Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Samms skrev (3 minutter siden):

Tja, han fekk Pulitzer prisen for å ha avslørt My Lay masakren og dekkoperasjonen etterpå. Ok, det er lenge sidan, men det var før det var vanleg med konspirasjonsteoretikarar. 😉

Det var nok ikke uvanlig med folk som likte konspirasjoner på den tiden heller, men de manglet gjennomslagskraften som internett gav dem.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Samms said:

Tja, han fekk Pulitzer prisen for å ha avslørt My Lay masakren og dekkoperasjonen etterpå. Ok, det er lenge sidan, men det var før det var vanleg med konspirasjonsteoretikarar. 😉

Fra kommentarer høre jeg at Hersh gikk inn i koko-land rundt 2013. Så det kan både være sant at han var en god journalist tidligere og at han nå skriver det reneste oppspinn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (20 minutter siden):

Tja, han fekk Pulitzer prisen for å ha avslørt My Lay masakren og dekkoperasjonen etterpå. Ok, det er lenge sidan, men det var før det var vanleg med konspirasjonsteoretikarar. 😉

Glenn Greenwald var også i sin tid en respektert journalist, men se hvor han er nå. Bruker nå tiden sin på å fornekte folkemord, kalle ukrainere for nazister og forsvare diktatorer som Assad og Putin. Tidligere bragder hindrer ikke det berømte fallet ned i kaninhullet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (12 minutter siden):

Tja, han fekk Pulitzer prisen for å ha avslørt My Lay masakren og dekkoperasjonen etterpå. Ok, det er lenge sidan, men det var før det var vanleg med konspirasjonsteoretikarar. 😉

Han fikk også en del oppmerksomhet for å fremsette sin egen teori om hvordan Osama bin Laden ble tatt av dage og et par andre hendelser.

Det er ikke tvilsomt at Sy Hersh er - først og fremst var - en stor undersøkeneldene  journalist. Men jeg leste hele dette innlegget som startet denne debatten, men av de få punktene jeg selv har innsikt og kontroll på faktum, er Sy Hersh fullstendig på jordet.

Skal han virkelig fortelle meg at Jonas Gahr Støre har godkjent og iverksatt en sabotasjeaksjon mot Nord Stream 2?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Feynman said:

Fra kommentarer høre jeg at Hersh gikk inn i koko-land rundt 2013. Så det kan både være sant at han var en god journalist tidligere og at han nå skriver det reneste oppspinn.

Vel, slik den vart lagt fram i linken var plottet om at USA hadde øydelagt røyrledningen plausibelt. Detaljane på den andre sida var for mykje Hollywood og "amerikansk". Kort og godt for mykje bravado. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Windfarmer said:

Han fikk også en del oppmerksomhet for å fremsette sin egen teori om hvordan Osama bin Laden ble tatt av dage og et par andre hendelser.

Det er ikke tvilsomt at Sy Hersh er - først og fremst var - en stor undersøkeneldene  journalist. Men jeg leste hele dette innlegget som startet denne debatten, men av de få punktene jeg selv har innsikt og kontroll på faktum, er Sy Hersh fullstendig på jordet.

Skal han virkelig fortelle meg at Jonas Gahr Støre har godkjent og iverksatt en sabotasjeaksjon mot Nord Stream 2?

 

Einig der, på områder der eg har noko kjennskap til undervannsoperasjonar verka det ikkje truverdig.

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (4 minutter siden):

Han fikk også en del oppmerksomhet for å fremsette sin egen teori om hvordan Osama bin Laden ble tatt av dage og et par andre hendelser.

Det er ikke tvilsomt at Sy Hersh er - først og fremst var - en stor undersøkeneldene  journalist. Men jeg leste hele dette innlegget som startet denne debatten, men av de få punktene jeg selv har innsikt og kontroll på faktum, er Sy Hersh fullstendig på jordet.

Skal han virkelig fortelle meg at Jonas Gahr Støre har godkjent og iverksatt en sabotasjeaksjon mot Nord Stream 2?

 

Jeg har noen år i Forsvaret, vært endel på Andøya, og vet hvordan de opererer. Jeg kan forsikre deg om at måten Hersh beskriver at dette skal ha foregått på er hentet fra en eller annen dårlig spionroman, ikke virkelighetens verden. I virkeligheten ville en sabotasjeaksjon foregått på en helt annen måte.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hva gjelder Hersh så kan det være mange årsaker til at han har gått inn i kokkoland. Ett kan naturligvis være iveren etter et nytt scoop, men et annet kan være det faktum at mange mennesker som har begynt å danne seg et bilde og en formening av verden noen ganger går seg fast i dette.

Fremfor å være den gravende journalisten som avdekket masakeren har kanskje nettopp dette og resultatet av rettsakene ført til et selvpåført bias om at USA er "den stor stygge ulven". Om et slikt bias legges til grunn for ens tanker over lang tid, blir det fort lett å finne sannhet i konspirasjonen bakgater. 

Dette er naturligvis ren gjetning, men jeg ser også her hjemme at mange som gjennom årene er blitt kritiske til USA, og for all del, det er mye å kritisere, som har dannet seg et slikt bilde over tid at de ikke evner å se andre og større problemer, og til og med kjøper propagandaen disse produserer, eksempelvis Russland.

Og, når man ser disse alternative sannhetene så er det også lett å fortsette sporet og se andre alternative sannheter. For dette er særlig lett om det passet med et bilde man i utgangspunktet hadde begynt å danne seg. 

Mye av den samme mentaliteten skjer i stor skala på Amerikansk høyreside, særlig tilknyttet MAGA. Og, det kan til tide være en farlig mentalitet at man ikke klarer å bryte ned i enkelthendelser, og heller skaper sammenhenger og sannheter som ikke finnes. 

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Serpentbane said:

Hva gjelder Hersh så kan det være mange årsaker til at han har gått inn i kokkoland. Ett kan naturligvis være iveren etter et nytt scoop, men et annet kan være det faktum at mange mennesker som har begynt å danne seg et bilde og en formening av verden noen ganger går seg fast i dette.

Fremfor å være den gravende journalisten som avdekket masakeren har kanskje nettopp dette og resultatet av rettsakene ført til et selvpåført bias om at USA er "den stor stygge ulven". Om et slikt bias legges til grunn for ens tanker over lang tid, blir det fort lett å finne sannhet i konspirasjonen bakgater. 

Dette er naturligvis ren gjetning, men jeg ser også her hjemme at mange som gjennom årene er blitt kritiske til USA, og for all del, det er mye å kritisere, som har dannet seg et slikt bilde over tid at de ikke evner å se andre og større problemer, og til og med kjøper propagandaen disse produserer, eksempelvis Russland.

Og, når man ser disse alternative sannhetene så er det også lett å fortsette spiret og se andre alternative sannheter. For dette er særlig lett om det passet med et bilde man i utgangspunktet hadde begynt å danne seg. 

Mye av den samme mentaliteten skjer i stor skala på Amerikansk høyreside, særlig tilknyttet MAGA. Og, det kan til tide være en farlig mentalitet at man ikke klarer å bryte ned i enkelthendelser, og heller skaper sammenhenger og sannheter som ikke finnes. 

 

Konspirasjonsteoriane og konspirasjonsteoretikarane har vel alltid vært der. Det har vel og vært "infitratører" sendt ut for å øydelegje oposisjon ved å blande inn fiksjon og latterlegjere den. La oss seie eit verktøy i verktøykassa til psyops i tillegg til dei som genuint er kopla av verkligheita.

Haken er at med internett og sosiale medier var ånda ute av flaska og fullstendig ute av kontroll. Algoritmer for mest mogeleg trafikk til sosiale media har også bidradd til dette.

Det hjelper ikkje at politiske fraksjonar har angripi truverda til alle kjelder dei er ueinige med samtidig som dei same media ikkje har flagga kva bindingar dei har politisk og økonomisk.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Samms skrev (6 timer siden):

Russiske vernepliktige har eit val i følgje deg:

Dei kan nekte å kjempe, bli straffa og sendt til fronten. Dei kan følgje ordre og bli sendt til fronten. Valet var?

Hva har de i følge deg?

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

 

 

Zelenskyj er på rundtur i Europa. Han har møtt Sunak og nå møter han med Scholz og Macron.

Eurofighter er et svært godt fly. Bedre enn F-16.

vil fly gitt til Ukraina få særlig lang levetid?

er det noe russerne er gode på, er det antiluft skyts/missiler.

slikt burde de val ha en del på lager av?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Mr.M said:

vil fly gitt til Ukraina få særlig lang levetid?

er det noe russerne er gode på, er det antiluft skyts/missiler.

slikt burde de val ha en del på lager av?

 

Jeg tror det spørs veldig på hvordan det brukes. Russisk luftforsvar (selv S-400 og spesialbygde C-400) har vist seg stort sett maktesløse mot amerikanske HIMARS-raketter f.eks. Mens norske NASAMS så langt har vært 100% mot russiske raketter. I Syria og Iran har også S-300 og S-400 vist seg ineffektive mot israelske F-16 og F-35. Det er imidlertid mulig israelerne drar fordel av ting Ukraina ikke vil kunne gjøre, f.eks terreng og spesialbygget jamming.

Ukrainske typhoons eller F-16 ville nok i første omgang få i oppdrag å forsøke å ødelegge nettopp fler russiske luftforsvarssystemer (SEAD; suppression of enemy air defenses) med HARM-missiler og lignende. Det ville de kunne gjøre betydelig bedre enn de flyene ukrainerne har modifisert for å skyte HARM nå. Eventuelt kan de også fly forsvar mot russiske droner og raketter. Og der hvor russerne blir sårbare kan de tom. settes inn mot bakkemål. De ville også nærmest garantere at russerne ikke ville få eller forsøke å få luftdominans.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Medan Tyrkia får hjelp frå alle kantar har verda meir eller mindre snudd ryggen til Syria. Vesten med USA i spissen har bestemt at landet ikkje får hjelp til å byggje opp att etter borgarkrigen før det blir regimeendring, og dette inkluderer dei opprørskontrollerte områda som Assad-regimet og Russland har teppebomba. Hjelpemannskapa manglar elementære ting som gravemaskiner og utstyr til å skjere i betong, og folk som er råka av jordskjelvet døyr i ruinane medan folk etter beste evne prøver å grave med berre nevane. Tragisk!

https://www.nrk.no/norge/dei-kvite-hjelmane_-_-vondt-a-sja-at-verda-har-vendt-syria-ryggen-1.16288697

Under slike forhold vil hat og ekstremisme få gode vilkår, noko som vil skape nye problem i framtida.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (7 timer siden):

Hva gjelder Hersh så kan det være mange årsaker til at han har gått inn i kokkoland. Ett kan naturligvis være iveren etter et nytt scoop, men et annet kan være det faktum at mange mennesker som har begynt å danne seg et bilde og en formening av verden noen ganger går seg fast i dette.

Fremfor å være den gravende journalisten som avdekket masakeren har kanskje nettopp dette og resultatet av rettsakene ført til et selvpåført bias om at USA er "den stor stygge ulven". Om et slikt bias legges til grunn for ens tanker over lang tid, blir det fort lett å finne sannhet i konspirasjonen bakgater. 

Dette er naturligvis ren gjetning, men jeg ser også her hjemme at mange som gjennom årene er blitt kritiske til USA, og for all del, det er mye å kritisere, som har dannet seg et slikt bilde over tid at de ikke evner å se andre og større problemer, og til og med kjøper propagandaen disse produserer, eksempelvis Russland.

Og, når man ser disse alternative sannhetene så er det også lett å fortsette sporet og se andre alternative sannheter. For dette er særlig lett om det passet med et bilde man i utgangspunktet hadde begynt å danne seg. 

Mye av den samme mentaliteten skjer i stor skala på Amerikansk høyreside, særlig tilknyttet MAGA. Og, det kan til tide være en farlig mentalitet at man ikke klarer å bryte ned i enkelthendelser, og heller skaper sammenhenger og sannheter som ikke finnes. 

 

Han gikk i den eldgamle kognitive fellen som er innbygd i alle menneskelig sinn; søk etter kunnskap og innsikt før eller senere alltid leder til strukturell oppbygging av oppfatninger man vil bekrefte, og dermed etter hvert begynner å miste oversiktsevnen til fordel for tunnelsyn og overbevisninger som gir "a-ha" opplevelse og bekreftelse av egne konklusjoner selv om disse ikke lenge er i forbindelse med virkeligheten. Man mistet evnen for å lære og feile. Og deretter mistet evnen for selvkritikk til fordel for usunn kritikk mot alle "andre" man mente må kritiseres bare for å bekrefte egne kritikk. Dette er kognitive svakheter som oppstå når informasjonsbearbeiding bli for vanskelig og for overveldende. Hersh valgt å bygge opp vegger for å ikke la seg føres vekk med strømmen. 

Internett har fulgt til rekordmange tilfeller av slike kognitive "veggebygging" som er ekstremt vanskelig å bryte ned med fri informasjon, som aktuelt kan forverre dette. Hvilken er sett med folk på begge sider av krigen i Ukraina, mest på den russiske siden hvor det er en bevisst kampanje for å "slå ut hjernen og sette inn kognitive sannheter" - Putins folk vil skape tilstander for å tvinge folk flest til å holde på sine formeninger man hadde tvunget på dem. Og dessverre ser det ut at dette virker verre enn ønsket. For mye informasjon om man ikke klare å holde seg på matta, kan utløse uønskelige konsekvenser. Litt for store deler av menneskeheten har kognitive svakheter, og dette er helt uavhengig av alder, kjønn, språk, tro og etnisitet som rase. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
a_aa skrev (14 timer siden):

Jeg har liten tiltro til at dette skjedde slik det er beskrevet

Seymor Hersh er kjent for å fronte konspirasjonsteorier og bygge sin journalistikk på veldig tvilsomme kilder. Bellingcat har b.la kritisert ham for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...