Gå til innhold

Ni elbilmyter som nekter å dø


Anbefalte innlegg

Nei merkelig at nå er plutselig diesel forbruket til diesel biler oppe i 1-3 liter på mila vinterstid. Heller ikke merket voldsom økning vinterstid. Stort sett det samme om det er 20+ og 10-. Har stått i billig bensin kø i 30 min EN gang i mitt liv. Når jeg kom frem hadde jeg glemt lommeboka :D så aldri mer ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (12 timer siden):

Per i dag er det stort sett bare LFP/LMO, men det er andre kjemier på vei inn.

Teslas 4680-celler ble presentert som kobolt-frie, og med økt energitetthet i katoden fra NCA. Det er egentlig bare mulig om de har faset ut koboltet fullstendig, og altså har gått over til nikkelaluminium (eller noe veldig tilsvarende).

Det virker som vi bør finne ut om dette er tilfellet senere i år, når leveransene av Model Y med 4680 celler går i salg og folk begynner ta disse bilene i fra hverandre.

Det er ikke vist noen faktiske og fungerende celler etter det som ble presentert på batteridagen. Denne formfaktoren er heller ikke nevnt i 10K skjemaet fra noen dager tilbake. Det er liten grunn til å tro at det Tesla presenterte finnes, ei heller på laboratorie nivå. Det fremstår som direkte usannsynlig at Tesla sine biler vil komme med annet enn de tradisjonelle batteriene de neste årene. Dette mens andre har en bredere tilnærming til batterier og synes å hente inn flere for er for gevinster allerede i nåtid og økende i tiden som kommer.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Roger Moore said:

Det er ikke vist noen faktiske og fungerende celler etter det som ble presentert på batteridagen. Denne formfaktoren er heller ikke nevnt i 10K skjemaet fra noen dager tilbake. Det er liten grunn til å tro at det Tesla presenterte finnes, ei heller på laboratorie nivå. Det fremstår som direkte usannsynlig at Tesla sine biler vil komme med annet enn de tradisjonelle batteriene de neste årene. Dette mens andre har en bredere tilnærming til batterier og synes å hente inn flere for er for gevinster allerede i nåtid og økende i tiden som kommer.

Her er noe av det de sa om 4680-cellene i konferansesamtalen ved Q4 resultatfremleggingen:

"So throughout 2021, we focused on growing cell supply alongside our in-house 4680 effort to provide us flexibility and insurance as we attempt to grow as fast as possible. As we sit today, sales from suppliers is actually -- it sort of exceeds our other factory-limiting constraints that you mentioned, Elon, in 2022, or to say differently, 4680 cells are not a constraint to our 2022 volume plans based on the information we have.

But we are making meaningful progress of the ramp curve in Kato. We're building 4680 structural packs every day, which are being assembled into vehicles in Texas. I was driving one yesterday and the day before. And we believe our first 4680 vehicles will be delivered this quarter.

Our focus on the cell, the pack, and the vehicles here is driving yield quality and cost to ensure we're ready for larger volumes this year as we ramp and next year. And the 4680 and pack tool installations here at Giga Austin are progressing well with some areas producing first parts. And the internet has also noticed that. "

Og her er et bilde av produksjonen av biler med strukturell batteripakke og 4680-celler i Texas fra Q4 rapporten:

bilde.thumb.png.dfc793dc908b1734c8094e06512f28df.png

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Jeg har aldri merket noen økning i forbruket på vinteren med dieselbilen

Nei, men det er fordi du er ignorant med tanke på forbruk. 

Altså, jeg sier ikke at du nødvendige har ignorante personlighetstrekk. Er ikke det jeg mener. Men dersom bilen ikke har masse instrumentet som piper, blinker eller skriker til deg at forbruket er høyere enn normalt -- hvordan skal du da kunne vite det?

De færreste biler hinter om økt forbruk. Du har gjerne en turteller og en bitteliten nål som sier noe om tanken er tom, halvtom eller full. Dette er ikke særlig egnet til å si noe om øyeblikksforbruket. 

Jeg bebreider deg ikke for å ikke vite at forbruk er høyere i en vinter-kald bil. Dette er noe mange ikke tenker over.

De som faktisk er klar over det, og bor på kalde steder, har gjerne investert i en liten motorvarmer? Eller er dette noe vi kun holdt på med på 80- og 90-tallet? Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha sett en motorvarmer på lenge! (Selv om de samme fysiske prinsippene fortsatt gjelder.)

Endret av qualbeen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Her er noe av det de sa om 4680-cellene i konferansesamtalen ved Q4 resultatfremleggingen:

"So throughout 2021, we focused on growing cell supply alongside our in-house 4680 effort to provide us flexibility and insurance as we attempt to grow as fast as possible. As we sit today, sales from suppliers is actually -- it sort of exceeds our other factory-limiting constraints that you mentioned, Elon, in 2022, or to say differently, 4680 cells are not a constraint to our 2022 volume plans based on the information we have.

But we are making meaningful progress of the ramp curve in Kato. We're building 4680 structural packs every day, which are being assembled into vehicles in Texas. I was driving one yesterday and the day before. And we believe our first 4680 vehicles will be delivered this quarter.

Our focus on the cell, the pack, and the vehicles here is driving yield quality and cost to ensure we're ready for larger volumes this year as we ramp and next year. And the 4680 and pack tool installations here at Giga Austin are progressing well with some areas producing first parts. And the internet has also noticed that. "

Og her er et bilde av produksjonen av biler med strukturell batteripakke og 4680-celler i Texas fra Q4 rapporten:

bilde.thumb.png.dfc793dc908b1734c8094e06512f28df.png

de viktige ordene her er groving og belive. På samme måte som Musk har trodd på FSD i 9 år nå. Å vise illustrasjoner har Tesla gjort i årevis. Roadster 2.0, Tesla Semi og CT for å nevne noen.

 

Det er heller ingenting her som på noe som helst vis viser at Tesla har oppnådd det de me te de skulle oppnå på batteridagen. Derfor er det god grunn til å tro at det ikke vil komme kundebilene med 4680 i år heller.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Roger Moore said:

de viktige ordene her er groving og belive. På samme måte som Musk har trodd på FSD i 9 år nå. Å vise illustrasjoner har Tesla gjort i årevis. Roadster 2.0, Tesla Semi og CT for å nevne noen.

 

Det er heller ingenting her som på noe som helst vis viser at Tesla har oppnådd det de me te de skulle oppnå på batteridagen. Derfor er det god grunn til å tro at det ikke vil komme kundebilene med 4680 i år heller.

VI får vel bare se om de leverer de første bilene med 4680-celler i løpet av de neste 7 ukene. Jeg tror det er en god sjanse for det.

Og så bør de første bilene være tatt i fra hverandre før sommeren, slik at vi vet om de fortsatt bruker kobolt eller ikke.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

VI får vel bare se om de leverer de første bilene med 4680-celler i løpet av de neste 7 ukene. Jeg tror det er en god sjanse for det.

Og så bør de første bilene være tatt i fra hverandre før sommeren, slik at vi vet om de fortsatt bruker kobolt eller ikke.

Fikk Pepsi sine Tesla Semi? Har Hertz fått sine 100 000 biler, har noen fått Roadster 2.0, har noen fått fungerende FSD og hvordan går det med solcelltakene?

Det er en liten sjanse for at noen som helst kundebilen leveres med 4680 batterier. Men det kan hende Første Hyper Munro får en for å holde håpet i live.

Lenke til kommentar
Just now, Roger Moore said:

Fikk Pepsi sine Tesla Semi? Har Hertz fått sine 100 000 biler, har noen fått Roadster 2.0, har noen fått fungerende FSD og hvordan går det med solcelltakene?

- Pepsi har ikke fått Semiene ennå, slik jeg skjønner det. Kanskje denne måneden, kanskje neste. Vi får se.

- Hertz sier de har mottatt noen biler, men det er fullt mulig Tesla prioriterer leveransene til vanlige kunder.

- Roadster er utsatt til 2023, om jeg husker riktig.

- Mange har fått mange av funksjonene lovet med FSD. Men ingen har fått alle funksjonene.

- Solcelletakene selger bedre og bedre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (3 minutter siden):

Det er en liten sjanse for at noen som helst kundebilen leveres med 4680 batterier. Men det kan hende Første Hyper Munro får en for å holde håpet i live.

Musk lyver om mye, men helst er det om alt det fantastiske som skal komme til neste år og når neste år kommer så er alt glemt evt en ny løgn tar plassen til den gamle.

Men her sa de på telefonkonferansen at Texas-biler skulle komme med de nye 46800-cellene dette kvartalet. Det vil bare være for dumt å lyve om det. Så regner med at det dukker opp noe. Om det svarer til forventningene fra Battteridagen er et annet spørsmål.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Musk lyver om mye, men helst er det om alt det fantastiske som skal komme til neste år og når neste år kommer så er alt glemt evt en ny løgn tar plassen til den gamle.

Men her sa de på telefonkonferansen at Texas-biler skulle komme med de nye 46800-cellene dette kvartalet. Det vil bare være for dumt å lyve om det. Så regner med at det dukker opp noe. Om det svarer til forventningene fra Battteridagen er et annet spørsmål.

Det er nok på nivå med $35 000 Model 3. Vi kommer neppe til å se annet enn noen få prototyper med håndplukkede batteri fra et øaborstoriebånd.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

- Pepsi har ikke fått Semiene ennå, slik jeg skjønner det. Kanskje denne måneden, kanskje neste. Vi får se.

- Hertz sier de har mottatt noen biler, men det er fullt mulig Tesla prioriterer leveransene til vanlige kunder.

- Roadster er utsatt til 2023, om jeg husker riktig.

- Mange har fått mange av funksjonene lovet med FSD. Men ingen har fått alle funksjonene.

- Solcelletakene selger bedre og bedre.

Det er ingenting som tyder på at noen vil få noen semi i 2022, i mens leverer andre produsenter helelektriske lastebiler.

Leiebilfimraene har vel hatt noen få elbiler i alle år. Enten så får en masseleveringer eller så har en bløffet.

Roadster er utsatt hvor mange fanger nå? Det er heller ingen som har presenter batteriet som gjør det mulig å bygge Roadster slik Musk har lovet. I sum ser vi neppe Roadster i 2023 heller.

 

FSD er ikke annet enn fancy cruise control som Tesla oppfordrer folk å risikere andres liv og helse med. Det er gode grunner til at FSD nå er under gransking.

 

Solcelle takene selger knapt, holder ikke det som var livet, rettssakene baller på seg fra kunder som føler seg grundig lurt og det finnes mange bedre alternativ.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Roger Moore said:

Det er ingenting som tyder på at noen vil få noen semi i 2022, i mens leverer andre produsenter helelektriske lastebiler.

Leiebilfimraene har vel hatt noen få elbiler i alle år. Enten så får en masseleveringer eller så har en bløffet.

Roadster er utsatt hvor mange fanger nå? Det er heller ingen som har presenter batteriet som gjør det mulig å bygge Roadster slik Musk har lovet. I sum ser vi neppe Roadster i 2023 heller.

 

FSD er ikke annet enn fancy cruise control som Tesla oppfordrer folk å risikere andres liv og helse med. Det er gode grunner til at FSD nå er under gransking.

 

Solcelle takene selger knapt, holder ikke det som var livet, rettssakene baller på seg fra kunder som føler seg grundig lurt og det finnes mange bedre alternativ.

Jeg merker at det er ikke stort poeng i å gå særlig i dybden i diskusjonen for din del. Du har allerede bestemt deg og ingen fakta vil endre på det.

Du får bare følge med på Tesla over tid og se hvordan de gradvis leverer alt som de sier de skal levere. Det er det som er vanlig, selv om de ofte er forsinket (i likhet med de aller aller fleste andre selskaper.)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Nei, men det er fordi du er ignorant med tanke på forbruk. 

Altså, jeg sier ikke at du nødvendige har ignorante personlighetstrekk. Er ikke det jeg mener. Men dersom bilen ikke har masse instrumentet som piper, blinker eller skriker til deg at forbruket er høyere enn normalt -- hvordan skal du da kunne vite det?

De færreste biler hinter om økt forbruk. Du har gjerne en turteller og en bitteliten nål som sier noe om tanken er tom, halvtom eller full. Dette er ikke særlig egnet til å si noe om øyeblikksforbruket. 

Jeg bebreider deg ikke for å ikke vite at forbruk er høyere i en vinter-kald bil. Dette er noe mange ikke tenker over.

De som faktisk er klar over det, og bor på kalde steder, har gjerne investert i en liten motorvarmer? Eller er dette noe vi kun holdt på med på 80- og 90-tallet? Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha sett en motorvarmer på lenge! (Selv om de samme fysiske prinsippene fortsatt gjelder.)

Nå har jeg registrert forbruket på bilene mine siste 30år. Hver tank fylling er registrert og km stand notert. Alt er lagt inn i regneark eller nå siste 15år på en internettside for slikt. Ser overhode ikke utslag for verken sommer eller vinter kjøring. Bilen jeg har nå for tiden bruker 0.61-0.62 enten det er sommer eller vinter. Teoretisk skal forbruke øke bittelitt pga økt lufttetthet. Men år snitthastighet er 62km/h har ikke luftmotstand så stor betydning. Ser heller ikke store utslag på vått eller tørt føre. Snøslaps og kjøkjøring gjør mye større utslag. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (42 minutter siden):

Jeg merker at det er ikke stort poeng i å gå særlig i dybden i diskusjonen for din del. Du har allerede bestemt deg og ingen fakta vil endre på det.

Du får bare følge med på Tesla over tid og se hvordan de gradvis leverer alt som de sier de skal levere. Det er det som er vanlig, selv om de ofte er forsinket (i likhet med de aller aller fleste andre selskaper.)

Saken er at det blir jo ikke levert håndfast utvikling fra Tesla. Tesla var ledende for 5 år siden. Etter det har utviklingen stoppet opp, kvaliteten sunket og Tesla alger biler med kort levetid. Dermed bidrar Tesla til overforbruk og ikke The Mission. Når alle de viktige tingene Tesla har lovet er mange år på overtid alle sammen og alle samme  utsettes om og om igjen, da er det på tide å stikke fingrene i jorden. Legg så til at verden ellers har passert Tesla i ett og alt, da bør en se skriften på veggen. 
 

Forresten sitt en av de siste videoene til TB? Model 3 tapte ladekonkuransen klart. Tesla har tatt en Nissan, fra å lede til å ligge bak.

Lenke til kommentar
Leif Sonell skrev (15 timer siden):

Elbiler som går tom for strøm må vel hentes og fraktes til nærmeste hurtiglader på flatvogn. Alle andre biler klarer seg med en kanne drivstoff. Enten har man en selv eller andre i bilkøen bidrar på stedet.

 

Nå kan KIa EV6 og Hyundai Kona dele strøm via V2L-adapteret til andre elbiler. Bare å koble til AC-laderen og gi det nok tid til at man får nok strøm til å rekke nærmeste sted man kan plugge inn, enten det er en utendørs kontakt for schuko, eller en lader. Tar litt tid, men med 3,6 kW effekt, så Kan man lade nok til 1-2 mil kjøring i løpet av en time.

Ford F-150 og Rivian skal vel klare å lever nesten dobbelt så mye, så da holder det med rundt 30 minutter for samme rekkevidde. Men sannsynligvis snakker vi vel at man bare trenger noen få km med rekkevidde. Og er man høyt oppe, kan man fort få langt flere km på samme mengde energi.

Ikke det raskeste, men i nød, så duger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 timer siden):

Nei, men det er fordi du er ignorant med tanke på forbruk. 

Altså, jeg sier ikke at du nødvendige har ignorante personlighetstrekk. Er ikke det jeg mener. Men dersom bilen ikke har masse instrumentet som piper, blinker eller skriker til deg at forbruket er høyere enn normalt -- hvordan skal du da kunne vite det?

De færreste biler hinter om økt forbruk. Du har gjerne en turteller og en bitteliten nål som sier noe om tanken er tom, halvtom eller full. Dette er ikke særlig egnet til å si noe om øyeblikksforbruket. 

Jeg bebreider deg ikke for å ikke vite at forbruk er høyere i en vinter-kald bil. Dette er noe mange ikke tenker over.

De som faktisk er klar over det, og bor på kalde steder, har gjerne investert i en liten motorvarmer? Eller er dette noe vi kun holdt på med på 80- og 90-tallet? Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha sett en motorvarmer på lenge! (Selv om de samme fysiske prinsippene fortsatt gjelder.)

Alle nyere biler har informasjon om hvor mye drivstoff bilen bruker.

En kan også enkelt beregne forbruket ved å nullstille km-teller når man fyller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Roger Moore said:

Saken er at det blir jo ikke levert håndfast utvikling fra Tesla. Tesla var ledende for 5 år siden. Etter det har utviklingen stoppet opp, kvaliteten sunket og Tesla alger biler med kort levetid. Dermed bidrar Tesla til overforbruk og ikke The Mission. Når alle de viktige tingene Tesla har lovet er mange år på overtid alle sammen og alle samme  utsettes om og om igjen, da er det på tide å stikke fingrene i jorden. Legg så til at verden ellers har passert Tesla i ett og alt, da bør en se skriften på veggen.

Kvaliteten har kontinuerlig blitt bedre og bedre. Dagens biler er mye bedre ift feil og mangler, enn de var for en del år tilbake. Og det sier jo litt, når kvaliteten var absolutt ikke så gal som folk trodde. Jeg har "verstingen" Model X, som har scoret nær bunnen i flere kvalitetsundersøkelser, og jeg har rundet 171k km. Det har vært noen dyre verkstedregninger ifbm luftfjæring spesielt, men jeg visste jo når jeg kjøpte bilen at dette ikke ville være en billig bil i drift. Den har aldri hatt driftsstans.

For de av oss som har fulgt Tesla i over et tiår har det vært spennende å se hvordan Tesla har gått fra å være et lite startup til å bli verdens ledende selskap på fremtidens biler. De har levert ca 50% vekst i snitt hvert år, samtidig som ca alt med bilene har blitt bedre og bedre. Og det er ingenting som tyder på at den utviklingen vil stoppe med det første.

Før var det masse tull om at Tesla ville gå konkurs og elbiler var et blindspor, men det har stort sett gått over. Folk innser at elbilene er her for å bli, og Tesla tjener gode penger. De har blitt kanskje det mest økonomisk stabile bilselskapet, ettersom de til motsetning fra de andre bilprodusentene knapt har gjeld.

De siste ti årene har vært spennende for fremveksten av elbiler, men de neste ti årene vil være minst like spennende, når elbilene går fra å være et innslag i bilparken, til å være dominerende globalt.

9 hours ago, Roger Moore said:

Forresten sitt en av de siste videoene til TB? Model 3 tapte ladekonkuransen klart. Tesla har tatt en Nissan, fra å lede til å ligge bak.

Hva så om Tesla lader marginalt tregere enn noen andre biler? Bil handler om å levere en totalpakke. Tesla leverer åpenbart en super totalpakke ettersom kundene elsker Tesla og ikke kan få tak i nok biler. F.eks Hertz, som du nevnte. Som jeg sa i en annen tråd så hadde det vært supert om de andre bilprodusentene kunne klare å utfordre Tesla mer. De har ingen grunn til å forbedre produktet eller senke prisene når konkurrentene ikke er bedre enn de er.

Edit: Jeg syns forresten det er litt utrolig at diskusjonen rundt Tesla fortsatt er i samme spor. Selv etter at de har levert og levert og levert litt til (om enn forsinket). Dine utsagn om fremtiden til Tesla er på ingen måte nye. Jeg lette litt, og her er f.eks en 6 år gammel tråd (her er det bare å klippe ut Model 3 og lime inn Semi) :

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (21 timer siden):

Det riktige er å bruke miksen. Det er det samme som om jeg sier at om jeg bytter ut elbilen med fossilbil så må det produseres mer fossilt drivstoff, og hvor kommer det fra? Det er så klart verste tjæresand eller fracking med skyhøye utslipp.

Så lenge det er tatt med utslipp fra produksjon av bensin/diesel er det ikke riktig å ta med miksen, da er det riktig å bruke "grensekraften"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, tow said:

Så lenge det er tatt med utslipp fra produksjon av bensin/diesel er det ikke riktig å ta med miksen, da er det riktig å bruke "grensekraften"

Nei, bruker man marginal produksjon av strøm må man også bruke marginal produksjon av fossilt drivstoff. Det brukes gjennomsnittlig utslipp ved produksjon av bensin/diesel i alle kildene og da er det riktige å bruke gjennomsnittlig utslipp ved produksjon av strøm.

Med en gang man begynner sammenligne gjennomsnittlig utslipp fra produksjon av bensin/diesel mot marginalt utslipp ved produksjon av strøm så er man på ville veier.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...