Gå til innhold

Mandag blir det dobbel prisrekord på strøm


Anbefalte innlegg

Dart skrev (1 time siden):

Vi bruker nesten ikke gass til noe i Norge. Bare 12 TWh av 250 totalt energiforbruk. Andre land bruker 10 ganger så mye pr innbygger. Bl a derfor burde både strøm og gass være veldig billig i Norge. < 2 kr pr kWh koster propangass i Norge nå.

Ikke regn med at den prisen varer, det er nok bare pga. treghet i systemet at den ikke er satt kraftig opp. 2,- pr. kWh er ikke nok til å dekke råvarekost, avgifter og moms engang, med dagens gasspriser. Jeg ville regnet med en økning på minimum 50% i sluttbrukerpris fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Vi har ikke mulighet til å bygge så mye mer vannkraft at det monner eller endrer prisnivået. Det som kan bygges av nevneverdig størrelse er allerede bygget.

Utenlandskablene er uhyre miljøvennlige i og med at de erstatter behovet for fossil kraft til balansering og i beredskap (fyring for kråka, sånn i tilfelle forbruket øker brått). Miljø og norske forbrukeres interesse er altså motstridende.

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/hvor-mye-kraft-kan-vi-fa-ved-oppgradering-og-utvidelse-av-kraftverkene/

Norges totale teoretiske vannkraftpotensial er over 600 TWh 

Nå produserer vi omtrent 56 TWh.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Det korte svaret: Nei, man flytter bare oppvarmingen fra f.eks kl 08-10 til kl 23-01.

Det lange svaret: Varmtvannstanken avgir ca 0,2 - 0,5% av varmeinnholdet til rommet det står i, hver time. Dette gjør den uansett om strømmen står på eller ikke (med mindre den står uten strøm i veldig mange dager så den kjøles ned). Denne varmen er ikke tapt, men går over til romvarme. Man ja, man må fylle på denne varmen ekstra når strømprisen går ned. Det er uansett et lite tall og bare positivt at man kan flytte dette til når prisen går ned. Så fremt du har varmtvannstanken i en utebod eller noe sånt, så det uansett er fyring for kråka.

Greit at varmetapet fra berederen går langsomt men når du tar deg en dusj og lignende hvor du benytter varmt vann fra berederen så blir nytt kaldt vann fylt på som senker temperaturen på vannet i berederen. 

F.eks. en 10 minutters dusj med 16 liter i minuttet sparehode tar 160 liter vann. Hvor andelen som hentes fra berederen kommer an på temperaturen på kaldt vannet og ønsket ut-temperatur fra batteriet. 
Er grunnvannet 5 grader til dusjen og bereder vannet er 70 grader så trekker du 80 liter vann fra berederen pluss det som går med før vannet blir varmt som trolig er 10-15 liter for å nå litt over lunkent vann. (37.5 grader)

Disse 90+ literne fylles på igjen av 5 graders vann i berederen og senker temperaturen på resten av varmtvannet frem til varme elementet settes i gang. (300L bereder med 210 liter med 70 graders vann som blandes med 90 liter 5 graders vann)

Uten sparehode så er raskt varmt vann forbruket 50% mer for en 10 min dusj..

 

Eller tenker jeg helt feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Theo343 said:

Jeg tippet med sambo at vi ser priser på 10 tallet når kulda nå igjen setter inn.

Jeg tipper vi ser gjennomsnitlig dagspris på 10kr/kWh og timespris på rundt 30kr/kWh i løpet av vinteren. Men ser ut til at jeg må oppjustere.

Men tenk så mye "vi" kommer til å tjene!!!

resize.jpg.7e82809f1159d30cab753a46bcceceb1.jpg

Endret av sedsberg
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bare å glede seg til februar, da blir kapasiteten til GB kabelen økt fra 700mw til 1400mw. Til sammenligning så produsere Norges desidert største vannkraftverk 1200mw.

Det hele er et landssvik, på lik linje med snikinnmeldelse i eu.

At AP og Høyre tilsammen har nesten 50% oppslutning er for meg en gåte, de gir jo faen i nordmennenes velstand. De som stemmer AP og Høyre er automatisk diskvalifisert til å klage på høye strømpriser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
NortonM skrev (14 minutter siden):

Hvordan ble det med den strømstøtten?

I morgen er det snittpris på 3.95 

3.95 - 0.7 = 3.25 / 2 = 1.625 + 0.7 = 2.325 + 25%mva = 2.9kr/kWt 

Strømstøtten gjelder ikke døgn-gjennomsnitt, men måneds-gjennomsnitt. Dermed blir det nøyaktig 0,- til oss som bor ca nord for Dovre selv om vi har betalt opp i 3,68 kr/kWh spot timepris (+ tilbehør) på det meste. Sørpå er gjennomsnittsprisen så langt i desember 1,725 kr, så man kan regne med ca 0,64 kr/kWh i støtte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, sedsberg said:

Jeg tipper vi ser gjennomsnitlig dagspris på 10kr/kWh og timespris på rundt 30kr/kWh i løpet av vinteren. Men ser ut til at jeg må oppjustere.

Men tenk så mye "vi" kommer til å tjene!!!

resize.jpg.7e82809f1159d30cab753a46bcceceb1.jpg

Fokuset på sittende regjering er bare populistisk og fordummende. Norges energipolitikk har hatt bred forankring i stortinget gjennom lang tid. 

5 minutes ago, bruker-540634 said:

Bare å glede seg til februar, da blir kapasiteten til GB kabelen økt fra 700mw til 1400mw. Til sammenligning så produsere Norges desidert største vannkraftverk 1200mw.

Det hele er et landssvik, på lik linje med snikinnmeldelse i eu.

At AP og Høyre tilsammen har nesten 50% oppslutning er for meg en gåte, de gir jo faen i nordmennenes velstand. De som stemmer AP og Høyre er automatisk diskvalifisert til å klage på høye strømpriser.

Hvorfor nevnes ikke Frp i den sammenhengen? Hadde det vært opp til Frp, så ville jo ALL energiproduksjon i Norge være 100 % eid av private, uten statlig innblanding i det hele tatt. De forsøkte jo å få det til med oljen i gamledager, men mislyktes heldigvis med det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Simen1 said:

135263102_Screenshot2021-12-20at13-27-35Marketdata.thumb.png.519cf0b92a56dda6aebd6e392feaf642.png

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=chart

Tar litt av nå ja. Ikke noen god førjulsgave for de sørpå akkurat. Kaldmat, svettelukt, uteklær inne eller vedfyring for de som har.

Enda godt man har hjemmekontor så man kan gå en uke i strekk i samme joggedressen og vaske seg med klut i servanten :D

Kanskje man skal vurdere å bruke bokseren på vranga 1 dag også. Det er jo billigere å kjøpe klær enn å vaske de nå.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...