverser, som på Il-76 må deaktiveres manuelt. Dermed ender han opp i en ubrukelig mellomstilling hvor han hverken får særlig thrust eller bremsing. Men, som sagt, formidler kun andres spekulasjon her.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Markiii said:

Du tar som vanlig feil. Ukraina kan ikke sammenlignes med Russland når det gjelder løgnaktighet. På ingen måte.

Men poenget her er at du sidestiller disse og skaper en falsk ekvivalens. Den rette balansen mellom Russland og Ukraina er ikke i midten fordi Russland er mye lengre ut på det ekstreme enn Ukraina. Så hvis du da stiller deg helt på midten så støtter du i praksis Russland og gir dem rett i åpenbare løgner.

Den falske ekvivalensen er påstanden din om at midtpunktet er riktig fordi begge ekstreme ytterkanter er feil. Ingen med to IQ poeng mellom ørene ville sagt noe slik. Ei heller har jeg sagt det.
Det kan man jo si om alt. Selv om ytre høyre og ytre venstre i politikken har feil så er ikke midten det som er korrekt.....

At A og Å er feil eller utroverdige betyr ikke automatisk at N er riktig. Kanskje K er det. Kanskje X.
Samtidig kan også A og Å ha rett en sjelden gang selv om de vanligvis har feil.
Jeg vet ikke hvor mange flere måter jeg kan prøve å forklare dette på.

Endret av Trontron
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe info om Rheinmetall siste uken i denne tråden.
Nå er det altså bekreftet at Rheinmetall bygger i Ukraina, slik at Ukraina får sin egen produksjon. Dette er større nyhet enn mange kanskje tror. Positivt for alle parter, da åpenbart utenom Russland.
https://edition.cnn.com/2023/07/10/business/rheinmetall-german-tank-factory-ukraine/index.html

https://www.rheinmetall.com/en/media/news-watch/news/2023/9/2023-09-28-german-federal-cartel-office-gives-go-ahead-for-jv-rheinmetall-ukraine-defence-industry

Endret av Trontron
La til lenke nr 2
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trontron skrev (19 minutter siden):

Jeg ser ikke noe info om Rheinmetall siste uken i denne tråden.
Nå er det altså bekreftet at Rheinmetall bygger i Ukraina, slik at Ukraina får sin egen produksjon. Dette er større nyhet enn mange kanskje tror. Positivt for alle parter, da åpenbart utenom Russland.
https://edition.cnn.com/2023/07/10/business/rheinmetall-german-tank-factory-ukraine/index.html

De burde bygge en fabrikk for Skynex og AHEAD-ammunisjon også, dette er vel det Ukraina trenger mest av alt. Spesifikt Skyranger 30 eller 35.

https://en.wikipedia.org/wiki/Skyranger_35

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

 

 

Kazakhstan

  • støtter EU-sanksjoner mot Russland
  • vil ikke hjelpe Russland med å omgå sanksjoner
  • vil øke olje og gass- eksporten til EU

Dette er vel ganske oppsiktsvekkjande, trass i at ein også tidlegare har sett små teikn til at Tokajev har vist misnøye med Putin. Kazhakhstan og dei andre landa i Sentral-Asia har vel stemt nøytralt kvar gong resolusjonar om fordømming av invasjonen har vore oppe i FN. Kva er det som har gjort at landet bryt med Russland for godt? Er det på grunn av forsøk på å rekruttere kazhakhstanarar som "frivillige", eller er det behandlinga av armenarane og Nagorno Karabakh som har ført til at Kazhakhstan ser at Russland ikkje lenger kan hjelpe dei militært, og at landet difor må søkje støtte og alliansar andre stader?

Endret av torbjornen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Dragavon skrev (7 minutter siden):

 

Husker jeg kom over de bildene der for en god del år tilbake og spurte en Russer jeg kjente som har bosted i Moskva om det. Ifølge ham er det en veldig snever sjanger da ikke mange kjøper de bøkene og bokhandlerne er hele tiden stokket med utvalg, da staten subsidierer de, men få kjøper det.

Lenke til kommentar

https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/i/onb16g/kasakhstan-vil-ikke-hjelpe-russland-med-aa-bryte-sanksjonene

I følgje denne artikkelen frå ein for meg ukjend nettstad sa Tokajev noko liknande til ein russisk tv-kanal allereie i 2022:

https://www.intellinews.com/tokayev-tells-russian-tv-kazakhstan-won-t-break-western-sanctions-247682/

Årsaka var ikkje at Kazhakhstan tok avstand frå krigen. Kazhakhstan skal derimot ha følgd sanksjonspolitikken for ikkje å bli utsett for sanksjonar sjølv.

Det som likevel er interessant er at den nyaste uttalen i følgje Adressa/NTB fann stad i samband med det fyrste fellesmøtet mellom -Stan-landa og eit EU-land nokon gong. Dette indikerer at desse landa orienterer seg mot Vesten og vekk frå Russlands klamme grep.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (På 28.9.2023 den 18.07):

Jada, og andre verdenskrig var det hat mot Nazi-Tyskland. Helt naturlig, egentlig. Hvis det ikke passer deg at man fokuserer på fakta her fremfor russisk propaganda, så er det ingen som tvinger deg til å delta.

 

1. Du tillegner meg verdier og trekker paralleller som en form for whataboutism med paralleller til Nazi-tyskland. skjerp deg. 

2. Du definerer at fakta kun er vestlig propaganda og gode nyheter for Ukraina,  samt at alt som blir rapportert i Ukrainas disfavør er automatisk russisk propaganda. 

Du motsier her deg selv. Eller mener du faktisk at Russland ikke har noen mulighet for å gjøre fremskritt overhode i noen kamper? 

Jeg støtter ikke Russland på noen måte i denne krigen, men jeg savner STERKT rapporter og omtale  om hvor russland gjør fremsteg og vinner kamper, for det er en del av å få frem fakta det også. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...