Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, costa said:

Det er umulig å gi deg konkret svar fordi du stille ikke konkrete spørsmål. Men du står på ditt uten å forstå hvordan det er å være i andres sko. Du gir Putin skylden når det er snakk om flere millioner mennesker som ikke blir hørt.  

To konkrete spørsmål som jeg har prøvd å få svar på:

  1. Hvorfor var Hitlers annektering av Østerrike og Sudetenland greit (eller ikke greit, hvis du har endret mening)?
  2. Hva gjør invasjonsgrunnlaget av Ukraina forskjellig fra Hitlers annektering av Østerrike og Sudetenland? Dette spørsmålet gjelder hvis du mener det noe som rettferdiggjør denne invasjonen, men ikke Hitler sin annektering av Østerrike og Sudetenland.

Der. To konkrete spørsmål som jeg har prøvd å få svar på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

@Vaniman Ikke så lett å føre krig, selv for en stormakt. Se på Russland i Afghanistan og USA i Vietnam. Man kan gjerne bombe mye men man må holde områdene med soldater og historien viser oss at det er mye vilje i folk. Russland vil nok selvsagt vinne, men det vil koste mye for Russland, og spørsmålet er om de faktisk er villige til å betale prisen. Børsen er ned 30% bare i dag, og dette kan gå ille økonomisk f.eks. Så jeg tenker at dette kanskje ikke var lurt av Russland som en stormakt, jeg kan ikke se hvordan de kommer styrket ut av dette? Men jeg er ingen ekspert, tvertimot - tenker bare høyt 

Håper du har rett. Det er jo en helt åpen situasjon, så ingen vet hva som skjer. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (7 minutter siden):

@Vaniman Ikke så lett å føre krig, selv for en stormakt. Se på Russland i Afghanistan og USA i Vietnam. Man kan gjerne bombe mye men man må holde områdene med soldater og historien viser oss at det er mye vilje i folk. Russland vil nok selvsagt vinne, men det vil koste mye for Russland, og spørsmålet er om de faktisk er villige til å betale prisen. Børsen er ned 30% bare i dag, og dette kan gå ille økonomisk f.eks. Så jeg tenker at dette kanskje ikke var lurt av Russland som en stormakt, jeg kan ikke se hvordan de kommer styrket ut av dette? Men jeg er ingen ekspert, tvertimot - tenker bare høyt 

Håper du har rett. Det er jo en helt åpen situasjon, så ingen vet hva som skjer. 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Kan også gjøre det. Ifjor var jeg offshore i Indonesia på en rigg der en på brua var 45-år gammel Ukrainer. Vi snakket om mye, og Krim kom selvsagt opp. Han kunne fortelle meg at det stortsett  er den gamle sovjet-generasjonen som ville tilbake til Russland og at de hadde glemt hvor ille de faktisk hadde det under teppet, mens den nye generasjonen helst ville være der de var (i Ukraina). Og hvem må betale prisen for dette helvete som nå er satt i gang? Jo, det er de unge som er i stand til å gå til krig og som kommer til å dø sammen med sivile som ikke vil ha noe med denne krigen å gjøre - alt fordi en gammal gjeng sitter å mimrer om Sovjet. Det blir for dumt for meg, men du får vel gjerne være uenig med han også 

Vel det er sikkert sant. Men om det er flertall som stemmer for løsrivelse må det vel respekteres? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
costa skrev (21 minutter siden):

Ja det samme som skjedde i Afghanistan når NATO trakk seg ut. Taliban tok makten i løpet av 24 timer. Det er åpenbart samme skjebne i Ukraina. 

Det vet vi ikke enda. Vi må vente å se hva som skjer. Kanskje Ukraina kan bite fra seg? Landet har 44 millioner innbyggere, og bør ha ressurser til å sette opp en kamp hvis de selv ønsker det. Men som sagt tviler jeg på det. 

Lenke til kommentar
costa skrev (18 minutter siden):

Vel det er sikkert sant. Men om det er flertall som stemmer for løsrivelse må det vel respekteres? 

Mener du det om Norge også? Om flertallet i en by ønsker å tilhøre Sverige, et annet sted vil de tilhøre Somalia, et annet sted Polen... Kanskje deler av Spania kan bli en del av Norge, bor så mange norske pensjonister der. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Selvbyggern skrev (6 minutter siden):

Anbefaler alle å se denne forelesningen, den ga meg i hvertfall litt mer forståelse (dvs jeg er ikke enig med invaderingen av Ukraina) for hvorfor Putin gjør det han gjør:

https://www.youtube.com/watch?v=8X7Ng75e5gQ

I tillegg anbefaler jeg de som virkelig er interessert i hva denne mannen tenker, å se The putin interviews av Oliver Stone.

Bra at du deler informasjon. Konflikten kommer altså ikke ut av det blå.

Russland gjør det for større innflytelsesområde, mer ressurser, bra tidspunkt for krigføring ettersom Europa er svak, for folka der som støtter Russland (tilnærmet lik kultur) og Putin trengte noe for å øke meningsmål og styrke Russland langsiktig.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, shockorshot said:

To konkrete spørsmål som jeg har prøvd å få svar på:

  1. Hvorfor var Hitlers annektering av Østerrike og Sudetenland greit (eller ikke greit, hvis du har endret mening)?
  2. Hva gjør invasjonsgrunnlaget av Ukraina forskjellig fra Hitlers annektering av Østerrike og Sudetenland? Dette spørsmålet gjelder hvis du mener det noe som rettferdiggjør denne invasjonen, men ikke Hitler sin annektering av Østerrike og Sudetenland.

Der. To konkrete spørsmål som jeg har prøvd å få svar på.

Når det gjelder annekteringen av Østerrike så var det noe Østerrike(re) ønsket, og det var vel egentlig stort sett Versailles-traktaten og politikk som satte en stopper for det, og ikke hva folk ønsket?

Det er en forskjell der; i Ukraina er det bare noen deler helt øst som ønsker dette, mens Russland nå ser ut til å ta hele landet.

Det er definitivt likheter, men også store forskjeller.

Ellers er det jo et interessant spørsmål i hvilken grad en majoritet som bor i et område skal få bestemme selv hvem som "styre" dem. Det er mer nærliggende å sammenligne med annekteringen av Krim, og der tror jeg faktisk majoriteten ønsket å bli en del av Russland selv om man kan kritisere prosessen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...