Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):

Og apropos FIFA... så synes jeg det var groteskt, spesielt fordi det er åpenbart at våpenhvile vil favorisere Russland. Så denne amoralske døgenikten holder enten med Russland (han ble vel tross alt bestukket av Putin ved forrige VM?) eller er redd for at krigen skal ta oppmerksomhet!?

Fy faen!

Ser heldigvis ut til at en del internasjonale fotballskikkelser nå kommer ut mot utsagnet hans.

Det er vel få som er mer forhatt i fotballverden enn Infantino og FIFAs styre og stell. Dessverre er det ikke så mange forbund som snakker ut offentlig, men Norge er ett av dem. Ref. Lise Klaveness og landslagstrener Ståle Solbakken. Jeg må si jeg liker at Ståle Solbakken nå går ut mot Infantinos utspill om Ukraina, og gikk knallhardt ut mot Mathias Normann tidligere. Andre nasjoners trenere, enten de er med i VM eller ei - de holder stort sett kjeft og svarer "idrett og politikk skal ikke blandes" enten det handler om Ukraina eller menneskerettigheter i Qatar. Selvsagt skal det blandes, disse to henger direkte sammen med hverandre - idrett er politikk.

I fotballverden har støtten til Ukraina ellers vært formidabel. I de største europeiske ligaene har spillerne stilt med ukrainske kapteinsbind, det er reklamer og kampanjer gående hele tiden, det er ukrainske flagg innebygget i grafikken på skjermen og spillere som er aktive i sosiale medier med veldedighet og donasjoner. Ukrainske lag som Shakhtar Donetsk og Dynamo Kiyv har spilt veldedighetskamper rundt om kring i samarbeid med europeiske storklubber. Polens kaptein Robert Lewandowski skal spille med ukrainsk kapteinsbind i VM.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Elon Musk har på nytt kommentert og forsterket en konspirasjonsteori på Twitter. Denne gangen den spinnville 4chan /pol/-konspirasjonsteorien om at Demokratene i USA hvitvasker kryptopenger gjennom Ukraina for å finansiere valgfusk.

Spoiler

FhjlFiQWAAAgPv1?format=png&name=900x900

Flere republikanske politikere har hengt seg på teoriene, og deler nå diverse falske påstander om dette. Deriblant Mark Finchem, som tapte sitt valg i Arizona:

Dette bidrar dessverre til å fyre oppunder desinformasjon om Ukraina.

Også David Sacks (som er Musks nærmeste samarbeidspartner i nye Twitter) deler desinformasjon om Ukraina. Han har tidligere støttet russisk "referendum" i Ukraina, og kalt vestlig støtte til Ukraina for "Woke War III".

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 8
Lenke til kommentar

Ikke direkte relatert til Ukraina, men til den sikkerhetspolitiske situasjonen som er på grunn av denne krigen.
Se kildebildet

Norge har fått go fra USA til å kjøpe AIM-120D som representerer en stor forbedring i flyets potensiale. Avtalen har en ramme på ca 5 milliarder kroner.

Ja, bildet viser AIM-120C5, men...

Endret av Serpentbane
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 minutter siden):

 

Russerne fortsetter å sløse de relativt få rakettene de har igjen på terror mot sivil infrastruktur uten noe militær betydning. Sansyneligvis for å forsøke å få til fredsforhandlinger. Men det vil ikke funke.

For å være tomme i Mars så har de holdt det relativt jevnt gående må jeg si. Har du kilde på hvor få raketter som er igjen? Er det inklusive de ca. 6000 med mulighet for atomstridshode eller uten de?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

At de var tomme for raketter i mars var en utrolig snål påstand må jeg si. Hvordan har du fått for deg dette?

Ukrainsk og amerikansk etterretning sa for noen uker tilbake at Russland har igjen bare ca. 13% av sine Iskander-missiler. I forrige uke sa ukrainsk etterretning at Russland har igjen bare ca. 120 stykker. Vi vet de har få igjen da de knapt brukes lengre.

De har helt klart store problemer med å produsere presisjonsvåpen, noe som åpenbarte seg i vår da de begynte å bruke luftvern til bakkemål. Vi ser jo nå den siste tiden at de sverger til disse iranske selvmordsdronene, og har inngått avtaler med Iran om kjøp av Fateh-110 og Zolfaghar.

Mer om Russlands mangel på våpen her:

EXPLAINER: What’s the state of Russia’s missile arsenal?
https://apnews.com/article/russia-ukraine-kyiv-moscow-fb4f603cd7e8694e788eb764da9e23ac

Jeg har bare plukket det opp i denne tråden :) har hørt det jevnlig siden da og nå repetert ofte de siste månedene, men det mangler kilde hver gang så jeg ble litt nysgjerrig på hvor man har det fra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, minim said:

For å være tomme i Mars så har de holdt det relativt jevnt gående må jeg si.

Eksakt hva russerne er tomme eller ikke tomme for av våpen og ammunisjon skal jeg ikke uttale meg om. Men det synes helt klart at lederne deres hele tiden gjennom denne krigen (og forberedelsene til den) har vært helt tomme i hodet.

Endret av Arve Synden
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Jeg har bare plukket det opp i denne tråden :) har hørt det jevnlig siden da og nå repetert ofte de siste månedene, men det mangler kilde hver gang så jeg ble litt nysgjerrig på hvor man har det fra. 

Kan ikke huske at noen her i tråden eller andre steder har påstått at Russland er "tomme for raketter". Heller ikke brukeren du siterte over.

Det har vært kjent lenge at de har problemer med å produsere nok og at lagrene tømmes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Putin har signert et nytt dekret som gjør det mulig å mobilisere utlendinger. Selv utlendinger på reise til Russland kan mobiliseres (!).

https://www.interfax.ru/amp/872373
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202211140007

Hvis noen fortsatt var i tvil om de skulle ta seg en skiferie i Sotchi eller oppleve den røde plass, og kanskje "ikke bryr seg om politikk og sånn".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...