Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (7 minutter siden):

Ja vi må faktisk tilbake til Hitler for å sammenligne dette med Russland. Fordi invasjonsgrunnen er nøyaktig det samme som invasjonsgrunnen for annekteringen av Østerrike og Sudetenland i 1938. Ble Irak invadert pga samme invasjonsgrunn? Nei. Ble Afghanistan invadert pga samme invasjonsgrunn? Nei. Ble Lybia invadert pga samme invasjonsgrunn? Nei. Blir Ukraina invadert pga samme invasjonsgrunn? Ja.

Så derfor må du nesten forklare hvorfor Hitlers invasjonsgrunn for å annektere Østerrike og deretter Sudetenland i 1938 er et bra grunnlag. Fordi inntil idag så har vi alle vært enig at det ikke er det. Snarere tvert imot. Og det er det du forsvarer.

Må jeg spa dette inn med en teskje for deg? Det er ikke så veldig vanskelig.

Ja det er vanskelig for meg å forstå hvorfor dette er mye verre enn NATO sin krigføring. Du mener at de krigene NATO har innledet er forsvarlig og denne er uforsvarlig. Du vet ikke en gang hvorfor Tyskland ville 2 verdenskrig. Er det bare 1 mann (Hitler) som står ansvarlig? 

Endret av costa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (1 minutt siden):

Børsen i Moskva er jo i total kollaps. Ikke usannsynlig at rikingene i Russland tar en telefon til Putin om det går for langt, og for Putins egen del også (som er steinrik)

Burde jo likefullt være forventet og medkalkulert fra Putin sin side, så vi får bare håpe at det svir godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 minutter siden):

Så sivile rundt i hele landet må dø for dette pisset her? 

Hva vet du om sivile tap? Hvor mange sivile har lidd som følge av 8 år lang borgerkrig i Øst Ukraina? Altså Russland vil få stopp på sivile tap. Det virker som om ingenting har skjedd siste 8 år i Øst Ukraina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
iblazeqt skrev (4 minutter siden):

begynner å bli smått nervøs for økonomiske konsekvenser?

Vanskelig å si, kan og være et spill for galleriet for å gi et inntrykk av han er mer bekymret for økonmiske konsekvenser, enn hva han i virkeligheten er.

Men igjen, så kan det være vanskelig å se hva de skal med Ukraina om økonomien kollapser som et resultat. 

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvor mye motstand det ukrainske forsvaret setter opp mot Russland. Noe forteller meg at det ikke blir stort, men håper jeg tar feil. Statene i Midtøsten kollapset fullstendig mot ISIL, fordi folket og soldatene ikke følte lojalitet mot sin egen stat og regjering. Ukraina er såpass korrupt, antar jeg, at en stor del av folket ikke er villig til å blø for egen stat. Russland er og korrupt, men virker kanskje noe sterkere på grunn av nasjonalisme og patriotisk stemning blant soldater og folk.

Ifølge EUs president er det derimot ikke særlig oppslutning for krigen blant det russiske folk. Håper hun har rett, og at dette setter press på Putin. 

Forøvrig bør muligens Vesten vente og se an Ukrainas motstandsvilje, før alt brukes opp av sanksjoner og indirekte militær støtte. Det høres kanskje hardt ut, men Vesten bør forvente mange tusen døde ukrainske soldater før alt ytes av hjelp. Jeg mener, hvis ikke ukrainere er villig til å blø for eget land, så skal ikke NATO-medlemmer gjøre det selv heller. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (2 minutter siden):

Blir spennende å se hvor mye motstand det ukrainske forsvaret setter opp mot Russland. Noe forteller meg at det ikke blir stort, men håper jeg tar feil. Statene i Midtøsten kollapset fullstendig mot ISIL, fordi folket og soldatene ikke følte lojalitet mot sin egen stat og regjering. Ukraina er såpass korrupt, antar jeg, at en stor del av folket ikke er villig til å blø for egen stat. Russland er og korrupt, men virker kanskje noe sterkere på grunn av nasjonalisme og patriotisk stemning blant soldater og folk.

Ifølge EUs president er det derimot ikke særlig oppslutning for krigen blant det russiske folk. Håper hun har rett, og at dette setter press på Putin. 

Forøvrig bør muligens Vesten vente og se an Ukrainas motstandsvilje, før alt brukes opp av sanksjoner og indirekte militær støtte. Det høres kanskje hardt ut, men Vesten bør forvente mange tusen døde ukrainske soldater før alt ytes av hjelp. Jeg mener, hvis ikke ukrainere er villig til å blø for eget land, så skal ikke NATO-medlemmer gjøre det selv heller. 

Ja det samme som skjedde i Afghanistan når NATO trakk seg ut. Taliban tok makten i løpet av 24 timer. Det er åpenbart samme skjebne i Ukraina. 

Endret av costa
Lenke til kommentar
Just now, costa said:

Ja det er vanskelig for meg å forstå hvorfor dette er mye verre enn NATO sin krigføring

Har jeg nevnt noe om dette her med deg? Nei. Jeg har bare påpekt at det du benytter deg av som forsvaring av invasjonen, er nøyaktig samme som Hitler brukte i 1938 da han invaderte Østerrike og senere Sudetenland.   Det at du prøver å vri deg unna spørsmålet med å slenge inn NATO viser bare at du ikke kan forsvare det.

Quote

Du mener at de krigene NATO har innledet er forsvarlig og denne er uforsvarlig.

Har jeg nevnt noe om dette her med deg? Nei. Jeg har bare påpekt at det du benytter deg av som forsvaring av invasjonen, er nøyaktig samme som Hitler brukte i 1938 da han invaderte Østerrike og senere Sudetenland. Det at du prøver å vri deg unna spørsmålet med å slenge inn NATO viser bare at du ikke kan forsvare det.

Quote

Du vet ikke en gang hvorfor Tyskland ville 2 verdenskrig.

Jeg tror jeg har bittelitt bedre peiling på det enn deg, hvis jeg skal dømme ut ifra hva du har sagt så langt. For det første, ville de ikke ha 2 verdenskrig og ble overrasket når den ble erklært.

Quote

Er det bare 1 mann som står ansvarlig? 

Nuremberg prosessen gir deg svaret på det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Vaniman Ikke så lett å føre krig, selv for en stormakt. Se på Russland i Afghanistan og USA i Vietnam. Man kan gjerne bombe mye men man må holde områdene med soldater og historien viser oss at det er mye vilje i folk. Russland vil nok selvsagt vinne, men det vil koste mye for Russland, og spørsmålet er om de faktisk er villige til å betale prisen. Børsen er ned 30% bare i dag, og dette kan gå ille økonomisk f.eks. Så jeg tenker at dette kanskje ikke var lurt av Russland som en stormakt, jeg kan ikke se hvordan de kommer styrket ut av dette? Men jeg er ingen ekspert, tvertimot - tenker bare høyt 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (4 minutter siden):

Har jeg nevnt noe om dette her med deg? Nei. Jeg har bare påpekt at det du benytter deg av som forsvaring av invasjonen, er nøyaktig samme som Hitler brukte i 1938 da han invaderte Østerrike og senere Sudetenland.   Det at du prøver å vri deg unna spørsmålet med å slenge inn NATO viser bare at du ikke kan forsvare det.

Har jeg nevnt noe om dette her med deg? Nei. Jeg har bare påpekt at det du benytter deg av som forsvaring av invasjonen, er nøyaktig samme som Hitler brukte i 1938 da han invaderte Østerrike og senere Sudetenland. Det at du prøver å vri deg unna spørsmålet med å slenge inn NATO viser bare at du ikke kan forsvare det.

Jeg tror jeg har bittelitt bedre peiling på det enn deg, hvis jeg skal dømme ut ifra hva du har sagt så langt. For det første, ville de ikke ha 2 verdenskrig og ble overrasket når den ble erklært.

Nuremberg prosessen gir deg svaret på det.

Det er umulig å gi deg konkret svar fordi du stiller ikke konkrete spørsmål. Men du står på ditt uten å forstå hvordan det er å være i andres sko. Du gir Putin skylden når det er snakk om flere millioner mennesker som ikke blir hørt.  

Endret av costa
Lenke til kommentar

Uff, nei! Dette var leit. Putin viser nå sitt sanne ansikt, og det er dritstygt.

Spørsmålet er om folk og myndigheter i Russland faktisk er så hjernevasket at de tror på dette, eller om Putin kan forvente seg et attentat snart. I følge Aftenposten, er de gått langt i å forsøke å omskrive historien:
https://www.aftenposten.no/verden/i/mrno1O/slik-proever-putin-aa-faa-russerne-til-aa-stoette-krigen-dette-handler
Det er helt utrolig at dette forekommer i disse tider.

Joda, Putin, du vil nok bli husket...

Lenke til kommentar
  • Gjest låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...