Gå til innhold

Spillegalskap.


Anbefalte innlegg

For en stund siden, saa jeg en kompis, som kjoerte seg helt ned i dritten, paa grunn av pengespill.

Naa har jeg kontakt med en, som er paa god vei ned.

Framferden, selvbildet, selvbedraget og tankegangen demmes, kan jo sidestilles, med en narkoman.

Det der hestegreiene, er det mer heavy, enn lotto og fotballtipping?

Det virker som de, tar mer av.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (1 time siden):

Det der hestegreiene, er det mer heavy, enn lotto og fotballtipping?

I utgangspunktet ikke. Her til lands er det kun to aktører som har mulighet til å drive med pengespill. Norsk Tipping og Rikstoto (hest). Begge er underlagt strenge krav som skal gjøre det vanskeligere å ruinere seg enn på internasjonale sider med fri flyt. Jeg vil tro de er noenlunde like hva gjelder dette.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (22 minutter siden):

Det ser ut for at, bare paa Rikstoto, drar de in en halv milliard kroner i aaret.

Norsk Tippings samlede driftsinntekter økte fra 43 milliarder kroner i 2020 til 44 milliarder kroner i 2021.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Karltorbj said:

For en stund siden, saa jeg en kompis, som kjoerte seg helt ned i dritten, paa grunn av pengespill.

Naa har jeg kontakt med en, som er paa god vei ned.

Framferden, selvbildet, selvbedraget og tankegangen demmes, kan jo sidestilles, med en narkoman.

Det der hestegreiene, er det mer heavy, enn lotto og fotballtipping?

Det virker som de, tar mer av.

Spilleavhengighet har veldig høy korrelasjon med å være eller bli stoffmisbruker/alkoholiker. Kan være en greie å ha i bakhodet.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 minutter siden):

Spilleavhengighet har veldig høy korrelasjon med å være eller bli avhengig av tyngre stoffer slik som opiater eller alkohol. Kan være en greie å ha i bakhodet.

Jeg sammenligner, det mer med Kokain og Amfetamin. som er sentralstimulerende stoffer og mer psykisk avhengighetsskapende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Han foerste som kjoerte seg ned, er jo naa alkoholiker.

En flyktmulighet, maatte han ha aa roe seg ned paa.

Han skylder jo halve byen penger.

Og for noen beloeper, det er snakk om, 30 000 her og 50 000 der.

Han lokket dem, med skyhoeye renter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (23 minutter siden):

Spilleavhengighet har veldig høy korrelasjon med å være eller bli stoffmisbruker/alkoholiker. Kan være en greie å ha i bakhodet.

Er det ikkje sånn at dei som har lett for å bli avhengig av noko òg har lettare for å bli avhengig av anna? Det kan vere spel/gambling, videospel, narkotiske stoff, alkohol, jobb osv. Eg har i alle fall eit par bekjente der det har vist seg å stemme.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Er det ikkje sånn at dei som har lett for å bli avhengig av noko òg har lettare for å bli avhengig av anna? Det kan vere spel/gambling, videospel, narkotiske stoff, alkohol, jobb osv. Eg har i alle fall eit par bekjente der det har vist seg å stemme.

Det er i hvert fall saann, at er du blitt avhengig av noe og vil slutte med det, saa er andre destruktive ting, veldig lett aa bruke, til aa fylle det "sorte hullet" med.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Statens gambling-monopol er kanskje bedre enn utenlandske generelt men det er fortsatt pest versus kolera. At staten organiserer gambling er egentlig helt vanvittig. Påstandene om kontroll og avhengighets-demping slåes jo rett i hjel av reklamen for statsgambling som sendes på i beste sendetid på statens tv-kanal.

Hadde staten virkelig ment at de ikke vil tjene enorme beløp på de stakkars avhengige så hadde de gjort langt mer for å hindre avhengighet. Fakta er at dette fungerer som en ekstra skatt, som rammer svært usosialt. En skatt som framsnakkes av et samlet idrettsnorge og med fine ord som "grasrotandel", stipender og støtte til både industriidrett og lokalidrett.

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/spilleavhengighet

Endret av Simen1
Fant en link jeg la til
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om Norsk tipping sin hjelpeside kan brukes for "tysting", men håper det går an å tipse de om kameraten din sitt problem og at de faktisk gjør noe. Sikkert verdt et forsøk. Jeg aner ikke om de kan sette beløpsgrenser på spillekortet hans eller noe sånt. Du må sikkert oppgi kameratens ID på et eller annet vis så de vet med sikkerhet hvem det er.

https://www.norsk-tipping.no/kundeservice/spillevett/problemer-med-spill/hvor-kan-jeg-fa-hjelp

Ellers så kan du forsøke å finne ut hvilken fastlege han har og ta kontakt der.

https://www.spillavhengighet.no/

Endret av Simen1
La til link
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke om Norsk tipping sin hjelpeside kan brukes for "tysting", men håper det går an å tipse de om kameraten din sitt problem og at de faktisk gjør noe. Sikkert verdt et forsøk. Jeg aner ikke om de kan sette beløpsgrenser på spillekortet hans eller noe sånt. Du må sikkert oppgi kameratens ID på et eller annet vis så de vet med sikkerhet hvem det er.

https://www.norsk-tipping.no/kundeservice/spillevett/problemer-med-spill/hvor-kan-jeg-fa-hjelp

Ellers så kan du forsøke å finne ut hvilken fastlege han har og ta kontakt der.

Der er det opprettet full pakke allerede. Kortet hans, kan bare brukes i minibank, ikke internett paa telefonen, ikke datamaskin hjemme. Mannen, er jo fullstendig isolert. Ogsaa fortsetter ballet da, Naa maa han faa til aa spille, med de begrensningene.

Hvor mye ansvar skal jeg ta, naar han vil kjoeres til minibanken og spillebula?

Han er en voksen mann. Har jeg rett til aa legge meg over ham og "nekte" ham aa spille.

Jeg er frankly og konfronterer ham, med det jeg mener om dette, men?

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Jeg vet ikke om Norsk tipping sin hjelpeside kan brukes for "tysting", men håper det går an å tipse de om kameraten din sitt problem og at de faktisk gjør noe. Sikkert verdt et forsøk. Jeg aner ikke om de kan sette beløpsgrenser på spillekortet hans eller noe sånt. Du må sikkert oppgi kameratens ID på et eller annet vis så de vet med sikkerhet hvem det er.

https://www.norsk-tipping.no/kundeservice/spillevett/problemer-med-spill/hvor-kan-jeg-fa-hjelp

Ellers så kan du forsøke å finne ut hvilken fastlege han har og ta kontakt der.

https://www.spillavhengighet.no/

Både NT og Rikstoto har spillegrenser, daglig og mnd. max.  Tvungen ording.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...