Gå til innhold

Pris enebolig vs leilighet


Anbefalte innlegg

Har begynt å tenke på å selge huset og kjøpe meg leilighet for å kvitte meg med vedlikehold o.l. 

Problemet er at leilighet i samme prisklasse som huset både har dårligere standard og mindre areal. Et misforhold som tilsier at utbyggere av boligblokker tar ut en uforskammet stor fortjeneste. Byggekostnader pr. kvadratmeter og boenhet er etter alle solemerker lavere for en blokk enn for en enebolig så her er det bare å prute eller å vente til etterspørselen synker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er korrekt. Skal du spare noe på leilighet må du langt ned i størrelse vs størrelsen du har på enebolig. Har nok en del å si at det er få store leiligheter på markedet.

Kjøpte selv enebolig fordi dette var rimeligere, selv om jeg egentlig ikke var interessert i hage og slikt som oftest følger ned en enebolig.

Lenke til kommentar

Boligpriser reguleres av tilbud og etterspørsel. Generelt er det høyere pris pr kvm jo færre kvm en bolig er. En enebolig som ligger sentralt vil ha høyere pris enn en leilighet i samme området, men dersom man sammenligner en sentralt beliggende leilighet med en usentralt beliggende enebolig, vil det ofte være motsatt. Tilstanden på boligen har også stor betydning for prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leiligheter er nok noe høyere priser med tanke på hva man får kontra en enebolig pga mange eldre selger boligene sine og flytter inn leilighet pga vedlikehold.

 

Edit, er også mange eldre boliger slik som jeg har som plutselig risikerer å måtte bytte vann og avløp for 300000+. Det trekker også prisene ned

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (11 timer siden):

Har begynt å tenke på å selge huset og kjøpe meg leilighet for å kvitte meg med vedlikehold o.l. 

Problemet er at leilighet i samme prisklasse som huset både har dårligere standard og mindre areal. Et misforhold som tilsier at utbyggere av boligblokker tar ut en uforskammet stor fortjeneste. Byggekostnader pr. kvadratmeter og boenhet er etter alle solemerker lavere for en blokk enn for en enebolig så her er det bare å prute eller å vente til etterspørselen synker.

Skattelistene bekrefter mine påstander. I toppen florerer eiendomsmeglere og utbyggere. Nå bygges det hovedsaklig leiligheter fordi det er en kjøpesterk gruppe i 50+ som ønsker seg en vedlikeholdsfri hverdag, men dette behovet vil etterhvert bli mettet. Et evt boligkrakk vil derfor ramme leilighetsmarkedet hardt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Inspector said:

Har begynt å tenke på å selge huset og kjøpe meg leilighet for å kvitte meg med vedlikehold o.l. 

Problemet er at leilighet i samme prisklasse som huset både har dårligere standard og mindre areal. Et misforhold som tilsier at utbyggere av boligblokker tar ut en uforskammet stor fortjeneste. Byggekostnader pr. kvadratmeter og boenhet er etter alle solemerker lavere for en blokk enn for en enebolig så her er det bare å prute eller å vente til etterspørselen synker.

Er det nye leiligheter du ser på, siden du mener det er utbyggeren som stikke av med pengene?

Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (20 minutter siden):

Er det nye leiligheter du ser på, siden du mener det er utbyggeren som stikke av med pengene?

Jeg har sett på både nytt og opp til ca 20 år gammelt. Poenget mitt er at prisutvikling/byggekostnader for enebolig vs leilighet ikke henger sammen og at noen for tiden skummer fløten i dette pyramidespillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et år inne i pandemien var det snakk om at folk byttet fra leilighet til enebolig pga primært to årsaker: 1) en forventning om å kunne jobbe remote en stor del av tiden også fremover, og 2) ha mere plass til å leve, plass for eget treningsrom osv... så det ikke føles så inneklemt og innelåst å bruke mer tid i hjemmet. 

Jeg er i al fall veldig fornøyd med å ha flyttet fra leilighet til enebolig 2 år før pandemien startet.  I kombinasjon med remote jobbing er livskvaliteten nå helt på topp. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Inspector said:

Poenget mitt er at prisutvikling/byggekostnader for enebolig vs leilighet ikke henger sammen og at noen for tiden skummer fløten i dette pyramidespillet.

Prisen bestemmes jo på bakgrunn av hva folk er villige (eller dumme nok) til å betale.  Pyramidespillet er primært skapt av foreldre som ved forskud på arv eller pant i egen bolig gir yngre generasjoner mulighet til å betale mye mer for en bolig enn ellers og dermed øker naturlig priserne tilsvarende. 

Men du er nok også inne på noe likevel:  De som bygget eneboligen min bygger nå kun blokke av leiligheter pga de tjener langt mer på det og det krever mindre i form av tilpasninger. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Det  er en rekke ulemper med å bo i leilighet også. Som først kan fremstå som fordeler:

1) Du betaler for vedlikehold og drift i leilighet også. Ser i vårt sameie at driftskostnader er 1000 kroner per mnd for forholdsvis små leiligheter. Du får en god del tjenester som du kan kjøpe til enebolig for denne prisen. Sett f.eks. bort malingsarbeidet, kjøp deg robotgressklipper

2) Fyringsutgifter: De fleste betaler ren strømpris 1:1 for fyring knyttet opp mot fjernvarme. I en enebolig har man ofte mulighet til varmepumpe som gjør at man fyrer til 1/4 av enhetkostnaden.

3) Lange veier å gå med søppel til felles søppelanlegg og samme med garasje og gjerne boder.

4) Støy: Du vet aldri når naboen har tenkt å holde selskap e.l. Som regel på dårligste tidspunkt.

Eneste grunnen til å bo i lelighet er etter min mening om en av disse er oppfylt

1) Helsa er så dårlig at man ikke kan bo i hus. Dette blir en mellomstasjon før sykehjem e.l.

2) Man klarer seg med vesentlig færre kvm enn et vanlig hus som gir samlet lavere kostnad.

 

Lenke til kommentar

Er ikke noe av grunnen også ofte plassering? Hvertfall i min by stemmer det godt at leilighetene oftere er mer sentrale enn eneboliger og rekkehusene. Hvertfall i snitt. Og er det nå så veldig sikkert at det er så mye billigere å bygge leilighet? Det er en del snarveier man kan gjøre i rekkehus slik som jeg har enn større blokker, men jeg har ikke peiling selv altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fort gjort å kjøpe over evne. Et hus et et stort anvar for vedlikehold og forfall. Kommunale avgifter, forsikring, internett, alt er vesentlig dyrere. Plutselig kommer det en kostnad på 200-300 tusen, og du er bare nødt til å akseptere det. Man kan ikke fikse alt selv. Som regel medfører det høyere lån. Det er ikke sikkert at prisene kommer til å stige inn i evigheten. Mange huskjøpere får seg til dels store overraskelser etter noen år når de begynner å fikse på huset og finner ut alt vedlikehold som er forsømt gjennom årene og alle snarveier og billig løsninger tidligere eiere har gjort på dugnad. 

At man har råd og tid, betyr ikke at man bør. Men enkelte nordmenn har jo som hobby å pusse opp huset på fredagskvelder samt hele helgen. Og plutselig slenger et par andre naboer seg på, da er det i gang for alvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt er det mindre vedlikehold med leiligheter, men det hender det finnes unntak, hvis det er "dårlig" bygd eller noe. Og, ingenting er egentlig helt vedlikeholdsfritt, bare så det er sagt. I et sameie risikerer man også å være med på å betale ting man kunne klart seg uten, selv om de gjerne får kjøpt tjenestene billigere. Personlig vil jeg helst ikke bo i leilighet igjen, for du får ikke velge naboene dine, og naboene dine er veldig nære.

Økonomisk sett er nok gjerne leiligheter en bedre investering, i alle fall om den ligger litt sentralt.

Endret av Verm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/14/2022 at 1:32 PM, Inspector said:

Jeg har sett på både nytt og opp til ca 20 år gammelt. Poenget mitt er at prisutvikling/byggekostnader for enebolig vs leilighet ikke henger sammen og at noen for tiden skummer fløten i dette pyramidespillet.

Det er selvfølgelig mer lønnsomt å bygge mange enheter i pressområder. Det er en grunn til at det er flere eneboliger i Horten enn på Grünerløkka. Samtidig konkurerer utbyggerne om de attraktive områdene. Mye av prisen går til de som selger eiendommen/tomten. For brukte boliger er det nødvendigvis selger som tar fortjenesten av prisstigningen.

Lenke til kommentar

Om du ser på prisen for attraktive og sentrumsnære einebustadar så vil også ofte prisen være svært høg. Utbyggaren må ta det dei skal ha i foreteneste, så om fortenesta kjem i form av at ein bygger og selg ein einebustad til 12 mill eller bygger ei lavblokk i samme størrelse med fire leiligheiter som kvar kostar 3 mill går litt for det same.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (26 minutter siden):

Om du ser på prisen for attraktive og sentrumsnære einebustadar så vil også ofte prisen være svært høg. Utbyggaren må ta det dei skal ha i foreteneste, så om fortenesta kjem i form av at ein bygger og selg ein einebustad til 12 mill eller bygger ei lavblokk i samme størrelse med fire leiligheiter som kvar kostar 3 mill går litt for det same.

Ja det er sant.  I de største byene er det langt færre eneboliger og da vil de bli attraktive.

Siden jeg bor i en bygd så tok jeg det som utgangspunkt, men det vil endre seg avhengig av lokale forhold.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...