Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Russisk symbolbruk blir stadig mer problematisk. Putin er ekstremt opptatt av historie og andre verdenskrig. Såpass at dette rett og slett ikke kan være tilfeldig. Med mindre noen forsøker å sabotere ham med overlegg.

Bilde #1. Mangler bare at man legger en horisontal Z over den vertikale.
Bilde #2. En variant av "Kirche, Kuche, Kinder." Kjent ordtak fra det tyske imperiet og Nazi-Tyskland.

 

 

ay2mPOq_460swp.webp

F6QGKfUXkAAVHN5.jpeg.a18a7d8337826a5d499bea05ba34c81d.jpeg

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, JK22 said:

Det var forresten et opptak av et ukrainsk tog truffet av russerne, dette var i Popasnafronten 50 km fra nærmest russer ved Kramatorsk, og dette toget hadde MRAP panserkjøretøyer og assistansekjøretøyer



Heldigvis ikke all verdens utstyr. Men det viser hvor sårbare både Russland og Ukraina er i sin bruk av toglinjer. Og hvor viktig det er å ha en lastebilflåte og flere motorveier å velge mellom - eller kjøretøy som er raske og solide nok til å kjøre for egen maskin. Akkurat MRAP og disse andre kjøretøyene kunne de fint ha kjørt opp til fronten individuelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JK22 skrev (25 minutter siden):

Men nå er oppmerksomheten rettet mot USA hvor galskap synes å ha grepet kongressen, hvor en idiot, McCarthy, rotet det meget stygt til mot et lite klikk av ekstremistene som får Trumps støtte, når disse måtte utvide gjeldstaket før 1. oktober som nå er bare få dager vekk. Dette kan påvirke all levering av våpen og assistanse til Ukraina. Lite tyder på at republikanerne vil tar til fornuften, der snakkes det om å bombe Mexico, kutte ut NATO, selge vekk Ukraina som sett med Nagorno-Karabakh, og så mye annet at det minner om pur vanvidd, på mange måneder har ingen militæroffiser fått en posisjon fordi en steingærne senator vil stoppe all "støtte" til abort innenfor militæret. 

Mener at Pentagon var unntatt dette, og at Pentagon har bestemt at bistand til Ukraina er unntatt en eventuell "nedstengning".

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, <generisk_navn> said:

Vi kan ikke bruke et øyeblikksbilde som argument for å gjøre noe som får permanente konsekvenser!


Tyrkia og Ungarn må møte konsekvenser. De er autokratiske og forstår bare makt. NATO handler om solidaritet og er avhengig av samarbeid og gjensidige oppofringer. Tyrkia og Ungarn vil bare ha og ha og ha og gir ingenting tilbake. Vi kan ikke ha to slike løser kanoner som medlemmer når vi er avhengige av 100% enighet i alle beslutninger.

Jeg minner om at NATO også har atomvåpen. Ungarn er omringet av NATO-land og Tyrkia tilhører Midtøsten, ikke Europa. Vi burde bygge skyttergraver og minefelt mot Tyrkia.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (57 minutter siden):

Det påstås at noen av de tyngste kampene i hele krigen pågår nå rundt Verbove-området.

Det har vært påstander om at ukrainerne hadde tvunget seg inn i tettstedet - ikke verst, siden disse hadde blitt utsatt for et voldsomt VDV-angrep bare få dager i forveien, kanskje de brukt samme taktikk som i Ypresslaget i 1914, den gang oppdaget britiske offiserer at når et tysk angrep var slått tilbake, kan et motangrep selv med beskjedne styrker feie til side all motstand som vil være desorganisert, og det kan være dette som hendt da tettstedet ble blottstilt for ukrainerne. 

Hvis ukrainerne skulle klare å sikre de skogkledde kollene sørvest for tettstedets sentrum - man ser flere småveier med mye trær og skog der - vil dette i realiteten åpne opp hele landet mot Ocheretuvate i sør og Romanivske i sørøst så de vil ha hele forsvarslinjen strukket ut i hele dens lengde foran seg. Satellittbildene kan ha avslørt at ukrainerne er i stand til å angripe forsvarslinjen foran Ocheretuvate, de bare trenger å sikre seg kontrollen over Verbove. 

Det er veldig interessant at russerne utplassert lokkemidler i form av oppblåste stridsvognballonger på bestemte lokaliteter hvorfra angrep inn i ukrainernes rekker er mulig, istedenfor å ha disse i egne dybde for å lokke fram ukrainsk artilleri for egne kontraskytning - dette kan tyder på at situasjonen har blitt kritisk. 

Sidesprang til Balkan:

Alle er kjent med det væpnede angrepet i Nord-Kosovo med tretti bevæpnede menn i militæruniformer som angrep en politipatrulje og drepte en kosovoalbansk politimann, før de ble omringet i et kloster i nærheten, hvor disse ble senere tvunget ut, med 4 drepte. Med hjelp av droner var det mulig å identifisere de mystiske angriperne, den ene vist seg å være politikeren Milan Radoicic fra det kosovoserbiske partiet Srpska Lista, som nå er ettersøkt. De kosovoalbanske politistyrkene var under meget listig og dyktig ledelse, som utnyttet angripernes flukt for å lete opp disses base - som vist seg å være langt større enn trodde. Utstyr for en halvkompani var funnet sammen med tretti kjøretøyer, noen av disse var fra det serbiske militæret. 6 menn ble arrestert. 

Alt tyder på en uautorisert aksjon som hendt uten at regjeringene i Pristina og Beograd var klart over det, men det er oppdaget at kriminelle organisasjoner kan ha vært involvert. Alle som var arrestert, var ikke kosovoserberne, men serberne med serbiske passbøker. Vučić kom med forskjellige påstander og overdrivelser, blant annet at politimennene hadde begått forbrytelser, men noen av dette var tilbakevist av den serbiske presten i klosteret som gjort det klart at militante var ansvarlig for hele episoden og at disse brøt kirkefreden, som opprettholdes i alle klostre og kirker underlagt den serbiske ortodokse kirken i Kosovo. 

Radoicic er kjent som en nær alliert av Vučić.

Sidesprang til Afrika; 

Frankrike har innrømt nederlaget i Niger, de vil nå trekke seg ut av landet. Macron har bestemt seg for å forlate Sahel og overla ansvaret til ECOWAS (og USA). For franskmennene er dette slutten på en historisk epoke som startet i Berlin, av alle steder. I 1885 klarte Bismarck å bringe på plass en kompromiss mellom de europeiske imperialistmaktene om hvordan oppstykkingen av Afrika skulle skje, og hindre uheldige resultater av "kappløpet om Afrika" som skjøt fart i 1870-tallet. Den franskspråklige delen av Sahel bli utdelt til Frankrike som hadde interesser i dagens Algerie og oversjøiske kolonier i Vest-Afrika som Senegal, som geografisk sett het tsjadbassenget omkring det øvre løpet av elven Niger. 

"Erobringen" som fant sted i 1898 var noe av det styggeste i den franske militærhistorien, da en hær fra Senegal plyndret, brente og slå i hjel fra Senegal fram til Tsjad, dette kalles mission Afrique Centrale-Tchad - bedre kjent som "Voulet–Chanoine ekspedisjonen". De to navngitte offiserer var morderiske bøller selv etter standardene den gang. Den verste udåden - som sahelbeboere var lite kjent med fram til Wikipedia - var massakren i Birni-N'Konni hvor flere tusen var blitt massakrert uten nåde. 

Panafrikanerne og antifranske krefter i Sahel hadde dermed mektig ammunisjon for å drive ut franskmennene, selv om timingen er ytterst dårlig med tanke på islamistene. Nå er Macron historisk sett det siste franske statsoverhode med innflytelse i Sahel. Dette kommer til å henge over ham for all evighet, spesielt ettersom kuppet i Niger skulle ha blitt forhindret da dette var varslet tidsnok.

Endret av JK22
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Det ukrainske språkrådet sier at moskva, kreml og russland ikke trenger stor forbokstav.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vedtatt-russland-med-liten-r/80250830

Det har vært mitt passiv-aggressive utløp for all frustrasjon og forferdelse som har bygd seg opp over russland siden de gikk inn i Ukraina i for over halvannet år siden. Da hadde jeg kjent på økende frustrasjon siden 2014. Og nå har jeg gjort det så lenge at jeg ikke lenger tenker over det. En stille protest om du vil. Også donerer jeg til Ukraina hver måned. Mer får jeg ikke gjort. 

Ellers likte jeg også veldig godt det nye ordet ruscisme. Både veldig treffende og godt beskrivende av den retning russerne har tatt. Også det kommer fra det Ukrainske språkrådet. 

Quote

Tidligere i år vedtok Det ukrainske parlamentet, Verkhovna Rada en annen offisiell betegnelse: Fra nå av vil ukrainere kunne bruke ordet «ruscisme» – en sammenslåing av ordene «russisk» og «fascisme».

Fra denne tråden kjenner vi jo blant annet putler og ruZZland. Så det er nok flere enn meg som har følt et behov for å få ut agg og gruff over russiske handlinger og stadige krigsforbrytelser.  

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Warmonitor bruker å legge ut kartreferanser når en video har dukket opp. Denne pirret min nysgjerrighet for jeg har ikke sett det han hevder, og den impliserer at Ukrainerne er inne i byen. Har noen sett dette?

Mulig dette er det han sikter til, men det er ikke ATGM men RAAM.

 

Endret av Gibblay
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gibblay said:

Warmonitor bruker å legge ut kartreferanser når en video har dukket opp. Denne pirret min nysgjerrighet for jeg har ikke sett det han hevder, og den impliserer at Ukrainerne er inne i byen. Har noen sett dette?

Har ikke sett den, men det trenger ikke bety at de er i byen. En del vanlige ATGM har omkring 5 km rekkevidde, og da kan man treffe den markøren fra midten av Robotyne.

Men det er ikke negativt! Det betyr at de er i hvert fall kapable til å plassere Novoprokovivka under effektiv ildgiving.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Russiske kanaler rapporterer at store mengder ukrainske kjøretøy skal ha angrepet Verbove med antatte støtteangrep mot Novopokrovka
  • Ukraina skal ha angrepet etter et stort artilleribombardement
  • Det er bilder av en tysk Marder som er totalt ødelagt
  • Russerne skal angivelig desperat ha kastet inn alt de har igjen

 

 

Untitled.jpg

Endret av Brother Ursus
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...