Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

https://www.reuters.com/legal/judge-finds-trump-liable-fraud-new-york-civil-case-2023-09-26/

Trump is found liable for fraud in New York civil case


Dette er det amerikanerne kaller en "felony". Dersom dommen blir stående så tror jeg ikke han kan stille som presidentkandidat.

Gode nyheter for Ukraina og verden vil jeg tro.

EDIT: Ser ut til at han teknisk sett kan gjøre det, men det vil nok bli vanskelig som dømt forbryter. Men så er det USA og Trump-velgere det er snakk om da...

Endret av Brother Ursus
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.nytimes.com/2023/09/26/world/asia/china-philippines-sea.html

Tensions With China Cross a New Line in the South China Sea


Et lite sideblikk til Asia. Filippinene har de siste årene nærmet seg Kina og Russland og trukket seg vekk fra USA. Nå har regjeringen der blitt tvunget til å gjøre helomvending og gå tilbake til USA ettersom det viser seg at Kina har imperialistiske ambisjoner. Situasjonen med Kina tilspisser seg stadig. Filippinene har sagt ja til å åpne 9 nye amerikanske militærbaser. Lavrov kaller dette "NATO imperialisme" 😄

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Brother Ursus said:

https://www.reuters.com/legal/judge-finds-trump-liable-fraud-new-york-civil-case-2023-09-26/

Trump is found liable for fraud in New York civil case


Dette er det amerikanerne kaller en "felony". Dersom dommen blir stående så tror jeg ikke han kan stille som presidentkandidat.

Gode nyheter for Ukraina og verden vil jeg tro.

EDIT: Ser ut til at han teknisk sett kan gjøre det, men det vil nok bli vanskelig som dømt forbryter. Men så er det USA og Trump-velgere det er snakk om da...

For det første så er dette en sivil sak  ikke en straffessak. Så nei det blir ikke klasifisert som en felony. Men, og det er ett stort men her. Dette sivile søksmålet er i praksis en svært  godt gjennomtenkt strategi av AG i NY. Da Trump i ett slikt sivilt søksmål må avgi en deposisjon. Noe Trump har gjort, og den 500 sider lange utskriften av hva trump selv sa om saken er en gullgruve mtp straffeforfølgelse. I praksis dumma Trump seg loddrett ut med å avsløre at han ikke har hatt noen til å lage reelle "appraisals" av sine eiendommer, men har regelrett satt verdien på eiendommene selv mer eller mindre ut av løse luften, med en ekstrem oververdisetting når han skulle ha lån (etterfulgt av undervurdering av verdien når han skulle betale skatt - fra hans skattemeldinger). Og overvurderingen har han selv oppgitt stolt som en hane under ed i deposisjonen. Og hans forsvar var at han har jo betalt tilbake lånet, noe som er like tullete som å si at om en tyv bryter seg inn først en dag og stjeler noe, og så leverer det tilbake en senere dag så er det ikke en straffbar handling... Noen ganger begynner en å lure med den orange fyren....

DENNE gangen trolig ikke Trump mulighet til å slippe unna rettsvesenet. AG i NY går nå gjennom utskriften av deposisjonen og danner en tiltale som Trump nok vil slite grundig med å slippe ut av. Bruker i praksis hans egne ord mot ham.

Det vil dog ta vinter og vår før den tiltalen fører til en rettsak, da Trump er en mester til å hale ut tid. Så sannsynligheten for at han blir dømt for dette vil avhenge av hvorvidt AG i NY ser noen vits i å bruke ressurser på å straffeforfølge Trump som mest sannsynlig gitt de andre 91 tiltanene har noen hundre år å sone...

Jeg for min del har ellers foreløpig håp om at det amerikanske folk har fått nok av fyren. Og så lenge republikanerene er dumme nok til å tro at han har en kjangs i havet på å overtale independant voters (som han vil trenge 2/3 av stemmene til) så er det håp for at selv Biden kan slå ham. Og Trump fortsetter å tro at det amerikanske folk utenfor MAGA gruppen er dum nok til å være med på hans Autokrati, så han fortsetter å grave sin egen grav stort sett alle gangene han står foran ett kamera (han når vel snart motsatt side av jordkloden med spaden sin tror jeg, eller om der er noe som helst rettferdighet i verden så brenner han opp i magma`n).

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tar Ukraina Verbove så har russerne plutselig enda fler problemer i enda fler retninger. Kommer Ukraina seg gjennom Ocherutvate, Romanivske eller Tarasivka så kan de veldig fort komme seg nedover til Tokmak og/eller toglinjen ved å rulle opp russiske posisjoner som vil være lettere på langs enn på tvers. Russland vil nok kaste inn absolutt alt de har her for å hindre at det skjer.

Det skal ha vært et ugudelig ukrainsk artilleribombardement i går og påfølgende store angrep gjennom kvelden. Noen hevder ukrainerne allerede er langt inne i Verbove. Og denne gangen ser de ikke ut til å trekke seg ut igjen. De har også ildstøtte fra mange kjøretøy, som også har fått ganske hard medfart. Flere er ødelagte, inkludert en Marder. Det er nok dette russisk propaganda vil fokusere på i dagene som kommer.

 



Untitled.jpg.73cfb1c168e68eac4aa70c2332833185.jpg

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (12 timer siden):

En variant av "Kirche, Kuche, Kinder." Kjent ordtak fra det tyske imperiet og Nazi-Tyskland.

F6QGKfUXkAAVHN5.jpeg.a18a7d8337826a5d499bea05ba34c81d.jpeg

Snarere en direkte oversettelse, holy shit! Hvor fant du dette bildet? Dette er viktig informasjon og dokumentasjon for historisk paralell.

Det nærmeste Putin noensinne har kommet til "avnazifisering" av Sovjet var "funksjonsfeilen" til flyet med Prigozjin og Utkin.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tja den enkleste er vel bare å doble eller triple antallet Storm Shadows til Ukraina, så kan Ukraina fyre av to eller tre missiler mot hvert eneste mål. Da blir det travle dager for det som er igjen av russisk luftvern. Spesielt om disse sendes avgårde sammen med narre-missiler og det samtidig er svermer av droner i luften over målet. Og resultatet er at tapene til russerne blir ennå større og russerne forbruker ennå mer av det som evt. er igjen av sitt luftvern. Vi vet jo at UA har jobbet hardt for å ta ut mest mulig russisk luftvern den siste tiden. Så problemet er vel først og fremst russisk?

Det er vel også en god mulighet for at dette ikke er korrekte nyheter? Såvidt jeg har oversikt over så har ikke russerne greid å skyte ned stom shadow tidligere. Og mtp hvor aktivt UA har tatt ut luftvern hos russerne de siste måneder så er kanskje dette en nyhet i "god russisk ånd"? Aka ren løgn og ennå et lag russisk propaganda? Og da blir konklusjonen fort at russerne har hatt store tap både materielt og for personell og bruker nok en løgn for å fremstå bedre enn de er. 

Britene er vel uansett i gang med prosessen med å erstatte Storm Shadow med nyere og langt rimeligere missiler, så hvorfor skal de bekymre seg om russerne snakker sant?

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Medvedev har røyka sokkene sine igjen.

Sitat

 

Russlands tidligere president og nestleder i Kremls sikkerhetsråd, Dmitrij Medvedev, kom natt til onsdag med krass kritikk på meldingstjenesten Telegram.

- Det virker som om Russland står igjen med få andre valg enn en direkte konflikt med Nato, skriver han.

Videre påpeker han at følgene kan bli svært alvorlige.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/klar-for-krig-med-nato/80256497

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
frohmage skrev (38 minutter siden):

Yle har lagt ut en del film av Putin på ferie i Finland fra tiden lenge før han ble rik og president.

Første jeg tenkte på når jeg så den yngre, sleske utgaven av Putin var "Gollum". Ikke dårlig gjort av skapningen å transformere seg fra Gollum til Sauron, han skal ha det i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...