Gå til innhold

Ladebrikker er enkle å klone og misbruke, mener ekspert: – Burde vært forbudt


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Kahuna said:

Hvordan skal du for eksempel betale noe kontant når du ikke en gang befinner deg i samme land som mottaker?

Scenariet du beskriver kan gjelde f.eks. nettkjøp.
Samtidig er det ingenting som hindrer en fra å fysisk reise til forhandleren, hvis man ønsker å gjøre opp for seg direkte.

Befinner man seg i utlandet, og åpenbart finner det uhensiktsmessig, er det kundens frie valg i samråd med forhandleren å avtale annen betalingsform.
Men forhandleren har da uansett forholdt seg til Sentralbankloven, ved å tilby oppgjør i kontanter.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ja, de som har ubetjente kasser har gjerne flere. Men de uten har sjelden det, i hvert fall her i Fredrikstad. Her er normen 2-3 kasser pr. butikk. Kanskje 4-5 i de større. 

Nå har jeg tilholdssted i Oslo, men jeg har da besøkt butikker i Sarspborg/Fredrikstad med betydelig flere kasser enn 4-5, ved handelsområdet langs E6.

Men som nevnt, det vil holde med en "multifunksjonsbetalingsterminal" pr 10. ladepumpe, trolig fler, uten problemer.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (19 minutter siden):

Kontanter er gammeldags ja. Dessuten er det en fordel at ikke ladestasjoner til hundretusenvis av kroner blir vandalisert av en kjeltring som er ute etter de hundrelappene som kanskje ligger i kontantbeholderen..

Hvor vanlig er det ned nattsafe og minibanker? Det skjer omtrent aldri. Sikkert større sjans for at noen kjører ned laderen ved et uhell.

Kahuna skrev (21 minutter siden):

Anonymitet blir vanskelig, om ikke annet så må Tesla vite hvor de skal sende fakturaen.. Nå har jo nettopp Tesla begynt å pusle med kryptovaluta og det er jo ikke helt utenkelig at bilen din på et tidspunkt får en kryptolommebok du kan fylle med for eksempel 'dogecoin' som kan brukes til å betale ladesesjonen.

Med anonyme betalinger skal ikke fakturaen sendes noe sted. Det skal betales der og da. Droppet ikke Musk kryptovaluta for kort tid siden? Krypto kommer aldri til å ta over for offisielle valutarer fordi det ikke finnes kontrollorganer for å avsløre kriminelle transaksjoner. Dvs det vil alltid forbli en magnet på kriminelle. Transaksjoner i land X må i det minste kunne overvåkes av land X, eller av begge land ved internasjonale transaksjoner. Først da kan det renvaskes og forbli et stuerent betalingsmiddel. Blokkjedeteknologien er genial, men de trenger en måte å kvitte seg med kriminalitet på.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kahuna said:

Dessuten er det en fordel at ikke ladestasjoner til hundretusenvis av kroner blir vandalisert av en kjeltring som er ute etter de hundrelappene som kanskje ligger i kontantbeholderen..

Ved ukentlig servicebesøk vil det aldri bli lagret slike summer ved en ladestasjon.
Skulle det mot formodning gjøre det, kan betalingsautomaten varsle forhandler om at et servicebesøk er nødvendig, hvis beholdningen overstiger et nærmere angitt beløp.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (18 minutter siden):

Mynter og sedler er bare en fysisk representasjon for norges offisielle pengeenhet. Det aller meste av norske kroner eksisterer ikke som seddel eller mynt, uten at de er mindre offisielle av den grunn.

Det er bare delvis korrekt. Ja, det meste av offisielle kroner eksisterer ikke i form av sedler eller mynt, men mynter og sedler inngår i den mengden som er offisielle. De er altså ikke bare en fysisk representasjon av offisielle penger, men en del av de.

Kahuna skrev (12 minutter siden):

Samtidig så er det veldig tydelig at 'tvungent betalingsmiddel' ikke kan tolkes absolutt. Hvordan skal du for eksempel betale noe kontant når du ikke en gang befinner deg i samme land som mottaker?

Norges lover gjelder kun i Norge. Skal man betale ut av landet må man avtale hvordan, men kan ikke slå i bordet med norsk lov. Skal man derimot betale fra utlandet til Norge så kan man kreve å betale med norske sedler og mynter.

Mind The Gap skrev (11 minutter siden):

Hvor finner man forresten disse?
Altså mer enn 100 pumper på ett sted.

Merk at han skrev saktelading. Gardemoen har 400 nå og utvider med ytterligere 573 i løpet av året.

WiiBoy skrev (9 minutter siden):

Var ikke poenget med kortterminalen at det var raskere og enklere enn brikke/SMS? Nå skal vi innføre kø ved en kortterminal i andre enden av ladeplassen?

Nei, poenget med kortbetaling er ikke hurtighet, men å normalisere betaling til sånn man gjør det ellers, og fri oss fra lock-in mekanismer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mind The Gap said:

Ved ukentlig servicebesøk vil det aldri bli lagret slike summer ved en ladestasjon.
Skulle det mot formodning gjøre det, kan betalingsautomaten varsle forhandler om at et servicebesøk er nødvendig, hvis beholdningen overstiger et nærmere angitt beløp.

Er du klar over hvor mye det koster å sende noen ut for å samle inn/håndtere kontanter.

Dette er folk som skal ha time lønn, sykepenger, feriepenger, pensjon++ i tillegg er det transport. Det er heller ikke gratis å telle penger, ei heller gratis å få de inn i banken. Det er også stor risiko å kjøre rundt og samle inn penger, noe som også er kostnadsdrivende.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Dubious said:

Nei, det er ingen større risiko.
Banken trekker beløpet, så kommer kunden i minus og blir varslet om å betale inn før X dager før de tar gebyr.

Da har du ikke gjort deg kjent med løsningen.
Det har jeg, vet at jeg har hatt oppdrag for en del restaurantkjeder.

Blir reserveløsning benyttet, står forhandler selv for et tap, hvis kunden ikke har dekning og ikke retter opp i dette i etterkant.
De fleste serveringssteder er godt vant med at de fra tid til annen blir påført tap ved bruk av slike reserveløsninger.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 minutt siden):

Er du klar over hvor mye det koster å sende noen ut for å samle inn/håndtere kontanter.

Hvor stor tror du kontant-omsetningen blir da? Kanskje en tusenlapp eller to i måneden? Det er uansett en smal sak å programmere sånn at operatøren vet hvor mye beholdningen er til en hver tid sånn at det kan tømmes ved behov og ikke etter kalenderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Kahuna said:

Anonymitet blir vanskelig, om ikke annet så må Tesla vite hvor de skal sende fakturaen.

Anonymitet er kun vanskelig hvis leverandøren ikke tilrettelegger for det.

Dette er jo noe som irriterer meg grenseløst bruk bruk av Teslas ladestasjoner.
Jeg ønsker ikke faktura, jeg vil gjøre opp der og da.

Så skal det sies at Tesla og privatliv er omtrent så diametrale, som det overhodet lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Simen1 said:

lettvindt det har blitt med alternative betalingsformer.

Bakgrunnen for dette er temmelig åpenbar:
Bankene og betalingsformidlerene har i utgangspunktet ikke lov til å gebyrlegge kontant betaling.

Det ligger enormt inntektspotensiale i disse alternativene betalingsformene, enten det heter Vipps, Visa eller Apple Pay.
Gjerne i området 3% av kjøpesummen.
Derfor ønsker de kontanter til livs.


Ja, endog BankID koster penger hver gang vi bruker det.

Personlig mener jeg slike gebyrer burde komme langt tydeligere frem, og mulig belastes kunden.
Da ville disse gebyrene blitt synliggjort, og forbrukere tatt et mer kvalifisert valg, og trolig valgt bort disse løsningene i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Hvor stor tror du kontant-omsetningen blir da? Kanskje en tusenlapp eller to i måneden? Det er uansett en smal sak å programmere sånn at operatøren vet hvor mye beholdningen er til en hver tid sånn at det kan tømmes ved behov og ikke etter kalenderen.

Kontantbeholdning er rent tap for bedrifter.

Fortum vil ha pengene på konto med en gang, og lengst mulig forfall på sin faktura fra strømprodusenten. Dersom Fortum selger strøm for 2 million pr. uke og har 3 uker forfall på fakturaen fra strømprodusenten, så har de seks millioner i likvide midler som er i "transitt" mellom forbruker og leverandør. 

Dersom det ligger 400 kr i snitt på hver ladestasjon, så utgjør det en million kroner som til en hver tid er død kapital for Fortum.

Lenke til kommentar
Just now, Mind The Gap said:

Denne vil gå mot tilnærmet null, fordi en servicemedarbeider uansett bør avlegge ladestasjonene jevnlig visitt, for å avdekke feil og mangler på disse.

Nei. Det blir for dumt. Verden er ikke sånn. Det koster store summer å håndtere kontanter. 

En servicearbeider kan ikke bare plukke med seg kontantene i lomma og stikke innom Kiwi og sette de inn.. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mind The Gap said:

Helt feil.

Alle andre betalingsformer enn kontanter, er vesentlig dyrere for forhandlere.
Gjør deg kjent med prismatrisen for de andre betalingsformene, så vil du fort innse det.

Nei, du forstår virkelig ikke hvordan næringslivet fungerer. Du må få penger raskest mulig inn og skates mulig ut. Din egenkapital og de pengene som er i transitt er penger du kan bruke på å investere og videreutvikle tjenestene dine.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, WiiBoy said:

Nei. Det blir for dumt. Verden er ikke sånn. Det koster store summer å håndtere kontanter. 

Det er slik verden fungerer.

Det koster langt mer med alle elektroniske betalingsløsninger.
Sammenlignet med disse, har kontanter betydelig lavere kostnad
Jeg har vært gjennom prismatrisen til henholdsvis Nokas, og sammenlignet med bl.a. Visa, Vipps.
Det er ikke en gang en diskusjon.

Vet du f.eks. hvor mye Vipps tar betalt, hvis du velger den betalingsformen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...