Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Levetid deler på bil?


Ratleto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig mye synsing her, og ikke konkret hva lovverket sier.

Hvis det er sånn at det er 5 års reklamasjonsrett på f.eks. vindusviskermotor bak, så har det jo ingenting å si hvordan forrige eier behandlet bilen. Da er det firmaet som solgte meg bilen som har ansvaret for at den delen fungerer så lenge som den skal. De tok evt ansvaret idet dem tok imot bilen for videresalg - hvis det er 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte en bil brukt av forhandler for litt under 2 år siden. Og av forhandler har man 5 års reklamasjonsrett på en del ting. BIlen er en 2012-modell.

Jeg har fått et par småproblemer som jeg har prøvd å ta opp med forhandleren på en fin måte, men ikke fått noe svar etter at jeg fikk beskjed om at "garantien er utløpt".

Problemene mine er at vindusviskeren på bakruten har sluttet å fungere. Og at lyktespyler-arm på høyre side foran ikke alltid går inn av seg selv lenger.

Jeg tenker at begge disse problemene er ting som burde gå på reklamasjon, da jeg vil tro at en vindusviskermotor burde være bra nok til å klare å gå hele bilens levetid. Og det samme med spylearmen på lykten foran. Antakelig et filleproblem, for jeg trenger jo bare å dytte litt på luken til spylearmen, så fyker den fint inn igjen.

Har jeg rett med at disse tingene burde vare ut bilens levetid, eller tar jeg feil?

Om delene skal vare ut bilens levetid eller ikke er ikke avgjørende for om det er reklamasjonsrett på vindusvisker og lyktespyler. Det må kunne tilskrives en skjult feil eller mangel som var tilstede da du kjøpte bilen. Det er tvilsomt at det var noe feil med disse delene for nesten 2 år siden. 

Se forøvrig: https://www.biladvokat.no/reklamasjon-bruktbil/

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (14 minutter siden):

Veldig mye synsing her, og ikke konkret hva lovverket sier.

Hvis det er sånn at det er 5 års reklamasjonsrett på f.eks. vindusviskermotor bak, så har det jo ingenting å si hvordan forrige eier behandlet bilen. Da er det firmaet som solgte meg bilen som har ansvaret for at den delen fungerer så lenge som den skal. De tok evt ansvaret idet dem tok imot bilen for videresalg - hvis det er 5 års reklamasjonsrett.

Dette gjelder ikke bruksslitasje, hadde det vært tilfelle så kunne du reklamert på slitte bremseklosser...

Lenke til kommentar
Ratleto skrev (1 time siden):

Veldig mye synsing her, og ikke konkret hva lovverket sier.

Hvis det er sånn at det er 5 års reklamasjonsrett på f.eks. vindusviskermotor bak, så har det jo ingenting å si hvordan forrige eier behandlet bilen. Da er det firmaet som solgte meg bilen som har ansvaret for at den delen fungerer så lenge som den skal. De tok evt ansvaret idet dem tok imot bilen for videresalg - hvis det er 5 års reklamasjonsrett.

Det står ingenting i noe lovverk om hvor lenge en viskermotor bak eller viskermotor for lykt foran skal funke. Derfor må man nødvendigvis "synse" eller diskutere jussen rundt dette.

Husk at det er 12 år gammel bil. Det er svært få deler på en bil som er beregnet til å vare bilens tid ut. Reklamasjonsretten mot forhandler står svakere jo eldre bilen er og jo lengre den har gått. Viskermotorer har en lei tendens til å ryke. Det er en slitasjedel som blir mye brukt, utsatt for korrosjon etc.

I tillegg skjønner jeg det slik at feilen oppstod 2 år etter at du kjøpte bilen fra forhandler? Du hadde kanskje kommet noen vei med klagen hadde det skjedd dagene etter kjøpet. Kanskje.

Det å reklamere på deler på såpass gamle biler er etter min erfaring nyttesløst. Spesielt når feilen oppstår lang tid etter salg. 

Lenke til kommentar

Ok.
Som kunde har du fem års reklamasjonsrett når du kjøper fra bedrifter. Reklamasjonsrett er imidlertid ikke det samme som reparasjonsrett.

Det du etterlyser er som jeg skrev tidligere helt urimelig, at en bedrift som selger en bruktbil tar over risikoen for alle feil som oppstår i fem år, som om bilen var ny. Det er langt i fra slik det fungerer. Det er imidlertid slik at man har en viss reklamasjonsrett på eldre biler, men jo flere år, jo flere km, jo flere mangler må man som kunde kunne forvente oppstår.

At vindusviskermotoren ryker på en ti år gammel bil er faktisk å betrakte som noe som kan skje, med mindre det kan spores til en feil som selger åpenbart har visst om, men unnlatt å informere om. Det behøver altså ikke være en typisk slitasjedel for at man skal forvente at den er utslitt og feiler.

Det er ingen lovtekst der det står sånn og sånn i detalj, ganske enkelt fordi det er alt for mange variabler. Det blir en vurderingssak, og dette er da også årsaken til at særlig bruktbilkjøp er noe som ofte er innom konfliktråd og videre instanser. Men, om man ser på slike saker så hadde jeg ikke giddet å bruke tid på å kjøre sak på dette, for du vil ikke komme noen vei.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du får ikke 5-års reklamasjonsrett på en bil hvor delene allerede er 10 år gamle. Da hadde mange bilbutikker gått konk om de skulle gi reklamasjon på opp til 15 år gamle deler. 

Jeg kjøpte bilen min i mars i fjor. 2014 modell. Nå må jeg ut med ca 15 tusen kroner i reparasjon på 4x4 systemet og det er ikke vits å lage noe reklamasjonssak på det for bilen blir 8 år gammel i år og har rundet 150 tusen km. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 minutter siden):

Er faktisk folk som har reklamert på utslitte dekk.

Jeg har opplevd å få telefon fra kunde som krevde nye dekk, da de jeg hadde montert tidligere samme uke ikke holdt på luft. 

Da vi fikk bilen på verksted kunne vi fort konkludere med punktering, og når vi forklarte kunden dette ble vi truet med advokat fordi vi leverte et dårlig produkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hårek låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...