Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan eks-samboer ta seg inn i leiligheten?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Slo opp med samboeren min etter relativt kort tid, da hun ikke behandlet meg ordentlig. Vi snakker konstant klaging, irritasjon over enhver minste ting. En krangel gikk så langt at jeg til slutt gikk baklengs i leiligheten med hun som følger etter meg, tar tak i meg, roper høyt at JEG skal slutte å røre henne. Begynte da å ta lydopptak på det punktet da jeg ble redd for evt. konsekvenser av en anklagelse. Dessverre så sa jeg til hun at jeg gjorde det, og hun brukte den neste timen på å lete etter mobilen, dytte seg på meg for å sjekke lommer osv. Nok om det.

 

Hu har ikke bodd her på 5 uker, men har fortsatt nøkkelen, har fortsatt bostedsadresse her (ville ha det til hun fant seg ny plass fordi hun har studielån) og står fortsatt på leiekontrakten. Ny leiekontrakt ekskludert hun er skrevet men ikke signert ennå..

 

Nå har hun kommet med et tilfeldig tall hun mener jeg skylder, og truer med å ta seg inn å hente ting den 3. Januar med mindre jeg vippser det beløpet. Jeg føler jeg har gjort hun hel, og har tilbakebetalt for resterende dager husleie.

 

Spørsmålet er da, kan hun bare ta seg inn i leiligheten uten videre? Hu nekter å si om hun har gitt tilbake nøkkelen til huseier eller ikke, og vil ikke snakke med huseier helt ennå siden hun hadde en dialog med de her om dagen og mistenker at hun kan ha sagt ting for å komme på deres side.

 

Si fra om mer info ønskes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med det aller første, hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Er vel forresten straffbart å ha falsk bostedsadresse kun for å beholde studielånet?

 

Skulle hatt noe spesifikke råd om hun kan ta seg inn eller ikke for eksempel. Kan hun i teorien bare ta nøkkelen, gå inn i leiligheten å ta ting *hun føler* jeg skylder? Må hun ikke i utgangspunktet gi meg nøkkelen? Føler det er utpressing å nekte å si hvor nøkkelen befinner seg, og jeg føler meg ukomfortabel med at hun skal ha nøkkelen da hun har oppført seg ekstremt sjalu, på det punktet der jeg frykter hun kan ta seg inn når jeg sover eller noe.

Lenke til kommentar

Hvis dere bare er samboere er det vel lite som forhindrer deg i å bo alene så lenge du ikke ønsker å være samboer mer.

Hvis du opplever at vedkommede ikke aksepterer at det er slutt så ta det opp med politiet. I ytterste konsekvens kan du be om besøksforbud og bare bytte låsen i døra og sette opp videoovervåkning så du lettere kan dokumentere lovbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor, bytt dørlåsen, få det gjort snarest mulig. Hvis du har ting som tilhører henne, har hun rett på å få disse utlevert. Om hun tar ting som ikke tilhører henne, er det tyveri. Hvis hun vil ta ting som «pant» eller «betaling» for penger du skylder henne, så er det selvtekt, og straffbart. Om hun har et legitimt krav mot deg, må hun fremsette dette skriftlig, og gå videre til namsmann evt for å få pengene til sist. Dette krever en betydelig bevisbyrde fra hennes side, som feks et gjeldsbrev som du har signert.

Hva dama har gjort mot deg, hvorfor det er slutt, hvor gal hun er osv, har ikke vi noe med, hold det mellom dere to, evt anmeld henne hvis hun har gjort noe straffbart mot deg.

Det er vel ikke straffbart å ha «falsk» bostedsadresse, den et rent teknisk ikke falsk, da hun vitterlig bodde der. Men hun skal opplyse om ny bostedsadresse, men det blir mellom henne og folkeregisteret. Ikke ditt problem.

Endret av GJZwart
rettet småfeil
Lenke til kommentar

 

1 minute ago, A E S T H E T I C said:

Okei, bare for å klarere litt.

 

Jeg leier, vi begge står på leiekontrakten, jeg står for depositum, MEN, hun har ikke vært der på 5 uker.

Du har ny leiekontrakt uten henne, så da formoder jeg at denne gjelder fra 01.01.2022? I såfall er det kun kort tid til at hun kan fjernes med makt av politiet om hun dukker opp. Uansett kan du skifte lås.

Lenke til kommentar
vidor skrev (3 timer siden):

 

Hvis du opplever at vedkommede ikke aksepterer at det er slutt så ta det opp med politiet. I ytterste konsekvens kan du be om besøksforbud og bare bytte låsen i døra og sette opp videoovervåkning så du lettere kan dokumentere lovbrudd.

Lykke til med det. 

Politiet har ingenting i en slik samlivskonflikt å gjøre, og terskelen for å ilegge noen besøksforbud i eget hjem er meget høy. Og jeg mener det fortsatt er hennes hjem. At hun ikke har stått for depositumet og ikke vært der på fem uker endrer ikke på det.

Du kan heller ikke ensidig endre kontrakten til å ikke gjelde henne.  Dersom hun ikke vil signere så gjelder den originale kontraktens bestemmelser om oppsigelsestid. Hun må naturligvis betale sin del av leien, så det vil være i hennes interesse å være smidig.

Lenke til kommentar
Vegard# skrev (8 timer siden):

Lykke til med det. 

Politiet har ingenting i en slik samlivskonflikt å gjøre, og terskelen for å ilegge noen besøksforbud i eget hjem er meget høy. Og jeg mener det fortsatt er hennes hjem. At hun ikke har stått for depositumet og ikke vært der på fem uker endrer ikke på det.

Du kan heller ikke ensidig endre kontrakten til å ikke gjelde henne.  Dersom hun ikke vil signere så gjelder den originale kontraktens bestemmelser om oppsigelsestid. Hun må naturligvis betale sin del av leien, så det vil være i hennes interesse å være smidig.

Du mener at de skal være tvunget til å bo sammen 3 måneder etter bruddet? Det høres jo litt merkelig ut, for å si det mildt. 

Lenke til kommentar
A E S T H E T I C skrev (21 timer siden):

Okei, bare for å klarere litt.

 

Jeg leier, vi begge står på leiekontrakten, jeg står for depositum, MEN, hun har ikke vært der på 5 uker.

Eg rekner med at ho då heller ikkje er med å betale husleiga? Som medleigetakar så er også ho disponent av leiligheita på lik linje med deg. Om ho ikkje lenger er med på å betale leiga så kan du argumentere med at du i praksis er einaste leigetakaren og den einaste som kan disponere leiligheita. 

Lenke til kommentar

Først og fremst, ta snarest kontakt med huseier for å avklare hvem som skal bli boende i leiligheten. Hvis de går med på at det er deg som fortsetter kontraktsforholdet så gjør du følgende.

  • Bytt lås på døren asap. Så fort noen kan komme å gjøre det.
  • Deretter pakker du og gjør klar alle hennes ting. Om så i søpleposer. Er det servise eller skjøre ting kan du pakke det i esker.
    Ta bilde av alt du pakker før du lukker dem (la de være enkle å inspisere, ikke forsegl helt).
  • Avtal en dag og tidspunkt hvor hun skal komme for å hente. I god tid før dette (men samme dag) bærer du alt utenfor døren og låser døra. Vær i leiligheten med lydopptak.
  • Hvis det aldri passer setter du bare en dato og klokkeslett etter jobb og informerer om dette og at alt vil bli satt utenfor døren.
  • Informer henne på SMS at nå står alt utenfor døren og at det nå er hennes ansvar å hente det. Ta bilde av alt som er satt ut i gangen eller utenfor døren.
  • Ha gjerne besøk hos deg når tiden er avtalt så du evt. har vitner om det skjer noe opptrinn. Du trenger ikke å forholde deg til henne da alt står klart utenfor døren. Krever hun å komme inn kan du bare avslå det fordi du frykter at hun vil gjøre skade på ditt inventar.
  • Hvis det ikke hentes til avtalt dag og tid kan du evt. gi beskjed om at det settes ut i vær og vind.

    Vær alltid saklig og ryddig i kommunikasjonen og sørg for å gjøre alt skriftlig (meldinger osv.) og ta bilder som nevnt.

    Påstår hun at det mangler ting som er hennes får hun vise kvittering og at det er betalt fra hennes konto eller kredittkort. Hvis hun oppfører seg truende eller begynner med fysisk vold under hentingen eller senere, ringer du politiet og anmelder dette.

    Hvis hun vil at du skal lukke opp døren for å snakke med henne når hun henter tingene, så si at hun kan ringe deg og at dere snakker på telefonen. En bekjent var i en lignende situasjon og fikk sprayet pepperspray og lakk på sprayboks inn i leiligheten når han åpnet døren på sprekk.
Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For å gjenopplive denne litt. Hun kom aldri i går, har fortsatt ikke gitt hun noe respons på disse dumme truslene og forsøk på utpressing.

 

Sånt sett, så står hun jo for så vidt på leiekontrakten, og skal da i utgangspunktet ha betalt like mye leie som meg, selv om hun ikke har disponert leiligheten (?)

 

Altså, de siste 5-6 ukene jeg har betalt i leie, kunne jeg egentlig ha krevd tilbake på en måte? (Har ingen interesse i pengene hennes, kun bare for å ha et kort i ermet)

Om hun mener hun ikke skylder, så bør hun jo ihvertfall ha gitt tilbake nøkkelen, eller betalt meg for leia, ikke sant? Jeg var så snill å tilbakebetalte henne resterende husleie for de siste dagene i måneden hun dro, men hun mener å ikke ha fått noe og har satt opp krav på dette også.. :)

Lenke til kommentar
A E S T H E T I C skrev (10 minutter siden):

Altså, de siste 5-6 ukene jeg har betalt i leie, kunne jeg egentlig ha krevd tilbake på en måte? (Har ingen interesse i pengene hennes, kun bare for å ha et kort i ermet)

Om hun mener hun ikke skylder, så bør hun jo ihvertfall ha gitt tilbake nøkkelen, eller betalt meg for leia, ikke sant? Jeg var så snill å tilbakebetalte henne resterende husleie for de siste dagene i måneden hun dro, men hun mener å ikke ha fått noe og har satt opp krav på dette også.. :)

Det spørs litt kva linje du vil legge deg på i din argumentasjon.
Om du meiner at det no berre er du som bur og disponerer leiligheita og at du har tatt over heile leigeavtalen så skal ikkje ho være med å betale husleige. Då skal ho også levere tilbake nøkkelen ettersom ho ikkje lenger er disponent av leiligheita.

Om du meiner at ho fortsatt skal være ansvarleg for å betale sin del av husleiga så må du også akseptere at ho lovleg kan disponere (halve) leiligheita på lik linje med deg.

Lenke til kommentar
3 hours ago, A E S T H E T I C said:

For å gjenopplive denne litt. Hun kom aldri i går, har fortsatt ikke gitt hun noe respons på disse dumme truslene og forsøk på utpressing.

 

Sånt sett, så står hun jo for så vidt på leiekontrakten, og skal da i utgangspunktet ha betalt like mye leie som meg, selv om hun ikke har disponert leiligheten (?)

 

Altså, de siste 5-6 ukene jeg har betalt i leie, kunne jeg egentlig ha krevd tilbake på en måte? (Har ingen interesse i pengene hennes, kun bare for å ha et kort i ermet)

Om hun mener hun ikke skylder, så bør hun jo ihvertfall ha gitt tilbake nøkkelen, eller betalt meg for leia, ikke sant? Jeg var så snill å tilbakebetalte henne resterende husleie for de siste dagene i måneden hun dro, men hun mener å ikke ha fått noe og har satt opp krav på dette også.. :)

Selv om hun står på kontrakten så er det vel en av dere som er juridisk ansvarlig om leien ikke blir betalt? Uansett bør du hvertfall be huseier om å få gjort om kontrakten da hun ikke lenger bor der og ikke betaler husleie.

Hvis man ikke betaler husleien så vil man miste tilgangen. Det kan godt være du må iverksette en formalisert utkastelse for at det skal bli gyldig, noe jeg ikke kjenner til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...