Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Trontron skrev (10 minutter siden):

...

De som sender krysserraketter uten å være sikker på hva de skyter på burde i hvert fall stilles for krigsrett.

For min del tenker jeg at russerne opererer krigen med kryssermissiler omtrent som det korrupte samfunnet deres ellers fungerer. Det viktige er ikke hva som er produsert, men snarere hva som rapporteres. Så om de altså får en rakett å sende så sender de den uansett om de har et fornuftig mål eller ikke. Bare det smeller er det nok for å skrive en rapport om hvor stor skade som har blitt påført. Virkelig skade er jo selvsagt ønskelig, men ikke nødvendig så lenge rapporten blir bra.

Endret av zorry
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, zorry said:

For min del tenker jeg at russerne opererer krigen med kryssermissiler omtrent som det korrupte samfunnet deres ellers fungerer. Det viktige er ikke hva som er produsert, men snarere hva som rapporteres. Så om de altså får en rakett å sende så sender de den uansett om de har et fornuftig mål eller ikke. Bare det smeller er det nok for å skrive en rapport om hvor stor skade som har blitt påført. Virkelig skade er jo selvsagt ønskelig, men ikke nødvendig så lenge rapporten blir bra.

Veldig godt poeng.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trontron said:

Den der har jeg aldri helt klart å forstå. Merkeligste med hele greien er ikke det at det står "barn" eller noe utenfor, men hvordan det kom mange varslet et døgn i forveien om at det kom til å skje, samt hvordan folk på innsiden sa de ikke fikk lov til å forlate bygningen.
Menmen occham's razor sier at enkleste svaret vanligvis er det riktige svaret, så det er lite vits i å komme med konspirasjonsteorier med mindre det har blitt undersøkt noe dypere og nærmere av eksterne tredjeparter.

Nvm, leste feil

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trontron said:

De som sender krysserraketter uten å være sikker på hva de skyter på burde i hvert fall stilles for krigsrett.



Russerne vet hva de skyter på. De skyter på sivile. For å spre terror. For å knekke Ukrainas moral.

Jeg tviler på at selv russerne er så inkompetente at de ikke visste at dette var et sted hvor det befant seg journalister og FN-personell.

Det var med overlegg. Du har åpenbart ikke forstått hvor råtne de er i mentaliteten.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):
Trontron skrev (1 time siden):

De som sender krysserraketter uten å være sikker på hva de skyter på burde i hvert fall stilles for krigsrett.



Russerne vet hva de skyter på. De skyter på sivile. For å spre terror. For å knekke Ukrainas moral.

Jeg tviler på at selv russerne er så inkompetente at de ikke visste at dette var et sted hvor det befant seg journalister og FN-personell.

Det var med overlegg. Du har åpenbart ikke forstått hvor råtne de er i mentaliteten.

Dette vet nok @Trontron også!

QED.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Jeg synes faktisk det innlegget er litt vel farget av propaganda fra Ukraina. Husk argumentene rundt droner i Moskva, der det ble sagt at årsaken til at noen av dronene traff sivile bygg var at de ble skutt ned av russisk luftvern, over steder med sivile. Årsaken til at missilet falt ned over Kyiv i deler var nok at det nettopp var blitt skutt av luftvern. Det vil si at barnesykehuset neppe var målet denne gangen. Videre så traff fragmentene tomta - territoriet, til sykehuset. Hadde det truffet selve sykehuset så hadde de nok skrevet det på en annen måte. Selv om hvert missilangrep mot Ukraina er et for mye så synes jeg Ukrainerne forsøker å koke suppe på litt vel tynne spiker her.

Jeg vil heller lese hva de tror var målet og hvor mye russerne feilet i å drepe og skade denne gangen.

Det er klart at det ville ha vore interessant å få vite, men akkurat det blir vel fort sensitiv informasjon.

Lenke til kommentar

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-begins-consultations-with-uk-security-guarantees-kyiv-2023-08-11/

Ukraine begins consultations with UK on security guarantees

Ukraine has begun holding consultations with Britain to secure security guarantees and Kyiv aims to have the first such agreements in place by the end of the year, a senior Ukrainian official said on Friday.

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trontron skrev (4 timer siden):

Men hvorfor er det så vanskelig å svare på da?
Når er det nok?

Hadde alt vore så enkelt som du vil ha det til hadde vel det mest fornuftige vore at Russland og Ukraina hadde inngått ein avtale før krigen starta om kor stor del av Ukraina som måtte avståast for at ikkje Russland skulle gå til krig. Du ser vel kanskje sjølv at noko slikt ikkje ville vere akseptabelt?

Kor store tap og øydeleggjingar Ukraina kan tole før dei går med på forhandlingar kan berre Ukraina svare på. Det same gjeld forsåvidt også Russland.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, SilverShaded said:

Luftforsvarets P3-orion ble faset ut 30 juni i år. P8-Poseidon er det som gjelder nå...en betimelig oppgradering !

Ja du sier noe. Orion har vel vært gamle i omtrent 30 år allerede. Akkurat som sea king også var gamle i 30 år men fortsatt hang sammen til operativ tjeneste til siste dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar



"YouTube has removed the channel of Scott Ritter, the main foreign "expert" on Russian propaganda, a former U.S. intelligence officer who was convicted of pedophilia. The propagandist will now appear on Solovyov's program."

Mange kriminelle som har søkt tilflukt i Russland som propagandister, merker jeg.
Putin skal tydeligvis beskytte russiske barn fra regnbueflagg, men ikke fra faktiske pedofile.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Russisk milblogger, tilsynelatende én av de noe mer realistiske, hevder vestre Kozachi Laheri er under ukrainsk kontroll. Det er på andre siden av Dnipro-elven der spesialstyrker landet i går natt og har holdt på en stund. Jeg trodde russerne raskt ville lukke det brohodet ved å sende forsterkninger, men så langt har det ikke skjedd. De leker nok litt katt og mus også. Kan hende Russland vil at Ukraina skal sende inn større styrker, så de kan fange dem på feil side.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zorry skrev (2 timer siden):

For min del tenker jeg at russerne opererer krigen med kryssermissiler omtrent som det korrupte samfunnet deres ellers fungerer. Det viktige er ikke hva som er produsert, men snarere hva som rapporteres. Så om de altså får en rakett å sende så sender de den uansett om de har et fornuftig mål eller ikke. Bare det smeller er det nok for å skrive en rapport om hvor stor skade som har blitt påført. Virkelig skade er jo selvsagt ønskelig, men ikke nødvendig så lenge rapporten blir bra.

Eg tykkjer dessverre at det ser meir ut som strategi. Ein angrip straumforsyning, kornlager og no kafear og hotell der journalistar oppheld seg. Eg tvilar også på at det er tilfeldig at ein angrip internasjonale organisasjonar som FN eller Røde Kors. Ein ser også målretta angrep på hjelpearbeidararar, både i Kherson under flaumen og ved slike doble rakettangrep som dette og det for tre dagar sidan.

Både dette og alt det andre ein har sett seier svært mykje om både Russland og den totale krigen deira mot Ukraina.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, JK22 said:

Kort sagt; vi kan like godt bare glemme alt om en ukrainsk seier så lenge den vestlige støtten er basert på frykten om å unngå "provokasjoner". Selv om politikerne i Washington ikke har problemer med å sende mer hjelp, er det observert en voksende tretthet som ikke bare er om ukrainernes manglende suksess på slagmarken, men også om Biden-administrasjonens håndtering som får visse til å frykte en "Afghanistan 2.0".

Begynner å bli krigstrett selv kjenner jeg. Og jeg bare leser om den fra mitt trygge hjemland Norge. 

Ser ikke amerikanerne ironien i at de forventer større suksess før de sender jagerfly og atacms osv, når det i stor grad er nettopp på grunn av vestlig sendrektighet med tyngre våpensystemer og jagerfly som er hovedårsaken til at Ukraina ikke har hatt ennå større suksess i offensiven?

Hvordan forventer folk at Ukraina skal vinne krigen, eller ta større områder tilbake når de ikke har nødvendige våpen og våpensystemer til å gjøre jobben?

Både Tyskland og USA må slutte å trenere donasjonene og faktisk levere. Ja det gjelder naturligvis alle nasjoner som har lovet å bidra til Ukraina. Fagre løfter og festtaler alene hjelper ingenting. Det vi trenger nå er at alle som støtter Ukraina faktisk går fra ord til handling også på tyngre våpensystemer, jagerfly, cruisemissiler, og alt annet Ukraina trenger for å klare å slå ut russiske styrker. 

Det er jo heller ikke slik at det er offensiven som går for langsomt. Det er situasjonen som er fastlåst. Der vestlig sendrektighet med våpen og ammunisjon gjorde det mulig for russerne å grave seg skikkelig ned, minelegge i forkant og stille opp artilleri i bakkant. Når situasjonen først ble slik må vi ikke gå oss fast i å fordele skyld eller forvente for mye. Ting er som ting er, det vi trenger er mer våpen og kraftigere våpen til å ta ut russerne uten at det dør tusenvis av Ukrainere i minefelt. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
JK22 skrev (18 minutter siden):

Fra Kupyansk i Nordøstfronten er det tegn på at det russiske "gjennombruddet" har sløvet ned, fordi ukrainsk retrett til bedre stillinger har etterlatt seg store drepersoner for ukrainsk artilleri.

Jeg er ikke i stand til å dekode denne setningen. Hva er en dreperson?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...