Atib Azzad Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 5 minutes ago, Simen1 said: Atle Berge - grunnleggeren av Ølen betong. Norsk betong-oligark med en fot i Norge og en i Russland. Var det ikke han som bestilte seg en Tesla for å bryte eksportforbudet og ta den til Russland? Også kansellerte Tesla ordren med begrunnelse i sanksjoner. Også saksøkte han Tesla.. Ok, jeg tror faktisk Rødt har vært ærlige. Jeg tror ikke Atle Berge bare er en utskremt syndebukk. Det føles litt betryggende å tro at de har rett mann. Videre så er ikke saken lagt død. Han har gitt en betydelig donasjon til Fascisme Og Russifisering uten at de har fulgt partilovene som krever transparens om store donasjoner. Hvorfor snakker du om Rødt? 2
Simen1 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Atib Azzad skrev (5 minutter siden): Hvorfor snakker du om Rødt? Beklager, det var en brainfart. Mente FOR. En annen side av saken som heller ikke er lukket, er Sporveiens refusjon av prisen for kampanjen. Siden de aller fleste av plakatene hang oppe i hvert fall 3 av 7 dager i kontrakten så må det telle som partistøtte når de refunderer hele beløpet og ikke bare forholdsmessig ut fra hvor vesentlig kontraktsbruddet var. Videre kan det også argumenteres at nedtagningen var utenforstående krefter, force majure, som ikke Sporveien kunne lastes for. Dette må det bare bli advokatmat av. Forhåpentligvis mesteparten på FOR og Atle Berge sin regning. 4 1
sedsberg Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai https://www.vg.no/nyheter/i/8qMjzG/vg-kommentar-fred-og-rettferdighet Ser i kommentarfeltet i VG at de aller fleste er pro-russland. Lover ikke så bra for neste valg. 5 1
rabler Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 8 minutes ago, Simen1 said: Beklager, det var en brainfart. Mente FOR. En annen side av saken som heller ikke er lukket, er Sporveiens refusjon av prisen for kampanjen. Siden de aller fleste av plakatene hang oppe i hvert fall 3 av 7 dager i kontrakten så må det telle som partistøtte når de refunderer hele beløpet og ikke bare forholdsmessig ut fra hvor vesentlig kontraktsbruddet var. Videre kan det også argumenteres at nedtagningen var utenforstående krefter, force majure, som ikke Sporveien kunne lastes for. Dette må det bare bli advokatmat av. Forhåpentligvis mesteparten på FOR og Atle Berge sin regning. Så vidt jeg har fått med meg har partene blitt enige om at FOR skal få tilbake 50%. 1 1
rabler Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Just now, sedsberg said: https://www.vg.no/nyheter/i/8qMjzG/vg-kommentar-fred-og-rettferdighet Ser i kommentarfeltet i VG at de aller fleste er pro-russland. Lover ikke så bra for neste valg. VGs kommentarfelt er heldigvis ikke representativt for nordmenn. 4
Populært innlegg :utakt Skrevet 20. mai Populært innlegg Skrevet 20. mai rabler skrev (Akkurat nå): VGs kommentarfelt er heldigvis ikke representativt for nordmenn. Skulle til å si det. Det er sikkert noen tusen skrotinger som støtter dette surret, for all del, men det er gjerne de samme navnene som går igjen i kommentarfeltene. Litt som vaksinemotstandere og annet rask. De er veldig høylytte, men de er færre enn det kan virke som ved første øyekast. 9 2
Simen1 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Atib Azzad skrev (16 minutter siden): Hvorfor snakker du om Rødt? Brainfarten skyltes at jeg leste to saker nesten samtidig. Den ene om Atle Berge og den andre om Rødt. Begge relatert til Russland. https://www.nordnorskdebatt.no/en-sikkerhetspolitisk-feilvurdering/o/5-124-366839 Rødt sin 1. og 2. kandidat til stortingsvalget i Nordland mener at det er et sikkerhetspolitisk feilsteg å legge NATO regionale luftkontroll-base til Bodø. De mener det er så nært Russland at det egger opp til krig og usikkerhet, framfor å virke avskrekkende og betryggende for landet. 1 3
Populært innlegg sedsberg Skrevet 20. mai Populært innlegg Skrevet 20. mai Likevel ganske utrolig at så mange mener det er Natos, vestens og Ukrainas feil at russland angrep Ukraina. 15
Simen1 Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai rabler skrev (4 minutter siden): Så vidt jeg har fått med meg har partene blitt enige om at FOR skal få tilbake 50%. Hvis de kan dokumentere at ytelsen de betalte for var halvert, og at Sporveien kan lastes for avtalebruddet, så kan nok det stemme. 1 1
Tussi Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) sedsberg skrev (4 minutter siden): Likevel ganske utrolig at så mange mener det er Natos, vestens og Ukrainas feil at russland angrep Ukraina. Det verste var egentlig at de håpet Russland ville vinne. Dette BØR PST følge opp. Jeg er fb-venn med en av medlemmene. Aldri snakket Irl, men fyren er bat shit crazy Endret 20. mai av Tussi 6
rabler Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) 25 minutes ago, Simen1 said: Hvis de kan dokumentere at ytelsen de betalte for var halvert, og at Sporveien kan lastes for avtalebruddet, så kan nok det stemme. Det er ikke noe behov for dokumentasjon. De har snakket sammen og blitt enige om en løsning. Det var hvertfall det de påsto i mediene i går. EDIT: https://www.nrk.no/norge/rev-ned-partireklame-pa-t-banen-1.17423839 Quote – Vi har hatt en dialog med partiet utover ettermiddagen i kveld, og blitt enige om at vi nå avslutter kampanjen, sier administrerende direktør Gisle Roness i JCDecaux. https://www.vg.no/nyheter/i/AvyGp5/nrk-partiet-for-avslutter-reklamekampanjen-om-ukraina Quote Det er en felles avgjørelse å avslutte kampanjen, forteller Roness. – De har betalt halvparten på forskudd, og nå er vi nær halveis i kampanjen, så da slipper de å betale noe mer. Jeg tok feil da jeg sa de ville få tilbake halvparten. De har allerede betalt halvparten og slipper å betale den andre halvparten. Resultatet er det samme, men teknikalitetene var feil. Endret 20. mai av rabler 2
Tussi Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Jeg synes virkelig synd på journalisten ved navn Atle Berge nå 1 2
oddeh Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) sedsberg skrev (1 time siden): https://www.vg.no/nyheter/i/8qMjzG/vg-kommentar-fred-og-rettferdighet Ser i kommentarfeltet i VG at de aller fleste er pro-russland. Lover ikke så bra for neste valg. Alle norske søppelaviser oversvømmes med pro-russisk kommentarpropaganda. Det er så enkelt å unngå dette, men noen de gir faen. Endret 20. mai av oddeh 2
Populært innlegg agvg Skrevet 21. mai Populært innlegg Skrevet 21. mai :utakt skrev (6 timer siden): Skulle til å si det. Det er sikkert noen tusen skrotinger som støtter dette surret, for all del, men det er gjerne de samme navnene som går igjen i kommentarfeltene. Litt som vaksinemotstandere og annet rask. De er veldig høylytte, men de er færre enn det kan virke som ved første øyekast. Og de er gjerne vaksinemotstandere, konspigærninger osv. Menigheten på steigan.no er ofte veldig pro alt som ikke er vesten. Endel brennende EU-motstandere vil jo at vi skal handle med alt annet en EU og USA osv. 10
Populært innlegg Cascada81 Skrevet 21. mai Populært innlegg Skrevet 21. mai (endret) sussebass skrev (20 timer siden): Politisk reklame er en uting. Men et helt annet spørsmål. Selve fjerning av plakatene, og flere rikspolitikeres velsignelse av sensuren hadde null med finansiering å gjøre. Budskapet i plakaten, "nei til finansiering av våpen til en krig" er allerede praktisk talt sensurert, dømt og umuliggjort for vanlige mennesker, med politisk velsignelse. Man har gjort terskelen dramatisk høyere for folk å høyt forfekte en alternativt løsning på krigen enn mer militarisme. Jeg vil si det er ekstremt alvorlig. Men det er ikke veldig komplisert. De som forfekter sensuren her, er to alen av samme stykke som Putin selv. Jeg er glad for det at "partiet" fikk bruke av beste sendetid, for det ufiltrerte budskapet til partiet var veldig mye verre enn jeg kunne forestille meg på forhånd. Putin har brukt alle virkemidler for å hindre støtten Ukraina får helt opp til å true med atomvåpen. Det er helt åpenbart at disse løper Putins og Russlands ærend, ikke bare på grunn av at de ønsker støtten til Ukraina fjernet, men basert på alle løgner de gjennomgående ellers. Partiets ledelse er det nærmeste man kommer landssvik i Norge på et politisk nivå i dag, og hadde de fått regjeringsmakt, noe de selvsagt aldri får, hadde de vært en reell trussel mot både norsk uavhengighet og demokrati. "Partiet" har nå fått den største sendeflaten de kan få i Norge, med hele programflaten direktesendt hos NRK. Det de kom opp med, manglet substans, men var veldig greit at alle fikk se galskapen direktesendt. Ina Eriksen var i storform og gjorde en glimrende jobb i debatten, og fikk vist fram keiseren uten klær med saklige og ryddige argumenter. Endret 21. mai av Cascada81 13
Populært innlegg JK22 Skrevet 21. mai Populært innlegg Skrevet 21. mai JK22 skrev (På 18.5.2025 den 23.25): Det er over; Nicușor Dan har vunnet. Nå er minoritetsregjeringen nødt til å takle en energisk rebell som misliker korrupsjon og mye av politikken som hadde vært fremmet, og som hadde fått meget mange rumenere til å søke ut outsiders i løpet av presidentvalget - men det er presist hva meget mange velgerne vil ha. Simion kan ha tapt sterkt på hans irrasjonalitet og faktumet om at han er "innenfor" maktens kretser i manges øyne. 64,77 hadde avlagt deres stemmer, en av de største valgdeltagelsene på lenge i Romania, og ved sist opptelling - 98,77 % - hadde 54,11 % stemt på Dan, som er blitt en sensasjon ettersom det var spådd før den første presidentvalgomgangen at han ville få færreste stemmer, men vant 20,99 % til alles overraskelse med en meget knapp andreplass som gjør at han gikk videre til andreomgangen. Ved midnatt 18. mai har Dan fått nesten fire millioner flere stemmer - da han hadde bare 1,9 mill., nå er det 5,8 mill. Sist nytt; Simion tok innpå med stemmer fra rumenerne i utenlandet, men er fremdeles på 45,97 % mot Dans 54,03 % - etter 99 % av alle stemmer er opptelt. Det er ferdig og avgjort. Det rumenske valget har fått meget uventede konsekvenser; det er sterk ramaskrik i Ungarn da det kom ut at Orban hadde støttet Simion i strid med allmenn fornuft - slik at han hadde fornærmet ultranasjonalistene som er svært opptatt av den største ungarskspråklige minoriteten i utenlandet, det ungarsk-transylvaniske folket. Hele 99 % av alle ungarerne med rumensk statsborgerskap hadde stemt på Dan, som fikk nærmest total støtte av alle minoritetsfolk over hele landet. Mange i Budapest skjønte dessuten ikke hvorfor; Simions irrasjonale aggressivitet er velkjent, som gjør at de fleste betraktet ham som som en ikke-faktor å yte støtte til - med unntak av Orban. Som nå har et så stort forklaringsproblem, at hans upopulariteten ikke bare er voksende, men også utspredt langt inn i hans kjernevelgerne. Simion demonstrert for alle ikke bare at han er sterkt irrasjonelt som oppdaget under flere intervju som avslørt en hårsår og kronisk temperaturefull mann, men også at han er en dårlig taper. Han bestrider valgresultatet selv om meningsmålingene helt siden mars viser et klart flertall for Dan, under påskuddet om "utenlandsk innblanding". https://www.euractiv.com/section/politics/news/romanias-far-right-leader-challenges-election-results-alleges-foreign-interference-2/ On Tuesday evening, Simion announced that he will challenge the election outcome at the Constitutional Court (CCR) and demand the annulment of the second round, which was won by Nicușor Dan. He claimed that he will use all "legal, domestic, and international means" to do so. According to Simion, €100 million was allocated to buy the votes of Moldovans with Romanian citizenship. He also alleged that it was impossible for 11.5 million Romanians to vote and that many of the votes cast were from deceased individuals whose names had not been removed from the electoral register. Simion further stated that the interference came from the Republic of Moldova and France; and called for a hearing of Telegram founder, Pavel Durov, after he claimed on Sunday that he had been asked to censor conservative voices in Romania before the elections. Durov alleged that a Western European country had asked him to censor conservative voices in Romania via Telegram. Although Durov did not explicitly name France, he included a baguette emoji. Ganske tvilsomme saker; Simion hadde helt fra begynnelsen nektet å akseptere det rumenske valgsystemets oppbygging med en tese om at han alene skulle vinne, med en karakterisk skamløshet som ikke er godt mottatt av rumenerne flest - alt tyder på at det egentlig er rundt 30 % som støtter ham. Mange stemt mot Dan fordi de var ikke godt kjent med denne kometpolitikeren. Nå er Simion på sitt meste usympatisk, at han gjør seg upopulært - og få mye hjelp fra Musk i twitter/X hvor det har blitt et galehus bokstavelig talt, at denne kanalen må stenges for alle yngre enn 35 år - bokstavelig talt. Orban er på vei ut i Budapest hvor mange har fått nok av hans stupiditet, det ser nemlig ut at ungarerne er mer ukrainskvennlig enn ventet, og et meget stort flertall mener nå for alvor at risikoen for å kastes ut av EU er blitt for stor til denne kan ignoreres. Det store indre markedet er for sterkt forlokkende for østeuropeerne. 7 3
Kahuna Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai JK22 skrev (1 minutt siden): Ganske tvilsomme saker; Simion hadde helt fra begynnelsen nektet å akseptere det rumenske valgsystemets oppbygging med en tese om at han alene skulle vinne, med en karakterisk skamløshet som ikke er godt mottatt av rumenerne flest - alt tyder på at det egentlig er rundt 30 % som støtter ham. Samme som Trump gjorde, sår tvil om valgsystemet. Kan tolkes som forberedelser til å rive ned demokratiet. 3
Simen1 Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) rabler skrev (8 timer siden): Det er ikke noe behov for dokumentasjon. De har snakket sammen og blitt enige om en løsning. Det var hvertfall det de påsto i mediene i går. EDIT: https://www.nrk.no/norge/rev-ned-partireklame-pa-t-banen-1.17423839 Du misforstår. Jeg snakker ikke om kontraktsforholdet mellom FOR og Sporveien. De har gjort en avtale og det er helt greit. Men eventuell rabatt på reklameplass skal etter loven føres som partistøtte. Noen (påtalemyndigheten?) må altså etterforske om det foreligger et lovbrudd fra FOR sin side. Så vidt jeg har skjønt er et 4 ukers frist på å melde inn partistøtte/donasjoner over 10 000 kr. Hvis f.eks FOR har fått 70% av ytelsen i kontrakten, men bare betalt for 50% av den, så skal differansen regnes som partistøtte fra Sporveien til FOR og rapporteres inn i henhold til loven. Det er altså potensiell manglende rapportering om partistøtte som må etterforskes, med start om ca 4 uker. For å bedømme om det har blitt gitt en rabatt er det to ting som må dokumenteres: - ytelsen (i% av kontraktsoppfyllelsen) og - betalingen (i% av listepris) Det må også vurderes om Sporveien har holdt sin del av kontrakten selv om noen av plakatene ble revet ned etter å ha stått oppe deler av kontraktsperioden. Altså om Sporveien er ansvarlig for å hindre at plakatene tas ned. Hvis de har et sånt ansvar så gir det en presedens som kan være skummel for deres forretningsmodell. (Kontraktspartnere kan regne kreativt på krav om rabatter i framtida) TLDR: Dette kan bli avokatmat selv om FOR og Sporveien er enige. Endret 21. mai av Simen1 6
sussebass Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) 11 hours ago, qualbeen said: Har du konkrete alternativer vi kan forsøke for å få Russland ut av Ukraina? Jeg har heller ikke lyst på krig. Jeg skulle ønske vi kunne unngå det. Hva skal vi lokke, lure eller true med, for å få Putin til å revurdere sine drømmer og reversere sine handlinger? 18 hours ago, Hugo_Hardnuts said: Hvilken linje mener du man burde lagt seg på? Forhandlingslinjen. Europeerne og Amerikanerne må komme med inrømmelser og troverdige løfter angående Ukrainsk demilitariserring og nøytralitet. Krav til nyvalg. Territoriene Ukraina må forhandle om vokser for hver dag krigen fortsetter, det er ingen grunn til å tro dette vil snu. Tross for at mange mener det, representerer ikke jeg Russland og jeg vet ikke hvilke grenser og krav de setter. Men jeg tror nevnte inrømmelser vill lokket Russland til bordet med noe godvilje. Jeg mener Ukraina IKKE formelt skal oppgi territorium men muligens foreslå en forhandlingsperiode lignende Krim og Istanbul 2022. Vi ser med egne øyne at russland øker territorium hver dag og størrelsen på de daglige okkupererte områdene øker. Jeg har i alle fall ikke sett eller hørt et eneste troverdig tegn på Ukrainsk seier -eller at dette vil snu. Slik det ser ut for meg er foharndlingsgrunnlaget til Ukraina blitt verre og verre siden 2022. Tror vi stillingen til Ukraina er bedre i 2026 enn i dag? Hva med den menneskelige kostnaden? Hvor mange ti-hundretusen er egentlig døde? Hva med infrastrukture og muligheten for landet til å fungere igjen? Det er ikke urimelig å tenke at Russisk posisjon i ikke okkupert Ukraina vil øke jo lenger dette pågår, bare gjennom Ukrainas egen dysfunksjon. Endret 21. mai av sussebass 1
Populært innlegg Simen1 Skrevet 21. mai Populært innlegg Skrevet 21. mai Trenden fortsetter: Svært få tanks, AFV og mlrs, men en hel del artilleri, lette kjøretøy, droner og soldater. Jeg tror det sier mye om hva Russland har på lager av utstyr for tida. 11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå