Gå til innhold

Ladebrikker er enkle å klone og misbruke, mener ekspert: – Burde vært forbudt


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, 6RCURCGB said:

Virkelig? Hvordan skal man løse dette da? Det er bilen som bestemmer ladestrømmen med mindre laderen ser spenningsfall etc. fra nettet slik at effekten må begrenses... Alle strømforbrukere er prisgitt nettets belastning osv...

Nei, det er ikke bilen som bestemmer lade strømmen, det er den "svakeste" av de to. I dag har ikke kundene noen mulighet til å se om det er bilen eller laderen som er flaskehalsen, og det utnytter lade operatørene helt garantert. Ionity er forpliktet til å levere strøm til 1,65 kr pr kWh. De er selvsagt ikke interessert i å levere alt de kan når strømprisen er høy, og struper dermed hastigheten. 

Det gir ikke mening at en Inoiq 5, e-tron, i-pace og kona får samme så godt som samme hastighet når de har distansen kjørt frem til laderen, soc og teknologien er forskjellig. Hastigheten endrer seg heller ikke når biler stopper/starter ladingen, så det er ikke antallet heller. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (13 timer siden):

Jeg er sikker på at du er superfornøyd med at Tesla har et sånt betalingssystem. Bilen kommuniserer med hurtiglader, og betalingen trekkes automatisk fra det betalingskortet som er lagt inn i Tesla-systemet av eieren. Enkelt penkelt.

Der er du inne på din sedvanlige bullshit-linje igjen. Hvilke holdepunkter har du for å påstå noe sånt? Elbilforeningen gir ut ladebrikker til medlemmene sine, men det er kun for at de skal slippe unna app-helvete og dyr SMS-betaling. Selvfølgelig er Elbilforeningen stor tilhenger av Tesla sin sømløse betalingsordning, men de vet veldig godt at resten av lademarkedet IKKE har kommet så langt enda.

Jeg har ingenting imot at Tesla har fått til noe. Jeg er mer forundret over at ElbilForeningen ikke kjemper hardt for at alle skal få samme enkle opplevelsen.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke bilen som bestemmer lade strømmen, det er den "svakeste" av de to. I dag har ikke kundene noen mulighet til å se om det er bilen eller laderen som er flaskehalsen, og det utnytter lade operatørene helt garantert. Ionity er forpliktet til å levere strøm til 1,65 kr pr kWh. De er selvsagt ikke interessert i å levere alt de kan når strømprisen er høy, og struper dermed hastigheten. 

Det gir ikke mening at en Inoiq 5, e-tron, i-pace og kona får samme så godt som samme hastighet når de har distansen kjørt frem til laderen, soc og teknologien er forskjellig. Hastigheten endrer seg heller ikke når biler stopper/starter ladingen, så det er ikke antallet heller. 

 

Jøss… Konspirasjoner lenge leve. Har super ladekurve hos Ionity hele hele tiden. Uansett strømpris ellers. Er like gøy hver gang en bikker 220kW i displayet.

Lenke til kommentar
3 hours ago, WiiBoy said:

Det som er et problem med lading, og som man definitivt burde fokusere på, er at lade tilbyderne har ladere med "opp til" effekt. Dersom du kobler deg til en 350 kW lader, så kan det hende at den kun leverer 50 kW. Det at ladeoperatørene kan bruke "falske" løfter for å markedsføre seg, men strupe farten for å holde kostnadene nede.

Det vil alltid være 'opp til' siden laderen er prisgitt lasten bilen presenterer for faktisk avgitt effekt. Ser du på maskinskiltet vil du imidlertid finne den reelle spesifikasjonen som er gitt av en maksimal ladestrøm og maksimal spenning. Av det kan du finne ut hva laderen kan levere til akkurat din bil når du vet den ekvivalente lastimpedansen bilen din har.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 minutter siden):
Sitat

- Vi ser hele tiden på løsninger for betaling, inkludert gjennom kortterminal. Det er noen kunder som ønsker dette, men det har imidlertid skjedd og skjer så mye på betalingsfronten for tiden, at det etter vår mening vil være å ta et skritt tilbake, sa Torvaldsen til Elbil24.

Hvilken planet lever de på? Betaling ved salgspunkt er et løst problem; det er feature complete. Den løsningen heter kortterminal. I hvert fall nå om dagen når mobilen og klokka di kan være betalingskortet.

Å betale med app er bare en kronglete måte å betale med kort på (man har formodentlig kortet registrert i appen?), og å betale med SMS som noen lengre oppi her nevnte er så nedsnødd at det ikke er verdt kommentar en gang.

Få på plass kortterminaler, så folk får betalt fort og greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
47 minutes ago, 6RCURCGB said:

Kan du utdype?

Dersom du lader en Ioniq 5 ved en 50 kW lader, så er det laderen som er begrensningen ikke bilen.

Dersom du lader en Leaf ved en 350 kW lader, så er det bilen som er begrensningen ikke laderen.

Dersom du lader en Ioniq 5 ved en 350 kW lader, så kan det være bilen som setter begrensningen eller det kan være laderen som setter begrensningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, henrikwl said:

Hvilken planet lever de på? Betaling ved salgspunkt er et løst problem; det er feature complete. Den løsningen heter kortterminal. I hvert fall nå om dagen når mobilen og klokka di kan være betalingskortet.

Å betale med app er bare en kronglete måte å betale med kort på (man har formodentlig kortet registrert i appen?), og å betale med SMS som noen lengre oppi her nevnte er så nedsnødd at det ikke er verdt kommentar en gang.

Få på plass kortterminaler, så folk får betalt fort og greit.

Du hopper jo glatt over dette sitatet, som er svært relevant;

Quote

..kortbetaling vil bety at flere skal ha «en del av kaka», noe som vil medføre dyrere lading for kunden.

Dersom det ikke er noen kostnad forbudet med det, så burde de jo definitivt innføre både kort og kontant betaling. Det er dog ikke slik det er, og man vil da få dyrere lading, dyrere ladestasjoner og tregere utrulling av ladeinfrastruktur. 
 

Lenke til kommentar

Kortbetaling er da ikke så dyrt at det skal være noen showstopper. Det koster ladeoperatøren noen få kronestykker pr transaksjon. Bensinkjedene klarer jo det helt fint. Det argumentet er et slag i lufta. Man må heller spørre seg hva som er det bakenforliggende motivet for å komme med slike bortforklaringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om du betaler med app eller brikke så er det jo kredittkortet som belastes. Så de skal jo ha en del av kaka, men de gjør jo en jobb også. Jeg kunne gjerne tatt faktura på epost en gang i mnd hvis jeg betalte med brikke, men da vil jeg gjerne ha det litt billigere og. Kanskje er kredittkortet viktig info hvis de skal selge kundedata?

Uansett så vet jeg også at jeg kan kjøpe en flaske brus med kort fra en automat som står utendørs i all slags vær og vind. Hvis brustilbyderne klarer det, så kan ladetilbyderne klare det også.

Lenke til kommentar
15 hours ago, WiiBoy said:

Nei, det er ikke bilen som bestemmer lade strømmen,

 

1 hour ago, WiiBoy said:

Dersom du lader en Ioniq 5 ved en 50 kW lader, så er det laderen som er begrensningen ikke bilen.

Dersom du lader en Leaf ved en 350 kW lader, så er det bilen som er begrensningen ikke laderen.

Dersom du lader en Ioniq 5 ved en 350 kW lader, så kan det være bilen som setter begrensningen eller det kan være laderen som setter begrensningen.

Så det er altså bilen som bestemmer ladestrømmen inntil det laderen kan levere.

Flott, takk for det. Da var det som jeg trodde.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, 6RCURCGB said:

Så det er altså bilen som bestemmer ladestrømmen inntil det laderen kan levere.

Flott, takk for det. Da var det som jeg trodde.

Dersom du leser hele setningene som andre skriver, så hadde du jo sett dette med en gang.

  

15 hours ago, WiiBoy said:

Nei, det er ikke bilen som bestemmer lade strømmen, det er den "svakeste" av de to.
 


Bare fordi du fikk deg en gedigen overraskelse over at det finnes flere typer bensin og flere typer diesel,  så trenger du ikke å prøve å konstruere billige poenger ved å feilsitere andre.

 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Dersom det ikke er noen kostnad forbudet med det, så burde de jo definitivt innføre både kort og kontant betaling. Det er dog ikke slik det er, og man vil da få dyrere lading, dyrere ladestasjoner og tregere utrulling av ladeinfrastruktur. 
 

Tull, alle andre aktører – ned til den minste pølsebu klarer å ha en kortleser tilgjengelig. Eneste årsaken til at strømselskapene vegrer seg er at de vil låse kundene til sine egne apper. 

Flere av de betalingsløsningene du nevner tidligere er hengt opp i kort, det betyr at kostnaden allerede er innbakt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Per Magus said:

 

Flere av de betalingsløsningene du nevner tidligere er hengt opp i kort, det betyr at kostnaden allerede er innbakt. 

Det skal likevel nevnes at en fysisk kortleser har en egen kostnad ved seg som nok er høyere enn å bare utføre betalingen fra backend-systemet. Men for en lader som en pølsebu så burde jo det bare være standard cost of doing business.

Lenke til kommentar

Kostnaden for en kortleser er små for store selskaper.
De får så mange rabatter at enheten er betalt inn etter første kunde.

 

Hvor mange ville brukt app eller brikke på bensinstasjoner i dag?

En får bonus med stasjonens egne kredittkort, men jeg tipper de fleste betaler med andre kort.
Jeg har ikke egne kort for stasjonene, annet enn at jeg har 2 betalingskort, en med Coop og en med Trumf, som dekker de fleste stasjonene.

Lenke til kommentar
On 1/22/2022 at 8:09 AM, Roger Moore said:

Så det du sier er at Tesla gjør alt feil?

Ja, dette er blant tingene jeg virkelig misliker ved bruk av deres Superchargers.
At de logger mine ladinger og knytter det mot fysisk bil, er egentlig helt uhørt.
Dog ikke uventet fra et selskap, hvor personvern er totalt fraværende.

 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, WiiBoy said:

Dersom du leser hele setningene som andre skriver, så hadde du jo sett dette med en gang.

Alle vet at det er sånn men du påstod at bilen IKKE bestemte ladestrømmen. Nå skriver du at det ER bilen som bestemmer ladstrømmen så da er vi enige.

 

32 minutes ago, WiiBoy said:

Bare fordi du fikk deg en gedigen overraskelse over at det finnes flere typer bensin og flere typer diesel,  så trenger du ikke å prøve å konstruere billige poenger ved å feilsitere andre.

Hvis man ser gjennom markedsføringssvadaen med "superduperturboblaster" navn på varene er det kun bensin og diesel å velge mellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...