Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
<generisk_navn> skrev (8 timer siden):

Tror det er AIs feiltolkning av bildet. Bildet viser tydelig et "pi"-tegn, og på ukrainsk er det lyden og bokstaven "p".

Den som har vært tungt eksponert for greske bokstaver (ingeniørhøgskole for min del) vil kanskje oppdage at kyrilliske bokstaver er basert på de greske. Kan du 'gresken' din godt nok er du neste halvveis til kyrillisk. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Markiii said:

Men det er jo ikke tilfelle. Russland lyver absolutt hele tiden, og man må alltid kvadruppelsjekke alt som kommer fra Russland fordi de konsekvent lyver. Det gjør ikke Ukraina. Så å sidestille disse som to likeverdige ytterpunkter blir bare usaklig.

Strengt tatt er det vel ikke noe å kvadruppelsjekke fra Russland da det uansett bare er å ignorere frem til noen eksterne forsøker å forklare at det faktisk er sant.
Men Ukraina er sannelig ikke langt unna det lave kvalitetsstempelet heller. Bare fordi du ønsker å tro på de betyr ikke at de er så fantastiske som du påstår. Snarere tvert imot.
Men så er vel du den her av samtlige som er mest emosjonelt dratt med.

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (11 timer siden):

 

Hvordan var dette med russiske piloter og trening.. Ble det ikke påstått at måten det ble målt at russiske piloter fikk nok trening var å se på hvor mye drivstoff som gikk med? Og siden pilotene også har barn som skal gå på skole i utlandet, datsjaer som skal betales, osv. Så endte ganske mye jetfuel alle andre steder.

Ut fra det kan vi kanskje anta at russiske fly startet krigen med fly som var mindre slitt enn alderen skulle tilsi?

På den annen side har disse flyene blitt vedlikeholdt av russere og det trekker nok ned.. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 4.4.2023 den 8:53 AM):

Vi har de siste par månedene sett flere mindre taktiske motangrep gjennomført av stående enheter i Bakhmutområdet etter hvert som Ukraina har forsterket styrkene sine der. Og det er åpenbart at det å kjøre en så brutal offensiv i den forstand at man lider ekstreme tap ikke nødvendigvis solidifiserer egne forsvarslinjer, som gjør at man også blir ekstra sårbare for akkurat dette.

Like vel betyr også et større fokus på å ta byen at antallet Russiske styrker der er betydelig, og selv et mindre godt organisert forsvarsverk kan bli utfordrende nok å slå i gjennom.

Jeg har spekulert tidligere her hvor en større ukrainsk motoffensiv vil settes inn, og her må spukulere understrekes siden vi på ingen måte har nok informasjon, men jeg kan egentlig ikke se at Bakhmut er det beste stedet å starte. Videre ville jeg ikke trodd at særlig mange av de nye styrkene og utstyret ville deles opp og settes inn i forsvarspossisjoner. 

Skulle jeg gjette ut fra strategiske mål vil Ukraina holde styrkene de har i Bakhmut stående i forsvar slik som i dag, og så kjøre en offensiv et annet sted.

En spydspiss rett øst fra Bakhmut vil få Russiske styrker på alle sider og må kjapt spres ut i alle retninger om det er slik at Russerne har noe særlig med styrker ellers i området. Videre vil man relativt kjapt treffe større byer med et større antall pro-russiske innbyggere, som gjør et angrep på byene vanskeligere. 

Selv om det ville være et enormt PR-slag i trynet på Russland å brøyte gjennom Wagner ut fra Bakhmut tror jeg fremdeles ruten sørover og østover mot Azovkysten er den beste muligheten. Dette lar Ukraina kutte av forsyningene til Krim så fort som mulig, som vil være nyttig senere.

De Russiske styrkene vest for en slik offensiv vil være avskåret fra hjemlandet og presset mellom offensiven, taktiske elementer som allerede har vist at de kan krysse Dnipro, og artilleri, rakett og luftangrep fra nordvestsiden av elva. Disse styrkene vil trolig kollapse relativt kjapt og enten falle eller trekke seg over landbruk til Krim. 

Offensiven vil da kunne gå øst langs kysten uten at den like lett kan flankes av Russiske styrker, som lar dem opprettholde slagkraften bedre, helt fram til Mariupol, grensa og så nordover. 

Dette vil tvinge Russland til å trekke soldater ut av offensiven sin og møte den ukrainske offensiven, og trykket rundt også Bakhmut vil avta. Og på dette tidspunktet ser også situasjonen langt mindre lys ut for Russland, forsvaret av de pro-russiske byene er både redusert og moralen vil være redusert. Samtidig som det å møte offensiven gjør at forsvarsstyrken som står på dagens front også kan presse østover, om det eksempelvis stemmer at de har 80K i Bakhmut som blir i tillegg til den offensive styrken som bygges. 

Dette er min gjetning forutsatt at Russerne har et godt/betydelig forsvar etablert langs fronten i Donbas, og nok antall til å presse sammen på et gjennomslag fra eksempelvis Bakhmut. Har de ikke det kan Ukraina angripe fra hvor som helst, og Russland har allerede tapt. 
 

 

Trontron skrev (11 timer siden):

Nja. Du sa deg enig med generisk_navn da han kom med spådommer i april, men du sa det kanskje ikke med egne ord.

Jeg ble jo litt nysgjerrig på hva jeg skrev i April, siden du bringer det på banen. Og jeg var vel jevnt over uenig i det Generisk_navn skrev i forhold til Krim, foruten at det å kutte landbroa ville gjøre Krim sårbar.

Men, situasjonen er dynamisk, jeg har også endret og utvidet noe av mitt syn etter dette, i en post jeg ikke gidder å søke opp. Der skriver jeg også at jeg ser for meg at Ukraina vil gjennomføre en offensiv nord for Bakhmut, og kanskje også vektlegge denne. Samtidig som den sørøstlige retningen ville kunne være aktuell. 

I denne posten poengterer jeg ytterligere at Krim ikke ville være fokusområde. Jeg har sågar argumentert mot dette flere ganger regelmessig også, men jeg har aldri avfeid muligheten. 

Men du må gjerne vise til en post der jeg sier noe annet. 

Det er også verdt å nevne at dette var diskusjoner om retning, ikke hvorvidt de ville lykkes eller hvor lang tid det ville ta. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Denne videoen er aldersbegrenset av YouTube, og sensurert av opplasteren, ukrainske 54' mekaniserte brigade. Kanalen har mange slike videoer fra krigen, men alle er sensurert, og skulle dermed ikke bryte forumreglene.

Denne historien gjentar seg flere ganger om dagen i Ukraina. Russiske enheter, uten noen form for kjøretøy eller støtte, blir sett av droner, og tatt ned av (relativt sett) svært presist ukrainsk artilleri.

Én av grunnene til at russerne ikke rapporterer større tap er nok at uendelig mange av disse enhetene ligger strødd rundt på den ukrainske landsbygda eller i ruinene av byer og tettsteder.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

Her er en annen, med to hjelmer.

Denne sier vel egentlig ingenting. Hjelmer kan godt være myke, så lenge de ikke deformerer så mye at et prosjektil med X Joule kinetisk energi kan nå hodet. Hovedtingen er at det må være god strekkstyrke, ikke trykkstyrke.

Mener det finnes videoer av at man skyter hjelmer med diverse kaliber, og det er noe som gir mye mer mening.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (42 minutter siden):

Denne sier vel egentlig ingenting. Hjelmer kan godt være myke, så lenge de ikke deformerer så mye at et prosjektil med X Joule kinetisk energi kan nå hodet. Hovedtingen er at det må være god strekkstyrke, ikke trykkstyrke.

Mener det finnes videoer av at man skyter hjelmer med diverse kaliber, og det er noe som gir mye mer mening.

En soldathjelm er vel ikke først og fremst beskyttelse mot beskytning, men snarere mot splinter og eksplosjonsrester. Jeg har sett at det finnes videoer der man tester ut diverse beskyttelsesutstyr mot direkte beskytning med håndvåpen opp til .50-kaliber.

Sånt er for meg "tull und töyzen", i alle fall for de største kalibrene. Dagens standard NATO-kaliber og tilsvarende skyts er kanskje verd å teste, i alle fall hva brystplater angår. Men hjelmene er som sagt ikke dimensjonert for å stoppe direkte beskytning. Om de hadde vært det ville uansett soldaten med hjelmen på hodet vært ille ute og kjøre med i beste fall en svært kraftig hjernerystelse, men mer sannsynlig dødelig hodeskade.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Siden vi innimellom sporer av til Afrika og det tilsynelatende involverer Wagner, og Ukraina også har pirket en finger eller to der nede, her er video av Wagners Il-76 som hadde en uheldig landing i Mali. Har ikke lagt merke til at den har blitt postet før.

Dette er nok en kort rullebane, men flyet lander like vel farlig seint, samtidig som det ikke ser ut til at hastigheten avtar nevneverdig før det slipper opp for rullebane.

Noen kilder påstår flyet ble operert av Wagner, andre at Wagner bare hadde personell og utstyr ombord.

Endret av Serpentbane
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...