Gå til innhold

Ny nettleie fra nyttår: Dette er apparatene du må passe på


Anbefalte innlegg

MegaMann2 skrev (1 time siden):

Det kan godt være at i snitt så kjører de fleste <4 mil per dag. Men, veldig mange har også enkelte dager i måneden hvor de kjører mye lengre.

Det er ikke uvanlig å reise på besøk hos famlie som bor lengre vekk, eller ta seg en helg på hytta en gang i måneden. Slike reiser drukner når man ser på gjennomsnitt, og blir da lett for mange å argumentere for at man bare kan lade ofte, mindre og med lavere effekt. Det fungerer fint for de som bare lader for å pendle 10km til jobb, men ikke i alle tilfeller.

I realiteten går det ikke å løse det uten å av og til måtte lade med høyere effekt. Passer man ikke på her, har stort batteri, langt til hytte/familie kan man fort risikere å sprenge effektgrensa på 5kW både på hytta og hjemme hver måned.

Men det er jo ikke ett problem, når man kjører langtur bruker en hurtigladere. Når en kommer hjem og bruker bilen lite de neste dagene lader en mer pr dag enn det en bruker så en bygger det bare opp. Om dette ikke er godt nok så bruker en mye effekt og betaler prisen for det. Det er hele poenget til omleggingen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MEMENK76 skrev (10 timer siden):

kWh telleren sendes ikke over HAN mer enn en gang i timen. 

Jeg har en HAN til USB enhet, lagrer effekt uttaket (sendes ut med noen sekunders mellomrom). 

Om gjennomsnittet i løpet av klokketimen er over en viss verdi, så justerer jeg ned termostaten. Fungerer utmerket. Testen utføres hver 2. minutt. 

Du behøver ikke å regne gjennomsnitt. Du kan regne ut akkumulert energiforbruk basert på den effekten som kommer hvert 2,5 sek (eller 10 sek hvis det er Kamstrupmåler). Klokka er så nøyaktig, og intervallene så korte, at du ender opp med en helt minimal feil sammenliknet med det som måleren gir ut hver time. Meldingen som kommer hver time, brukes til å nullstille ditt beregnede forbruk. Da har du i praksis sanntidsdata for inneværende times energiforbruk.

Lenke til kommentar

Hvis man stikker innom en hurtiglader for å lade 20 kWt til 5 kr pr stk så koster det 100 kr. Det kan altså bli billigere enn de 213 kronene det koster å gå opp et effekttrinn. SUM: Nettet belastes med 1 stk hurtiglader a f.eks 100 kW * 12 minutter på dagtid i stedet for at nettet belastes med f.eks 7,4 kW * 2,8 timer om natta.

Ordningen skaper altså noen rare corner cases som ikke alltid virker særlig gunstig for nettet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Fjollete for meg som fikk montert 22kW lader i sommer.

Kunne jo liksågreit spart pengene og fortsatt med å lade fra stikkontakten da.

(Neida ville nok gjort det uansett grunnet brannsikkerheten, men er sikkert en del som ikke tenker slikt)

Bor ikke du i blokk/borettslag? I så fall er det vel et ladeanlegg med lastdeling sånn at hele blokka betaler effektprisen for hele fellesanlegget inkludert ladeanlegget, på deling?

Hvis du bor i enebolig så blir selvsagt saken en annen. Da setter du bare ønsket ladeeffekt i bilen. Kanskje 2 kW natta etter en dag du har kjørt lite og kanskje 4 kW en annen natt etter en dag du har kjørt mye. Sistnevnte netter kan du jo passe på å ikke bruke så mye effekt ellers i huset. Så får det heller bli en bevisst avgjørelse å gå opp et effekttrinn når du kommer hjem fra en flere timer lang kjøretur og bare rekker å kaste i deg et måltid før du må ut på ny langtur.

Lenke til kommentar

Ser mange legger mye oppmerksomhet og kanskje penger i utstyr til overvåking av forbruk, men ser ikke for meg at jeg orker det. For meg er strømmen et hjelpemiddel, ikke en hobby.  Så regningen får bli det den blir. 

Men noen av trådene har luftet en problemstilling jeg kunne tenke meg å høre om noen med mer kunnskap kunne gitt tilbakemelding på.

Lading av elbil:

Jeg har tidligere lest at en bør lade elbil mens batteriet fortsatt er varmt etter kjøring, ellers vil forbruke gå opp pga at batteriet må varmes på nytt.  Hvor mye økt forbruk er det snakk om her?  Og hvordan blir kostnaden i forhold til til å vente.  For meg som ikke har spotpris, vil det vel uansett ikke være lønnsomt å vente.

Også rask versus langsom lading er diskutert.  Forstår det slik at langsom ladning øker forbruket pga mer tap i varming av batteri.  Hvor mye er det snakk om her? F.eks. i prosent. Min lader gir 32 A,  leser endel bruker 6A.  På en 10-80% ladning vil vel forskjellen kanskje være 8 (som jeg ser bilen angir nå) og minst 24 timer?

Videre har jeg forstått at når det finnes vann i magasinene, kan vannkraft reguleres raskt opp og ned.  Hva er da mest miljøvennlig i Norge - den reguleringen det stimuleres til nå, eller å lade med en gang og med OK effekt (så sant nettet ikke bryter sammen - tror ikke det gjør det i grisgrendte områder der jeg bor)

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Simen1 said:

Bor ikke du i blokk/borettslag? I så fall er det vel et ladeanlegg med lastdeling sånn at hele blokka betaler effektprisen for hele fellesanlegget inkludert ladeanlegget, på deling?

Hvis du bor i enebolig så blir selvsagt saken en annen. Da setter du bare ønsket ladeeffekt i bilen. Kanskje 2 kW natta etter en dag du har kjørt lite og kanskje 4 kW en annen natt etter en dag du har kjørt mye. Sistnevnte netter kan du jo passe på å ikke bruke så mye effekt ellers i huset. Så får det heller bli en bevisst avgjørelse å gå opp et effekttrinn når du kommer hjem fra en flere timer lang kjøretur og bare rekker å kaste i deg et måltid før du må ut på ny langtur.

Nei flytta til enebolig, og siden det var TN nett var det bare å gønne på tenkte jeg..

Men det blir vel da som du sier. Ekstremt treg lading hele døgnet istedenfor rask lading de timene på natta når strømmen er billigst (har Tibber Smartlading)

Ulempen da er at det vil gå ekstra mye strøm til å holde batteriet varmt under ladingen. Den må til tider avbryte og kun bruke strøm til å varme batteriet. Lader man med høy effekt holder det seg varmt nok bare av det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velkommen til forumet!

Magnus Nyborg skrev (5 minutter siden):

Jeg har tidligere lest at en bør lade elbil mens batteriet fortsatt er varmt etter kjøring, ellers vil forbruke gå opp pga at batteriet må varmes på nytt.  Hvor mye økt forbruk er det snakk om her?  Og hvordan blir kostnaden i forhold til til å vente.  For meg som ikke har spotpris, vil det vel uansett ikke være lønnsomt å vente.

Det kommer an på temperatur, bil og tilgjengelig ladeeffekt. Lading av kaldt batteri i -30 kan gå helt skeis fordi varmeelementet ikke er kraftig nok til å øke temperaturen nok til at lading kan starte. I rundt -20 blir det mye varming og lite lading. Har man svak lader kan det hende man ikke får ladet noe i det hele tatt. I -10 kan det gå greit å få ladet selv med en svak lader. Men det går bort mye til varming i starten.

Magnus Nyborg skrev (5 minutter siden):

Også rask versus langsom lading er diskutert.  Forstår det slik at langsom ladning øker forbruket pga mer tap i varming av batteri.  Hvor mye er det snakk om her? F.eks. i prosent. Min lader gir 32 A,  leser endel bruker 6A.  På en 10-80% ladning vil vel forskjellen kanskje være 8 (som jeg ser bilen angir nå) og minst 24 timer?

Sjekk effekten på varmeelementet i væskekretsen til batteriet. Ideelt bør laderen klare å levere minimum den effekten. Personlig sikter jeg meg inn på å ikke bryte 10 kWt/t grensa om vinteren og 5 om sommeren.

Magnus Nyborg skrev (5 minutter siden):

Videre har jeg forstått at når det finnes vann i magasinene, kan vannkraft reguleres raskt opp og ned.  Hva er da mest miljøvennlig i Norge - den reguleringen det stimuleres til nå, eller å lade med en gang og med OK effekt (så sant nettet ikke bryter sammen - tror ikke det gjør det i grisgrendte områder der jeg bor)

Vanskelig å konkludere noe generelt der, spesielt når du setter opp lading av elbil i kaldt vær opp mot redusert tap i kraftnettet som følge av jevn belastning.

En annen ting er at kraftnettet ofte er dårlig i distriktene siden det ofte ikke har vært økning i folketall på mange tiår og dermed gjør det eldgamle kraftnettet fortsatt jobben. Alt har sin levetid, selv om det ikke har vært økt forbruk på mange tiår. Det kan også tenkes at det har vært moderat økt forbruk som følge av mer varmepumpefyring og ditto mindre vedfyring. Dette er en type forbruksøkning nettselskapet nesten aldri får anleggsbidrag for. Det må ofte skje noe før de rykker ut og fikser ting akutt. I områder med mer aktiv folkevekst og utbygginger så er det hyppigere oppgraderinger som følge av anleggsbidrag. Når det bygges nytt så bygges det for framtida med lover og forskrifter anno byggeår og reservekapasitet.

Lenke til kommentar
Magnus Nyborg skrev (33 minutter siden):

Også rask versus langsom lading er diskutert.  Forstår det slik at langsom ladning øker forbruket pga mer tap i varming av batteri.  Hvor mye er det snakk om her?

Tror dette varierer mye fra bil til bil. Etter hva jeg kan forstå utfra tilgjengelig kapasitet vs. ladetid/strøm, så brukes det omtrent ikke noe til batterivarming når jeg lader på 10A (2.3kW) på min Ioniq. 
Ved hurtiglading derimot går det nok mer (prosentvis) til varming, da batteriene må være varmere for å ta imot høy ladestrøm.
Siden jeg holder på med ett batteriprosjekt i båten sjekket jeg battericellene der (50Ah Li-ion) og de kan lades med 10A ved -25°

1385420995_KaldLading.jpg.0e144c18dbf982b761aa394cb1e0b2d0.jpg

Lenke til kommentar
6 minutes ago, trikola said:

Er det ikke slik at temperaturen ved ladingen er ikke særlig relevant ved sakteladingen - i garasjen?

Spørs jo litt på temperaturene i garagen det.
Min bil nekter å lade bilen i det heletatt om batteriet ikke holder minst 2 varmegrader.
Og det foretrekker å holde batteriet på 12 varmegrader under lading og prøver på dette så langt det er mulig med tilgjengelig effekt.

Men det varierer veldig fra bil til bil og det finnes flere typer batterier og kjemier der ute.

Ioniq (som ble nevnt over her) har en veldig enkel batteristyring, og lader sikkert batteriet selv om det er fryst som Nissan Leaf også gjør. Hvor bra det er for batteriet kan dog diskuteres.

Men Ioniq ser jo ikke ut til å ha noe stor degradering til tross for at man ikke kan justere ladegrensen engang.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (4 minutter siden):

Må sei eg flirer litt av dei som trudde at å lade elbil "hurtig" heime ikkje ville komme til å koste litt ekstra.
Elbilen er uansett mykje rimelegare totalt enn ein fossil bil. Får ikkje mange liter bensin/diesel for 200kr i dag.

Elbil kan også være med å stabilisere kraftnettet hvis det lades på høy effekt når belastninga i nettet er på det laveste, i stedet for lavere effekt over lengre tid. Ta f.eks 22 kW kl 02-04 i stedet for 4 kW kl 21-08.

Apropos det så er det noen biler som har V2V (Vehicle to vehicle). Kanske vi kan se for oss et dobbelt bilhold, der den førstes oppgave er å stå på lading hele tida, lade sakte fra nettet og levere med høy effekt til hovedbilen. Som et bufferbatteri, bare at det har seter og hjul og sånt i tillegg.

trikola skrev (3 minutter siden):

Er det ikke slik at temperaturen ved ladingen er ikke særlig relevant ved sakteladingen - i garasjen?

Spørs hvor kald garasjen er. :p

Lenke til kommentar
3 hours ago, 2N1711 said:

Du behøver ikke å regne gjennomsnitt. Du kan regne ut akkumulert energiforbruk basert på den effekten som kommer hvert 2,5 sek (eller 10 sek hvis det er Kamstrupmåler). 

Mye enklere å regne ut gjennomsnittet når disse tallene er allerede lagret. 

Effekt kommer hver 2,5 sekund, med litt mere info hver 10 sekund.

Lenke til kommentar
N8591NB4 skrev (På 14.11.2021 den 16.20):

Barnefamilier med aktive barn og tenåringer i eneboliger som allerede betaler desidert mest i nettleie, skal nå altså de nå betale enda mer, men singel husstander i små fjernvarme leiligheter, som nesten ikke har strømregning skal betale enda mindre. Veldig logisk. Betale «rushtidavgift» selv om det ikke er rushtid. Ikke rart at denne bransjen mister anerkjennelse og omdømme…

NVE og nettleverandørene svikter forvaltningsansvaret og regjeringen dilter etter… bukken og havresekken. 

Jeg bor i liten leilighet med varmtvann og fyring inkludert, og betaler 2,50,- per kWh for lading via fellesanleggets ladere. Likevel frykter jeg at klesvask, oppvaskmaskin og matlaging på samme tid vil gjøre at jeg går over. Jeg setter derfor på "kok-vasken" og benk-oppvaskmaskinen til å kjøre om natta.

Men jeg ser og at dette kan føre til dyrere felleskost pga strømprisene, og etterhvert og ny tariff i borettslaget, som jeg har mindre kontroll på.

Roger Moore skrev (På 15.11.2021 den 6.34):

Da har de som har tatt imot nettleie siste 20 år ikke gjort jobben sin og burde blitt holdt ansvarlige for å ha sviktet samfunnsoppdraget sitt.

Tror du fort kan si de siste 50 årene minst. For ca 20 år siden gikk nett-tariffen opp under påskudd av at det skulle dekke opp for manglende vedlikehold og oppgradering i årene før. En god del av de ekstra inntektene førte til mer utbytte til eierne, og sjefene i vannverkene og kraftverkene fikk saftige lønns og bonusbetingelser.

Og nå er de igang igjen, så forventer vel at akkurat det samme skjer. Dette blir bare dyrere for alle av oss. at effektleddet hopper allerede ved 5 kW over en (klokke-) time, vil føre til at mange går over minst en gang i måneden. Dessuten legges det ikke opp til å premiere bruk om natt, slik at man får en døgnutjevning.

Tipper det er flere som vil oppdage at alle dingsene de har kjøpt for å holde kontroll på forbruket, delvis er bortkastede penger som ikke sparer seg inn på mange år, og at andre tiltak, for de som bor i enebolig, 2-3-4-mannsboliger, rekkehusleiligheter og kjedete leiligheter/eneboliger, er mest lønnsomt på sikt.

Solcellepaneler, vindmølle i hagen/på taket og varmepumper, gjerne i kombinasjon med etterisolering og utskiftninger av vinduer og dører, er langsiktige tiltak som delvis koster endel, men med økende strømpriser og nettleie, vil lønne seg raskere og raskere, ettersom prisene øker. Ja, om ikke lenge så vil power-wals lønne seg mer og mer. Er kanskje lurere å kjøpe en sliten trilling eller Leaf, og så ta ut batteripakken og sette den som Powerwall, så man selv kan spare å strømmen man samler inn på dagen. Istedet for å selge den til strømselskapet eller netteier, alt etter hvem som kjøper...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

For ca 20 år siden gikk nett-tariffen opp under påskudd av at det skulle dekke opp for manglende vedlikehold og oppgradering i årene før. En god del av de ekstra inntektene førte til mer utbytte til eierne, og sjefene i vannverkene og kraftverkene fikk saftige lønns og bonusbetingelser.

Om du kan bevise dette så gjer vel ikkje RME jobben sin. Får klage til OED på dårleg arbeid eller melde for økonomisk juks.
Skal ikkje vere utbytte eller overskot for nettselskapa. Den er regulert og inntektene dei har lov til å ha skal dekke faktiske utgifter til å bygge, drifte og vedlikehalde nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...