Gå til innhold

Dwarfheims norske utvikler konkurs tre måneder etter spillets lansering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man selger 30000 kopier til 250 kroner (før avgifter) som en indiespillutvikler og går i minus, ja da burde noen ha tatt et kurs i bedriftsøkonomi før man startet utviklingen. Man kan ikke være 19 ansatte som selvstendig nytt indieselskap. Ikke 10 heller for den saks skyld. Du skal ha ekstremt flaks, eller ha lagd noe sinnsykt bra for å selge 100000 kopier eller hva de enn så for seg, og det er ingen indie-RTS-spill som har oppnådd en sånn suksess.

Papers Please eller FTL ble ikke akkurat laget av 19 stykker, og et spill som Valheim blir laget av 5 personer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Synes ikke det er rart i det heletatt at de gikk konkurs.

Jeg kjøpte spillet delvis for å støtte norsk spillindustri og delvis fordi spillet virket interessant. Jeg hadde fått med meg omtaler og utsagn fra utgiveren, så jeg forventet noen bugs, men...

Jeg kom meg aldri gjennom tutorialen pga alle bugsa. Jeg har testet spill for utvikere i lukket alpha med mye mindre feil enn enn Dwarfheim hadde når det ble lagt ut for salg.

At salget har vært lavere enn forventet er jo heller ikke så rart når de går ut og sier at de har gitt opp å lage spillet slik de ville og bare slipper det for å slippe det.

Men de fikk jo sopt inn 7,5 millioner for ett uferdig spill

Lenke til kommentar

De fikk ut skiten til slutt da. At det gikk som det gikk... Jaja. Tenk på all kompetansen som ligger i det teamet der nå!

Håper de ikke gir opp, men får tatt en velfortjent ferie, regruppert og kommer sterkere tilbake med et nytt spill hvor de får bruke alt de har lært.

Pineleaf vil reise seg fra asken! Det må vi bare håpe på. Alternativet er at alle havner i trygge og godt betalte konsulentjobber. Det ville vært et stort tap for norsk spillindustri.

Og til alle dere ettepåkloke som nonchalant påpeker alt dere tror Pineleaf har gjort feil de siste 6 årene: De vet alt dette allerede, fordi de kjenner det på kroppen. Ikke at tilbakemeldinger ikke er bra, men sånn stikkende etterpåklokskap er ikke noe hyggelig. Ta sats, lag og lanser ditt eget spill i stedet, hvis du vet så godt hvordan det skal gjøres.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (6 timer siden):

Typisk Early Access spill. Hype spillet overalt, selge en testversjon, ta profitt, gå konkurs. Rinse and repeat.

Enig. Jeg hater Early Access-spill. Man bare surrer sammen noe som til nød kan kompileres og kjøres, får x antall tusen "testere" til å spille sitt uferdige produkt, håper på det beste, men legger inn årene før man gidder å ferdigstille. Take the money and run. Jeg er gammel nok til å huske dataspilling før internett. Man lagde et spill som var 100% ferdig, og solgte det på diskett. Patching var et fremmedord. Enten var spillet ferdig, eller så solgte man det ikke. Ferdig snakka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (2 timer siden):

Man bare surrer sammen noe som til nød kan kompileres og kjøres, får x antall tusen "testere" til å spille sitt uferdige produkt, håper på det beste, men legger inn årene før man gidder å ferdigstille. Take the money and run. 

Man har også flere historier om spill som har fortsatt utvikling og som da har vært svært gode.

For eksempel deep rock galactic.

KarvaBlad skrev (2 timer siden):

Patching var et fremmedord. Enten var spillet ferdig, eller så solgte man det ikke. Ferdig snakka.

Noe som absolutt ikke stemmer.

Flere elendige spill som kom ut før i tiden, fulle av bugs, som dermed ikke kunne fikses i ettertid. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Iki skrev (52 minutter siden):

Man har også flere historier om spill som har fortsatt utvikling og som da har vært svært gode.

For eksempel deep rock galactic.

Noe som absolutt ikke stemmer.

Flere elendige spill som kom ut før i tiden, fulle av bugs, som dermed ikke kunne fikses i ettertid. 

Poenget er at utviklere var mye mer nøye før i tiden, da de visste at når de leverte fra seg disken, var det praktisk talt umulig å patche. Nå har jeg følelsen av at utviklere tenker "jaja, det er ikke helt ferdig, men vi pøser det ut på Steam, og patcher senere". Jeg har brent meg på såpass mange Early Access-spill når, at jeg har fått en aversjon mot dem. Godus, Universim og Patron er noen jeg kommer på i farta. Det er en latskapsmentalitet og en manglende fullføringsevne som irriterer meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eller se på Subnautica 12 stk uttviklet spillet med millioner av solgte spill det er måten og innehold som er viktg ikke bare gå på den samma kjedlige normen som er i dag 95% av dagens spill er omtrent kopier av ander finn deres egen vei da blir det suksess slik som Valheim, Prey og Sunbanutica er vidtne om!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/7/2022 at 4:57 PM, KarvaBlad said:

Poenget er at utviklere var mye mer nøye før i tiden, da de visste at når de leverte fra seg disken, var det praktisk talt umulig å patche. Nå har jeg følelsen av at utviklere tenker "jaja, det er ikke helt ferdig, men vi pøser det ut på Steam, og patcher senere". Jeg har brent meg på såpass mange Early Access-spill når, at jeg har fått en aversjon mot dem. Godus, Universim og Patron er noen jeg kommer på i farta. Det er en latskapsmentalitet og en manglende fullføringsevne som irriterer meg.

Spill den gangen var en brøkdel av størrelsen til dagens spill. Det er ikke mulig å lage så komplekse program som moderne spill uten bugs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...