Gå til innhold

Kjøtt fra Storfe som kun spiser gress


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (På 30.1.2022 den 13.43):

Det er også diverse rekoringer, men det er svindyrt!

Skal man sitte igjen med noe som bonde om man velger alternative driftsformer ( økologisk mm), må nødvendigvis kilo prisene være høyere enn gjennomsnittsproduktet i daglivarebutikken. Dobbel pris eller i noen tilfeller mer ser jeg ikke som urealistisk for å oppnå fortjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg betalte 200 kr/kg for en eske med ca. 24 kg kalvekjøtt i høst. Da er ca. halvparten kjøttdeig (med merkbart mindre vann enn butikkversjonene), og resten er diverse steiker, ytrefilet, indrefilet, tri-tip, osv. Så man kan kanskje si at en del av de dyrere kjøttstykkene er billigere, mens kjøttdeigen er dyrere.

For meg har det også en verdi i seg selv å betale rett til bonden, i stedet for at eierne av Rema/Norgesgruppen/osv. skal bli enda litt rikere, og jeg vil belønne de som prioriterer høyere dyrevelferd enn normalen. Det at dyra spiser gress ute på beite i stedet for kraftfôr basert på soya fra Brasil er også et godt argument for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ikke kun gress.
I magene på storfe er det blant mange ulike et et lite men livlig vesen som kalles tøffeldyr. De spiser gresset som kua bearbeider for dem. Kua fordøyer tøffeldyra og en del andre små vesener som lever i magene deres. Vi mennesker fordøyer også en del bakterier og andre mikroorganismer som formerer seg og lever i tarmene våre. og det forskes på hvilken virkning de ulike har på oss. Så en vegan er ikke helt veganer 🙂 - de fordøyer små dyr de også.

Kuene fordøyer masser av tøffeldyr som er veldig viktig for dem. Kuene kan også spise f eks kadavere de finner ute. Der fins stoffer de trenger. Det er observert kuer som har fanget og spist duer, kyllinger og andunger. Kua har en superlang tunge som kan brukes til litt av hvert 🙂

Stikkord: storfe, ciliater som lever i tarmkanalen hos drøvtyggere. Et utvalg: Epidinius, Dasytrichia, Diplodinium, Entodinium, Isotrichia.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg så Tine har Økologisk Melk nå.
https://www.tine.no/merkevarer/tinemelk/produkter/tinemelk-økologisk-helmelk-4-1-fett

Dette er ikke helt Økologisk mener jeg.

Sitat

TINE Økologisk Helmelk 4,1 % fett er melk fra kyr som kun får økologisk produsert fôr. Det vil si at det er produsert uten bruk av kunstgjødsel og sprøytemidler.

Det betyr at kyrne likevel blir foret med kraftfôr, bare at det kraftfôret er laget på økologisk vis.
Det er kanskje 50% økologisk melk. Det ville blitt 100% hvis kyrne hadde spist kun naturlig, økologisk gress.

Lenke til kommentar

Kom over Bull Gård i dag. Dem holder til i Nord-Norge og selger Angus som er gressfora.
https://bullangus.no

Dem skal også komme med Angus Kalv. Det må jeg prøve.

Sitat

De har da kun fått melk fra mor, gress i rundball og nesten 5 måneder med utmarksbeite! Kalvene kastreres som små for å bedre spisekvaliteten, ettersom en kastrat bli mer lik ett hunndyr, og hunndyret har desidert best marmorering i kjøttet.

 

Lenke til kommentar

Jeg spurte Rema 1000 om dem ville få inn Pampas igjen i butikken.

Sitat

Dette produktet ble meldt ut av vårt sortiment, på grunn av at vi hadde nådd kvoten vår på kjøtt-import fra Uruguay / Pampas produkter. Det var derfor ikke mulig for oss å tilby i en periode.

Storfekjøttet av rasen Angus-Hereford fra Uruguay er nå på vei ut i alle butikkene våre i disse dager. Som tidligere er det 100 % grass-fed langtidsmørnet biff, og serien består av tre produkter: entrecôte, ytrefilet og biffstrimler.

Den skal prøves når det kommer i butikken. Uruguay har hatt god kvalitet på storfekjøtt, selv om jeg ville foretrukket norsk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
henrikwl skrev (36 minutter siden):

Hvorfor er det riktig retning, egentlig? Jeg spør oppriktig, jeg har aldri helt forstått fascinasjonen med økologisk mat. 

Riktig retning mtp hva man ønsker å spise selv. Gressfora storfe har f.eks ganske høyt innhold av Omega 3. Også er det jo greit at dyra har det bra. Men utover det, så er det vel ikke sikkert man lever lenger eller noe slikt, men for min del så er det greit at maten er sånn passe naturlig i alle fall :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...