Gå til innhold

Ni elbilmyter som nekter å dø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Simen1 said:

Angånde kobolt, så har det aller meste av koboltproduksjonen i moderne tid gått til en bestemt type legeringer.

Det ble vel fordelt ganske jevnt utover koboltlegert stål*, wolframkarbid (gjerne kalt hardmetall, hvor kobolt brukes som binder i sinteringprosessen), pigmenter (koboltblått), samt en mindre andel til katalysatorer.

Før batterier til elbiler ble en stor bruker hadde man imidlertid lenge overprodusert kobolt slik at det var vesentlige mengder tilgjengelig en god stund i tidlig oppramping av batteriproduksjon, men nå et tilgangen vesentlig knappere. (Kobolt er i hovedsak ett biprodukt av kopper og nikkelproduksjon, og lar seg i veldig liten grad drive på egen hånd)

1 hour ago, Simen1 said:

Derfor er kobolt på vei ut av batterikjemiene i ekspressfart.

Nja, det er jo bare LFP/LMO  som ikke bruke kobolt i vesentlige elbilbatterikjemier. Bruken i andre har blitt vesentlig redusert men det er mer enn tilsidesatt av økt produksjon. VI får se om LFP eller LMO kan ta over, inherent lavere energitetthet p.g.a. lavere nominell spenning for LFP betyr nok ihvertfall at det er et produkt som alltid vil være tyngre enn nikkel/koboltkjemier for samme energimengde.

Men ja, det er mange etiske utfordringer omkring gruvedrift, både sosiale og miljømessige. Man skal ikke se seg blind på kongolesiske artisinelle gruver.  Indonesisk nikkel er f.eks heller ikke uproblematisk.

*) Pluss noen andre som f.eks inconel 617

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når de har beregnet på forbruket til en eldre ice-bil, har de da og beregnet CO2-utslippet og strømforbruket som trengs for å fremstille drivstoffet, eller er det bare selve forbrenningen av drivstoffet som tas med? Det fremstår svært ofte som at den delen av regnskapet ikke tas med. Jeg antar derfor at kurvene for utslipp fra ice-biler er for snille. 

På samme tid så tas det heller ikke med hvordan second life for batteripakkene er med på å øke utnyttelsen av produsert solkraft først og fremst, men som og etterhvert vil benyttes i større grad til å ta vare på ikke-utnyttet vindkraft. Dette vil være med på å bedre energimiksen, altså gjøre den grønnere over tid.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (16 minutter siden):

På "myten" om "Folk sier de kjøper elbil for klimaet, men er bare opptatt av penger", ble konklusjonen "Feil", men teksten dere presenterer sier jo at det er pga økonomi folk kjøper elbil?

  • Folk sier ikke de kjøper elbil for klimaet, men sier de gjør det pga økonomien?
  • Påstanden er altså feil, omtalen riktig. 
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (28 minutter siden):
  • Folk sier ikke de kjøper elbil for klimaet, men sier de gjør det pga økonomien?
  • Påstanden er altså feil, omtalen riktig. 

Takker. Jeg ble litt forvirret. Tenkte "myten" var det som Ola Nordmann sa, og utifra den teksten/påstanden, burde jo konklusjonen være "rett". 

TU lurte meg ved å lage en overskrift som var motsatt av hva Ola Nordmann sa :)

Lenke til kommentar
11 hours ago, sverreb said:

Nja, det er jo bare LFP/LMO  som ikke bruke kobolt i vesentlige elbilbatterikjemier. Bruken i andre har blitt vesentlig redusert men det er mer enn tilsidesatt av økt produksjon. VI får se om LFP eller LMO kan ta over, inherent lavere energitetthet p.g.a. lavere nominell spenning for LFP betyr nok ihvertfall at det er et produkt som alltid vil være tyngre enn nikkel/koboltkjemier for samme energimengde.

Per i dag er det stort sett bare LFP/LMO, men det er andre kjemier på vei inn.

Teslas 4680-celler ble presentert som kobolt-frie, og med økt energitetthet i katoden fra NCA. Det er egentlig bare mulig om de har faset ut koboltet fullstendig, og altså har gått over til nikkelaluminium (eller noe veldig tilsvarende).

Det virker som vi bør finne ut om dette er tilfellet senere i år, når leveransene av Model Y med 4680 celler går i salg og folk begynner ta disse bilene i fra hverandre.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Litt av problemet er vel at hovedårsaken til å kjøpe elbil er økonomi, men så er det fort gjort å slenge på "og så er det jo bra for miljøet", særlig når man krangler med en fanatisk elbilmotstander rundt lunch-bordet. Motstanderen fokuserer da på det tilsynelatende hyklerske i det.

Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible skrev (30 minutter siden):

Fra artikkelen: "Omtrent 50 gram CO2 per kilometer av livsløpsutslippet kommer fra produksjon og distribusjon av drivstoffet.", så ja det er tatt med.

Det som sannsynligvis er feil i grafen er strømproduksjonen til drift av elbil: De har sannsynligvis brukt "Europeisk strømmiks". Det riktige ville vært å bruke grensekraften, som er kullkraft. 

Før noen steiler: Jeg har to biler, en elbil og en bensindrevet bil. Vind- og sol-kraft (og elvekraft) går for fullt uavhengig av hvilken bil jeg bruker. Om jeg kjører elbilen i stedet for bensinbilen må den ekstra strømmen komme fra et sted, og det eneste stedet det i dag kan produseres "ekstra" kraft er kullkraft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible skrev (43 minutter siden):

Fra artikkelen: "Omtrent 50 gram CO2 per kilometer av livsløpsutslippet kommer fra produksjon og distribusjon av drivstoffet.", så ja det er tatt med.

Journalisten har tilfeldigvis plukket en aktivist-kilde(*) hvor well-to-tank er 30% i motsetning til 20% som finnnes overalt ellers. Den samme kilden sier også at batterier kun har 50-60 g CO2/kwH i produksjonsutslipp(av grafene er det omtrent ingen forskjell mellom BEV og ICE i produksjonsutslipp).

(Det er den samme kilden som mente ladehybdrid var bløff fordi kinesiske firmabileiere hvor arbeidsgiver betalte for bensinen var lite flinke til å lade hjemme.)

 

Lenke til kommentar
Leif Sonell skrev (2 timer siden):

Elbiler som går tom for strøm må vel hentes og fraktes til nærmeste hurtiglader på flatvogn. Alle andre biler klarer seg med en kanne drivstoff. Enten har man en selv eller andre i bilkøen bidrar på stedet.

 

Bergningsbiler med lader for elbil finnes nå, og vil nok bli mer vanlig. Ikke noe problem å hurtiglade en bil langs veien, bare bygg om en gammel elbilbatteripakke kjøpt på huggeren så har man noen titalls kWh tilgjengelig som kan brukes til å hurtiglade andre biler med f.eks 50kW. Da trenger man ikke å stå veldig lenge for at den havarerte bilen skal få nok strøm til å komme seg til neste hurtiglader selv. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, tow said:

Det som sannsynligvis er feil i grafen er strømproduksjonen til drift av elbil: De har sannsynligvis brukt "Europeisk strømmiks". Det riktige ville vært å bruke grensekraften, som er kullkraft. 

Før noen steiler: Jeg har to biler, en elbil og en bensindrevet bil. Vind- og sol-kraft (og elvekraft) går for fullt uavhengig av hvilken bil jeg bruker. Om jeg kjører elbilen i stedet for bensinbilen må den ekstra strømmen komme fra et sted, og det eneste stedet det i dag kan produseres "ekstra" kraft er kullkraft. 

Det riktige er å bruke miksen. Det er det samme som om jeg sier at om jeg bytter ut elbilen med fossilbil så må det produseres mer fossilt drivstoff, og hvor kommer det fra? Det er så klart verste tjæresand eller fracking med skyhøye utslipp.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Det riktige er å bruke miksen. Det er det samme som om jeg sier at om jeg bytter ut elbilen med fossilbil så må det produseres mer fossilt drivstoff, og hvor kommer det fra? Det er så klart verste tjæresand eller fracking med skyhøye utslipp.

Enig her, og man kan egentlig strekke det til  marginalt bytteforhold hos forbrukeren. Om strømmen blir for dyr, slik den er i dag, så er ikke det første man kutter ut å bruke elbilen. Den ligger høyt oppe i pareto optimal bytteforhold. Forbrukere tenderer mer til å fyre med ved eller installere varmepumpe(r). Altså elbil fortrenger lavere verdsatt strømforbruk til oppvarming, og det er en bra ting og ikke dårlig som fossil lobbyistene forsøker å få det til å høres ut. Kull-tull debatten ble kverket for en del år siden, og set er godt å se at den tilbakevises raskt

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Elbiler funker ikke på vinteren
Jo da. Elbiler fungerer på vinteren også.
Når oppvarming av kupeen regnes inn, gir det en samlet forbruksøkning på 39 prosent.
40 prosent reduksjon i rekkevidde med kuldegrader.

Du må bruke timevis på å hurtiglade 
I 2021 svarte halvparten av de spurte at de ofte eller av og til har opplevd kø på ladestasjoner når de skal hurtiglade.
Foreningen melder at åtte prosent har stått i kø over en time for å lade. 13 prosent har stått 40 til 60 minutter.

 

Fra artikkelen, hvor de motbeviser seg selv.

Jeg har aldri merket noen økning i forbruket på vinteren med dieselbilen, og jeg har aldri stått i kø for å fylle.
Ja jeg har kjørt forbi noen stasjoner hvor det var fullt, men jeg måtte ikke stoppe...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...