Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Mbappe09 said:

Det betyr at USA overlater Ukraina til seg selv. Ikke bra i det hele tatt.

Hva tror du de forsøkte å få med russerne på egentlig? Å legge ned våpnene, som fører til at de-facto grensen mellom de blir noenlunde der den er i dag, eller prøvde de å overtale russerne om at de måtte få lov til å hjelpe Ukraina..?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (På 18.6.2025 den 16.05):

Kanskje, men selv 50-80% oppdekning hjelper bra på. USA har rett og slett løpt fra regninga og resterende G7-land blir sittende igjen med en større regning. Et forrædersk svik nå som vi trenger det mest. Dette noteres flittig og forblir i hukommelsen til 500+ millioner mennesker så lenge vi lever. Dette får varige konsekvenser for USA.

Trump = en Quisling og kjeltring av historiske proposjoner. Skulle virkelig ønske at vi kunne kaste han og søplelandet hans på dør ut av Nato. Og forøvrig ikke ha en dritt med de å gjøre, slette de fullstendig fra kartet.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (46 minutter siden):

Nord-Korea sender 25 000 arbeidere til å produsere droner i Alabuga, Tatarstan, Russland.

Når russerne er utarmet for det meste annet så er det altså droner det skal gå i framover. Det er ingen grunn til å tro de skal skifte taktikk bort fra terrorisme mot sivile. Her må det internasjonale samfunnet hjelpe Ukraina med å ta kilden til Russlands terror i stedet for bare luftvern.

Kan ikke stemme. Yelabuga er ikke akkurat stort sted, så lurer veldig på hvor disse 25 000 skal bo. 

Men kan jo selvfølgelig bo i en by som er 30 min fra yelabuga, en by som selvfølgelig har plass til dem. 

Redigert: vet ikke hvorfor jeg la ut dette. Men liker ikke å slette innlegg. 

Endret av engavif
  • Liker 1
Skrevet

Beklager på forhånd om denne har vært lagt ut tidligere, men her er altså Oberstløytnant Palle Ydstebø intervjuet av Ole Asbjørn Ness (iNyheter), og han gir etter min mening en god innsikt i hva status er i Ukraina: 

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er nok bare en realitet og det er at Russland taper stort i Ukrania.
Det er fantastisk hvordan Ukrania har forsvart seg mot dårene fra Russland.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet

Vet at offentlige jobber nå flere steder i Russland har fått beskjed om å komme med en liste om hvem som er fritatt for militæret. Er det tegn på mobilisering igjen? 

• Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (4 timer siden):

Screenshot2025-06-20at00-01-28Nazi-museumSliklurerPutinsittegetfolk.png.58d6836590031e69fa65a53bf455e256.png

Jeg bekymrer meg for de 3% (26 personer) som har stemt Nei, Ukraina er for kravstore. Håper virkelig ikke det betyr at FOR(æderne) kan nærme seg sperregrensa.

Folk på ytterfløyane er forholdsvis meir aktive i kommentarfelt, og kanskje også i slike uhøgtidelege meiningsmålingar... håpar eg.

På den andre sida er det positivt at 87% er godt orienterte om kva russisk "forhandlingsvilje" inneber i praksis. Men avstemninga i ei seriøs nettavis manglar alle dei som brukar TikTok eller andre søppelsider til å lese nyheiter og forstå verda. Det er vel desse sistnemnde som utgjer den største faren for at parti som FOR eller Norgesdemokratene kan komme over sperregrensa.

Endret av torbjornen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
<generisk_navn> skrev (5 timer siden):

Beklager på forhånd om denne har vært lagt ut tidligere, men her er altså Oberstløytnant Palle Ydstebø intervjuet av Ole Asbjørn Ness (iNyheter), og han gir etter min mening en god innsikt i hva status er i Ukraina: 

Ydstebø nemner både krigen i Vietnam og den amerikanskleia okkupasjonen i Afghanistan. Begge stader var det mangel på politisk vilje som gjorde at USA tapte.

Dersom det er politisk vilje i Europa til å støtte Ukraina "as long as it takes" vil Ukraina ha gode føresetnader for å vinne krigen. I motsett fall vil dette bli vanskeleg.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
torbjornen skrev (3 timer siden):

Folk på ytterfløyane er forholdsvis meir aktive i kommentarfelt, og kanskje også i slike uhøgtidelege meiningsmålingar... håpar eg.

På den andre sida er det positivt at 87% er godt orienterte om kva russisk "forhandlingsvilje" inneber i praksis. Men avstemninga i ei seriøs nettavis manglar alle dei som brukar TikTok eller andre søppelsider til å lese nyheiter og forstå verda. Det er vel desse sistnemnde som utgjer den største faren for at parti som FOR eller Norgesdemokratene kan komme over sperregrensa.

Ja, la oss ikke blande nettavisens lesere med tverssnittet av befolkningen. Du må allerede ha "ja" på spørsmål om du faktisk leser nettavisen og at du velger å delta i spørreundersøkelser der. 

Russland truer Tyskland idag, sier de blir direkte involvert om de leverer Taurus. Om vi tar for oss Europa er det snart flere land som har fått trussel om direkte involvering enn ikke, en europeisk cool-guy liste.

• Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Det er ikke Russland som forteller oss om Europa er i krig med Russland eller ei. Russland har i lang tid pøst på med såkalte hybrid krigføring mot oss så russerne har allerede involvert oss. Spørsmålet er hvordan vi forebygger mot ennå flere hybride angrep og svarer på de. Hittil har vi bare svart med å støtte Ukrainas selvforsvar med materiell. Vi kunne for eksempel svart med hybride angrep tilbake mot Russland, eller sendt personell til Ukraina, men det har vi altså ikke. Sannsynligvis fordi noen av oss fortsatt frykter at Russland skal tro at vi er de som eskalerer.

Jeg prøvde bare å gjøre litt narr av måten Russland setter ultimatum etter ultimatum som blir brutt. Det er ikke mange land igjen som ikke har blitt truet på et eller annet plan, noe som er litt komisk. 

Hybrid krigføring fra Russland er utrolig effektivt, de klarte på et par år å få Donald Trump valgt som president i USA. Helt enig, vi må være våkne. Synes Norge reagerte helt utmerket på det komisk dårlige forsøket fra FOR.

Det er viktig å slå bena under de som gir disse landsforræderne spalteplass også, Wolfgang Wee sitter i podcasten sin og sprer russisk propaganda f.eks. Kult om vi hiver han i samme søppelkurven som de FOR plakatane her i byen.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...