Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

 

Eksperten mener også at den russiske marinen nå er mer utsatt i Svartehavet.

– Det er klart at de har blitt mer sårbare, jeg tror ikke de har vært forberedt på den typen trussel. Den var jo ikke der før denne krigen startet. Ukrainas sjødroner gjør den russiske marinen svært sårbar, sier Zysk.

 

https://www.nrk.no/urix/ukrainas-sjodroner-utvider-krigen-i-svartehavet-1.16508593

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Jeg så de to videoene og lokaliserte de til denne svingen, filmet med lav vinkel fra nord-vestlig retning. Den første videoen ser ut til å vise vanlige artillerinedslag. Den andre ser ut som en klasebombe. Soldatene som løper fremst løper forbi avkjøringen til Zavitne. Det er ca 3 km til neste tettsted, Staromlynivka. Sikkert fin løpetur det der :p

 

Dette er overraskende. Vi vet at det ikke er faste posisjoner til øst hvor det er et ingenmannsland med enorme minefelter der, så Zavitne dermed logisk sett er det nærmeste stedet å søke tilflukt i når man utsettes for sterk artilleri. Betyr det at Zavitne har blitt kompromittert som forsvarsposisjon av ukrainerne som var i stand til å rykke langs elveløpet hvor det bukter seg ut, dannet en halvøy som sannsynlig var lite minelagt? Det er et tidlig elveløp mellom Zavitne og Kermenchyk hvor det er gravd ut skyttergraver, så ved å ta Urozhaine har ukrainerne skapt 3-4 kilometer ingenmannsland fordi russerne trakk seg ut fremfor å bli defilert. 

Zavitne kan holdes, men ligger altfor utsatt for tung artilleri med langt mindre byggemasse enn Urozhaine langs altfor få og rette veger, og større bygningsfasiliteter for langt til vest. Broen dit må selvsagt sprenges, men da innbar det at tettstedet vil ha infanteriartilleri på kloss hold like over den dype elven. Da måtte russerne ha sine stillingene på de grunne skrentene mot vest fram til Volodyne. Ukrainerne vet det, de vil gjerne ha høyere lend først før de kan fortsette sørover - dermed er det viktig for dem å ta Pryyutne. 

Bruk av JDAM med suksess i Urozhaine kan betyr at ukrainerne kunne tenke seg om å sprenge ut bresjer i forsvarslinjen øst for Pryyutne, og deretter ta ut restene med klasevåpen. 

Endret av JK22
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
JK22 skrev (15 minutter siden):

Betyr det at Zavitne har blitt kompromittert som forsvarsposisjon av ukrainerne som var i stand til å rykke langs elveløpet hvor det bukter seg ut, dannet en halvøy som sannsynlig var lite minelagt?

Jeg tror bare de løp forbi avkjøringen fordi de løp rett fram, bort fra bombene. Avkjøringen til Zavitne var 90 grader på den retningen. Jeg tror ikke det var noen mer bevisst tanke eller taktikk bak det valget. Jeg tror ikke dette Ukrainske framrykket går noe særlig lengre enn Staromlynivka siden russerne er tung befestet noen kilometer sør for dette. Framrykket mot Pryiutne vil nok være ganske uavhengig av dette framrykket. Det finnes ingen veier mellom Pryiutne og Zavitne uten å komme alt for nær russernes befestninger.

Screenshot2023-08-13at14-29-57DeepStateMAPMapofthewarinUkraine.thumb.png.673f10ce6c78adc6c07b2e1257ee9b68.png

  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg tror bare de løp forbi avkjøringen fordi de løp rett fram, bort fra bombene. Avkjøringen til Zavitne var 90 grader på den retningen. Jeg tror ikke det var noen mer bevisst tanke eller taktikk bak det valget. Jeg tror ikke dette Ukrainske framrykket går noe særlig lengre enn Staromlynivka siden russerne er tung befestet noen kilometer sør for dette. Framrykket mot Pryiutne vil nok være ganske uavhengig av dette framrykket. Det finnes ingen veier mellom Pryiutne og Zavitne uten å komme alt for nær russernes befestninger.

Screenshot2023-08-13at14-29-57DeepStateMAPMapofthewarinUkraine.thumb.png.673f10ce6c78adc6c07b2e1257ee9b68.png

Kartet viser hvor de russiske holdepunktene ligger. For å ta Pryyutne må de ta høyere lend i nordøst først. Ettersom ukrainerne har tatt Urozhaine, kan ikke russerne holde stand på det åpne ingenmannslandet i øst og må da trekkes seg sydover fremfor å bli beskutt fra sidene. Med denne vinningen mener det at ukrainerne kan konsentrere seg om et annet frontavsnitt når de har sikret det ene frontavsnittet i øst. 

Å, skulle ønske jeg hadde minst 1,000 155mm WP prosjektiler og 250 klasegranater samt 24 JDAM-bomber! Da kunne jeg gjøre rent bord samtidig som jeg ville ha bombet bort luftvernsystemer og bedrevet effektiv kontraskytning på russisk artilleri. Dessverre er jeg overbevist om at motoffensiven i Søndre Donbass-fronten må snart avsluttes selv om det ikke vil stoppe mindre fremstøt av liten taktisk verdi, som sett i Popasnafronten. Ukrainerne har ikke de rette verktøyene for å bryte seg rett gjennom uten å lide altfor stor tap. 

Klasevåpen virker veldig bra, nå trenger vi WP ammunisjon. En kombinasjon av presisartilleri, klasevåpen og WP ammunisjon for både røyklegging og utbrenning vil være den perfekte oppskriften for å forberede grunnen for et gjennombrudd. 

Hvorfor tror galningene som vil ha "humanitær" krig at det er bedre? Dette i realiteten vil bare trekke ut krigen med enda større lidelser som konsekvens! Ukrainerne skulle ha klasevåpen og WP allerede i vinteren! 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Både klasevåpen, miner, hvit fosfor og andre ting skulle vært sendt i løpet av de første ukene når det var klart at Russland ikke ville lykkes i å kuppe Kyiv og at dette ville bli en "ekte" krig.

Vestlige fly skulle man begynt å trene ukrainerne på etter 2014. Eller helst etter 2008. Vi burde også sette i sving apparatene i land som Georgia og Taiwan.

 

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
JK22 skrev (3 timer siden):

Enda et sidesprang som kan få enda større konsekvenser; 

Aserbajdsjan har brutt alle avtaler og forståelser gjennom sinnrik manøvrering skapt av krigen i Ukraina, hvor Alijev som aldri hadde skjult hans nazistiskmotiverte ambisjoner om å lansere folkemord på det armenske folket, hadde kunne ta fordel av energikrisen utløst av atomkraft-motstandere i Tyskland og den vestlige støtten til Ukraina som gjør at det blir ikke mulig å sette Erdogan mot veggen som sett omkring Sveriges NATO-søknaden, og aserbajdsjanerne dermed gir bort mineryddingsutstyr og våpen til Ukraina fordi Vesten ikke strakk til, hadde fått Ukrainas støtte. Siden desember 2022 hadde Alijev satt Nagorno-Karabakh under en ulovlig blokade i hensikten om å sulte 120,000 mennesker. Etter hvert som det går dårlig for russerne i Ukraina, blir den russiske viljen for å stanse denne utviklingen mer og mer uthult. 

Nå er det slikt at alle matforrådene er nærmest oppbrukt mens matleveransene som hadde krysset Lachin-korridoren minst en gang hver uke med hjelp av russerne, har mer eller mindre helt stoppet opp i de siste uker. Amerikanerne gang på gang prøvd å mekle fram en løsning, men som vanlig er Blinken, som ikke har fått utenrikspolitiske gevinster så langt - med Iran som en begredelig fiasko - ineffektiv. Nå er amerikanske mediene i ferd med å oppdage denne humanitære krisen hvor Alijev er villig til å sulte i hjel 120,000 mennesker, i en folkemordhandling, og det er snakk om uker før det bli prekært. 

Nå har Armenia tilkalt FN-sikkerhetsrådet fordi de mener en humanitær katastrofe er i ferd med å skje, hvor aserbajdsjanerne har signalisert at de ønsker total utslettelse av den historiske regionen ved å tvinge ut armenerne - det er soleklart at aserbajdsjanerne vil aldri akseptere armensk nærhet i deres egne samfunn hvor disse risikere utryddelsesmetoder. USA klarte ikke å bringe Alijev til fornuften, og i Armenia har man innsett at et militært inngrep nå er meget nødvendig, men der er frykten for en aserbajdsjansk invasjon veldig stor. 

Aserbajdsjanerne har skapt flere brohoder inn i det armenske grenselandet og deployert store styrker i posisjoner hvorfra disse kan lansere angrep dypt inn i Armenia hvor det er 1,3 mill. armenerne. Dette tvunget armenerne, som får støtte fra Iran, til å grave seg ned langs grensen og er trolig ikke i stand til å redde 120,000 mennesker fra sultedøden eller ødeleggelsen av Nagorno-Karabakh. Russerne kan ikke mer beskytte Armenia, og Putin simpelt brydd seg ikke om armenerne mer, ettersom opposisjonen mot hans politikk er blitt for opptatt av krigen i Ukraina. 

Ingenting tyder på at aserbajdsjanerne vil stoppe, selv hvis EU skulle stoppe oljehandelen med dem. Og de vil ikke stoppe med Nagorno-Karabakh, i to år er det veldig klart at de aktet å invadere og ødelegge Armenia, fullbyrde det armenske folkemordet som startet i 1915. Dette betyr da at NATO må gripe inn med militærmakt, men Erdogan vil heller gjøre motstand enn å tillate dette. 

Er ofringen av det armenske folket prisen Vesten må betale for å redde Ukraina? 

Hele den vestlige politikerstanden  innse at det er et nazistiskpreget hat som er satt i system i Kaukasus, og må stanses med alle midler. Dette er sanne nazister som sitter med makten i Baku. Skal historien fra den første verdenskrigen gjentar seg? 

Du har messet om Azerbaijan ved flere anledninger. Jeg er uenig.

Armenia okkuperer et territorium som er internasjonalt anerkjent som Azerbaijans. Selvfølgelig kan de ta det tilbake med makt.

Videre er Armenia et korrupt land som har nære allianser med Russland og Iran. Og altså okkuperer naboen sin. Charming.

Azerbaijan har svært gode relasjonar med Israel, Tyrkia, Georgia og delvis EU.

Jeg velger Azerbaijan any day. Du har ingen forutsetninger for å bombastisk slå fast at folkemord og invasjon av armenias anerkjente grenser er på trappene. At Azerbaijan tar tilbake det som tilhører dem er en annen sak.

Er dette et tilfelle av kristne=snille, muslimer=slemme tankegang?

Lenke til kommentar
Drogin skrev (29 minutter siden):

Du har messet om Azerbaijan ved flere anledninger. Jeg er uenig.

Armenia okkuperer et territorium som er internasjonalt anerkjent som Azerbaijans. Selvfølgelig kan de ta det tilbake med makt.

Videre er Armenia et korrupt land som har nære allianser med Russland og Iran. Og altså okkuperer naboen sin. Charming.

Azerbaijan har svært gode relasjonar med Israel, Tyrkia, Georgia og delvis EU.

Jeg velger Azerbaijan any day. Du har ingen forutsetninger for å bombastisk slå fast at folkemord og invasjon av armenias anerkjente grenser er på trappene. At Azerbaijan tar tilbake det som tilhører dem er en annen sak.

Er dette et tilfelle av kristne=snille, muslimer=slemme tankegang?

Folkemordtilhengere har ikke min støtte.

Det aserbajdsjanske hatet, som ikke engangs er religiøsbasert i det hele tatt, er velkjent og veldokumentert - det har vært veldige mange episoder i utlandet hvor armenerne var utsatt for umotivert vold av aserbajdsjanere, en av de meste grufulle eksempler var da en armensk sportsaktivist ble myrdet og lemlestet av hans kollega fra Aserbajdsjan under et internasjonalt sportsarrangement. Morderen ble løslatt under en skandaløse episode og ønsket velkomne av Alijev som endog hyllet hans ugjerning! Hver gang aserbajdsjanerne kom over armenske sivilister, fant det sted uhyrlige forbrytelser, og det har gjentatte ganger vært veldokumenterte at armenske soldater som var tatt til fange, var systematisk myrdet og fraskåret deres hoder. Selv russiske grusomheter bleker i sammenligning. Det finnes massevis av bevis på et grufullt hat i det aserbajdsjanske folket som hadde blitt pisket fram av ekstremnasjonalistiske krefter som Alijev er en del av, og allerede i 1988 var hundrevis blitt massakrert skånselløst av aserbajdsjanske mobb, slik at sovjetiske militære var tvunget til å bruke dødelig makt for å stanse morderorgiene. Dette sjokket fulgt til at Vesten støttet armenerne, men for tjue år siden begynte man å glemme samtidig som det selges ut mer olje enn tidlig fra Baku, da norske Statoil og andre kom inn i bildet. 

Disse "gode relasjoner" vil ikke overleve et folkemord på det armenske folket. Aserbajdsjan er ikke mindre korrupt, og er det riktig å ignorere grusomheter begått mot et folk bare fordi dette folket er på feil side? 

Nagorno-Karabakh er ikke okkupert, det er en historisk region med tusenårige bosetning som nå står foran utryddelse, for det er observert - og FN-observatører som folkemordforskerne har påpekt dette - at aserbajdsjanerne systematisk utrensket hver eneste spor etter armenerne og disses historiske spor inkludert arkeologiske fortidsminner i den tidlige okkuperte delen av Aserbajdsjan og deler av Nagorno-Karabakh som hadde blitt militært erobret. 

Skal man tolerere et folkemord samtidig som man vil avverge et folkemord annetsteds? Dette er hykleri. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
JK22 skrev (7 timer siden):

Den russiske innblandingen begynner nå å få alvorlige konsekvenser for Sahelregionen i Vest-Afrika. 

Russland har vel til no hatt ei viss støtte i Afrika.

Vil evt. ein krig om Niger med afrikanske land på den eine sida og Russland og russiskvennlege land på den andre sida kunne endre på dette?

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...