Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

De siste ukene har også tusener protestert mot en varslet reform av den offentlige kringkasteren RTVS. Reformen innebærer at de legges ned og erstattes med en ny og strengere regulert kringkaster.

Sitat

Attentatforsøket skjedde samme dag som den slovakiske nasjonalforsamlingen gikk i gang med å behandle reformen.

I en video som spres på sosiale medier er den antatte gjerningsmannen kritisk til denne reformen.

Reformen har også tidligere møtt kritikk fra blant andre Reportere uten grenser og Den europeiske kringkastingsunion.

De mener at reformen kan føre til at den offentlige allmennkringkastingen i landet mister uavhengigheten sin og blir statskontrollert.

https://www.nrk.no/urix/slovakias-statsminister-skutt-_-regjeringen-holder-krisemote-1.16885458

Skrevet
Sitat

Den Kreml-lojale russiske avisa Izvestia anklager i en fersk artikkel Norges ambassadør til Moskva, Robert Kvile, for å ha dyttet en av avisas journalister.

Hendelsen skal ha funnet sted i forbindelse med en demonstrasjon utenfor en konferanse i regi EUs ambassadør til Russland, Roland Galarag, ved Metropol hotell i Moskva.

- Dette er en grad av manipulasjon og fabrikkert virkelighet som overgår Sovjetunionens tid, sier Russland-ekspert Iver B. Neumann til Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/henges-ut-i-putin-avis/81414299

• Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Sitat

I mars i år ble Russlands president Vladimir Putin gjenvalgt som Russlands president, og etter det har russerne åpnet pengekrana på fullt gap.

Det får også budsjettunderskuddet til å skyte i været.

Nylig presenterte det russiske finansdepartementet ferske tall som viser at budsjettunderskuddet så langt i år, til og med utgangen av april, er på 1500 milliarder rubler - eller 16 milliarder dollar.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/enormt-underskudd/81409227

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 hour ago, Dragavon said:

Den Kreml-lojale russiske avisa Izvestia anklager i en fersk artikkel Norges ambassadør til Moskva, Robert Kvile, for å ha dyttet en av avisas journalister.

Én av avisene EU nettopp forbød, så tror ikke vi skal ta noe de sier veldig alvorlig. Men jeg håper det er sant 😄

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, torbjornen said:

https://www.nrk.no/urix/toppmote-beijing_-kina-vil-ha-tettere-band-med-russland-1.16885399

Det ser ut til at Kina vel å støtte Russland framfor å ta vare på forholdet til Vesten.

Kineserne taler alltid med to tunger, noe som betyr at de aldri kan stoles på. I dette tilfellet tror jeg faktisk de lyver både til Putin og til oss, og at de i realiteten bare forsøker å melke begge sider så mye mulig. I realiteten ønsker de å kunne fortsette å eksportere dritten sin til Vesten, og bruke Russland som vassal-stat og importere billige mineraler derfra.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):

Var dette virkelig Russlands store og fryktede offensiv? Jeg tror det. 

Eg håper du får rett, men vi må aldri meir undervurdere russere sin vilje og evne til å lage faenskap.

Endret av Dragavon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, Dragavon said:

Eg håper du får rett, men vi må aldri meir undervurdere russere sin vilje og evne til å lage faenskap.

Evnen til å lage faenskap er definitivt der. De vil selvfølgelig ikke gi opp uten videre. Jeg er som sagt redd for at de skal bombardere Kharkiv med artilleri eller glidebomber. Men realistisk sett er deres offensive evne ekstremt lav. Det går rett og slett ikke an å avansere noe særlig mot forberedte forsvarslinjer uten pansrede kjøretøy. Det er selvmord. Jeg tror helt sikkert at de vil fortsette å prøve ved å begå selvmord. Men jeg tror ikke det vil funke. Akkurat som denne såkalt nye storoffensiven ikke funker. Mye av samme grunn Ukrainas motoffensiv ikke funket.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
24 minutes ago, VifteKopp said:

Hm. Men JK22 sa for et par uker siden at Ukraina hadde tapt...

I følge ham er det vel ikke bare Ukraina som har tapt men hele Europa og NATO, og det opptil flere ganger...

• Liker 2
Skrevet
Snikpellik skrev (22 timer siden):

Om du virkelig mener drap uten rettergang er veien å gå, da tenker jeg at du er blitt radikalisert.

Er den russiske ledelsen legitime militære mål etter å ha invadert Ukraina?

Fico og andre ønsker å legge oss under Russland.

• Liker 1
Skrevet
VifteKopp skrev (20 timer siden):

Hvis man ikke ser problemet med å henrette demokratisk valgte ledere, så er man egentlig ikke en tilhenger av vestlige verdier. 

Å ta ut fiender som ønsker å legge oss under et fascistisk diktatur er en del av forsvarskrig.

• Liker 2
Skrevet
Markiii skrev (4 minutter siden):

Å ta ut fiender som ønsker å legge oss under et fascistisk diktatur er en del av forsvarskrig.

Nja, selv i krig er vesten veldig tilbakeholdne med å attentate ledere. Og vi er ikke i krig en gang. Hva en motstandsbevegelse i et okkupert land finner på derimot er en annen sak. ;) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...