Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

Ladebrikker er enkle å klone og misbruke, mener ekspert: – Burde vært forbudt


Anbefalte innlegg

44 minutes ago, Cleanupordie said:

Mange bensinstasjoner i Norge fjerner eller ødelegger denne tappen av en eller annen grunn. Så dette er ikke noe man kan gjøre overalt.

Tipper det er fordi fyllepistolen lett kan falle ut og så spruter det store mengder drivstoff utover plassen fordi bilisten som ønsker å gjøre et stort poeng av at han bruker denne funksjonen har gått et annet sted og ikke følger med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (21 timer siden):

Nå etter at bankene har begynt å lange persondata til høystbydende (i oppdatert avtale de færreste har lest eller forstått) så er det ikke noen dårlig idé med kontanter. Jeg vil bare minne om sentralbankloven §3-5. Er de ikke ladebransjen lovbrytere hele gjengen pr i dag?

Dette har vel mest å gjøre med at «tvungent betalingsmiddel» ikke betyr det folk flest tror det betyr.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-38---sporsmal-om-tvungne-betalingsmidle/id722001/

Legg spesielt merke til bruken av begrepet «oppgjør». Det fordres altså at en fordring eksisterer, altså et gjeldsforhold – en person skylder penger, og skal gjøre opp for seg. Den typiske detalj- eller tjenestehandelsituasjonen havner altså utenfor, og så vidt jeg kan se av regjeringens besvarelse her så anses det som tilstrekkelig om tjenesteyter tilbyr mottak av kontanter på sitt hovedforretningssted.

Dette blir fort en digresjon for denne tråden, men jeg vet krikkert har hatt mer grundige gjennomganger av jussen på dette i Jus-delen av forumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, D0vendyret said:

Jeg har bestilt el-bil, har ingen erfaring. Så på endel turer langs landet, sist fra Trondheim til Alta, så tok jeg meg noen pauser og benyttet anledningen til å lese og informere meg selv litt iom jeg nettopp lurer på dette med lading. Flere av disse hadde ikke noe SMS nr. Jeg bruker heller SMS enn å laste ned alskens apper, så fortell meg gjerne det generelle SMS nummeret man kan bruke.

Det er ikke noe generelt nummer og du må uansett finne koden til laderen du skal starte. Du sender f.eks. START 23435 til et eller annet nummer og så skjer det kanskje noe etter noen sekunder. Det er også dyrere, 1 kr ekstra pr min hos Mer f.eks.

Teslas løsning (og etter hvert ISO 15118) er den beste, men av alle de dårlige løsningene så er RFID den beste å bruke i praksis. Laderen reagerer ofte mye raskere på brikken enn på backenden til appen. To ganger siste året (E.ON og Circle K) har jeg opplevd at appen gir en generell feilmelding om at "noe gikk galt", så har jeg koblet en brikke jeg tilfeldigvis hadde til appen og vips så startet ladingen på et blunk. 

Hvis man skal på ferie så er det også mange sakteladere på kontinentet som krever brikke for åpne luken du plugger inn i. Så til nye elbil-sjåfører anbefaler jeg brikke og til ladebransjen anbefaler jeg å finne på noe bedre enn brikker! NAF og Elbilforeningen gir ut brikker som funker på mange nettverk.

Endret av OlaML
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at disse brikkene identifiserer den som betaler/betalingsinformasjonen på betalingskortet, og ikke bilen? Kanskje var det best å tilintetgjøre denne brikken og betale med kortet direktde. Man får da lagret kundeavtale/rabatter på andre måter, og man behøver ingen app eller telefon i tillegg.

Lenke til kommentar
OlaML skrev (13 minutter siden):

Det er ikke noe generelt nummer og du må uansett finne koden til laderen du skal starte. Du sender f.eks. START 23435 til et eller annet nummer og så skjer det kanskje noe etter noen sekunder.

Da stemmer altså ikke det at man alltid bare kan sende en SMS, for spesielt den ene plassen jeg sjekket så fant jeg (vi) kun info om app og ett tlfnr man kunne ringe for hjelp/de som driftet laderne. (fikk også dama til å sjekke om jeg ikke så skogen for bare trær)
Det er faktisk en av årsakene til at vi har ventet så lenge med å bestille el-bil - vi har følt det har vært lite tilrettelagt for enkel lading.
Men nå blir det altså og regner med vi klarer oss greit med ett par CircleK brikker sammen med den eneste appen jeg gidder å ha for lading. (iom vi har lader levert av de hjemme)

Endret av D0vendyret
La til ordet "alltid"
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår det slik at disse brikkene identifiserer den som betaler/betalingsinformasjonen på betalingskortet, og ikke bilen? Kanskje var det best å tilintetgjøre denne brikken og betale med kortet direktde. Man får da lagret kundeavtale/rabatter på andre måter, og man behøver ingen app eller telefon i tillegg.

Stemmer at brikken er en identifikator mellom bruker/eier av brikken, og ladeoperatøren som brikken er linket mot. Den vil sjekke i backend om det er tilknyttet en godkjent betalingsløsning, men den sjekker neppe om det er tilgjengelig kreditt der og da på de fleste steder. Det blir en sak mellom deg og operatør i ettertid, da man ofte får en faktura i ettertid, gjerne en gang i måneden om det er åpne transaksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Stemmer at brikken er en identifikator mellom bruker/eier av brikken, og ladeoperatøren som brikken er linket mot. Den vil sjekke i backend om det er tilknyttet en godkjent betalingsløsning, men den sjekker neppe om det er tilgjengelig kreditt der og da på de fleste steder. Det blir en sak mellom deg og operatør i ettertid, da man ofte får en faktura i ettertid, gjerne en gang i måneden om det er åpne transaksjoner.

Ok, det er en forenkling på et vis. Takker!

Lenke til kommentar
Ove Kvam skrev (På 22.1.2022 den 7.07):

Men det er jo ikke bilen som betaler for lading, så identifikasjonen bør være knyttet til brukeren av bilen. Dette er spesielt viktig hvis en bil har mange brukere.

Leiebilfirmaer greier jo å finne hvem som har kjørt biler som passerer betalingsbommer på veien, så dette fikses nok greit.

Lenke til kommentar
On 1/22/2022 at 12:37 PM, WiiBoy said:

Det å gå fra bensin til el krever litt tilpasning og litt man må sette seg inn i. Det samme gjelder andre veien også. Har du null erfaring med bensin, så er det et virvar med forskjellige bensintyper, rabatt kort, klubber, priser som konstant endrer seg, hvilke betalingskort man skal bruke hvor,++

Kan du forklare "virvar med forskjellige bensintyper"? Rabattkort eller klubbmedlemskap er ikke noen forutsening for å fylle drivstoff, for å lade er derimot privat info noe man må levere fra seg. De fleste butikker tar Visa og Mastercard, også bensinstasjoner.

Når man har funnet ut om man skal ha bensin eller diesel er det bare å stikke inn kortet og fylle....

Beklager, innlegget ditt er bare desperat og fjollete.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, 6RCURCGB said:

Kan du forklare "virvar med forskjellige bensintyper"? Rabattkort eller klubbmedlemskap er ikke noen forutsening for å fylle drivstoff, for å lade er derimot privat info noe man må levere fra seg. De fleste butikker tar Visa og Mastercard, også bensinstasjoner.

Når man har funnet ut om man skal ha bensin eller diesel er det bare å stikke inn kortet og fylle....

Beklager, innlegget ditt er bare desperat og fjollete.

Et raskt søk ga meg disse typene/navnene;

FuelSave 95
V-Power Nitro+98
Diesel Extra
V-Power Nitro+ Diesel
REx Diesel
95 blyfri
autodiesel
98 blyfri
Synergi Bensin 95
Synergy Supreme+ Bensin 98
Synergy diesel
Synergy Supreme+ Diesel
Miles 95 bensin
Miles Plus 95 bensin
Miles Diesel
Miles Plus Diesel
bensin 95
bensin 98
Diesel og Diesel plus
AdBlue

Det vil jeg lett kalle et virvar for noen som ikke vet noen ting om å fylle drivstoff. 

Dessuten er det, i alle fall hos de fleste, fullt mulig å lade via SMS helt uten registrering. App/brikke/registrering gir deg bedre pris, på samme måte som de forskjellige rabattklubbene hos bensinstasjonene gjør.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, WiiBoy said:

Et raskt søk ga meg disse typene/navnene;

FuelSave 95
V-Power Nitro+98
Diesel Extra
V-Power Nitro+ Diesel
REx Diesel
95 blyfri
autodiesel
98 blyfri
Synergi Bensin 95
Synergy Supreme+ Bensin 98
Synergy diesel
Synergy Supreme+ Diesel
Miles 95 bensin
Miles Plus 95 bensin
Miles Diesel
Miles Plus Diesel
bensin 95
bensin 98
Diesel og Diesel plus
AdBlue

Det vil jeg lett kalle et virvar for noen som ikke vet noen ting om å fylle drivstoff. 

Dessuten er det, i alle fall hos de fleste, fullt mulig å lade via SMS helt uten registrering. App/brikke/registrering gir deg bedre pris, på samme måte som de forskjellige rabattklubbene hos bensinstasjonene gjør.

Grønn pistol = bensin

Svart pistol = diesel

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Cleanupordie skrev (7 timer siden):

Mange bensinstasjoner i Norge fjerner eller ødelegger denne tappen av en eller annen grunn. Så dette er ikke noe man kan gjøre overalt.

De er ofte fjernet på bensin, men aldri opplevd at de er fjernet på diesel.

Bensin er veldig brannfarlig, så det er nok grunnen.

Lenke til kommentar

Virker som vi ikke kommer noen vei her. Minner veldig mye om diskusjoner knyttet til spill / dataproblemer. En haug av mennesker kan rapportere et problem eller noe som ikke fungerer som tiltenkt, bare for å få svaret "ja men det funker for meg". Så fint da, flott, konge, bra jobbet - klapp deg selv på skuldra! Mens du er i gang, tenk på at samfunnet består av en rekke mennesker med forskjellig teknisk forståelse. Å "bare" vite at man skal ha app X (men ikke Y), eller at nummeret du skal sende SMS til er 1960 (og ikke 2430), eller at kodeord er stopp (og ikke avslutt), eller at du ikke kan sende SMS men må scanne QR kode på skjerm (CircleK) er bare et av flere eksempler på hvordan systemet i dag ikke er brukervennelig eller løser ting på en tilfredsstillende måte. Jeg er teknolog, og trodde dere andre også var det, og det er for meg sjokkerende å se så mange sitte på sin høye hest og tror at Olga og Kjell på 60-70+ med enkelthet skal kunne navigere denne jungelen når de får seg elbil. Det er ikke en konkurransee om å gjøre ting så uintuitivt som mulig og utdele gullmedaljer til brillianse i elbillading-komptetanse, det handler om å gjøre det så enkelt som mulig slik at vi kan få samtlige mennesker over på grønnere alternativer i hva angår transport. 

Endret av The Very End
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, The Very End said:

Virker som vi ikke kommer noen vei her.

Lademarkedet fremstår som svært umodent og forbrukerene ser ut til å finne seg i hva som helst. Lademarkedet fungerer på ett vis men det er umulig å mene at det er velfungerende og brukervennlig. Som noen påpekte lengre opp er rfid det beste av de dårlige løsningene men ikke en holdbar løsning på sikt. Kortbetaling må på plass i mine øyne. Og til de som mener at kortbetaling er så antikvarisk. Er det ikke det samme utstyret som kan lese av en mobiltelefon/klokke som betalingsmiddel?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig burde man innføre kortbetaling dersom det ikke hadde en stor kostnad, og at det ikke gikk utover fokuset på de virkelige problemene med lading. Sånn er dog ikke verden. Kortbetaling koster mye, og det løser ikke et ekte problem. 

Øker man prisen og kompleksiteten pr. ladestasjon, så vil ut rullingen av ladestasjoner gå tregere. 

Det som er et problem med lading, og som man definitivt burde fokusere på, er at lade tilbyderne har ladere med "opp til" effekt. Dersom du kobler deg til en 350 kW lader, så kan det hende at den kun leverer 50 kW. Det at ladeoperatørene kan bruke "falske" løfter for å markedsføre seg, men strupe farten for å holde kostnadene nede.

Og ja jeg vet at temperatur på batteri, antall knyttet til laderen, soc++ kan påvirke farten, men Ionity går i sneglefart uavhengig av bilmodell, soc og antall samtidig ladere når strømprisene er høye. Slike ting er ren skjær juks.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, WiiBoy said:

Det som er et problem med lading, og som man definitivt burde fokusere på, er at lade tilbyderne har ladere med "opp til" effekt. Dersom du kobler deg til en 350 kW lader, så kan det hende at den kun leverer 50 kW.

Virkelig? Hvordan skal man løse dette da? Det er bilen som bestemmer ladestrømmen med mindre laderen ser spenningsfall etc. fra nettet slik at effekten må begrenses... Alle strømforbrukere er prisgitt nettets belastning osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...