Jump to content
Mathias Klingenberg

Ladebrikker er enkle å klone og misbruke, mener ekspert: – Burde vært forbudt

Recommended Posts

4 minutes ago, WiiBoy said:

En servicearbeider kan ikke bare plukke med seg kontantene i lomma og stikke innom Kiwi og sette de inn..

Du har åpenbart ingen kunnskap om hvordan kontanter håndteres av bedrifter, og forsøker å dra en parallell til hvordan du ville ha løst det privat.
Det gjøre en diskusjon helt meningsløs, akkurat i dette tilfellet.

Share this post


Link to post
41 minutes ago, WiiBoy said:

Nå skal vi innføre kø ved en kortterminal i andre enden av ladeplassen? 

Nå vil neppe alle benytte kontant betaling.
Det ligger i å kunne tilby flere betalingsformer, tilpasset den enkelte.

Hva angår kø, er det vel ventetiden ved lading, som er det største problemet?

Share this post


Link to post
Sitat

Mens betalinger via det norske nasjonale debetkortsystemet (BankAxept) har en svært lav samfunnsøkonomisk enhetskostnad, så har betalinger med internasjonale kredittkort en svært høy samfunnsøkonomisk enhetskostnad. For kontantbetalinger har enhetskostnaden gått nedover og den samfunnsøkonomiske enhetskostnaden ligger på et nivå mellom debetkort og kredittkort

 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
27 minutes ago, WiiBoy said:

Dette er folk som skal ha time lønn, sykepenger, feriepenger, pensjon++ i tillegg er det transport.

Sett deg inn i prismatrisen til f.eks. Nokas, så ser du prisen hvis forhandler ønsker å kjøpe tjenesten eksternt.

For øvrig er kostnadene du nevner forbundet med å ha ansatte helt normale.
I dette tilfellet kan disse er servicemedarbeidere ikke bare fylle én oppgave, men flere for bedriften.

Uansett, det er et meget synlig behov for noen som følger opp pumpene jevnlig.
Det merker vi som fyller jevnlig ved disse, at de kan bli stående uvirksomme i flere dager, før noen oppdager feil.
Så slike servicemedarbeidere vil komme godt med.

Share this post


Link to post
Dubious skrev (37 minutter siden):

 

Kjøp pølse med brød her. Kjøper du pølsa, får du brødet kostnadsfritt. Samme konsept. Alle skjønner at det ikke er reelt gratis.

Share this post


Link to post
25 minutes ago, WiiBoy said:

Fortum vil ha pengene på konto med en gang

Det er i hvert fall ikke slik det praktiseres.
Vi mottar av og til faktura månedlig, andre ganger kan det ta betydelig lengre tid.

Vi mottok bl.a. faktura fra de i november og desember.
Nå i midten av januar mottok vi en ny faktura, for lading gjort i september!

Så det er mulig de ønsker minst mulig float, men det er ikke slik det fungerer i praksis.
Det kan gå måneder før de mottar betaling, så her går mye forrentning tapt.

Share this post


Link to post
1 minute ago, Mind The Gap said:

Det er i hvert fall ikke slik det praktiseres.
Vi mottar av og til faktura månedlig, andre ganger kan det ta betydelig lengre tid.

Vi mottok bl.a. faktura fra de i november og desember.
Nå i midten av januar mottok vi en ny faktura, for lading gjort i september!

Så det er mulig de ønsker minst mulig float, men det er ikke slik det fungerer i praksis.
Det kan gå måneder før de mottar betaling, så her går mye forrentning tapt.

Det er jo fordi det har en stor kostnad å drive inn penger via faktura. Dersom du sender ut faktura for hvert lille beløp, så taper du penger. Da kommer det til en grense hvor det må være minst x kroner på en faktura for at det er verdt å sende den ut. Det måles opp mot verdien av å få pengene raskt.

Dette er ganske basic innen forretningsdrift.

 

 

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (24 minutter siden):

Kjøp pølse med brød her. Kjøper du pølsa, får du brødet kostnadsfritt. Samme konsept. Alle skjønner at det ikke er reelt gratis.

Her var det snakk om å ha betalingsterminaler på hver enkelt lader.
Så når det er "gratis" å lade, så trenger de ingen betalingsterminaler ved parkeringsplassen.

Share this post


Link to post
4 minutes ago, WiiBoy said:

Dersom du sender ut faktura for hvert lille beløp, så taper du penger.

Ja, hvis Fortum hadde benyttet f.eks. eFaktura, ville det definitivt vært tilfelle.
eFaktura koster som kjent omkring kr 10,- pr utsendelse.

For e-postfaktura ville kostnaden vært ubetydelig til sammenligning.

Men det ville utvilsomt vært plagsomt for kunden å få tilsendt en faktura, etter hver lading.

Det er jo nettopp en av grunnene til at vi diskuterer andre betalingsformer enn Tesla og Fortum tilbyr med sine løsninger.
Både BankAxept og kontanter vi gi vesentlig mindre "float".

Edited by Mind The Gap

Share this post


Link to post
2 hours ago, WiiBoy said:

Når man ser på debattinnleggene så ville omtrent sytti prosent av irritasjonen ved ladestrøm-betaling forsvinne hvis man bare investerte tjue minutter på å sette seg inn i en ny teknologi. 

Irritasjonen ligger heller i at man til stadighet mottar fakturar, fremfor å kunne gjøre opp omgående.
Men jobber i blinde, akkurat som ved bompasseringer.

Share this post


Link to post
3 minutes ago, Mind The Gap said:

Både BankAxept og kontanter vi gi vesentlig mindre "float".

Det er helt spinnvilt at du sammenstiller kostnaden ved BankAxept og kontanter i denne sammenhengen her.
Kontanter spredd mellom 2500 ladepunkter, som igjen er spredd utover hele landet mot automatiske konto til konto overføringer. 

Det er helt galskap å tro at det har det samme kostnadsbildet.. 

Share this post


Link to post
1 minute ago, Mind The Gap said:

Irritasjonen ligger heller i at man til stadighet mottar fakturar, fremfor å kunne gjøre opp omgående.
Men jobber i blinde, akkurat som ved bompasseringer.

Jeg har hatt el-bil som primær bil siden 2017, og jeg har aldri fått noen faktura til sendt. Alt går jo automatisk mot de betalings løsningene du velger å benytte. 

Share this post


Link to post
1 hour ago, Simen1 said:

postboks-mappe i digipost eller altinn

Ikke enda mer i "offentlig" regi da, slik myndighetene får ytterligere kontroll over våre liv.
E-postadresse burde være mer enn tilstrekkelig, i tillegg til papirkvitteringer for de som ønsker det til regnskapet.

Share this post


Link to post
Just now, WiiBoy said:

Jeg har hatt el-bil som primær bil siden 2017, og jeg har aldri fått noen faktura til sendt. Alt går jo automatisk mot de betalings løsningene du velger å benytte.

Da regner jeg med at du enten benytter eFaktura med de store kostnadene som er forbundet med det, eller Autogiro hvor forhandler fritt kan forsyne seg.

Uansett, for firmaregnskap bør man ha grundige underbilag, og da er epostfaktura den beste løsningen.

Hadde man kunnet gjøre opp direkte ved ladepumpene, hadde det vært enda bedre i forhold til periodeavslutning.

Share this post


Link to post
Mind The Gap skrev (1 time siden):

Bakgrunnen for dette er temmelig åpenbar:
Bankene og betalingsformidlerene har i utgangspunktet ikke lov til å gebyrlegge kontant betaling.

Det ligger enormt inntektspotensiale i disse alternativene betalingsformene, enten det heter Vipps, Visa eller Apple Pay.
Gjerne i området 3% av kjøpesummen.
Derfor ønsker de kontanter til livs.


Ja, endog BankID koster penger hver gang vi bruker det.

Personlig mener jeg slike gebyrer burde komme langt tydeligere frem, og mulig belastes kunden.
Da ville disse gebyrene blitt synliggjort, og forbrukere tatt et mer kvalifisert valg, og trolig valgt bort disse løsningene i mange tilfeller.

Koster Bankid deg penger, så har du enten feil bank, feil mobiloperatør, eller begge deler. Hos Sbanken er Bankid gebyrfritt, og det samme med Telia. Så den komboen er god.

Har du Telenor og DNB, så betaler du nok endel for hver Bankid-melding.

Når det kommer til kostnad for å tilby betaling via kortleser, så skal banken eller samarbeidspartner (NETS?) ha betalt for hver terminal, men de tar og gebyr for hver transaksjon. Det gjør at en terminal kun er lønnsom når man får en viss mengde transaksjoner å fordele alle kostnadene på, at kostnaden i sin helhet kan bakes inn i prisen, og at kostnaden vil være billigere totalt en kostnadene ved alternative betalingsløsninger.

Antall transaksjoner per dag, og størrelsen på transaksjonene vil derfor være avgjørende. Så også hvor stor andel av profitten som spises opp. For matbutikker og bensinstasjoner, vil det være svært hyppige transaksjoner, og en god andel av disse ligger godt nærme tusenlappen eller mere.

For en ladeoperatør vil de fleste beløp befinne seg under 300,- men hyppigheten er forsvinnende liten siden man opptar "pumpa" i alt fra 15 minutter til over en time med rette bil og ladefart-kombinasjon. Og det meste av trafikken skjer i noen få intervaller hver dag. Da kan pris per transaksjon bli såpass store at det faktisk blir et kostnadsspørsmål.

  • Like 1

Share this post


Link to post
3 minutes ago, WiiBoy said:

Det er helt spinnvilt at du sammenstiller kostnaden ved BankAxept og kontanter i denne sammenhengen her.
Kontanter spredd mellom 2500 ladepunkter, som igjen er spredd utover hele landet mot automatiske konto til konto overføringer. 

Det er helt galskap å tro at det har det samme kostnadsbildet.. 

Som sagt, sett deg inn hva kontanthåndering faktisk koster.
Uansett hva du feilaktig måtte mene hva kostnaden er, trumfer Sentralbankloven, og retten til privatliv det.

Ytterligere ett alternativ som jeg fremmet i mine innledende kommentarer, var å kunne kjøpe upersonlige RFID-brikker, hvor man kan forhåndspåfylle.
Akkurat slik man kan med "Ruter Reisekort" og kontantkort for mobil.

Share this post


Link to post
Just now, Snowleopard said:

Koster Bankid deg penger, så har du enten feil bank, feil mobiloperatør,

Jeg slutter aldri å bli overrasket over at mange ikke setter seg inn i forretningsmodellene til bankene.

Du har latt deg forlede, akkurat slik Vipps/BankID helt forutsigbart nok har ønsket.

Utgiften du nevner, er kostnaden ved å sende ut sms i forbindelse med BankID.
Den absorbrerer de fleste teleoperatører, mot at du betaler høyere månedsavgift.

Men er du kjent med at du i tillegg betaler mer enn 1 krone hver gang du taster inn en BankID?
Søk på "BankID prisliste", så vil du forstå hva jeg skriver om.

There is not such thing as a free lunch, særlig ikke i finansverdenen.

 

Share this post


Link to post
Mind The Gap skrev (25 minutter siden):

Jeg slutter aldri å bli overrasket over at mange ikke setter seg inn i forretningsmodellene til bankene.

Du har latt deg forlede, akkurat slik Vipps/BankID helt forutsigbart nok har ønsket.

Utgiften du nevner, er kostnaden ved å sende ut sms i forbindelse med BankID.
Den absorbrerer de fleste teleoperatører, mot at du betaler høyere månedsavgift.

Men er du kjent med at du i tillegg betaler mer enn 1 krone hver gang du taster inn en BankID?
Søk på "BankID prisliste", så vil du forstå hva jeg skriver om.

There is not such thing as a free lunch, særlig ikke i finansverdenen.

 

Som sagt, jeg betaler ikke den krona, da dette ikke trekkes meg. på noen som helst måte. Sbanken er gebyrfri på det meste, fordi de ikke tar kostnaden med fysiske filialer, samt at de ikke tilbyr visse tjenester som koster endel kroner å tilby.

Månedsavgiften min for mobilavtalen er den samme om jeg benytter en bank som tar gebyr, eller ikke. Finner det forsåvidt fornøyelig at du vil la deg lure motsatt vei, og tror at det å betale gebyrer gjør deg mindre lurt. Tvert om er det jo gebyrbankene som viser seg å være værst her...😄

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...