Gå til innhold

Hva bruker mest strøm hjemme hos deg?


Anbefalte innlegg

Kanskje det positive med disse 'pris-sjokkene' er at nordmenn slutter å sløse så vanvittig med strøm.

Eksempelet dusj er relevant for en dusj bør gjennomføres uten at varmtvannet renner kontinuerlig, er mitt postulat. Skru av varmtvannet under innsåpning/sjamponering, skru på igjen for skylling av legemet altså...veldig enkelt. Men nordmenn og spesielt kvinner rynker kraftig på nesa av dette, de skal jo først og fremst kose seg i dusjen/dampbadet, det å bli ren er sekundært.

Når man tenker at det er koselig å stå under varmt rennende vann kan man ikke klage på regninga.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos oss er det garantert varmtvannsberederen som tar mest strøm (etter det kommer PC-en min antar jeg...). Bor landlig til, med korte somre og -20°C og kaldere som normalt på vinteren.

Jeg har byttet ut alle lyspærer til LED (erstattet nylig også 300 W / 100 W R7s-pærene til LED i stålampene mine og taklyset i stuen), vi slår av lys i rom vi ikke er (er 2 stk. i huset) i, vi har fått montert luft-til-luft varmepumpe (husker ikke modell, men ~14.000 Kr. Fujitsu), vi har vedovner i begge etasjer (hogde ned noen trær i sommer som gav oss ~100 stk. 60 L nett med ved), og vi holder alle dørene mellom rom / gang stengt for å beholde varmen i oppholdsrommene mest mulig. Er et 80-talls hus, så relativt godt isolert. Ønsker å holde en innetemperatur på 19°C.

Kan ikke uttale meg om effektiviteten til en varmepumpe kontra oljefyrt radiator (type Delonghi Dragon 4, 1500 og 2000 W - har kassert div. Wilfa ovner) siden elektrikeren som koblet opp varmepumpen aldri kom tilbake å monterte effektmåleren i sikringsskapet som vi avtalte at han skulle gjøre.

Jeg hadde nylig tenkt å justere termostaten på VVB, men snakket med lokal forhandler og han anbefalte meg å ikke gjøre det mtp. bakteriedannelse. All annen strømbesparing tatt i betrakning følger jeg det rådet uten å bli paranoid av strømprisene. Og jeg tar meg en lang, varm dusj når jeg ønsker det en gang i blant uten å tenke på prisen. Jeg hverken røyker eller drikker (ikke kaffe engang) eller går på restaurant så det får kompensere for varmtvannsbruken.

Jeg burde sikkert heller slå av PC-en på dagtid siden den står på 24/7, selv om nåværende system trekker mindre strøm ved idle (ifølge tallene i UPS-softwaren) sammenliknet med maskinen jeg hadde tidligere.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

VV-berederen bruker nå mest strøm. Den får en app-styrt WiFi bryter som varmer vann kun om natten mellom 03-05. 200 liter. Spørs om 2 timer er nok? 

Tørketrommel er tatt ut av bruk og erstattet av en billig termoelektrisk avfukter. Det funker som bare f.  🙃

De gamle håndklærne er tatt fram fra arkivet og tatt i bruk til visse oppgaver. Da kan vaskemaskinen gå med fulle 8 kg. Det samme med undertøy og noe annet.

Visse lyskilder er erstattet med LED, oppladbar med sensorer. Det er neppe så veldig lønnsomt pga prisen på pærer osv, men...

Forrige gang for mange år siden da strømmen var oppe i 6 kr/kW sparte jeg bare 5% av kWt den vinteren. Jeg ble litt skuffet fordi jeg hadde jobbet med det så mye. Liten trøst var at landet i snitt inkl industrien bare klarte å spare 5% det året.

Det som irriterte grenseløst var at staten tok ut 50 mrd i ekstraordinært utbytte fra kraftselskapene våren etter. Det var inkludert mine 6-7000 kr ekstraordinære innbetalte skatter og avgifter ifm strøm den vinteren. Jeg sparte altså 350 kr i alt på tiltak.

Lenke til kommentar
Dart skrev (7 minutter siden):

VV-berederen bruker nå mest strøm. Den får en app-styrt WiFi bryter som varmer vann kun om natten mellom 03-05. 200 liter. Spørs om 2 timer er nok? 

Hvis du er alene og bruker sparedusj så er det kanskje nok, så vidt. Med et 2kW element blir det bare 4kWh, hjemme hos oss går det i overkant av 20kWh i døgnet på varmtvann. 4 pers som dusjer daglig+ div småplukk..

Husk også på at varmtvannsberederen har termostat så når vannet er ferdig varmet opp bruker den ikke strøm igjen før du enten har brukt varmtvann eller varmetapet fra berederen gjør det nødvendig.

Dart skrev (13 minutter siden):

Tørketrommel er tatt ut av bruk og erstattet av en billig termoelektrisk avfukter. Det funker som bare f.  🙃

Det kan vær smart om du har et egnet sted å gjøre det. Vurderer det selv men jeg mangler et sted å sette den. I kjelleren går ikke for da vil klærne lukte..kjeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frie fantasier skrev (28 minutter siden):

Med tanke på all utebelysning som kom opp i helgen så har tydelig høye strømpriser ikke noe i det hele tatt en døyt å si!

Jeg tenkte det samme. Her i borettslaget har omtrent alle husene blitt pakket inn i julelys nå. Jeg venter imidlertid til 1. desember av prinsipp. Men jeg tror tror nok ikke LED-lys er det som utgjør så stor forskjell på strømregningen totalt sett. De er jo ikke så veldig sterke disse lys-slyngene, og bidrar neppe til mer enn en hundrelapp i strømutgifter, om i det hele tatt så mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kahuna skrev (1 time siden):

Vurderer det selv men jeg mangler et sted å sette den. 

Du trenger et lite - relativt tett - rom. I dusjen og lukk dørene. Eller lag et telt i et hjørne av dusjforheng og dusjstang. Eller lag et skap med kroker og snorer evt et som kan foldes sammen og har et forheng i front.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Frie fantasier skrev (2 timer siden):

Med tanke på all utebelysning som kom opp i helgen så har tydelig høye strømpriser ikke noe i det hele tatt en døyt å si!

Utelys med 38 pærer bruker 6 watt. Fram til 13. dag jul 24*44*6 W = 6,2 kWt.

En fjern nabo mener han har ca 1000 minipærer. 161 kWt. Med strømpris på 5 kr = ca 800 kr i strøm i hele jula.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mens vi nyter rimet på innsiden av de uisolerte vinduene og Black Monday:

Håver inn på høye strømpriser: Siste nytt: Statkraft med fem milliarder i overskudd Les mere....

Nå er det helt sikkert, jeg har ikke alternativer, klarer ikke spare mere kWt og må derfor ut med et stort beløp i bl a skatter og avgifter. 

Konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen gliser.

Lenke til kommentar
Penguin skrev (8 timer siden):

Jeg mistror deg ikke. Men når skjedde det?

En eller annen gang mellom den originale innmonteringen av varmtvannsbereder, og den nye som jeg måtte skifte til for 3 - 4 år siden. Da hadde kravet endret seg, så måtte kobles direkte på strømnettet. Og IKKE via stikkontakt lenger. Jeg er ikke elektriker så jeg vet ikke mer enn det.

Lenke til kommentar

Så det kravet om direkte kopling for VVB stoppar folk frå å kjøpe seg ein timer.


For min del er det vel VVB på 2kW og varmekabelen i stova, som også er på 2kW, som der dei tinga som har størst effekt av det som blir brukt dagleg. Vaskemaskina ser ut til å vere 2,2kW maks.

Ein sjekk i historikken min viste 4,7kWh på ein time i februar i år når det var -20 grader ute. Når det er så kaldt må eg hjelpe til med ein liten 1kW panelovn. Dette er i ein toroms på omlag 48kvm.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (15 timer siden):

Så det kravet om direkte kopling for VVB stoppar folk frå å kjøpe seg ein timer.

Det hever i det minste terskelen når du må bestille elektriker i stedet for å kjøpe en dings på clasern du kan plugge inn selv.

 

Jeg har for øvrig min VVB i stikk, med energimåler plugget i. Den er for gammel til å ha noen form for tilkobling så avlesing gjøres manuelt når jeg husker på det. Nå ser varmtvannsbehovet ut til å være rimelig konstant og uavhengig av vær. Det er helt sikkert årstidsvariasjoner basert på temperaturen på vannet inn men det er ikke store greiene.

Min VVB *burde* nok ikke stått i stikk men da den ble byttet ut kom jeg hjem til ny VVB som var koblet til vann men ikke strøm. Så hva gjør man, kontakte elektriker og få varmtvann om 3 dager eller setter opp et stikk selv og få varmtvann om noen timer? ;) 

Lenke til kommentar

Merkelig nok er spill-PC ikke nevnt.

Mange av dem trekker 500 W og brukes i snitt gjerne 8 timer i døgnet. La oss si 340 dager i året.
På årsbasis bruker slike PC'er 0,5 x 8 x 340 = 1360 kWh
På listen kommer slike PC'er inn som nummer 4 på listen, foran belysning.

Man kan argumentere for at PC'ene erstatter varmeovner, men mye av denne varmen produseres i et mindre soverom og luftes ut. Altså fyring for kråkene.

Lenke til kommentar

Dessverre har strømleverandørene blandet seg inn i smarthus styring. Det fungerer som en "LOCK IN", har du mye styring fra skyen til strømleverandøren da er det mye du må reatablere hos en ny strømleverandør. Forhåpentligvis kommer det snart smarthus tilbydere der vi blir fristilt mht. hvilken strømleverandør vi har valgt. F.eks. er mange nå så avhengige av Tibber appen at de ikke trenger å være prisledende lenger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...