Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Drogin skrev (50 minutter siden):

Delimkhanov er meldt død av Ukrainske kilder, og alvorlig skadet av russiske kilder.
Delimkhanov  var tjetsjeneren som hadde en konflikt med Wagner og truet Prigozhin ved å be han komme og snakke "face to face".
Det ryktes at Prigozhin har lekket tjetsjenerens posisjon til Ukrainske SBU

https://twitter.com/NOELreports/status/1668916602455072769?s=20

 

 

https://twitter.com/markito0171/status/1668925157182775297

 

Mer spesifikt er det brigadesjefen som var fanget og torturert av Wagner som nå hevder Wagner ga koordinatene til Ukrainske SBU

Fyk2O7HWAAcIYx-?format=png&name=900x900

Dette er fantastisk! Virker som om det brygger opp mot åpen konflikt internt nå

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Gode nyheter i dag ja som er rapportert her i tråden. Jeg siterer fra det svenske forumet:

Quote
 
Tre relativt stora nyheter idag på morgonen:

1. Kadyrovs ”högra hand” fick sin konvoj av snygga SUVs beskjuten av artilleri. Råder sedan des ”radiotystnad”. Ryssarna gick snabbt ut med att han hade hittats men nu går Kadyroviterna själva ut och säger att de ska ”hitta honom oavsett vad som krävs”…
https://t.me/AptiAlaudinovAKHMAT/1542

2. Z-bloggare rapporterar om en ”massaker” på ryska soldater efter att en general ska ha beordrat sina trupper till ”uppställning” i formation för att sedan själv dröja två timmar innan han behagade att dyka upp. Under den tiden hade Ukraina lyckats identifiera de uppställda soldaterna och besköt dem med Himars.
https://t.me/moscowtimes_ru/13452

3. Ryssar på telegram erkänner att det var de som av misstag sprängde dammen…

Det fortsätter med andra ord att gå helt enligt plan.

Har vi en kilde på punkt 3 om russere som innrømmer å ha sprengt demningen ved et uhell? Regner med det er snakk om Nova Kakhovka? Mener jeg så noe om at Putin også innrømmet å ha sprengt den i et videoklipp? Men at det skal være innrømmet at det var ved uhell er jo nytt.

 
 
 
  • Liker 6
Lenke til kommentar
9 hours ago, Windfarmer said:

Påstander om at "flere hundre" russiske soldater ble drept da de stod samlet i to timer i påvente av et en general skulle komme å holde en inspirasjonstale. I stedet for generalen kom HIMARS:

 

https://twitter.com/wartranslated/status/1668929160071335938/photo/1

 

https://twitter.com/wartranslated/status/1668922195777581057/photo/2

Generalen kom han, GENERAL HIMARS!

Om dette stemmer er det tragisk for de russiske soldaters familie, men det vil helt sikkert sikre lavere moral blant russiske soldater fremover, og det er uansett flere hundre færre russiske krigsforbrytere eller potensielle krigsforbrytere. Bra for Ukrainas befolkning.

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (34 minutter siden):

 

https://twitter.com/markito0171/status/1668925157182775297

 

Mer spesifikt er det brigadesjefen som var fanget og torturert av Wagner som nå hevder Wagner ga koordinatene til Ukrainske SBU

Fyk2O7HWAAcIYx-?format=png&name=900x900

Dette er fantastisk! Virker som om det brygger opp mot åpen konflikt internt nå

Gitt at noe av alt dette stemmer, så mistenker jeg nesten at Prigozhin forbereder seg på kollaps og maktvakum i Russland.

Han har "bevist" for Russerne at Wagner er kompetente og tok Bakhmut.
Nå trekker han Wagner ut av Ukraina, og lar den russiske hæren få overta forsvaret og lar de fremstå som inkompetente når Ukrainas motoffensiv tar den tilbake.
Han lekker informasjon til Ukraina for å slå ut interne fiender(Tsjetsjenere/Kadyrovittene), og det at han trekker seg ut av kamphandlingene tyder på at han vil spare soldatene sine?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kan det tenkes at uttalelsene fra Prigozhin, Kadyrov og andre uniformerte og uuniformerte nisser kun er satt sammen i et stort skuespill, for å skape usikkerhet, undervurdere motstand, få Ukraina til å ta sjanser, få vesten til å tenke at dette er over og Ukraina klarer seg fint selv videre...?

Jeg klarer ikke helt se målstreken enda nei. Russerne er kleptomaniske, psykopatiske kjøtthuer, men de har drever krig kontinuerlig siden ww2 (unntatt 1998) og finner på faenskap på daglig basis. Informasjonskrigen har de også trent på siden 50-tallet, sammen med maskirovka. Faenskapet deres er ikke slutt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
7 hours ago, Pop said:

Kan det tenkes at uttalelsene fra Prigozhin, Kadyrov og andre uniformerte og uuniformerte nisser kun er satt sammen i et stort skuespill, for å skape usikkerhet, undervurdere motstand, få Ukraina til å ta sjanser, få vesten til å tenke at dette er over og Ukraina klarer seg fint selv videre...?

Jeg klarer ikke helt se målstreken enda nei. Russerne er kleptomaniske, psykopatiske kjøtthuer, men de har drever krig kontinuerlig siden ww2 (unntatt 1998) og finner på faenskap på daglig basis. Informasjonskrigen har de også trent på siden 50-tallet, sammen med maskirovka. Faenskapet deres er ikke slutt.

En kan aldri vite m/ivan, det har du rett i. Men med tanke på at russerne alltid har minst en krig gående skulle en jo tro at de etterhvert var blitt bedre krigere? Fra det en har observert sålangt i denne krigen ser det vel ikke helt ut som alt er like gjennomtenkt fra russerne. Og de må gjerne fortsette i samme spor. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Drogin skrev (20 minutter siden):

Gitt at noe av alt dette stemmer, så mistenker jeg nesten at Prigozhin forbereder seg på kollaps og maktvakum i Russland.

Han har "bevist" for Russerne at Wagner er kompetente og tok Bakhmut.
Nå trekker han Wagner ut av Ukraina, og lar den russiske hæren få overta forsvaret og lar de fremstå som inkompetente når Ukrainas motoffensiv tar den tilbake.
Han lekker informasjon til Ukraina for å slå ut interne fiender(Tsjetsjenere/Kadyrovittene), og det at han trekker seg ut av kamphandlingene tyder på at han vil spare soldatene sine?

Godt mulig Priggern spiller 5d sjakk. Hvem vet med det sirkuset der

Lenke til kommentar

For en presisjon!

Håper vi og de andre allierte etterfyller rikelig Ukraina med mer av slike presisjonsvåpen!

Bare så synd at det har tatt sånn tid med de mest moderne våpnene.

En skam synes jeg at trening og levering av f-16 ikke kom i orden til denne offensiven. Veldig mange ukrainske liv kunne blitt spart med luftherredømme. Ingen vestlige makter ville begitt seg ut på en slik offensiv uten skikkelig luftstøtte. Jeg frykter for konsekvensene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

Har vi en kilde på punkt 3 om russere som innrømmer å ha sprengt demningen ved et uhell?

Jeg har sett denne videoen fra en samtale som ble avlyttet, men hvor pålitelig videoen er, vet jeg ikke.

'We Wanted to Scare Ukrainians With the Dam but It Went the Wrong Way' – #intercepted calls

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Dumaen gir hæren grønt lys til å rekruttere straffedømte

Den russiske nasjonalforsamlingen har godkjent en lovendring som gir den russiske hæren anledning til å rekruttere mistenkte eller dømte kriminelle. Wagner-gruppen har med myndighetenes velsignelse lenge hentet straffedømte fra russiske fengsler og lovet dem benådning etter endt tjeneste som leiesoldater i Ukraina.

Den russiske hæren ønsker å kunne gjøre det samme og har nå fått grønt lys fra de folkevalgte, melder det statlige nyhetsbyrået Tass. Den nye loven, som ennå ikke er endelig vedtatt, åpner for å rekruttere alle som etterforskes for lovbrudd, eller som er tiltalt eller dømt for forbrytelser. Dette gjelder ikke i overgrepssaker eller saker som gjelder terrorisme eller ekstremisme.

Alle som lar seg rekruttere vil ifølge loven få sine saker henlagt etter endt tjeneste eller dersom de blir hedret med utmerkelser for sin krigsinnsats, heter det.

(NTB)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

 

Dette er en helt sinnsyk strategi, fytte helsike. For hvilket valg får "fangene"? Jeg tipper at er du straffet for riktig sak så er det ikke store valget - ref "retrettsenhetene" som skyter egne soldater som forlater stridsområde.

For et søppelsamfunn Russerne har klart å skape.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...