Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Lodium skrev (2 minutter siden):

Noen som vet hvorfor man ikke sender frivillige soldater som kan verve seg inn i det ukrainske forsvaret alla noe lignende som ble gjort for finnland under andre verdenskrig der frivillige deltok i kampene mot sovjet?

Mest sannsynligvis fordi det vil bli sett på som at NATO tar del i krigen. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Mest sannsynligvis fordi det vil bli sett på som at NATO tar del i krigen. 

Måtte de ikke deltatt i regi av nato da?

Dersom man er frivillig så tilhører man jo ikke lenger landet man kom frivillig orginalt fra som soldat siden man da får ukrainske uniformer og distinksjoner

Men det er jo mulig at noe slikt er forbudt i folkeretten

rundt problamatikken med leiesoldater eller en annen paragraf som hindrer dette

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 minutter siden):

Hva syns det vante "mannen i gata" om dette angrepet, i Russland? Kan faktisk ikke tenke meg at folket egentlig syns dette er greit da Russere ofte sier de liker Ukraina og Ukrainerne godt. Vera Brezhneva f.eks er jo kjempesvær i Russland, og de deler mye av den samme kulturen. Det kan da neppe falle i god jord hos russerne dette når de blir ansett som venner blant "folk flest"? Jeg spør altså, siden du virker til å vite litt om Russland

Det aner jeg ikke. Slik jeg har forstått det har han vært populær før dette som har utspilt seg de siste ukene.

Er enig med deg, hadde vært spennende å se hva mannen i gata synes om dette, vil tro uten det er flere unge enn gamle som er i mot denne krigen, men dette blir bare spekulering. Som du sier så deler jo Ukraina og Russland veldig mye kultur og histore sammen.

Endret av Selvbyggern
Lenke til kommentar
Lodium skrev (Akkurat nå):

Måtte de ikke deltatt i regi av nato da?

Dersom man er frivillig så tilhører man jo ikke lenger landet man kom frivillig orginalt fra siden man da får ukrainske uniformer og distinksjoner

Men det er jo mulig at noe slikt er forbudt i folkeretten

rundt problamatikken med leiesoldater eller en annen paragraf som hindrer dette

Tviler på at crazy man putin ser det sånn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det sier at Putin er kun ute etter å beskytte interessene til de pro-russiske utbryterne de i Ukraina,  så hva tenker om han interessene til sin egen befolkning?

 

 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Just now, Selvbyggern said:

Det aner jeg ikke. Slik jeg har forstått det har han vært populær før dette som har utspilt seg de siste ukene.

Er enig med deg, hadde vært spennende å se hva mannen i gata synes om dette, vil tro uten det er flere unge enn gamle som er i mot denne krigen. Som du sier så deler jo Ukraina og Russland veldig mye kultur og histore sammen.

Vel, hvis du ser på demonstrasjonene i Moskva og St Petersburg akkurat nå - og andre steder i Russland - så vil vi allerede nå bare under 24 timer siden starten på krigen få et bilde på hva folket mener om dette. Dette kommer til å bli veldig som da Russland prøvde å ta Afghanistan - håper/tror jeg.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Lodium skrev (1 minutt siden):

Måtte de ikke deltatt i regi av nato da?

Dersom man er frivillig så tilhører man jo ikke lenger landet man kom frivillig orginalt fra som soldat siden man da får ukrainske uniformer og distinksjoner

Men det er jo mulig at noe slikt er forbudt i folkeretten

rundt problamatikken med leiesoldater eller en annen paragraf som hindrer dette

Saken er at skillelinjene ikke er så store. Om vi sier at en soldat som tidligere har vært en norsk soldat går til frivillig krig i Ukraina så vil det bli sett på som et angrep fra NATO. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Folk som demonstrerer i Russland nå har baller av stål. Står stor respekt for dem som sitter seg i fare for å bli arrester for å si sin mening. 

  

IT-Henrik skrev (5 minutter siden):

Det sier at Putin er kun ute etter å beskytte interessene til de pro-russiske utbryterne de i Ukraina,  så hva tenker om han interessene til sin egen befolkning?

Dessverre driter Putin langt i hva hans befolkning egentlig mener. Men så er det også en stor del av det russiske folket som støtter han 100%. Dessverre er han fremdeles populær. Jeg kan se for meg at denne krigen øker populariteten hans. Det er veldig likt hvordan amerikanske presidenter som regel blir veldig populære grunnet krig fordi det er så mye propaganda som blir spytt ut til befolkningen at folk tror det er til deres beste. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
1 minute ago, Omnia vincit amor said:

Saken er at skillelinjene ikke er så store. Om vi sier at en soldat som tidligere har vært en norsk soldat går til frivillig krig i Ukraina så vil det bli sett på som et angrep fra NATO. 

Jeg har hørt om enkelte frivillige som dro på eget intativ  (ikke Norske)men da var det fortsatt under donbass konflikten og ikke under invasjonen nå

mulig det er forskjell på å offiselt sette opp frivillige og induviduelle som gjør dette på egen regning og risiko

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Folk som demonstrerer i Russland nå har baller av stål. Står stor respekt for dem som sitter seg i fare for å bli arrester for å si sin mening. 

Helt sant. Jeg blir rørt av motet deres.

De velger å ofre egen sikkerhet for å framme beskjeden om ondskapen de bevitner fra landets eget regime, i håp om å få en snar ende på den.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Letterboxd said:

Er det noen som vet om Ukraina har mer high-tech våpen og utstyr? Er det en sjanse at de kan slå større nummer hvis den russiske armee har gammelt og slitt utstyr, mens ukraina får topp NATO støtte?

Rundt 20 Baykar Bayraktar TB2 droner levert av Tyrkia over en periode på flere år.

https://www.al-monitor.com/originals/2022/01/turkish-drones-boost-ukrainian-spirits-amid-fears-russian-invasion

WIkipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Baykar_Bayraktar_TB2

Edit:

Interessant artikkel fra Washington Post om dronene du kan lese hvis du bufrer siden i google for å omgå pay wall: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:0hu0TbS0pyQJ:https://www.washingtonpost.com/world/2022/01/15/ukraine-russia-drones-turkey/+&cd=14&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-b-d

 

Endret av Enceladus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (19 minutter siden):

Du burde ikke trenge mer enn en veldig basic forståelse og litt logikk for å forstå hvor vanskelig det er å stoppe så mange missiler. Du må være rimelig selvgod og ignorant om du går ut og sier de er sannsynlig til å lyve uten å selv vite noe. Både russland og usa har sagt at de ikke kan stoppe russiske missiler. 

Jeg aner ikke om Russland har 10 000 utskytningsramper for å sende 10 000 atombomber samtidig, men det vet tydligvis du. Uansett har det ikke noe med poenget å mitt å gjøre om raketter klare å komme forbi rakettskjoldet. Det er den konstante utvildesen av rakettskjolde og framskutte baser mot Russisk jord som får Putin til å svette om natten slik jeg har forstått det.

Når det kommer til Pentagon, hvis du tror de ikke kan gå ut å lyve om slike ting, så vil jeg si du er ganske naiv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...