Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm

Mulig jeg svarer på spørsmålet mitt ved å spørre nå...

Men hvor/hvordan kommer disse iranske dronene fra?

Har russland kjøpt og fått levert disse før krigen eller driver iran å forsyner fortløpende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av det jeg har sett har de fått Shahed-leveranser først etter invasjonen i fjor, jeg har ikke hørt om noe før, men sikkert ikke umulig.

Leste tidligere i uka at EU har besluttet å sende Ukraina 220k artillerigranater, dóg er det kanskje ikke noe de kan bruke til å skyte ned droner og missiler, men absolutt enig i at Ukraina må få mer anti-luftskyts.

Med den varslede våroffensiven tydeligvis i startfasen samt denne russiske opprørerlegionen løs over grensa i Russland er det kanskje mer håp om at ting sakte begynner å gå til h**vete for Russland.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bugle skrev (47 minutter siden):

Mulig jeg svarer på spørsmålet mitt ved å spørre nå...

Men hvor/hvordan kommer disse iranske dronene fra?

Har russland kjøpt og fått levert disse før krigen eller driver iran å forsyner fortløpende?

De forsynes fortløpende, og jeg husker ikke helt når forsyningene begynte, men det var godt ute i krigen.

Iran hadde en relativt stor flåte av et varierende utvalg droner produsert og klare i et underjordisk anlegg, og har de vistnok som en del av landets strategi for forsvar. 

De kunne derfor levere et antall slike relativt kjapt, samtidig som de også naturligvis har produksjonsfasiliteter.

Missiler kommer, men det gjør også systemer mer egnet for denne typen våpen. Tyskland kunngjorde nylig en ny våpenpakke som inneholdt et antall Gepard AA vogner som er langt rimeligere i bruk. De har imidlertid en større begrensning mtp. rekkevidde.

Videre har Rehinmetal annonsert leveranser av deres Oerlikon Revolver Gun baserte systemer som kan leveres på en haug av platformer, og som er særdeles effektive mot det meste de skyter mot, inklusive små droner. Fordelen med disse våpnene er at de kan programmere hver kule individuelt i det de forlater løpet slik at de detonerer i en haggleskur rett før de når dronen slik at sjansen for å treffe øker betraktelig, ulempen er at de ikke kommer før litt fram i tid. Rehinmetal skal også levere systemer mer spesialisert for droner, basert på mindre kaliber projektil og laser våpen beregnet til områdesikring som er enda billigere i bruk.

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (3 timer siden):

 

Til tross for å ha støttet Russland på mange områder så har Lukasjenko også satt en grense åå direkte bistand. 

Så la oss være litt konspiratoriske.

1. Lukasjenko er der han er pga. Putins støtte. 

2. Putin er sur fordi dette ikke har vært nok til å gi uforbeholden støtte tilbake. 

3. Putin vil ha han vekk, men vindu er ikke en opsjon, men han blir syk, og får dermed et sykdomsforløp.

4. Han er i et personlig møte med Putin, får en forespørsel om å støtte Putin direkte igjen, og sier at det ikke er mulig. 

5. Lukasjenko får vin fra flasken med rød merkelapp fremfor grønn. 

6. Han forlater det personlige møtet, blir syk, veldig syk. 

7. Noen sender han på sykehus i Moskva, der behandlingen skal værre overlegen den i Belarus. 

8. Han dør, og russisk overlegn etterforskning konkluderer med at han er drept, og kan peke på ukrainske attentatsmenn. 

9. Det blir opprør i Kviterussland, og Putin får ein ny front der han må kjempe for å ikkje miste kontrollen over imperiet sitt.

10. Putin gambla høgt, men tapte alt. Russland blir jaga ut av Ukraina. Samstundes vender Kviterussland Putin ryggen og søkjer støtte hos EU og USA.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Dagbladet: Russland: Vil at folk jobber gratis For å styrke krigsinnsatsen.

Putin ber om "selvoppofrelse" for å øke produksjon av ammunisjon. I praksis ubetalt lørdagsarbeid og ubetalt 2 timer overtid hver dag. En slags deltids slavearbeid / gulag.

Jeg tar det som en innrømmelse av at leveransene av ammunisjon har vært for dårlige og at skylda for dårlige ammunisjons-leveranser framover kan legges på folkets manglende "selvoppofrelse". Indirekte "vil du se sønnen din igjen, jobb gratis for Putin" og "det er folkets egen skyld at landet kjøres i dass".

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Brother Ursus said:

Mon tro hvorfor det skal være ubetalt om det går så bra med økonomien ;) Putin sa jo her om dagen at tallene var så positive at de overrasket selv ham! 🤡

Noen har fulgt denne kanalen? Troverdig? Fyren snakker sakte, veldig sakte....

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Just now, bojangles said:

Noen har fulgt denne kanalen? Troverdig?

 

Jeg har sett ham ganske ofte og oppfatter ham som relativt troverdig. Han er russer, entrepenør, og utdannet økonom. Han har også bodd og jobbet i både Russland, Belarus, Ukraina og USA i flere år. Han flyktet til Usbekistan når mobiliseringen begynte. Han har ikke noe peiling på militærstrategi osv., men han vet ganske godt hvordan Russland og dets økonomi fungerer og jeg har satt pris på kanalen hans for å få et litt mer "bakkenivåbilde" av det russiske samfunnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
34 minutes ago, bojangles said:

Da skal jeg forsøke å få med siste halvdel også. Det hjalp liksom ikke økte farten på avspillingen, fordi han bruker så mange ord for å si det han skal. Skal manne meg opp til å se resten også, kan jo hende han har andre perspektiver eller noe sånt. 


Ja videoene hans er mer typ "kaffesnakk" eller podcast enn noe straight forward. Når han har noe å si pleier han å gjøre det i løpet av de første 5-10 minuttene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg er ganske sikker på at Putin har en langsiktig plan om å innlemme Belarus (enda mer) i Russland. Så lenge Lukasjenko har vært der som hans personlige rævsleiker har det ikke vært nødvendig å bruke veldig hard makt. Putin har hatt Belarus der han vil ha dem, med Lukasjenko i sin hule hånd.

Dersom Lukasjenko faktisk dør nå må dette være et av de verste tidspunktene det kan skje for Putin. Med så godt som hele militæret i Ukraina, både levende og som gjødsel, vil ikke Putin ha den samme muligheten til å gå inn i Belarus og annektere landet slik han hadde før. 

Dør Lukasjenko vil det bli et maktvakuum og nye muligheter for opposisjonen og befolkningen til å ta tilbake landet sitt. Det har holdt på å skje før, senest med masseprotestene i 2020 og 2021. En helt annen situasjon der enn i Russland, med en enorm protestbevegelse og en befolkning som er overveldende mot diktatoren. Risikoen for at Belarus går i en retning Putin ikke ønsker, altså demokratisk retning er dermed større enn noensinne om Lukasjenko dør nå.

Hva om Lukas "avgang" da er en del av planen om å innlemme Belarus i russland med det samme? Han var til te hos putin, ble smådårlig etter det, selvsagt over tid så det kan se ut som et virus som tæret på ham. Når han er kald står FSB klar med en ny "regjering", merkelig nok sine egne medlemmer. russland har ingen problemer med å sette inn opprørspoliti og for så vidt også hæren mot protestanter og regner med å kunne kvele protester på kort tid. Opposisjon får ingen mulighet til å samles om et regjeringsalternativ fordi ingen valg vil holdes av det russiske styret og en russisk guvernør overtar provinsen belarus. Grenser flyttes, på russiske kart vel og merke, og Nato griper ikke inn siden belarus selvsagt ikke er medlem. Det er ingen belarusisk hær å hjelpe siden den er kontrollert av russisk regjering/guvernør.

Det er vel ikke utenkelig at det kan være et av putlers alternativ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viktor Orban:

«Dersom man ser på realitetene, ser på tallene, ser på omgivelsene, ser på det faktum at Nato ikke vil sende styrker, så er det helt åpenbart at de stakkars ukrainerne ikke kan vinne på, slagmarken, sier han på en konferanse i Qatar tirsdag.»

«Det er helt åpenbart at det ikke vil bli snakk om noen sikkerhetsarkitektur for Europa uten USA. Og denne krigen kan ikke stanses uten at Russland og USA inngår en sikkerhetsavtale»

«Som europeer er jeg ikke tilfreds med dette, men det er den eneste farbare veien»

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2023/05/23/orban-ukraina-kan-ikke-vinne-krigen/

Lenke til kommentar
Lite kreativt navn skrev (5 minutter siden):

Viktor Orban:

«Dersom man ser på realitetene, ser på tallene, ser på omgivelsene, ser på det faktum at Nato ikke vil sende styrker, så er det helt åpenbart at de stakkars ukrainerne ikke kan vinne på, slagmarken, sier han på en konferanse i Qatar tirsdag.»

«Det er helt åpenbart at det ikke vil bli snakk om noen sikkerhetsarkitektur for Europa uten USA. Og denne krigen kan ikke stanses uten at Russland og USA inngår en sikkerhetsavtale»

«Som europeer er jeg ikke tilfreds med dette, men det er den eneste farbare veien»

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2023/05/23/orban-ukraina-kan-ikke-vinne-krigen/

Ham om det…

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det blir opprør i Belarus nå, vil det være meget fordelaktig for vesten, det ukrainske folk og folket i Belarus. Putin ville måtte kjempe på to fronter samtidig. Sannsynligheten for at Belarus faktisk får et regimeskifte, øker for hver dag som går, siden Putin neppe kan avse mange tropper nå. Gjør han det, så kan Ukraina dra fordel av dette. 

Jeg håper flere og flere i Belarus innser at dette er sjansen de har ventet på. Styrt det pro-russiske styresettet nå, og dominobrikkene vil falle i Putins disfavør.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...