Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (29 minutter siden):

Da har det kanskje vært forskjellige versjoner av Orion? Eller at Norge har slitt ut flere Orion fly slik at de(t) siste var rundt 30 år ved skiftet? Husker Orion fra forsvaret fra jeg kid. Da ble det sagt at det drev med overvåkning både på sjø og land og ut i havet. Og Orion fly har vel blitt produsert fra 50-60 tallet?

Ja, den første prototypen fløy sent på 50-tallet. Norge fikk 5 P3-B Orion i 1968 og to til i 1980. I 1989 ble 5 av dem solgt, og de to siste oppgradert til P-3N.  Samtidig ble det anskaffet 4 P-3C....det siste av disse ble altså faset ut 30. juni i år.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/russia-ukraine-war-putin-latest-news-today-b2391289.html

Kyiv tells Putin and Moscow to expect ‘daily’ attacks after latest drone shot down

The news of a foiled drone attack on Moscow comes one day after Russia’s emergency service reported a warehouse near Vladimir Putin’s official residence and the Vnukovo airport was on fire.

 

 


Lurer på om det er snakk om denne dronen, som ble filmet under et... hva kaller man dette? Kajakkonkurranse?
 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Dei tar jo vare på heltane sine då 💩

 

Sitat

Russian bailiffs reportedly canceling debts of former prisoners fighting in Ukraine
Russian bailiffs have begun canceling the debts of former prisoners fighting in Ukraine as part of Defense Ministry units, the independent outlet Verstka reported on Friday, citing Federal Bailiff Service files.

https://meduza.io/en/news/2023/08/11/russian-bailiffs-reportedly-canceling-debts-of-former-prisoners-fighting-in-ukraine

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Brother Ursus said:

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/russia-ukraine-war-putin-latest-news-today-b2391289.html

Kyiv tells Putin and Moscow to expect ‘daily’ attacks after latest drone shot down

The news of a foiled drone attack on Moscow comes one day after Russia’s emergency service reported a warehouse near Vladimir Putin’s official residence and the Vnukovo airport was on fire.

 

 


Lurer på om det er snakk om denne dronen, som ble filmet under et... hva kaller man dette? Kajakkonkurranse?
 

 

"Don't look up" var reaksjonen til en av moskovittene.

Edit: rettskriving

Endret av Enceladus
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (8 timer siden):

Nei, jeg tror særlig landene østover i Europa vet hva det handler om, og de vil absolutt at Russland knuses.  

 

Selskapet tjente over 20 millioner på flyktningene står det. Altså tjente de grovt med penger samtidig som de utnyttet gratis arbeidskraft. Varmepumpa er ikke relevant her. Det er ikke sånn at en bedrift skal kunne få gratis arbeidskraft, tjene grovt, og så betale litt etter som de føler for selv. Det er ikke sånn arbeidslivet skal fungere.

Matvarepriser har ikke noe med dette å gjøre. Satte Reitan folk til å jobbe gratis for Rema?

Dette hører hjemme i en egen tråd, men jeg vet ikke hvor mye det er å diskutere. Penger var aldri et tema i denne saken, men tid, mottaket måtte bli ferdig kjapt. Varmepumpa var i følge firma en motytelse for dugnaden basert på en beregning om at 10 personer (om jeg ikke husker feil) deltok på dugnaden.

Hva firma og leder tjeneste i etterkant er ikke særlig relevant for akkurat dugnaden, hvis de mener de fikk for lite så handler det om at deltakerne ikke har satt seg inn i det faktum at slike mottak selger tjenester for penger.

Det som imidlertid er ille om det stemmer er påstandene om at beboerne på mottaket ikke har fått dekket behovene de har i løpet av oppholdet på mottaket, hvis dette er behov som mottaket i henhold til avtale med staten skulle ha dekket.

Dette kan være en interessant diskusjon som kanskje bør inkludere flere mottak for å avdekke om mottakene har utnyttet statlige midler og flyktninger på å berike seg selv uten å tilfredsstille kravene. Men da som en egen tråd. 

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

 

Målet med å bringe krigen nærmere Russland, er klar, mener den pensjonerte generalløytnanten.

- Til syvende og sist handler det om å øke motstanden til krigen blant det russiske folk, tror jeg, sier Dalhaug.

Han peker på at russiske myndigheter, og Vladimir Putin spesielt, har vært opptatte av å framstille situasjonen i Russland som normal.
- Ukraina ønsker å minne russere på at denne krigen tilhører dem. At de ikke kan leve vanlige liv mens Russland fører krig i Ukraina, sier Dalhaug.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/apenbart-redd/80020705

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 hours ago, Enceladus said:

"Don't look up" var reaksjonen til en av en av moskovittene.



Haha, ja jeg så den. "Life imitates art", er det noe som heter ;)

Hun andre dama på et lengre videoklipp gir også en bra forklaring. Reporteren spør hva hun synes om droneangrepene og hun sier bare "Forsøker å skape problemer for meg? Jeg sier det i dag, og så kommer de i morgen."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, JK22 said:

I Syria skal russiske piloter i 2 Su-34 og 2 Su-35 ha fått sjokk da deres varslingssystemer alarmert dem om at de var blitt låst av fiendtlige radarsystemer, men de kunne ikke finne hvorfra dette kom, da dette kom ut av intet. De trakk seg snarest ut og mener at det var stealth fly av type F-35



Veldig spennende episode. Amerikanerne sender åpenbart et signal til russerne om at de er lei av at de klusser med dronene deres, og at eskorter kan være hvor som helst, og svare skarpt.

Det virker også som om Admiral Kulit bare antar at det var F-35, men det kan som du sier også være F-22, da de ikke hadde visuell bekreftelse. Noe som gjør episoden enda morsommere ;)

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...