Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Mannen med ljåen said:

russland har vært skrevet med liten r lenge, med variasjoner som Rassland og RuZZland. Om noen fortsetter med dette er uavhengig av det ukrainske Språkrådet all den tid vi skriver norsk.

Det er putins heiagjeng som fremstår som en runkesirkel.

Det er korrekt at de også gjør det.
For alle heiagjenger er det. I hvert fall når det kommer til politiske temaer.

Forrige gang du skrev mye om russland var 9-11sept. Da skrev du alltid med stor R. Merkelig det der hvordan minnet fungerer

Endret av Trontron
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (4 timer siden):

 

Dmitrij Medvedev: Fullskala bakkekrig mellom Nato og Russland rykker nærmere | ABC Nyheter

 

– Putin kan bli presset til å starte en krig med Nato snart. En fullskala bakkekrig med Nato vil føre til en større kostnad for menneskeheten enn andre verdenskrig. En tredje verdenskrig ville være mer dødeligere. Vi er klare, advarer nestleder i Russlands sikkerhetsråd og tidligere president i Russland, Dmitrij Medvedev

 

Du verden...og en fullskala bakkekrig mot NATO skal de liksom ha kapasitet til...er til å le seg ihjel av..

Tror de er på fylla alle mann der borte...

Hmm. Nå må hauken snart bestemme seg om de allerede er i krig med nato eller ikke🤔 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, bojangles said:

Nå går det nok dårlig for russerne for nå er det ekstra høy aktivitet på forumet av de dere vet. Og medvevev truer igjen Nato og vesten. Så i det nærmeste dagene forventer jeg en mengde gladsaker fra Ukraina.

Du burde kanskje ha veddet om noe litt mer sannsynlig.
Eller vent.. dere ser jo på hver meter tatt med 100 tap som gladsak, så det er vel ingenting som kan få dere til å se noe negativt med dette uansett.
Selvoppfyllende profeti da med andre ord.

Ukraina har for såvidt gjort det svært bra med sjødroner og krysserrakketter da, det skal de ha.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Så dumme kan de vel ikke være? Eller kan de? 🤡

Jeg mistenker at han er skadet og utilgjengelig, med en prognose som tilsier at han faktisk vil kunne dukke opp i live på et senere tidspunkt. Han vil da være skadet men det kan de bare si skjedde på et senere tidspunkt.



For å være helt ærlig, så begynner jeg å tro at veldig mange russere saboterer krigsinnsatsen med vilje.

Det er så veldig mye som skjer som er så sært...

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bojangles said:

Nå går det nok dårlig for russerne for nå er det ekstra høy aktivitet på forumet av de dere vet. Og medvedev truer igjen Nato og vesten. Er de lei seg for at de mistet så mange av stjernegrisene i svartehavsflåten eller har det skjedd nye store ting som skaper hodepine for russerne?

Så i det nærmeste dagene forventer jeg en mengde gladsaker fra Ukraina. 



Det er høy aktivitet på hele nettet, inkludert andre fora, Twitter, Facebook-kommentarfelt osv. osv. så regner med at det går dårlig for Russland ja.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mannen med ljåen said:

russland har vært skrevet med liten r lenge, med variasjoner som Rassland og RuZZland. Om noen fortsetter med dette er uavhengig av det ukrainske Språkrådet all den tid vi skriver norsk.



Personlig er jeg tilhenger av "Rusistan". Men av hensyn til andre lesere bruker jeg fremdeles det vanlige begrepet Russland med stor forbokstav.

Jeg skjønner tanken til det ukrainske språkrådet, men de bør heller bytte navn på landet til f.eks Moscovia som mer nøyaktig beskriver HVA Russland er og hvor det kommer fra.

Rus- forstavelsen er tross alt et ord som tilhører Ukraina og vikingene. Kyivan Rus. Det som i dag er Russland var i sin tid Moscovia som bredte seg utover med sine stadige erobringer av nesten folketomme områder østover.

Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/09/27/195951074/hillary-clinton-med-stikk-til-putin-det-var-synd-vladimir

Hillary Clinton med stikk til Putin: – Det var synd, Vladimir

I forbindelse med avdukingen av Hillary Clintons offisielle portrett hos det amerikanske utenriksdepartementet, benyttet den tidligere president-kandidaten muligheten til å vise misnøye for politikken til USAs tidligere president, Donald Trump.

Hun sendte også et stikk til Putin.

Da Antony Blinken introduserte Clinton, roste han den tidligere utenriksministeren for hennes banebrytende ståsted samtidig som han meddelte at han beundrer henne for hennes tøffe tilnærming til Russland.

– Mye av det som nå anerkjennes som universelt, anerkjennes som nettopp dette på grunn av Clinton. Hun ledet med USAs verdier og interesser, og avslørte Putin for den han egentlig er fra starten av, sa han.

– Synd, Vladimir

I samme anledning valgte hun å sende et stikk til Russlands president, Vladimir Putin.

– Det var synd, Vladimir. Dette har du skyld i selv, sa Clinton, med henvisning til Putins invasjon av Ukraina, der kampene har nådd en stillingskrig mer enn ett år inn i krigen, til tross for tidlig optimistiske spådommer om Russlands sjanser til suksess.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Trontron said:

Occham's razor.
Produksjonsfeil.

Produksjonsfeil er absolutt en mulighet. Men det scenariet tilsier også elendig kvalitetskontroll. Det må feile i minst 2-3 ledd for at noe slikt kommer seg til frontlinjene.

Nå er det veldig mulig at Russland har droppet all kvalitetskontroll og satt alle på å øke produksjonen maksimalt. Ville anta at produksjonssjefene får bonus og slikt basert på hvor stor produksjon de klarer å oppnå.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Produksjonsfeil er absolutt en mulighet. Men det scenariet tilsier også elendig kvalitetskontroll. Det må feile i minst 2-3 ledd for at noe slikt kommer seg til frontlinjene.

Nå er det veldig mulig at Russland har droppet all kvalitetskontroll og satt alle på å øke produksjonen maksimalt. Ville anta at produksjonssjefene får bonus og slikt basert på hvor stor produksjon de klarer å oppnå.



Det er det jeg tenker også. Det skulle liksom ikke gå an. Selv korrupsjon må jo ha en grense. Satser på at det dreier seg om en ren feil, der man dytter ut granater så fort man kan uten særlig QC.

Om 10% av granatene ikke funker så driter russerne i det om de kan produsere 15% fler granater.

Kvantitet er en kvalitet i seg selv, som de liker å si...

Lenke til kommentar

Det SKULLE liksom ikke være mulig... men så er det Russland. De har samme mentalitet som Kina.

Jeg så en video fra Kina her om dagen hvor bønder malte grisene sine sorte med maling for å forsøke å få høyere pris på marked. Det stod også masse folk og sprayet papp med vann. Hvorfor? Fordi bedrifter leverer papp til gjenvinning, og de får betalt per vekt...

Slike ting er tilsynelatende helt vanlig i kyniske regimekulturer. Det er mentaliteten deres. Så jeg vil aldri si aldri.

Det skulle liksom ikke kunne være mulig for en granatprodusent som leverer til forsvaret, særlig i et militærdiktatur, men korrupsjon gjennomsyrer jo absolutt alt, og Putins regime er jo myntet på korrupsjon.

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

 

Russiske medier viste i dag denne videoen som bevis på at Sokolov er i live. Problemet er at den er tatt inne i Sevastopol-hovedkvarteret som ikke lengre eksisterer - samt at han ikke adresser spørsmålet om han lever eller ikke.

Sokolov er nok død.

Og "Weekend at Sokolov's" fortsetter i Russland.

Hvordan vet vi den er tatt inni der? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, <generisk_navn> said:

Jeg heller mer til korrupsjon, akkurat som da blokkene i det reaktive panseret på flere stridsvogner inneholdt papp is stedet for TNT. Noen hadde solgt sprengstoffet og erstattet det med papp...

Det er med en gang litt mindre fristende å tulle mye med ting som har batchnummer.
Derimot kan det jo vise seg at én granat per batch mangler stridshode, og da snakker man fort korrupsjon ja, for det er vanskeligere å oppdage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...