Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Debatt mellom AP-representant og Bjørnar Moxnes på Dagsnytt 18 i dag. "Suprise, Suprise": Moxnes og Rødt er i mot donasjoner av F16 til Ukraina og mener det "er eskalering"... Hmmmmmmmmmmmmmm, hvor er det har vi hørt slike og tilsvarende argumenter og påstander fra før av igjen......... 🤢🤮

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/202308/NNFA56082823/avspiller

De fleste fikk bare med seg overskriften da Rødt i mars vedtok støtte for å sende våpen til Ukraina. Det som gikk under radaren for de fleste var at landsmøtet hadde som mål å vedta ja til våpenstøtte for å være "på linje" med resten av stortinget, så ikke de var særingene. For å få dette til, måtte de tilpasse forslaget de skulle stemme over ganske mye, nettopp for å få det ønskede flertallet. Tilpasningen gikk på å presisere at våpenstøtten ikke gjelder jagerfly, stridsvogner eller norske soldater. Da gikk forslaget gjennom - så vidt. Det gikk gjennom med 109 stemmer for og 74 mot. Hele vedtaket de stemte over ligger på rødt sine sider.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Så å eksportere krigsforbrytelser internasjonalt via anbud til leiesoldater er ikke lenger på bordet? Eller vil Wagner gjenoppstå under et nytt varemerke?

 

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (8 minutter siden):

Så å eksportere krigsforbrytelser internasjonalt via anbud til leiesoldater er ikke lenger på bordet? Eller vil Wagner gjenoppstå under et nytt varemerke?

 

De har allerede etablert alternativer i tillegg til de andre private selskaper. Eksempelvis har Gazprom etablert et helt eget PMC osv. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

https://www.thedailybeast.com/russians-are-strangely-stumped-about-why-moscow-is-getting-attacked-with-drones

Sitat

Sergei, a resident of the Moscow region who spoke to The Daily Beast on the condition of anonymity, said he and his colleagues at work had become skeptical of the drone attacks precisely because of the distance the drones would have to travel unimpeded.

“We have a theory that these drone attacks are done by our government in order to justify a new mobilization,” he said.

Sveta, his wife, said people were generally unfazed by the strikes unless they were personally affected: “Nobody cares,” she said.

Virker, i alle fall fra de intervjuede her, at ergrelsene fra dronenedslagene vil adresseres til den riktige part. Det er bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
1 hour ago, afterall said:

Dette skuffer meg. Liker Rødt, og hadde håpet Moxnes stilte seg 100% bak Ukraina. 

Dette skuffer meg også. Misliker Rødt, og hadde ikke forventet noe mer fra Moxnes eller Rødt. De stiller seg vesentlig nærmere bak RaZZland enn bak Ukraina. Det er rimelig åpenbart når man ser på hvordan de motsetter seg å hjelpe Ukraina med materiell så Ukraina kan forsvare seg mot facistene/naZZiztene i Moskva!!!

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

De fleste fikk bare med seg overskriften da Rødt i mars vedtok støtte for å sende våpen til Ukraina. Det som gikk under radaren for de fleste var at landsmøtet hadde som mål å vedta ja til våpenstøtte for å være "på linje" med resten av stortinget, så ikke de var særingene. For å få dette til, måtte de tilpasse forslaget de skulle stemme over ganske mye, nettopp for å få det ønskede flertallet. Tilpasningen gikk på å presisere at våpenstøtten ikke gjelder jagerfly, stridsvogner eller norske soldater. Da gikk forslaget gjennom - så vidt. Det gikk gjennom med 109 stemmer for og 74 mot. Hele vedtaket de stemte over ligger på rødt sine sider.

Overrasker meg ikke om de ønsker å fremstå som "å være "på linje" med resten av stortinget" for at det ikke skal være ENNÅ MER åpenbart at det hovedsaklig er hos RaZZland hovedlojaliteten deres ligger. Når man ser på uviljen til å virkelig støtte Ukraina, hvordan de viderebringer raZZiske argumenter og propaganda som at støtte til Ukraina er "eskalering", de avskyelige uttalelsene deres omkring støtten til Ukraina og så videre så virker det rimelig tydelig at det ikke verken er Norge eller norske interesser de fremst ønsker å ivareta 😡🤬

Endret av Gjest MKII
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, DrAlban3000 said:

Jeg tror det er mange som har vært åpne for Rødt som nå vil snu. I mine øyne bør vi gi militært utstyr og våpen sålenge det trengs. Det er dog veldig store planer blant de som lager forsvarsmateriell i Norge, denne situasjonen har gjort at flere har tatt seg råd til å bygge ut produksjonen sin - både i antall kvm og i modernisering. Jeg har tett kontakt med flere av produsentene av militært utstyr og har jobbet med det selv i mange år - det blir nå lagt opp for å kunne takle vanskelige situasjoner bedre i fremtiden, ikke bare øke kapasitet midlertidig.

Jeg håper du har rett, men er bekymret for at hatet mot vesten og særlig USA på yttre venstre (og til dels yttre høyre) overskygger allt/"allt", og at ingenting/"ingenting" får rødtvelgere til å innse at Rødt og tilsvarende partier er femtekolonister/nyttige idioter for Moskva og tilsvarende autokratier med måten de motarbeider støtte til Ukraina og unskylder og bortforklarer fientligheter derifra!!!

Håper også du har rett i at produksjonen av forsvarsmateriell økes, at det går raskt, og at dette materialet finner veien til Ukraina "i fjor".

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fler enn 9/10 nordmenn støtter tross alt Ukraina. Det er noen få prosent som ikke gjør det, og de er gjerne høyreekstreme, venstreekstreme eller innvandrere som hater USA og Vesten. Hva sistnevnte har å gjøre i Vesten forstår ikke jeg. Men det er tydelig at mange av disse potensielt kan straffeforfølges etter §185. Den loven er verdiløs dersom man ikke kan gå etter folk som aktivt promoterer folkemord i den største krigen Europa har sett siden andre verdenskrig. Jeg håper også PST og andre etjenester fører oversikt med disse personene og deres eventuelle samfunnsverv.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 timer siden):

Fler enn 9/10 nordmenn støtter tross alt Ukraina. Det er noen få prosent som ikke gjør det, og de er gjerne høyreekstreme, venstreekstreme eller innvandrere som hater USA og Vesten. Hva sistnevnte har å gjøre i Vesten forstår ikke jeg. Men det er tydelig at mange av disse potensielt kan straffeforfølges etter §185. Den loven er verdiløs dersom man ikke kan gå etter folk som aktivt promoterer folkemord i den største krigen Europa har sett siden andre verdenskrig. Jeg håper også PST og andre etjenester fører oversikt med disse personene og deres eventuelle samfunnsverv.

Enig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ukrainerne har fremgang i Popasnafronten og Søndre Donbass-fronten mens de holdt stand med bedre hell i Nordøstfronten, blant annet med bit-and-hold taktikk hvor de ikke bare gikk litt og litt framover, men også bygge seg framover. Dette er nødvendig i møte med ekstrem tung artilleribruk (nok et fyrverkerifabrikk gikk opp i lufta, som bevist at uautorisert granatproduksjon i brudd på alle regler pågår) og hissige motangrep. 

Denne tråden er viktig for å forstå situasjonen ved Robotyne. Fysisk sett har ukrainerne nådd den første forsvarslinjen men de valgt å ikke bryte seg gjennom i styrke fordi det er sterke flankeposisjoner til vest og til øst, de vil heller bearbeide disse i forveien. Et nylig JDAM-angrep vist at det nå er mulig å "sløse bort" mange flere JDAM-ER enn tidlig, så ukrainsk fly vil dermed være viktig sammen med HIMARS, og man venter på at Biden skal levere klaseammunisjon for HIMARS, som er akkurat det ukrainerne har etterspurt i ett år. Ukrainerne vil ikke bryte seg gjennom og ta for stor risiko fordi de venter på de russiske reservestyrkene som de i et halvt år har prøvd å lokke inn i stridens hete. Nå er den russiske reserven underveis, og da burde ukrainerne ha overraskelser på sin side.

Dette viser virkeligheten i Popasnafronten og Nordøstfronten, dels også i Søndre Donbass-fronten hvor det er sanne napoleonske tilstander med høyvoksende vegetasjon og manglende landmerker der begge sider sender inn små styrker på søkning etter hverandre, ukrainerne og russerne simpelt så ikke hverandre inntil førstnevnt fikk droneassistanse.

Sidesprang til Afrika:

Juntaen i Niamey har klarte å få alle til å miste tålmodigheten mens amerikanerne ser ut til å feige ut. ECOWAS sitter og vente på klarsignal mens Macron er i krigsstien og gjort det klart at han vil ikke evakuere ambassaden og militærbasen som blokkeres av nigerske styrker som sliter med å holde stand mot islamistene. Frankrike vil støtte ECOWAS, som selv er ikke lite irritert over Bidens fravær. I Mali bli en islamistisk styrke desimert med TB-2 dronefly, men der har situasjonen forverret seg så meget, at militærjuntaen nå har lidd stor territorial tap.

Dessuten begynner mange i Afrika å få kalde føtter etter Wagner-ledelsen ble myrdet, for istedenfor en leiesoldatorganisasjon de kan ha en viss beslutningsevne på, risikere de statligkontrollerte militærorganisasjoner underordnet Russland i disses plass. Dette er svært forskjellig politisk og militært sett.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
superrhino skrev (19 timer siden):

I Murmansk sier de: "om du ikke klarer å lure en nordmann, så klarer du ikke å lure noen"

Norge har et samfunn bygget på tillit og samarbeid. Russland har et samfunn bygget på frykt og ryggdolking. Dårlig kombinasjon.

Russland har selvsagt prøvd å undergrave det norske tillitssamfunnet fordi et splittet Norge er bra for dem.

  

Brother Ursus skrev (19 timer siden):



Russlands ambassade i Sør-Afrika tweetet bilde av Russland uten Krim-halvøya.

 

Tweeten ble slettet. Noen som har skjermbilde?

  

Imaginacíon skrev (19 timer siden):

Sammenligningen er ikke god. BRICS er en løs sammenslutning av land med et økonomisk formål. Warzawapakten var en militærallianse fullstendig dominert av Sovjetunionen.

Man kan vel kanskje si at BRICS er en løs økonomisk sammenslutning fullstendig dominert av Kina?

  

Brother Ursus skrev (17 timer siden):
  • Ukraina søker sikkerhetsgarantier fra USA 'lignende de Israel har'

Det spørs. Det kan virke som "sikkerhetsgarantier" fra USA etter hvert blir verdiløse. Mange som har basert seg på hjelp og støtte fra USA har jo allerede merket at USA plutselig velger å drite i dem.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, JK22 said:

Et nylig JDAM-angrep vist at det nå er mulig å "sløse bort" mange flere JDAM-ER enn tidlig, så ukrainsk fly vil dermed være viktig sammen med HIMARS, og man venter på at Biden skal levere klaseammunisjon for HIMARS, som er akkurat det ukrainerne har etterspurt i ett år.

Jeg har sett klaseammunisjon til HIMARS bli nevnt noen ganger, og jeg støtter at det blir sendt til Ukraina, men, en ting som er greit å huske på er at MLRS klaseammunisjonen (M26/M26A1 ER) har betraktelig lavere rekkevidde enn GMLRS. Hvis vi antar Ukraina skulle motta M26A1 ER, som er det beste alternativet, så er maks rekkevidde 45 km, og gjerne vil man bevege seg betraktelig nærmere enn det også, for bedre nøyaktighet (i og med at disse rakettene ikke har noen aktiv styring).

Slik jeg skjønner det har også USA størst beholdning av standard M26, med inntil 32 km rekkevidde, altså om det er dette Ukraina vil motta må man enda nærmere frontlinjene.

Når man må nærmere frontlinjene åpner det opp for at HIMARS/M270 vil i mye større grad kunne treffes med artilleri og droner.

Om Ukraina skal ta i bruk MLRS klaseammunisjon, så er det nok best om de først og fremst benytter de 12 stk M270 de har mottatt som kan ta seg nært frontlinjene, fyre av fulle salver med 12 MLRS raketter mot russiske styrker, og så trekke seg tilbake til skjul for å laste opp med mer ammunisjon.

Og så kan HIMARS fortsette å fyre av GMLRS (og gjerne ATACMS) fra lengre bak frontlinjene. De er mer mobile på vei, slik at de kan enklere forflytte seg langs frontlinjene utifra behov.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar

Russiske milbloggere anklages på statlig TV for å spre panikk. Kanskje myndighetene forbereder seg på å slå ned på dem?

De gir tross alt en form for moralsk støtte til Ukraina og dets allierte, selv om alt de egentlig gjør er å si noe som ligner på den objektive sannheten (kontra den "sannheten" som TV-verten her snakker om).

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...