Gå til innhold

Ni elbilmyter som nekter å dø


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (23 timer siden):

Enig. Det riktigste er å bruke gjennomsnitt for begge deler.

Det er alt for lett å si at det er et kullkraftverk som brenner mindre kull. Strømsektoren er ekstremt kompleks. Det vil være en slags miks av forskjellige ting som skjer når du velger å bruke elbilen, men jeg vil tro dette er de to største tingene:

1. Strømprisen går opp, slik at andre forbrukere reduserer sitt forbruk og frigir kapasitet for at du kan bruke mer strøm.

2. Et vannkraftverk slipper igjennom litt mer vann for å produsere litt mer strøm.

Om jeg ikke tar feil har strømkablene til utlandet har vært på maks import lenge nå, så det er ikke mulig å importere mer kullkraft. (Strømkablene er i hvert fall ikke noe som følger etterspørselen. De går stort sett ved maks effekt enten den ene eller andre veien.)

Det er vanskelig å være helt enig med deg der: Det går ikke an å ta en så teoretisk-økonomisk tilnærming til det: De fleste bruker den strømmen de trenger allikevel. Om du hadde hatt rett i (1) hadde strømforbruket gått ned så mye i vinter at prisene hadde holdt seg lavere. 

(2) er nok helt korrekt, på kort basis, men så er det vannet ute i havet, og den energien må erstattes senere en gang. Enden på visa blir mer kullkraft, uavhengig av hvor mye vi vrir og vender på det for å slippe unna. 

Det som i allefall er helt sikkert er at ingen vannkraftverk slipper vann over demningen fordi jeg ikke bruker elbilen, og ingen vindkraftverk lar være å produsere så mye de bare kan. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, tow said:

Det er vanskelig å være helt enig med deg der: Det går ikke an å ta en så teoretisk-økonomisk tilnærming til det: De fleste bruker den strømmen de trenger allikevel. Om du hadde hatt rett i (1) hadde strømforbruket gått ned så mye i vinter at prisene hadde holdt seg lavere. 

(2) er nok helt korrekt, på kort basis, men så er det vannet ute i havet, og den energien må erstattes senere en gang. Enden på visa blir mer kullkraft, uavhengig av hvor mye vi vrir og vender på det for å slippe unna. 

Det som i allefall er helt sikkert er at ingen vannkraftverk slipper vann over demningen fordi jeg ikke bruker elbilen, og ingen vindkraftverk lar være å produsere så mye de bare kan. 

Jeg er enig med mye av det du sier. Men nå er du over på at å bruke elbilen i dag kan muligens føre til mer kullkraft en eller annen gang i fremtiden. Og det er vel egentlig bare det jeg vil frem til, at dette er et komplisert spørsmål, der mange faktorer er linket og gjensidig påvirker hverandre. Økt forbruk av strøm fører til høyere priser, og det fører blant annet til økt utbygging av fornybar energi. Så det at man bruker elbilen i dag kan også føre til mer solkraft en eller annen gang i fremtiden.

Man kan gå seg helt vill i å forsøke å finne ut av sommerfugleffektene av elbilladingen din. Det enkleste og riktigste er å bruke gjennomsnittlig utslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 15.2.2022 den 10.58):

Jeg er enig med mye av det du sier. Men nå er du over på at å bruke elbilen i dag kan muligens føre til mer kullkraft en eller annen gang i fremtiden. Og det er vel egentlig bare det jeg vil frem til, at dette er et komplisert spørsmål, der mange faktorer er linket og gjensidig påvirker hverandre. Økt forbruk av strøm fører til høyere priser, og det fører blant annet til økt utbygging av fornybar energi. Så det at man bruker elbilen i dag kan også føre til mer solkraft en eller annen gang i fremtiden.

Man kan gå seg helt vill i å forsøke å finne ut av sommerfugleffektene av elbilladingen din. Det enkleste og riktigste er å bruke gjennomsnittlig utslipp.

Erfaringsmessig er det svært sjelden at "enklest" og "riktigst" er sammenfallende elementer. 

Det er i allefall ingen tvil om at det er feil å kalle elbiler "utslippsfrie". For oss som ser en elbil er det enkelt å si "ute av syn, ute av sinn", men det bryr ikke naturen seg om.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...