Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

 

Militæranalytikere VG er avventende til å være positive på Ukrainas veiene.

– Jeg vil kalle dette et delvis gjennombrudd, som vi ikke ennå vet i hvor stor grad Ukraina vil klare å utnytte, sier Tor Bukkvoll, sjefsforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt til VG.
Han påpeker at Ukraina har lykkes i å bryte gjennom det første store feltet og den første linjen med skyttergraver. Samtidig er det fortsatt mye igjen, og det ligger minefelt foran dem.

– Det kan hende det går fortere for ukrainerne etter dette, men det er nok ikke bare å spurte på. Det er fremdeles godt med hindre Russland har bygd.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/bgbpAd/her-staar-slaget-i-krigen-naa-ukraina-har-brutt-gjennom-russlands-vanskelige-forsvarslinje

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (43 minutter siden):

Nå som russerne har satt inn omtrent alle reservene sine lurer jeg på hva som ville skjedd om det plutselig kom et større angrep et annet sted? Kherson f.eks?

Har russerne har redusert bruken av Ka-52 ved fronten? Kanskje slitasjen på styrken har blitt så stor at de har blitt trukket tilbake fra ordinært bruk og heller holdes som reserve?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Den ukrainske jagerflypiloten med kallenavnet «Juice» sto fremst i kampen for å skaffe Ukraina vestlige fly av typen F-16. I helgen mistet han livet.
Ulykken skjedde da flyet hans kolliderte under trening i Zjytomyr som ligger 150 km vest for Kyiv. Nå har Ukrainas luftforsvar offentliggjort hans ordentlige navn:

Andrij Pilsjtsjykov.

 

https://www.nrk.no/urix/den-ukrainske-jagerflypiloten-juice-er-dod-1.16532285

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar

Russland har angivelig avlyst militærøvelsen Zapad 23, blant annet pga mangel på soldater og materiell. Dette hevder britisk etterretning. Jeg fant frem til dette gjennom denne artikkelen på Forsvarets Forum.

image.thumb.png.6e311b42a17361dc0abb806358f666aa.png

At de mangler soldater og materiell til øvelsen er sensasjonelt nok i seg selv, og viser i så tilfelle tydelig at russerne begynner å merke godt at de har stor strekk i laget nå med stor slitasje på alle lagdelene.

Slike øvelser har primært hatt en verdi som styrkedemonstrasjon overfor fienden (NATO og EU), og har vel gjerne i liten grad betydd mye for russernes evner til å gjennomføre komplekse, offensive militære operasjoner med sin nøye planlagte koreografi og minimalt (om noe i det hele tatt) med innslag av uforutsette elementer.

Endret av <generisk_navn>
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Har russerne har redusert bruken av Ka-52 ved fronten? Kanskje slitasjen på styrken har blitt så stor at de har blitt trukket tilbake fra ordinært bruk og heller holdes som reserve?

 

Jepp. De sendte inn en haug av dem, og de gjorde mye skade i begynnelsen av motoffensiven, men etter hvert har det blitt kostbart. Det gikk ned ganske mange av dem. Russland sendte så moderniserte Ka-52M fra andre deler av landet, men de viser seg like sårbare for RBS-70 og enkelte andre typer antiluftskyts. Det gikk med flere Ka-52M også. Etter det har det vært ganske stille.

Russland har også mistet så mye luftvern at dette nå er i ferd med å bli et alvorlig problem for dem på fronten. Samtidig har ukrainsk aviasjon, helikoptre og fly, flydd mer de siste 1-2 ukene enn vanlig.

Dersom russisk antiluftskyts fortsetter å dø ut i samme tempo som i dag, og F-16 kommer på banen, så tror jeg vi kan snakke om noe som begynner å ligne ukrainsk luftherredømme til neste år.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 minutter siden):

Dersom russisk antiluftskyts fortsetter å dø ut i samme tempo som i dag, og F-16 kommer på banen, så tror jeg vi kan snakke om noe som begynner å ligne ukrainsk luftherredømme til neste år.

Det er lov å håpe, men jeg anser det som en høyst tvilsomt at noen av partene kommer til å få noe som kan kalles luftherredømme på lang tid enda. Dog tror jeg at UA om ting går deres vei kan oppnå evnen til flere offensive luftoperasjoner der F-16 kan ta ut fly og radarer mens helikoptere (og kanskje også Su-25) kan gi nærstøtte til bakkeoperasjoner.

Men noe luftherredømme vil de ikke ha i nærheten av nok fly til. Da må man ha SEAD/DEAD-kapabiliteter i tillegg til å ha kapasitet til å avskjære fiendtlige fly, og så må man ha bombefly som kan slå ut fiendens fly og flybaser. Det sier seg selv at UA ikke vil kunne gjøre dette mot baser langt inne i Russland. Og hva med luft-tanking? AWACS-kapabilitet?

F-16 vil gjøre UA i stand til å støtte bakkestyrkene mer, men Russland vil fortsatt være sterkest i luften. Om enn kanskje ikke like overlegne lenger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Skamløst tjuvpakk her i Norge har åpenbart ingen problemer med at annet skamløst tjuvpakk plyndrer og herjer i Ukraina.

  

Jeg er en av de som var ganske positiv til Rødt tidligere, og kunne kanskje stemt på dem som en "proteststemme" for å bidra til at de kunne fortsette å komme med legitim kritikk (som de jo kom med en del av).

Nå er Rødt bannlyst for min del. Jeg kommer aldri til å stemme på dem. Jeg kommer også til å snakke om dette med folk i min omgangskrets (eller, jeg har startet alt), noe jeg aldri har pleid å gjøre før.

Jeg har gått fra en ganske positiv innstilling til Rødt, til et intenst og ekstremt hat.

Det skjønner jeg godt, men intenst og ekstremt hat? Det sparer jeg til de som støtter Russland. Har aldri stemt rødt og vil heller ikke gjøre det da denne situasjonen ble veldig tydelig.

 

Her er rødts egne ord om Ukrainakrigen:

https://roedt.no/ukraina

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, &lt;generisk_navn&gt; said:

Det er lov å håpe, men jeg anser det som en høyst tvilsomt at noen av partene kommer til å få noe som kan kalles luftherredømme på lang tid enda. Dog tror jeg at UA om ting går deres vei kan oppnå evnen til flere offensive luftoperasjoner der F-16 kan ta ut fly og radarer mens helikoptere (og kanskje også Su-25) kan gi nærstøtte til bakkeoperasjoner.

Men noe luftherredømme vil de ikke ha i nærheten av nok fly til. Da må man ha SEAD/DEAD-kapabiliteter i tillegg til å ha kapasitet til å avskjære fiendtlige fly, og så må man ha bombefly som kan slå ut fiendens fly og flybaser. Det sier seg selv at UA ikke vil kunne gjøre dette mot baser langt inne i Russland. Og hva med luft-tanking? AWACS-kapabilitet?

F-16 vil gjøre UA i stand til å støtte bakkestyrkene mer, men Russland vil fortsatt være sterkest i luften. Om enn kanskje ikke like overlegne lenger...

 

Russland har mistet enorme mengder luftvern, slik at det nok vil åpne seg gap etter hvert.

Hvis vi forutsetter at F-16 får base i vestlige Ukraina så vil ukrainske F-16 ha mer enn nok rekkevidde til å fly fra f.eks Lviv til Krim eller Zaporizhzhia og tilbake. Fra Kyiv-området kan de lett nå hele fronten og fly kanskje 1-2 timer uten å tanke.

AWACS regner jeg med at de får fra både NATO og det integrerte rakettforsvarssystemet de nå har pluss alle F-16 radarene som knyttes sammen digitalt. Radaren på F-16 har nesten 300km rekkevidde. SU-35 skal i teorien ha 400km, men så var det dette med russiske spesifikasjoner kontra virkelighet. Jeg holder en knapp på at F-16 fortsatt er et bedre fly enn SU-35.

Israelske F-16 har herjet med russiske, syriske og iranske S-300 og S-400. De har hatt fordel av terreng, som over Ukraina dessverre er flatt, men likevel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (25 minutter siden):

Radaren på F-16 har nesten 300km rekkevidde.

Jeg tror ikke radaren i de F-16 som Norge, Danmark og Nederland gir er byttet i etterkant av MLU.
I så fall sitter det APG-66(V)2A i flyene, og den har maks rekkevidde mot mål på kampfly størrelse på ca 110 km.

Det er AN/APG-68 som har rekkevidde på like oppunder 300km, og Israel er et av flere land som har denne.

Endret av Jalla21
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Sitat

 

The United States has accused Moscow of attempting to intimidate and harass US employees, after Russian state media reported that a former US consulate worker had been charged with collecting information on the war in Ukraine and other issues for Washington.

The FSB security service has accused Robert Shonov, a Russian national, of relaying to US embassy staffers in Moscow information on how Russia’s conscription campaign was affecting political discontent ahead of the 2024 presidential election in Russia, according to Russian state news agency Tass.

 

https://www.theguardian.com/world/2023/aug/29/russia-accused-of-intimidating-us-consulate-staff-with-ukraine-war-spying-charges

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

 

Etter flere angrep mot Kertsj-brua, som forbinder Krimhalvøya med det russiske fastlandet, har president Vladimir Putin tilsynelatende fått nok.

Forrige uke hevdet den ukrainske etterretningstjenesten at Russland planla å senke minst seks ferjer langs brua. Dette for å skape en beskyttende barriere mot flere angrep.

Marineanalytiker H. I. Sutton hevder at dette nå har blitt gjort.

 

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/senker-sine-egne-skip/80116591

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

 

An Mi-8 helicopter of the Russian Armed Forces has crashed near Chelyabinsk region. 3 people were killed.


Chelyabinsk er sør for Yekaterinburg, øst for uralfjellene, og langt unna kampene. Ulykker, særlig med militære fly og helikoptre, er jo ikke uvanlig, men jeg synes det er veldig mange av dem nå. Det er nok stor slitasje på disse gamle doningene.

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Medvedev truer snart med atomvåpen igjen 💩

Sitat

 

Kalles det ultimate luftvåpenet – nå lander det på norsk jord
Det amerikanske bombeflyet Northrop B-2 Spirit kan frakte atomvåpen og har aldri landet på fastlandet i Europa før.

Northrop B-2 Spirit
I Norge: Det amerikanske bombeflyet B-2 lander på Ørland i Trøndelag i dag.
– Det er nærmest et science fiction-fly.

Det sier NRK-journalist Hallvard Sandberg om det amerikanske bombeflyet som i dag lander på Ørland flystasjon.

 

https://www.nrk.no/trondelag/lander-northrop-b-2-spirit-i-norge-1.16533803

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...