Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

...jeg klarte da vitterlig tankeeksperimentet..?
Det er utenkelig at Ukraina ville tillatt at Azov begikk et bombeangrep som drepte hundrevis av uskyldige sivile ukrainere uten at det fikk konsekvenser for dem.

Hahaha.
"Jeg klarte tankeeksperimentet. Tankeeksperimentet er nemlig utenkelig"

Sitat

Du er totalt virkelighetsfjern, om du tror at Ukraina ville sett mellom fingrene på at Azov henrettet hundrevis av ukrainske statsborgere.

Det er nok du som ikke forstår hvor fjernt Ukraina og ukrainsk kultur er fra norsk.
De er muligens 10% unna russisk kultur. Ja, de samme du mener er djeveler på jord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Tror du det?

Jeg ser for meg at våpenprodusenter og kundene deres er konservative. Hvis det er noen som helst mulighet for at fienden kan jamme et «stay alive ping» og dermed gjøre arsenalet vårt ubrukelig, ville vi ha lagd/kjøpt inn de våpnene?

Selv om det betydde at vi kunne selge våpnene våre til et konfliktområde og unngå at terrorister fikk fatt i dem og brukte dem på våre egne passasjerfly.

-k

Jeg tror produsentlandet tvinger produsenter til å ha bakdører som gjør de landene som har kjøpt våpnene kan få deaktivert våpnene hvis de ikke brukes slik produsentlandet ønsker. F.eks at kjøperlandet senere vender seg om og blir fiende av produsentlandet. Da er det veldig kjekt å sitte med en av-knapp på fiendens utstyr. Jeg vil tro den muligheten er ganske diskret sånn at det ikke trengs noe voldsomt med innsats for å blokkere kill-signalet. Eller blokkere phone home-signalet.

Jeg regner også med at det er en langt mer åpent og kjent funksjon at eierlandet får en slik deaktiveringsnøkkel så de kan deaktivere stjelte våpen. Det høres rart ut at dt er utbredt blant mobiltelefoner, biler og sparkesykler, men alt for høyteknologisk og "konspiratorisk" at det finnes på svært digitaliserte våpensystemer.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dudeliduu said:

Det som er relevant er at Azov ikke hadde hatt noe problem med å gjøre en false-flag dersom de så en større gevinst i andre enden. DÉT er det viktige her.

En påstand uten rot i virkeligheten. Azov har i flere år vært en vanlig del Ukrainas forsvar. Den har røtter i nynazismen og det anslås at 10%-20% av medlemmene er neonazister, men dette er ikke en ukontrollerbar gruppe galninger som gjør som de vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (58 minutter siden):

Jepp... https://twitter.com/GDarkconrad/status/1504415998614646784/photo/1

 

Ser ut som flyene er på vei tilbake, og at dette var en mulig øvelse av noe slag? Om jeg tolker svarene og bildene riktig

Interessante kommentarer. En kommentar om at det er merkelig at man kan se flyene på Flight Radar, da regner jeg med at man kan unngå det uten at jeg har mye kunnskap. I så fall kan det tyde på en slags aksjon for å vise Vesten at de øver på evakuering i tilfelle krig med Nato. Annen kommentar om at det kunne være et kupp på gang som evt ble slått raskt ned, som gjorde at flyene returnerte raskt er også interessant, dog kanskje mindre sannsynlig. Noe som virkelig plager meg er at selv etter denne krigen er over vil vi for alltid leve med frykten for at land som Russland har tusenvis av atombomber. De kan fortsette å oppføre seg som bøllene de er så lenge de kan true med å ta ut hele menneskeheten om de blir angrepet. 

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (5 minutter siden):

En påstand uten rot i virkeligheten. Azov har i flere år vært en vanlig del Ukrainas forsvar. Den har røtter i nynazismen og det anslås at 10%-20% av medlemmene er neonazister, men dette er ikke en ukontrollerbar gruppe galninger som gjør som de vil.

Der tar du faktisk ganske feil. Azov har vært tilnærmet selvstyrte i mange år og fått lov til å slå seg mer eller mindre til rette.
Igjen er riktignok det politiske bak azov totalt irrelevant så lenge konflikten varer. Det faktumet om at gærne psykopater uten skrupler har vesten sin støtte er litt verre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Det høres rart ut at dt er utbredt blant mobiltelefoner, biler og sparkesykler, men alt for høyteknologisk og "konspiratorisk" at det finnes på svært digitaliserte våpensystemer.

Kanskje. Samtidig: sparkesykler avhenger av en sky for å fungere. Om skyen går ned så får man 2 timer nedetid på sykkelflåten.

Om missiler hadde samme slags avhengighet så kunne man skru av et lands forsvar ved å blokkere for skytilgangen deres.

Moral: oppetid og sårbarhet på missiler og sparkesykler er vesensforskjellig. Jeg sier ikke at det er dyrt eller veldig vanskelig å lage funksjonaliteten jeg etterspør, jeg spør meg  om hvor stor (økt) sjanse for feilfunksjon eller bakdørsangrep kunden er villig til å leve med for å få en slik funksjon. 1%? 0.001%?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Dudeliduu said:

Der tar du faktisk ganske feil. Azov har vært tilnærmet selvstyrte i mange år og fått lov til å slå seg mer eller mindre til rette.
Igjen er riktignok det politiske bak azov totalt irrelevant så lenge konflikten varer. Det faktumet om at gærne psykopater uten skrupler har vesten sin støtte er litt verre

Vesten støtter jo allerede Saudi Arabia, feks. FN sier at Yemen er den verste humanitære krisen i verden akkurat nå, så det må nå være verre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (1 time siden):

Jeg tror det hadde vært en fordel for Ukraina å gjøre noe med denne Azov-bataljonen, da det åpenbart er noe Putin har hengt seg veldig opp i. Og selvfølgelig er det ikke heldig å ha en nazist-gruppe innlemmet i offisielle rekker. Det trenger kanskje ikke være verre enn at Ukraina offisielt ved lov forbyr nazisme og nazi-symboler. Slik må da Azov-folka ta et valg: droppe sine ideologier og symboler, eller bli stående alene og dermed "fritt vilt" for russiske styrker.

Et alternativ er jo å minne russerne på at de selv inngikk en avtale med Hitler om å dele Polen mellom seg. Dette nazi tytet til Putin har kun til hensikt å forsøke klistre denne krigen til Den Store Fedrelandskrigen.

Vi står dessverre overfor en person med svært like personlighetstrekk som Adolf Hitler, men denne utgaven har atomvåpen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Jeg tror produsentlandet tvinger produsenter til å ha bakdører som gjør de landene som har kjøpt våpnene kan få deaktivert våpnene hvis de ikke brukes slik produsentlandet ønsker. F.eks at kjøperlandet senere vender seg om og blir fiende av produsentlandet. Da er det veldig kjekt å sitte med en av-knapp på fiendens utstyr. Jeg vil tro den muligheten er ganske diskret sånn at det ikke trengs noe voldsomt med innsats for å blokkere kill-signalet. Eller blokkere phone home-signalet.

Jeg regner også med at det er en langt mer åpent og kjent funksjon at eierlandet får en slik deaktiveringsnøkkel så de kan deaktivere stjelte våpen. Det høres rart ut at dt er utbredt blant mobiltelefoner, biler og sparkesykler, men alt for høyteknologisk og "konspiratorisk" at det finnes på svært digitaliserte våpensystemer.


Bakdør finnes ikke innebygd i systemet nei. Da ville ingen kjøpt de. Og våpensalg er for å tjene penger tross alt. Men ting som er avhengig av kontinuerlige tjenester som et relé eller artilleri våpensystem kan man stenge ute.

 

fivebigcities skrev (3 minutter siden):

Tydeligvis gått litt kredd i å få den ukrainske presidenten til å tale for nasjonalforsamlingen sin nå.

Inviterer han gjerne til å tale for Stortinget: https://www.tv2.no/nyheter/14652927

Spørs om han ikke har viktigere ting å bruke tiden sin på, enn å tale til folk som bare vil ha noe å smykke seg med.

Vi fikk jo Obama hit. Viktig for lille Norge å vise hvor sinnsykt viktige de er i internasjonal politikk!.........

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Dudeliduu said:

Der tar du faktisk ganske feil. Azov har vært tilnærmet selvstyrte i mange år og fått lov til å slå seg mer eller mindre til rette.
Igjen er riktignok det politiske bak azov totalt irrelevant så lenge konflikten varer. Det faktumet om at gærne psykopater uten skrupler har vesten sin støtte er litt verre

Du vet ikke så mye om hvordan militære styrker fungerer heller, nei. Det er notert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

Du vet ikke så mye om hvordan militære styrker fungerer heller, nei. Det er notert.

Hehe. Mer enn deg i hvert fall. Siden jeg har vært midt inne i det i flere år.
Nøkkelordet her er uansett at Azov har vært selvstyrt. Noe som er svært uvanlig for væpnede styrker i verden.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (11 minutter siden):

Hahaha.
"Jeg klarte tankeeksperimentet. Tankeeksperimentet er nemlig utenkelig"

 

...

Igjen.
Er det engang en sol i din verden..?

Jeg forklarte hva jeg mener er sannsynlig nettopp om Azov angrep.
Forstod du ikke svaret mitt..?

La meg gjenta:
Om Azov stod bak et angrep som etterlot dusinvis av vitner og tok hundrevis av uskyldige sivile ukrainske menneskeliv... 
Legg merke til at jeg underholder tanken, selv om jeg ikke mener at det er innenfor deres repetoir og strategi å gjøre det.

...så ville de blitt straffeforfulgt av ukrainske myndigheter, nærmest umiddelbart etter hvert som vitnene snakket ut.
Det finnes knapt noen grovere anklage mot et land sin regjering og ledere enn at de ville tillatt angrep på egne sivile og barn uten å straffe de ansvarlige.

...


...det forteller mer om deg og dine likesinnede sitt vanvittige syn på Zelensky som regelrett demon at dere tror at han er villig til å la slike overgrep skje, uten å stille de ansvarlige til ansvar -- enn det gjør om noe annet.
 

Sitat

Det er nok du som ikke forstår hvor fjernt Ukraina og ukrainsk kultur er fra norsk.
De er muligens 10% unna russisk kultur.


Russisk verdensforståelse er preget av desinformasjon og misinformasjon fra myndighetenes statspropaganda.
Jeg tror ikke ukrainerene er 10% unna å være like desinformerte om verden som russere.

Hva slags klær de går med og hvilken ost de spiser og hvilke hellidager de feirer er ubetydelig for informasjonsfrihet.

Pressefriheten, for eksempel, er milevis bedre enn i Russland.

Landet går betydelig mye bedre enn Russland, best desto lengre unna Russland du kommer:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ukrainian_regions_by_Human_Development_Index
 

Sitat

Ja, de samme du mener er djeveler på jord.


Jeg mener at mennesker som er misinformerte er ofre for sprederene av denne. Som jeg har gjentatt flere ganger i løpet av årene, og aldri stoppet. Jeg har gjentatt det så sent som denne uken.
Misinformerte mennesker kan dog være farlige.
Ikke fordi de er djevler, men fordi de tror at andre mennesker er onde, fordi de har vært utsatt for propaganda som demoniserer deres fiender.

Russerene som tror på Putin er desinformerte og tvunget til å delta i krigen, ikke djevler.
Russerene som er mis- og desinformerte er ikke djevler, de er utsatt for hjernevask.
Russere som vet hva som foregår og støtter Putin likevel, er i beste fall idioter.

Nynazister er generelt hjernevaskede idioter -- og farlige for demokratier, men er å foretrekke over en invasjon fra russland, hvilken som helst dag i uken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

Jeg forklarte hva jeg mener er sannsynlig nettopp om Azov angrep.
Forstod du ikke svaret mitt..?
La meg gjenta:
...

Hehehe, nok engang: Det er ikke slik tankeeksperimenter fungerer.
Man kunne fint fått til noe uten vitner. Igjen henger du deg opp i selve teateret når det er snakk om f.eks muligheten for et kjemiangrep. Virker som om det er utrolig vanskelig for deg å tenke i litt nye baner vekk fra det sportet du har sittet på i alle år.
Av og til må man se litt forskjellige vinkler og muligheter for å få den helhetlige forståelsen.

Sitat


...det forteller mer om deg og dine likesinnede sitt vanvittige syn på Zelensky som regelrett demon at dere tror at han er villig til å la slike overgrep skje, uten å stille de ansvarlige til ansvar -- enn det gjør om noe annet.

Og det at du tror alle Ukrainere er pusekatter som er 100% enige med det Dagbladet sier forteller meg ikke noe nytt om deg.

Sitat

Russisk verdensforståelse er preget av desinformasjon og misinformasjon fra myndighetenes statspropaganda.
Jeg tror ikke ukrainerene er 10% unna å være like desinformerte om verden som russere.

Er nok nærmere 20% der. Men jeg snakket om selve kulturen som omfatter alt, ikke bare om propaganda.

Sitat

Jeg mener at mennesker som er misinformerte er ofre for sprederene av denne. Som jeg har gjentatt flere ganger i løpet av årene, og aldri stoppet. Jeg har gjentatt det så sent som denne uken.

Misinformerte mennesker kan dog være farlige.
Ikke fordi de er djevler, men fordi de tror at andre mennesker er onde, fordi de har vært utsatt for propaganda som demoniserer deres fiender.

Hvorfor har du en lang monolog om deg selv? Jeg mener i hvert fall ikke at noen er engler eller demoner her, men det har du vist hundrevis av ganger at verden din er svart-hvit. Min verden er mørkegrå. DU tror jeg mener Zelenskyj er en demon bare fordi jeg tror han er i stand til langt mer enn det media viser.

Sitat

Russerene som tror på Putin er desinformerte og tvunget til å delta i krigen, ikke djevler.
Russerene som er mis- og desinformerte er ikke djevler, de er utsatt for hjernevask.
Russere som vet hva som foregår og støtter Putin likevel, er i beste fall idioter.

Nynazister er generelt hjernevaskede idioter -- og farlige for demokratier, men er å foretrekke over en invasjon fra russland, hvilken som helst dag i uken.

Utrolig. Vi er faktisk enige om noe. Det hadde du aldri klart å si selv om jeg sa himmelen var blå. Det er skadelig å tilbringe store deler av livet i en circlejerk.
Når det er sagt ser du fremdeles verden kun med rosenrøde følelse-briller, og det faller deg ikke inn at det også eksisterer kalde kalkulerte mennesker som ikke faller inn i noen av kategoriene du lagde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (23 minutter siden):


Bakdør finnes ikke innebygd i systemet nei. Da ville ingen kjøpt de. Og våpensalg er for å tjene penger tross alt. Men ting som er avhengig av kontinuerlige tjenester som et relé eller artilleri våpensystem kan man stenge ute.

Diskusjon om temaet:

https://www.quora.com/Do-US-military-arms-manufacturers-leave-back-doors-in-the-software-of-exported-weapons-systems

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (2 timer siden):

Burde ikke da BM-21 GRAD også gå under klasevåpen? I så fall kunne man vel konstatert dette på dag 1.
Hva skulle man gjort uten "eksperter"....
Er det "klasevåpen" kun fordi det er gjenstander som ikke eksploderer, eller har det også noe å gjøre med indiscriminate fire over et stort område?
Edit: Trolig førstnevnte. Men BM-21 grad bryter uansett genevekonvensjonen fra 1980

BM-21 GRAD i seg selv går ikke inn under denne betegnelsen da rakettkastersystemet kan bruke forskjellige typer raketter.

Hverken Ukraina eller Russland har undertegnet noen avtale som forbyr klasevåpen, så reaksjonene i seg selv bare fordi klasevåpen brukes ville i utgangspunktet være begrenset. 

Men, vi ser nå stadig mer utstrakt bruk av tyngre og områdeødeleggende våpen i bruk not urbane områder med sivile. Dette gjelder da klasevåpen, men også andre våpen som termobatiske, samtidig som det kommer stadig beviser på at Russland mange steder aktivt går etter rene sivile mål. Teateret der man hadde skrevet barn med digre bokstaver på bakken er bare ett slikt eksempel. 

Det er altså en stadig råere maktbruk som i større grad rammer sivile mål enn militære. Nå er det helt andre premisser her, men vi kan tenke oss tilbake noen år i tid, og se på hva som utløste responsen mot Serbia. Hvor mye skal til for at de samme grenseverdiene overskrides, og hvor mye vil trusselen om bruk av kjernefysiske våpen legge en demper på reaksjonene?

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (56 minutter siden):

Hehehe, nok engang: Det er ikke slik tankeeksperimenter fungerer.
Man kunne fint fått til noe uten vitner. Igjen henger du deg opp i selve teateret når det er snakk om f.eks muligheten for et kjemiangrep. 

...

Nå har vi ingen eksempler som skulle tilsi at Zelensky ville latt massakre på egne ukrainske sivile, uvæpnede kvinner, eldre og barn, passere.

Du underholder muligheten. 

Du kaller det å ikke tro på at han er er motivert til å drepe egne sivile i en krig som Russland vitterlig taper med glans...

...kaller det å tro Zelensky er en pusekatt..?

Å tro at Azov er engler..?

At russerne som folk er djevler?

Hva med å heller presentere grunnen til at du tror Zelensky ville latt Azov gjennomføre massakre på egen jord mot egne sivile, inkludert barn..? Hva er planen deres for de overlevende? Skal de bortføres og gasses?

Du klarer ikke å tenke deg hva som ville skjedd om overlevende fortalte om overgrepene til pressen..?

DeRe ViLlE iKkE tRoDd DeM..? Det gir ikke mening, mann.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...