Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
10 hours ago, sjamanen said:

Unnskyld meg men svarer du egentlig ikke på ditt eget spørsmål her?

Det er jo nettopp handlingslammelsen ved Tsjetsjenia, Georgia, Krym og Donbass som har bidratt til at russerne til syvende og sist har gått all in for deres imperialistiske prosjekt.

Det er poenget. Flere stormakter har utført krigshandlinger mot mindre nasjoner som står utenfor allianser, etter ww2. Dessverre er det ikke så enkelt som "Dette må vi bare slå ned" med millitære handlinger. Man benytter alle virkemidler man har utover direkte millitær konfrontasjon.

Så når man sier vi er handlingslammet og feige så må det forklares bedre med nøyaktig hva man mener vi skulle gjort fremfor mange "det er ikke det vi mener" svar som gjerne dominerer tråden.

Ellers fullstendig enig med @Simen1. Europa kan ikke lenger lene seg på NATO og USA. Vi må danne vår egen ETO/WETO og få orden i egne rekker.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Theo343 skrev (45 minutter siden):

Det er poenget. Flere stormakter har utført krigshandlinger mot mindre nasjoner som står utenfor allianser, etter ww2. Det er dessverre er det ikke så enkelt som "Dette må vi bare slå ned" med millitære handlinger. Man benytter alle virkemidler man har utover direkte millitær konfrontasjon.

Så når man sier vi er handlingslammet og feige så må det forklares bedre med nøyaktig hva man mener vi skulle gjort fremfor mange "det er ikke det vi mener" svar som gjerne dominerer tråden.

Ellers fullstendig enig med @Simen1. Europa kan ikke lenger lene seg på NATO og USA. Vi må danne vår egen ETO/WETO og få orden i egne rekker.

Hva man burde gjort?

Hadde politikerstanden i den vestlige verden ikke vært syltet ned i middager med næringslivstopper og henda godt nedi honningkrukka med den ekstremt urimelige hylningen av globalisering som verdens frelser - og faktisk vært politikere med integritet - så hadde man reagert kraftig på Tsjetsjenia og hvertfall satt ned foten da Georgia ble invadert. Man har og er fortsatt altfor opptatt av å please russerne og det handler om business. Jeg kaster opp.

Når det gjelder Ukraina, så kunne man raskt og resolutt gått sammen i en allianse og satt tropper i Vest Ukraina og samtidig stengt luftrommet.  Dette burde vært utført 100% av europeiske styrker, uten amerikanerne. Rett og slett bare stengt russerne ute, uten å engasjere de i strid foruten eventuelle fly som måtte bli avskåret. Da ville det blitt Russlands valg om deres styrker skal angripe vestlige styrker. Hva faen skal egentlig russerne gjøre med det da? Det hadde ødelagt hele spillet og hele planen til Putin og vi hadde kanskje ikke vært så livredde for hva som skjer dersom Trump bli valgt.

• Liker 4
Skrevet (endret)
43 minutes ago, sjamanen said:

Hva man burde gjort?

Hadde politikerstanden i den vestlige verden ikke vært syltet ned i middager med næringslivstopper og henda godt nedi honningkrukka med den ekstremt urimelige hylningen av globalisering som verdens frelser - og faktisk vært politikere med integritet - så hadde man reagert kraftig på Tsjetsjenia og hvertfall satt ned foten da Georgia ble invadert. Man har og er fortsatt altfor opptatt av å please russerne og det handler om business. Jeg kaster opp

Jeg er fullstendig enig i dette. Vestlige politikerr virker å være mer opptatt av å please de rundt seg som kan sikre deres neste posisjon fremfor å faktisk jobbe for nasjonens beste. Vi har flere eksempler på dette bare i Norge. Her har også jeg vært gulpesjuk lenge. Integritet virker å ha blitt et fremmedord siste 20 år samt at korrupsjon i ulike former nok er et større problem enn mange tror. Ergo ligger man som man reder.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Skrevet
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Jeg er fullstendig enig i dette. Vestlige politikerr virker å være mer opptatt av å please de rundt seg som kan sikre deres neste posisjon fremfor å faktisk jobbe for nasjonens beste. Vi har flere eksempler på dette bare i Norge. Her har også jeg vært gulpesjuk lenge. Integritet virker å ha blitt et fremmedord siste 20 år samt at korrupsjon i ulike former nok er et større problem enn mange tror. Ergo ligger man som man reder.

Vennligst ikke sleng rundt deg med ord som 'korrupsjon' med mindre du har noe håndfast.

Prøv heller 'demokrati'. Våre folkevalgte velges inn på løfter de gir velgerne. Å bruke masse penger på forsvaret når den kalde krigen er over har vært tøft å selge inn til velgerne. Økte forsvarsbevilgninger er avhengig av at våre folkevalgte klarer å forklare velgerne at det er viktigere å øke forsvarsbevilgningene enn for eksempel enerom på gamlehjem. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sitat

Noreg tok imot dobbelt så mange som Sverige og Danmark frå Ukraina i september

Frp har i det minste rett i ein ting:

Sitat

Framstegspartiet meiner også at det er heilt meiningslaust at Noreg gir vern til stridsdyktige ukrainarar.

– Ukraina treng soldatane sine sårt. Då kan ikkje vi akseptere at personar som unndrar seg militærteneste skal få vern, seier Erlend Wiborg.

Han meiner at regjeringa må bidra til at dei som er stridsdyktige og innkalla til militærteneste, blir i Ukraina for å forsvare landet sitt.

– Så skal dei plassane vi har i Noreg gå til kvinner, barn og andre som har behov for vern.

https://www.nrk.no/norge/noreg-tok-imot-dobbelt-sa-mange-ukrainarar-som-sverige-og-danmark-i-september-1.17100919

• Liker 7
Skrevet
torbjornen skrev (2 timer siden):

Frp har i det minste rett i ein ting:

Sitat

Framstegspartiet meiner også at det er heilt meiningslaust at Noreg gir vern til stridsdyktige ukrainarar.

Det får vel være opp til Ukraina hvorvidt en person er stridsdyktig eller ikke. Og om at Ukraina faktisk har bruk for denne personen. Ikke Frp. Si meg et par ting @torbjornen. Har Norge fått spørsmål fra Ukraina om å sende tilbake noen, og hvordan har vi i så tilfelle reagert?

• Liker 6
Skrevet (endret)

Nei, Norge har ikke fått en slik henvendelse enda, men det har vært diskutert i media hvordan Norge burde reagere. 

At det vil skje i fremtiden blir mer og mer sannsynlig for hver dag som går, Ukraina har en stor mangel på soldater. 

@toreae

Endret av Uderzo
  • Liker 7
Skrevet
Theo343 skrev (8 timer siden):

Europa kan ikke lenger lene seg på NATO og USA. Vi må danne vår egen ETO/WETO og få orden i egne rekker.

Vi kan ihvertfall være enig om dette 🤝

Om en ukes tid får vi vite hvor dårlig tid vi har på på oss for å få på plass dette.

• Liker 3
Skrevet
Uderzo skrev (1 time siden):

Nei, Norge har ikke fått en slik henvendelse enda, men det har vært diskutert i media hvordan Norge burde reagere. 

At det vil skje i fremtiden blir mer og mer sannsynlig for hver dag som går, Ukraina har en stor mangel på soldater. 

@toreae

Og like viktig er det at vi ikke sender tilbake folk som bare blir problemer/tar opp ressurser for Ukraina. Men vi må sende tilbake etter Ukrainas ønske, ikke Frp's.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Kahuna skrev (8 timer siden):

Vennligst ikke sleng rundt deg med ord som 'korrupsjon' med mindre du har noe håndfast.

Prøv heller 'demokrati'. Våre folkevalgte velges inn på løfter de gir velgerne. Å bruke masse penger på forsvaret når den kalde krigen er over har vært tøft å selge inn til velgerne. Økte forsvarsbevilgninger er avhengig av at våre folkevalgte klarer å forklare velgerne at det er viktigere å øke forsvarsbevilgningene enn for eksempel enerom på gamlehjem. 

Jeg synes Theo har god støtte for uttalelsen om integritet og korrupsjon i ulike former. Det er bare å ta en kikk på denne tråden for å få en rekke fyldige eksempler på det:

• Liker 4
Skrevet
toreae skrev (1 time siden):

Og like viktig er det at vi ikke sender tilbake folk som bare blir problemer/tar opp ressurser for Ukraina. Men vi må sende tilbake etter Ukrainas ønske, ikke Frp's.

For det første vet jeg ikke hva slags folk du refererer til, for det andre så er det opp til Ukraina å bestemme hvem de vil skal reise tilbake. Dette er ikke akkurat dagligdags, så hvordan en sånn henvendelse vil se ut og hvordan Norge skal forholde seg til dette er høyst usikkert, hva skjer hvis de nekter? Skal de interneres og sendes til Ukraina med makt? Hva hvis de rømmer til andre land? Er dette å regne som desertering? Hva sier Norges lover om dette? EU? Hva med Ukraina sine lover? Finnes det noe presedens for dette? Noen som vet?

En ting som jeg tror er lite trolig er at FRP vil kunne diktere hva som vil skje, hvis Ukraina vil be om menn som er stridsdyktige sendes tilbake, så vil det bli en internasjonal debatt tror jeg.

• Liker 6
Skrevet
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Jeg synes Theo har god støtte for uttalelsen om integritet og korrupsjon i ulike former. Det er bare å ta en kikk på denne tråden for å få en rekke fyldige eksempler på det:

Eksempler er vel og bra men statistikk er bedre.

Artikkelforfatterne har gått gjennom statistikk for kommunepolitikken og presenterer noen interessante funn. 1,9% av befolkningen har begått et alvorlig lovbrudd siste 5 år. Blant nominerte til kommunestyret har andelen halvert seg, blant de som faktisk ble valgt har andelen falt ytterligere. Blant ordførere er andelen som har begått alvorlig kriminalitet sunket til omtrent 1/20 av det den er i befolkningen for øvrig. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/jQklzL/i-norge-kan-straffedoemte-stille-til-valg-vi-ser-et-moenster

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Homba skrev (2 timer siden):

Det er vel ingen lenger som innbiller seg at Ukraina skal ta tilbake alt territorium inkludert Krim halvøya. Jeg begynner å tro at det må forhandles. 

Disse ganske få kvadratkilometerne sier heldigvis lite om hvordan krigen løses til slutt. Det som betyr noe er hvor hardt Russland presses til å gi opp invasjonen. Dette presset foregår på mange andre måter enn bare på slagmarka. Økonomiske sanksjoner, sanksjoner mot oligarker, blokkert salg av en rekke viktige varer som de trenger blant annet til våpenproduksjon, lagrene av militært materiell krymper og har allerede gitt store utslag i tapstall. Økonomien deres kollapser osv. Russland og NK blir stadig tettere og likere. Russland definerer sin egen framtid som eremittstat sammen med NK, utenfor verdenshandelen, moderne levesett og menneskerettigheter.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Uderzo skrev (8 minutter siden):

For det første vet jeg ikke hva slags folk du refererer til

Jeg refererer til @torbjornen sitt innlegg nederst på side 3511, forrige side. 

Uderzo skrev (11 minutter siden):

for det andre så er det opp til Ukraina å bestemme hvem de vil skal reise tilbake.

Jeg har ikke sagt noe annet, har jeg?

Uderzo skrev (12 minutter siden):

Dette er ikke akkurat dagligdags, så hvordan en sånn henvendelse vil se ut og hvordan Norge skal forholde seg til dette er høyst usikkert, hva skjer hvis de nekter? Skal de interneres og sendes til Ukraina med makt? Hva hvis de rømmer til andre land? Er dette å regne som desertering? Hva sier Norges lover om dette? EU? Hva med Ukraina sine lover? Finnes det noe presedens for dette? Noen som vet?

Så derfor tar vi det når Ukraina kommer med en forespørsel. Ikke når Frp har lyst til å komme i nyhetene.

Uderzo skrev (14 minutter siden):

En ting som jeg tror er lite trolig er at FRP vil kunne diktere hva som vil skje,

La oss håpe det. Ukrainas behov (for folk) bør trumpe Frp's behov for å kaste ut folk. Men som før nevnt, dette er vel Frp's behov for å komme i nyhetene.

Uderzo skrev (17 minutter siden):

hvis Ukraina vil be om menn som er stridsdyktige sendes tilbake, så vil det bli en internasjonal debatt tror jeg.

Litt avsporing kanskje, men er det bare menn som er stridsdyktige som er av interesse (for Frp?)? Hvorfor ikke menn som ikke er stridsdyktig, men er sykepleiere, eller kvinner som er stridsdyktige?

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...