Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Debutanten skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke unngå å se parallene med Hitler og Putin.

Du har nok helt rett i det. Men saken er at han ikke har så mange allierte i Europa som det NATO og vesten har. Slagkraften han har er med andre ord ikke eksisterende i forhold til vesten. 

Undified skrev (1 minutt siden):

De fleste av de russiske oligarkene vil vel tape mye penger og muligheter i denne situasjonen? Hvordan klarer Putin å selge dette inn som en nødvendighet til disse mektige russerne?

Fordi han har balletak på disse folkene. Oligarkene eksisterer så lenge Putin eksisterer da han også fasiliteter deres eksistens. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lodium skrev (3 minutter siden):

Det jeg er mest skuffet over er at ingen militære enheter i russland ser ut til å trosse ordre og potensielt ta ut putin dersom det er slik at jevne russer er mot innvasjonen i ukrania

eller kan det være at propagandaen har vært så omfattende at alle milærenheter i russland er hjernevasket og derfor støtter putins regime?

Vanskelig å si, Putin har vært og er ganske populær i hjemlandet sitt, selv om vestlig media liker å skrive noe annet. Hovedgrunnen til dette er at han er en av de få presidentene som har stått opp mot vesten, i motsetning til hans forgjengere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
fox skrev (Akkurat nå):

Kina? 

Kina er en aliert ja, men jeg ser ikke for meg at de kan være interessert i å føre krig i Europa, de har lite å tjene og vil uansett også oppleve store tap som følger. 

Lenke til kommentar

"There is no way that us missile defences would be able to fend of a full scale attack"

 

 

Europas "trussel" mot russland med deres forsvar mot russiske missiler er bare en dårlig unnskyldning til å vise aggresjon. Putin begynner å gå mot sine siste år som president og må finne en felles fiende for å holde makten og unngå å forlate stillingen han endret loven for å kunne forbli lenger i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fox skrev (3 minutter siden):

Kina? 

Kina dømmer ikke russland fordi de selv planlegger å innvadere Taiwan om russlands innvasjon er suksessfull. Kina har ingen interesse i å gi direkte støtte til russland.

 

Kina følger nå nøye med på hva reaksjonen på å innvadere et selvstendig land er.

Endret av Pettersenper
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Undified said:

De fleste av de russiske oligarkene vil vel tape mye penger og muligheter i denne situasjonen? Hvordan klarer Putin å selge dette inn som en nødvendighet til disse mektige russerne?

Putin er sjefen og oligarkene frykter ham nok. Putin gjorde tidligere eksempel ut av Russlands rikeste mann som han satte i fengsel i 10 år og mistet omtrent all rikdommen han hadde, han måtte til slutt flykte til Sveits. 
Putin gjør som han vil uavhengig av hva oligarkene vil. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Selvbyggern said:

Vanskelig å si, Putin har vært og er ganske populær i hjemlandet sitt, selv om vestlig media liker å skrive noe annet. Hovedgrunnen til dette er at han er en av de få presidentene som har stått opp mot vesten, i motsetning til hans forgjengere.

Nåja.

nå er det jo ikke slik at vesten bare har vært slem mot russland heller

vi prøvde jo hjelpe med Kursk forliset

og russland fikk svært mye hjelp under andre verdenskrig av veslige makter i form av matriell med murmmansk konvoiene

'Dersom vesten ville tatt russland så kunne de gjort det når russland lå med brukket rygg etter kollapsen av sovjetunionen

riktonok til en høy menneskelig kostnad men det var lettere da.

Endret av Lodium
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Pettersenper said:

Kina dømmer ikke russland fordi de selv planlegger å innvadere Taiwan om russlands innvasjon er suksessfull. Kina har ingen interesse i å gi direkte støtte til russland.

I verste fall kan vi få nok en parallell med Hitler og andre verdenskrig her, hvor Russland er Tyskland og Kina er Sovjetunionen i dette scenarioet. Men ved et slikt utfall vil Kina måtte være villig til å utvilsomt være starten på en tredje verdenskrig. Vesten og NATO kan ikke stå å se på at to stormakter begynner å etablere og ta til seg nytt land med krigføring. Det ville i så fall vært mye verre enn å ikke starte tredje verdenskrig - da det blir en uskreven regel at alle NATO-land kan bli angrepet og annektert, som vil lede til at Russland og Kinas makt - i dette scenarioet - blir potensielt større eller kan måles opp mot Amerika og resten av NATO. 

 

Og hva gjør da i så fall Nord-Korea? Da blir det verdenskrig uavhengig av handlinger fra NATO og resten av vesten.

Endret av Debutanten
Lenke til kommentar
Selvbyggern skrev (6 minutter siden):

Vanskelig å si, Putin har vært og er ganske populær i hjemlandet sitt, selv om vestlig media liker å skrive noe annet.

Hva syns det vante "mannen i gata" om dette angrepet, i Russland? Kan faktisk ikke tenke meg at folket egentlig syns dette er greit da Russere ofte sier de liker Ukraina og Ukrainerne godt. Vera Brezhneva f.eks er jo kjempesvær i Russland, og de deler mye av den samme kulturen. Det kan da neppe falle i god jord hos russerne dette når de blir ansett som venner blant "folk flest"? Jeg spør altså, siden du virker til å vite litt om Russland

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (7 minutter siden):

Kina dømmer ikke russland fordi de selv planlegger å innvadere Taiwan om russlands innvasjon er suksessfull. Kina har ingen interesse i å gi direkte støtte til russland.

 

Kina følger nå nøye med på hva reaksjonen på å innvadere et selvstendig land er.

De følger selvsagt med, men det er ikke gitt at utfallet blir likt. Så vidt jeg vet har USA sagt at de vil støtte Taiwan ved en invasjon, mens de har sagt at de ikke vil støtte Ukraina.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Hva syns det vante "mannen i gata" om dette angrepet, i Russland? Kan faktisk ikke tenke meg at folket egentlig syns dette er greit da Russere ofte sier de liker Ukraina og Ukrainerne godt. Vera Brezhneva f.eks er jo kjempesvær i Russland, og de deler mye av den samme kulturen. Det kan da neppe falle i god jord hos russerne dette når de blir ansett som venner blant "folk flest"? Jeg spør altså, siden du virker til å vite litt om Russland

Jeg har inntrykk av at putin har langt mindre støtte blant folket enn de offisielle statlige kontrollerte meningsmålingene sier. Vanskelig å si, men fra det jeg har lest av kommentarer fra russere er både de og deres kjente bekymret og lite fornøyd med invasjonen

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Aiven skrev (Akkurat nå):

De følger selvsagt med, men det er ikke gitt at utfallet blir likt. Så vidt jeg vet har USA sagt at de vil støtte Taiwan ved en invasjon, mens de har sagt at de ikke vil støtte Ukraina.

Usikker på om jeg tror helt på amerikanerne når de sier at de kommer til å støtte akkurat Taiwan under en eventuell invasjon. Jeg ser for meg at de kommer til å sitte på sidelinjen. 

Lenke til kommentar
Lodium skrev (Akkurat nå):

Nåja.

nå er det jo ikke slik at vesten bare har vært slem mot russland heller

vi prøvde jo hjelpe med Kursk forliset

og russland fikk svært mye hjelp under andre verdenskrig av veslige makter i form av matrielll med murmmansk konvoiene

'Dersom vesten ville tatt russland så kunne de gjort det når russland lå med brukket rygg etter kollapsen av sovjetunionen

riktonok til en høy menneskelig kostnad men det var lettere da.

Skulle bare mangle med tanke på antall drepte russiske soldater under andre verdenskrig kontra de andre allierte landene https://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties  

Rettelse, Putin har prøvd slik jeg forstår det å sammarbeide med vesten fram til rundt 2007, før det snudde, så der er vel mere de siste 15 årene han har stått opp mot vesten.

Og angående ta ut Russland, så hadde de muligheten til å sende russerne tilbake til steinalderen, heldigvis hadde USA en president som sto imot dette. https://canadiandimension.com/articles/view/from-1945-49-the-us-and-uk-planned-to-bomb-russia-into-the-stone-age

 

 

Pettersenper skrev (4 minutter siden):

"There is no way that us missile defences would be able to fend of a full scale attack"

 

 

Europas "trussel" mot russland med deres forsvar mot russiske missiler er bare en dårlig unnskyldning til å vise aggresjon. Putin begynner å gå mot sine siste år som president og må finne en felles fiende for å holde makten og unngå å forlate stillingen han endret loven for å kunne forbli lenger i.

Så klart sier Pentagon noe slikt, god begrunnelse til å sette ut flere rakettskjold. Om faktisk er sant eller ikke, håper jeg vi aldri får oppleve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selvbyggern skrev (1 minutt siden):

 

Så klart sier Pentagon noe slikt, god begrunnelse til å sette ut flere rakettskjold. Om faktisk er sant eller ikke, håper jeg vi aldri får oppleve.

Du burde ikke trenge mer enn en veldig basic forståelse og litt logikk for å forstå hvor vanskelig det er å stoppe så mange missiler. Du må være rimelig selvgod og ignorant om du går ut og sier de er sannsynlig til å lyve uten å selv vite noe. Både russland og usa har sagt at de ikke kan stoppe russiske missiler. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...