Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Vaniman skrev (35 minutter siden):

Det vet vi ikke enda. Vi må vente å se hva som skjer. Kanskje Ukraina kan bite fra seg? Landet har 44 millioner innbyggere, og bør ha ressurser til å sette opp en kamp hvis de selv ønsker det. Men som sagt tviler jeg på det. 

Vi må donere store mengder tunge våpen til ukraina sånn at de kan forsvare seg og kaste ut okkupantene. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
Splitter skrev (3 minutter siden):

Bra at det blir protester, men foreløpig er jeg skuffet over at russere i så stor grad godtar denne galskapen. 

Vett ikke om de har så mye valg, Reuters melder jo at om at mange av de som protesterer allerede har blitt arrestert:

Som en som sier han er russer på reddit skrev:

From this whole situation, it feels like you woke up as a child from screams, you run out and you understand that your drunk mother has gone crazy and went to fight with the neighbors. You stand and look at it, you feel, shame, fear and you are afraid to say something, because she will kick you at home

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Roger Moore said:

Vi må donere store mengder tunge våpen til ukraina sånn at de kan forsvare seg og kaste ut okkupantene. 

Det var det vi burde gjort før invasjonen. Væpnet Ukraina til tennene med forsvarsvåpen for å gjøre prisen av en invasjon for dyr for Putin. Storbritania sendte noe våpen samt Polen og USA så vidt jeg har fått med meg. Men det var ikke nok, prisen av en invasjon var fortsatt ikke høy nok til å avskrekke Putin.

 

Endret av Enceladus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
delfin skrev (26 minutter siden):

Når det gjelder annekteringen av Østerrike så var det noe Østerrike(re) ønsket, og det var vel egentlig stort sett Versailles-traktaten og politikk som satte en stopper for det, og ikke hva folk ønsket?

Det er en forskjell der; i Ukraina er det bare noen deler helt øst som ønsker dette, mens Russland nå ser ut til å ta hele landet.

 

De kommer neppe til å forsøke å beholde hele landet. Også i Georgia pushet de godt over det territoriet de ønsket, for å presse fram forhandlinger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (28 minutter siden):

Det var en observasjon jeg gjorde på et generelt grunnlag, Aiven og det må du bare svelge. Slutt med denne hånlige herskingen din, det er det styggeste jeg ser, skjerp deg!

Hehe. Du siterte en fyr når du skrev, så det var jo ikke så rart jeg tenkte at du adresserte ham. Om du synes å påpeke feil bruk av ord er "hånlig hersking" så :p

Endret av Aiven
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Aiven said:

De kommer neppe til å forsøke å beholde hele landet. Også i Georgia pushet de godt over det territoriet de ønsket, for å presse fram forhandlinger.

Det er det jeg også tenker, at det er "strongman" først for så å møtes ved forhandlingsbordet. Jeg skal innrømme at jeg ikke så dette komme, og trodde det ville bli en invasjon som begrenset seg til helt øst, men det spørs om det ikke er bedre militærstrategisk å gjøre det slik de gjør det nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selvbyggern skrev (1 time siden):

Anbefaler alle å se denne forelesningen, den ga meg i hvertfall litt mer forståelse (dvs jeg er ikke enig med invaderingen av Ukraina) for hvorfor Putin gjør det han gjør:

https://www.youtube.com/watch?v=8X7Ng75e5gQ

I tillegg anbefaler jeg de som virkelig er interessert i hva denne mannen tenker, å se The putin interviews av Oliver Stone.

Jeg synes det er helt forferdelig det som skjer nå i Ukraina, men det er viktig å prøve å forstå hvorfor dette skjer. Slik jeg forstår det han snakker om i denne forelesningen, og det jeg plukket opp fra intervjuene, er følgende:

1. Etter oppløsningen av Berlinmuren i 1990, ble det gjort en avtale mellom USA/NATO og Gorbatsjov (Soviet unionen) om at NATO ikke skulle ekspandere østover. Uheldigvis ble denne avtalen aldri satt i papir, og ble bare gjort muntlig (transcript av samtalene som nå er deklasifisert viser dette). 

2. I 1997, ble tre tidligere Warszawapaktland, Ungarn, Tsjekkia og Polen invitert til å bli med i NATO, noe de har sagt ja til.

3. Når Putin kom til makten rundt 2000 ønsket han at Russland skulle bli medlem av NATO, det han fikk av USA var istedet fingeren.

4. Fra 2004 kommer det enda flere land til i NATO https://en.wikipedia.org/wiki/Enlargement_of_NATO alle tidligere østblokk land.

5. Et av kriteriene for å bli med i NATO er at USA kan sette ut våpensystemer (raketter) styrker osv i NATO land hvis de ønsker. Sakte men sikkert så blir det plassert  rakettskjold langs den russiske grensen i tidligere østblokk land, skjold som kan gjøres om til å utskytning for atomvåpen . Bare se diskusjonen rundt våres egne militærbaser i Norge, og hvordan USA ønsker å utvide de med amerikansk personel og våpen.

6. I Munich 2007 har Putin en 30min lang tale, som flere historikere mener var et vendepunkt for Putin og tilliten til vesten. Et av sitatene hans var at hvis den kalde krigen er over og Russland ikke lenger er en trussel som USA sier, hvorfor ruster NATO opp østblokk land med våpenssytemer på grensen til Russland? Er det ikke nok med at landene er medlem av NATO, vi er jo ikke en trussel lenger?  Munich speech

 

7.Når Putin tar opp temaet med at NATO ikke skulle ekspandere lenger østover, får han i fra svar i fra USA at den avtalen gjaldt bare for Sovietunion, og dere er jo Russland....

8. Putin har videre hatt en avtale med Ukraina om låne Krim halvøya 25 år om gangen for bytte mot billigere gass fra Russland. Da dette området er det eneste stedet for en den russiske marinen til å ha en flåte med tilgang til Svartehavet. 

9. Den pro-Russiske Ukrainske statsministeren begynner å ta litt vel for seg av makten  Ukraina og Russland forklart. I følge Putin så blir valget kuppet (og en mer pro-NATO og pro-EU president, hva som egentlig er sant her aner jeg ikke, ord mot ord) blir innsatt (ved hjelp av amerikansk innflytelse) (Putin's ord...) så da forsvinner så klart muligheten for å leie Krimhalvøya, derav innvasjonen av Krim i 2014.

10. Nå som Ukraina har blitt mer og mer NATO vennlig og interessert(?) mer en noesinne, så er redselen til Putin at Ukraina ville blitt medlem. Hadde dette skjedd, så hadde sannsynligheten vært enda større for at NATO med USA i spissen kan sette ut enda flere våpenskjold og framskutte amerikanske baser (1-2 timer togtur fra Moskva) I tillegg ville ikke Krimhalvøya huset den Russiske flåten, men mest sannsynlig amerikanske krigskip...

11. Med andre ord, om USA og NATO faktisk er en trussel eller ikke, har ingen til å si, det er frykten og misstilliten til USA som er (tror jeg)den faktiske grunnen til at Russland går inn i Ukraina, for å forhindre at de noensinne vil bli medlem av NATO. Den talen Putin holdt om grenser og historie, er mere bare et spill for galleriet for å legitimisere til sitt eget folk at han går til krig. Det er dødsviktig for Russland at Ukraina ikke bler me i NATO, for da er løpet kjørt i hans øyne.

For å sette litt ting i perspektiv, hvordan tror dere USA hadde reagert, hvis Mexico og Russland (to uavhengige land, med rett til å forhandle med hverandre hvordan de vil), hadde satt opp et rakettskjold og atomvåpen på Mexico sin grense til USA? Du kan jo bare ta en titt på historien og se hva som hendte når Russland prøvde å sette atomvåpen på Cuba, da skulle USA senke hvert eneste skip på vei til Cuba....

En av grunnene til at det har vært fred i Europa så lenge, er at Russland fikk tak i atomvåpen de også, mutual fear of destruction har vært en grunn til balanse. Det USA prøver på er å vippe denne balansen med å uskadeligjøre enhver trussel om atomvåpen i fra Russland ved hjelp av rakett skjold. 

En løsning på at det ikke skulle bli krig i Ukraina, hadde vært hvis NATO og Russland hadde skreve under på en avtale at Ukraina aldri skal bli med i NATO, og at Russland måtte gi opp (kanskje låne istedet, slik de har gjort) Krim og at Russland aldri skal innvadere Ukraina. Det er ikke en menneskerett å være med i NATO. Som Putin nevner i Munich talen sin, så er det FN som skal ta seg av konflikter mellom land, så hvorfor trenger man NATO, spesielt siden NATO ble dannet blandt annet som en motpol mot Warsawa pakten, og USA mener at Russland ikke er en trussel lenger.

Et annet tankekors er pengebruken til USA, de bruker mer penger på "forsvar" enn alle andre land TIL SAMMEN, er dette bare for å forsvaret landet sitt som ligger geografisk trygt til mtp andre land og som aldri har opplevd konvensjonell krig fra et annet land på eget fastland.

Synes dette twitter bilder traff nåløyet mtp USA:

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Endret av Selvbyggern
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Sitat

Synes dette twitter bilder traff nåløyet mtp USA:

Beste svaret sålangt, jeg forventer av Norge at vi har like bastante meninger når USA invadrere neste land.

Sitat

Gamlefar taler.

Han begynner jo fint med ei hvit løgn,( attacs with out no provocation) 3 minutter senere har dem solgt våpen for 6,5 milliard til Ukraina. fin fyr.

Men han har rett i at Russland ikke har noe der å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...