Gå til innhold

Mandag blir det dobbel prisrekord på strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noxhaven skrev (51 minutter siden):

F.eks. en 10 minutters dusj med 16 liter i minuttet sparehode tar 160 liter vann.

Eller tenker jeg helt feil?

16 liter i minuttet er et gavmildt dusjhode. Et godt sparedusjhode leverer 8-9 liter i minuttet. Står vannet på i alle 10 minutter? (Nei.) Når jeg står i dusjen i 10 minutter bruker jeg i underkant av 50 liter vann.

Lenke til kommentar

Den verste timen, fra 18-19, koster strømmen 575 øre. Dusjer du rett før, slik at varmtvannsberederen varmer opp vannet etterpå, må du regne med rundt 45 kroner for en 10 minutters dusj uten sparedusjhode, om vi også regner med nettleie, samt avgift for vann og avløp, basert på gjennomsnittskommunen.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/ekstrempriser-i-hele-dag/74972603


Går vi mot sånne priser og man er 4 stk i familien som dusjer 10 minutter hver, hver dag, så snakker vi 5400 kr i mnd. for en familie bare i dusjing. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (18 minutter siden):

16 liter i minuttet er et gavmildt dusjhode. Et godt sparedusjhode leverer 8-9 liter i minuttet. Står vannet på i alle 10 minutter? (Nei.) Når jeg står i dusjen i 10 minutter bruker jeg i underkant av 50 liter vann.

Ah stemmer. Jeg skumleste et innlegg på side 1 i tråden som quotet Enova. Men det står et gavmildt dusjhode der, ikke sparedusjhode.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Noxhaven said:

Den verste timen, fra 18-19, koster strømmen 575 øre. Dusjer du rett før, slik at varmtvannsberederen varmer opp vannet etterpå, må du regne med rundt 45 kroner for en 10 minutters dusj uten sparedusjhode, om vi også regner med nettleie, samt avgift for vann og avløp, basert på gjennomsnittskommunen.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/ekstrempriser-i-hele-dag/74972603


Går vi mot sånne priser og man er 4 stk i familien som dusjer 10 minutter hver, hver dag, så snakker vi 5400 kr i mnd. for en familie bare i dusjing. 

Da er det vel kanskje på tide å kvitte seg med sånne unødvendige og ærlig talt skadelige vaner som å dusje hver dag da... Såpe og klut funker det også

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Noxhaven said:

Skadelig for hvem? Hvordan da?

Egen helse

https://www.health.harvard.edu/blog/showering-daily-is-it-necessary-2019062617193

Quote

What are the health impacts of showering (or bathing) every day?

Normal, healthy skin maintains a layer of oil and a balance of "good" bacteria and other microorganisms. Washing and scrubbing removes these, especially if the water is hot. As a result:

  • Skin may become dry, irritated, or itchy.
  • Dry, cracked skin may allow bacteria and allergens to breach the barrier skin is supposed to provide, allowing skin infections and allergic reactions to occur.
  • Antibacterial soaps can actually kill off normal bacteria. This upsets the balance of microorganisms on the skin and encourages the emergence of hardier, less friendly organisms that are more resistant to antibiotics.
  • Our immune systems need a certain amount of stimulation by normal microorganisms, dirt, and other environmental exposures in order to create protective antibodies and "immune memory." This is one reason why some pediatricians and dermatologists recommend against daily baths for kids. Frequent baths or showers throughout a lifetime may reduce the ability of the immune system to do its job.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (28 minutter siden):

Går vi mot sånne priser og man er 4 stk i familien som dusjer 10 minutter hver, hver dag, så snakker vi 5400 kr i mnd. for en familie bare i dusjing. 

Hvis den veste timeprisen gjennom historien blir til måneds-gjennomsnitt (på de tidspunktene du varmer dusjvannet), og dere ikke endrer dusjvaner, og staten trekker strømkompensasjonsordningen, så Ja, da blir det så dyrt. Men nå er vel dette en haug med spissformulerte forutsetninger oppå hverandre. Hvor sannsynlig er det?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Hvis den veste timeprisen gjennom historien blir til måneds-gjennomsnitt (på de tidspunktene du varmer dusjvannet), og dere ikke endrer dusjvaner, og staten trekker strømkompensasjonsordningen, så Ja, da blir det så dyrt. Men nå er vel dette en haug med spissformulerte forutsetninger oppå hverandre. Hvor sannsynlig er det?

Sikkert ikke så sannsynlig.. Men.. det er vel heller ikke så sannsynlig at dette er toppen? Jeg vil anta at både januar og februar vil bli dyrere enn desember. Magasinene er rekordlave, flere kull/kjernekraft anlegg legges ned i Europa og kuldegradene bruker være betydelig høyere i jan og feb.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Enda godt man har hjemmekontor så man kan gå en uke i strekk i samme joggedressen og vaske seg med klut i servanten :D

Kanskje man skal vurdere å bruke bokseren på vranga 1 dag også. Det er jo billigere å kjøpe klær enn å vaske de nå.

Bruker du klær på underkroppen på hjemmekontor.. fancy..

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 minutter siden):

Sikkert ikke så sannsynlig.. Men.. det er vel heller ikke så sannsynlig at dette er toppen? Jeg vil anta at både januar og februar vil bli dyrere enn desember. Magasinene er rekordlave, flere kull/kjernekraft anlegg legges ned i Europa og kuldegradene bruker være betydelig høyere i jan og feb.

Det uthevede stemmer ikke. Sjekk NVE sine sider her. Det har vært lavere magasinstand 4 ganger før.

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (13 minutter siden):

Sikkert ikke så sannsynlig.. Men.. det er vel heller ikke så sannsynlig at dette er toppen? Jeg vil anta at både januar og februar vil bli dyrere enn desember. Magasinene er rekordlave, flere kull/kjernekraft anlegg legges ned i Europa og kuldegradene bruker være betydelig høyere i jan og feb.
 

Sett opp et realistisk regnestykke da. Hvor sannsynlig er det at du ikke kommer til å kjøpe sparedusj dersom prisene stiger ennå mer?

Hvor sannsynlig er det at du ikke innfører dusjtid kun på riktige tidspunkter hvis det stiger ytterligere?

Sannsynlighet for at alle vil dusje like lenge?

Sannsynlighet for at dere fortsetter å dusje hver dag?

Sannsynlighet for at dere ikke vil bruke arbeidsgivers eller offentlig dusjanlegg oftere?

Sannsynlighet for at dere ikke vil bruke klut oftere?

Sannsynlighet for at dusjvanene ikke endres mer jo høyere strømprisen blir?

etc.

Som sagt, sett opp et realistisk regnestykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...