Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Mannen med ljåen skrev (16 timer siden):

Den ukrainske hæren mangler ikke menn, men kraftige våpen. Unge menn spares fordi de er landets fremtid. De skal ha muligheten til å få barn, så Ukraina ikke mister neste generasjon.

Jeg vil nyansere det litt. Folk er gjerne en utgiftspost for samfunnet i alderen 0-18 og 67+, og inntekt i mellom. Jeg tror det handler om å spare de livene med mest gjenværende produktivt arbeidsliv og lavest helseutgifter, ikke at de skal være mer i stand til å få barn enn en 30-40 åring. Når 3/4 av casualties er skadde så er det mer samfunnsøkonomisk at de har kort gjenværende levetid. Det er dyrere om en 18 åring havner i rullestol og lever 60 år til.

Menn har ikke utløpsdato for fruktbarhet som kvinner så det er ikke det som er problemet. Ei heller farskapsrollen siden foreldre på 30-40 er mer modne i rollen enn de på 20-30. Statistikken sier at eldre foreldre er bedre for barns trygghet og oppvekst. Så det er nok heller ikke foreldrerollen som styrer alder på innkalte.

Russland er faktisk ikke så dumme når de mobiliserer 50-65 åringer og fengslede. Fra et rent kynisk samfunnsøkonomisk perspektiv er det smart. Men det var mindre lurt å love harde kriminelle frihet etter endt tjeneste.

Når det gjelder tjenestedyktighet er nok mange kriminelle godt mentalt innstilt og dyktige voldsmenn. Pre-pensjonistene kan få mange roller innen transport etc som ikke krever tipp topp form.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Skrevet

The Ukrainian military has begun deploying special engineering barriers to prevent fiber-optic drones from flying behind the front line.

Footage of the Ukrainian invention was posted by Russian blogger Ramzai.

The idea behind the simple engineering design, which consists of a stretched barbed wire, is to break the fiber-optic cable that gets on it by rotating the barb around its axis.

This solution can be effective because fiber-optic drones do not pull the cable in the air, but rather lay it on the ground behind them.

In the intercepted video, a Ukrainian soldier says that the 150-meter-long fence is powered by a battery and controlled by a small controller. It rotates with a one-minute pause every minute, thus working 12 hours a day.

The need for manual installation of this design will not allow blocking the front lines, but it can solve another important problem – drone strikes in the rear of Ukrainian positions and ambushes on logistics routes.

https://militarnyi.com/en/news/russians-discover-ukrainian-solution-to-fiber-optic-drones/

Noen tanker om dette? @JK22 andre?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Enceladus skrev (4 timer siden):

Noen tanker om dette? @JK22 andre?

Det ser ikke kjempeeffektivt ut.

Kort tråd og ingen klare kutteflater som en saks. Jeg kan se for meg hekksaksprinsippet kunne fungere bedre over lengre avstander. Den trenger bare aktiveres et sekund hver gang det flyr en drone over så det er ikke noe slitasje å snakk om.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet
overhodet skrev (19 timer siden):

Gen Z er omtrent ubrukelige dessverre. Ser det selv på egen arbeidsplass. De er noe alvorlig galt med de. Skadet av pandemi og sosiale medier?

Enig. Gjør alt eg kan for at mine barn ikkje skal ende opp sånn. Er en utrolig svak generasjon. De fremstår som tøffe og fungerende utenpå, men det er en skremmende stor andel som oppfører seg/er som umodne 14 åringer både følelsesmessig, og kunnskapsmessig. Hører det fra bemanningsbyrå, og andre bedrifter at det er store problemer med de angående arbeidsmoral, o og måten en skal oppføre seg på.

• Liker 2
Skrevet
Enceladus skrev (1 time siden):

Kan stryke et nytt raffineri på bingoen nå som har manglet i lang tid:

Screenshot_20251001_083712_Reddit2.thumb.jpg.caa7e056467d0b1cd629eebaf82f84a4.jpg

Screenshot_20251001_083636_Maps2.thumb.jpg.78a75039ac3664d45008b300f375a272.jpg

https://www.reddit.com/r/ukraine/s/LYM9EbtciI

Denne må oppdateres nå:

RDT_20251001_08421341691937703490034282.thumb.jpg.95bffa18f52f1a21569e55daa1afb394.jpg

Noen som vet hvor den opprinnelige kilden til denne er? 

Det som står med lita skrift her er viktig å hugse. Mange av raffineria er berre delvis slått ut. Difor blir også dei same raffineria ofte bomba fleire gonger.

• Liker 2
Skrevet
Villfaren skrev (27 minutter siden):

Enig. Gjør alt eg kan for at mine barn ikkje skal ende opp sånn. Er en utrolig svak generasjon. De fremstår som tøffe og fungerende utenpå, men det er en skremmende stor andel som oppfører seg/er som umodne 14 åringer både følelsesmessig, og kunnskapsmessig. Hører det fra bemanningsbyrå, og andre bedrifter at det er store problemer med de angående arbeidsmoral, o og måten en skal oppføre seg på.

No er vel ikkje klaging på ungdommen noko nytt. Slik var det også då vi var unge.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Siste fra Jake Broe. Mye interessant som vanlig.

Og jeg tror ikke videoen med den Ukrainske dronebåten med 4 kasser med vistnok fiberoptiske droner har blitt postet her tidligere?

Verdt en titt. Synes det er imponerende saker!

Screenshot_20251001_103754_YouTube.thumb.jpg.6bded8b5ea385c8fed7ea404c1d276d6.jpg

Spol til 13:11 for video:

Var en slik variant russerne også fanget for en tid tilbake og sendte et team med det jeg hørte var uerstattelige spesialistdykkere for en nærmere titt. Alle døde da den gikk i luften. Håper disse her lider samme skjebne!

Endret av Enceladus
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
torbjornen skrev (2 timer siden):

No er vel ikkje klaging på ungdommen noko nytt. Slik var det også då vi var unge.

Dette sitatet tilskrives ofte Sokrates, men det jeg har ikke funnet noen akademiske kilder til det:

Sitat

"Ungdommen i dag elsker luksus. De har dårlige manerer, forakter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og snakker når de burde arbeide. De står ikke opp når eldre kommer inn i rommet. De motsier sine foreldre, skryter i selskap, sluker god mat, legger beina over hverandre og tyranniserer lærerne sine."

Dog er det gjerne beskrivende for at man lett ser ned på den oppvoksende generasjonen fordi man har en tendens til å tolke alt de gjør ut fra sine egne erfaringer og ikke ut fra ungdommens erfaringer.

Endret av <generisk_navn>
rettet skirveleif
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Enceladus skrev (4 timer siden):

Veldig interressant. :)

Tanken er åpenbart at fiberkabelen vil falle ned mot bakken når dronen flyr forbi og da vil denne konstruksjonen rive i stykker fiberkabelen og stoppe dronen. Da spørs det hvor robust fiberkabelen er. Og om dette bare vil trigge et nytt kappløp mellom fiberkuttere og stadig mer robust fiber. :)

Så, effektivt men ikke 100%?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Kahuna skrev (20 minutter siden):

Tanken er åpenbart at fiberkabelen vil falle ned mot bakken når dronen flyr forbi og da vil denne konstruksjonen rive i stykker fiberkabelen og stoppe dronen. Da spørs det hvor robust fiberkabelen er. Og om dette bare vil trigge et nytt kappløp mellom fiberkuttere og stadig mer robust fiber. :)

Så, effektivt men ikke 100%?

Optiske fibre lages så tynne som mulig, fordi det betyr minst mulig vekt som i sin tur betyr lengst mulig rekkevidde per trommel. Begynner man å beskytte fibrene på noe vis så kutter man raskt i rekkevidden så det gir ingen mening.

Optiske fibre er svært robuste og sammenlignes kanskje best med beskyttelsesfilmer for mobiltelefoner. Fibrene er laget av samme materiale: glass, type herdet og laminert. Du klarer ikke å ripe eller strekke de i stykker men de er forholdsvis lette å knekke eller klippe over. Jeg kan ikke se for meg at den roterende piggtråden vil hverken klippe eller knekke de. Fiberen vil mest sannsynlig bare ligge og humpe oppå piggtråden uten å ta skade.

Hvis piggene utformes som fiskekroker sånn at de "fanger" fiberen og begynner å spole den opp så vil den nok knekke raskt. Men det ser ikke ut som piggene på videoen er utformet sånn. Det ser ut som fiberen vil glippe og bare humpe.

Screenshot2025-10-01at14-55-07RusslandsinvasjonavUkrainaNytrdlesfrstepost.png.f80722e340943f89949e62841d6541b5.png

Det ligner på denne typen:

Screenshot2025-10-01at15-00-52fengsel.jpg(JPEG-bilde20001351piksler).png.95afb807692cbf87619f34d79e7785b3.png

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Ser ut som der er noen metal greier som vil ta tak i tråden og forhåpentligvis da kutte den før tråden vikler seg for mye rundt. Den andre forutsetningen er om tråden i det hele kommer ned på denne wiren og ikke sitter fast i trær høyere oppe.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Enceladus said:

Serhii "Flash" kommenterte det her om dagen på TG'n sin:

Fiber optic cable cutter. The video spread across enemy channels. I first saw it probably about a year ago. So you could say it stayed secret for a long time. But at the same time, the solution never appeared on the fronts.

I've seen about a dozen similar ideas. The solution is cool and original but not relevant, let's say, due to organizational, mechanical, and tactical reasons.

Han er forøvrig en av de som absolutt er verdt å følge om man er interessert i dronetech og hva russerne og ukrainerne driver med.
https://t.me/serhii_flash/

• Liker 2
Skrevet
Svein M skrev (5 minutter siden):

Ser ut som der er noen metal greier som vil ta tak i tråden og forhåpentligvis da kutte den før tråden vikler seg for mye rundt. Den andre forutsetningen er om tråden i det hele kommer ned på denne wiren og ikke sitter fast i trær høyere oppe.

Det ser ikke ut som fiberen vil hekte seg så lett på den wiretypen, men hvis den gjør det så vil den nok rotere til fiberen kutter både før og etter wiren.

Ellers enig i at det ser ut som wiren er plassert for nært trelinja på videoen. Fiberen vil nok henge ganske langt utover jordet før den når bakken.

Videre ser jeg for meg en mulig mottaktikk dersom dette virker: Droner som flyr ut og planter fiberbaserte Wifi hotspots like før de når wiren. Da vil droner ha godt signal rundt hotspoten og kunne ta ut styrker som setter ut eller passer på wiren. Noe som gjør at wirene må plasseres mye lengre ute på åpne jorder, som igjen er åpenbarte selvmordsoppdrag. Så jeg ser ikke for meg at dette skal være særlig effektivt. Frontene er så og si fastlåste allerede og det skjer neppe store endringer framover. Vi vet allerede at bevegelser på fronten ikke vil avgjøre krigen. Det er derfor oljeraffinieri-strategien er så viktig for Ukraina, mens missiler og svermer av høytflyvende store droner er så viktig for Russland.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...