Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Det jeg peker på her er at det er lett å spille kjønnskortet, og det gjøres ofte. Akkurat som...
- Vold mot kvinner i hjemmet. Menn er vel godt oppe på 40-tallet i antall prosent av de som opplever vold i hjemmet, men det er likevel frontet som et kvinneproblem.
- Kvinner kan ikke gå ute om kvelden uten frykt for liv og helse. Likevel, menn overfalles mer enn kvinner. Frontes som et kvinneproblem.
- Artikkelen her frontet at hun ble hysjet på som et kvinneproblem. Jeg sier at det skjer alle fra tid til annen. Frontes som et kvinneproblem.

Jeg tror ikke de tallene du sier om 40 % stemmer, så de vil jeg gjerne ha kilde på. Menn blir gjerne utsatt for mer "mild" vold i hjemmet, det er riktig, mens volden mot kvinner i større grad er snakk om alvorlig vold. Eksempelvis så kan man ta partnerdrapene i Norge, av de 202 registrerte så er altså 182 utført av menn mot kvinner, mens kun 20 er utført av kvinner mot menn. Dvs menn står for 90 % av alle partnerdrapene. En ikke så veldig hyggelig statistikk.

https://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/

Menn overfalles kanskje mer enn kvinner ute, men flere kvinner blir voldtatt, og det er vel derfra man har tanken om at kvinner ikke bør gå ute alene om kvelden. Menn er sterkere, og kan i mye større grad forsvare seg selv enn det kvinner kan om de skulle bli angrepet. Men menn som blir overfalt blir i hovedsak overfalt av andre menn, så om noe, så kan man si at dette er et manneproblem. 

Artikkelen det henvises til hvor hun blir hysjet på, det er bare et lite eksempel på et systematisk problem som kvinner møter på mye oftere enn menn. Jeg sier ikke at det også forekommer mot menn, bare at hyppigheten er sjeldnere. 

Ja, kjønnskortet spilles ofte. Men jeg vil snu det om til å handle om noe annet enn hva du tenker er å spille kjønnskortet. Kvinner blir diskriminert i arbeidslivet i kun den egenskap av at de er kvinner, er gravide eller har mulighet til å bli det. Saker vunnet i diskrimineringsnemnda pga diskriminering ved graviditet bekrefter dette. 

Det er andre statistikker hvor jeg tenker at man må bli flinkere til å se menn. F.eks i skolesystemet og selvmordstatistikken. Utgangspunktet mitt er at alle skal ha like muligheter hvis de besitter de samme evnene (man vet jo at folk blir født med forskjellige evner, evt skader osv, så helt likt for alle vil det aldri være). Hva man har hengende, eller ikke hengende mellom beina skal derimot ikke være avgjørende for mulighetene i livet. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (9 minutter siden):

Artig at denne diskusjonen om hvorfor Tinder er skadelig for menn tar en ny vending mot hekser nå i disse halloween-dager.

Gleder meg til å se hva som kokes opp i adventstiden.

Ja, kanskje man skal ta en diskusjon på hvorfor det alltid er nissefar som leverer pakkene og ikke nissemor ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (41 minutter siden):

Menn overfalles kanskje mer enn kvinner ute, men flere kvinner blir voldtatt,

Akkurat det er det spørsmål om, voldtekt handler ikke om sex, men makt så hvem kan kvinner utøve fysisk makt mot ? Det er store mørketall her så vi vet ikke helt sikkert, men det er helt urealistisk å tenke at dette er noe menn gjør, men ikke kvinner.  Jeg vet ikke om menn fremdeles blir møtt med latter om de vil anmelde seksuelle overgrep, men det er ikke lenge siden det var sånn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Akkurat det er det spørsmål om, voldtekt handler ikke om sex, men makt så hvem kan kvinner utøve fysisk makt mot ? Det er store mørketall her så vi vet ikke helt sikkert, men det er helt urealistisk å tenke at dette er noe menn gjør, men ikke kvinner.  Jeg vet ikke om menn fremdeles blir møtt med latter om de vil anmelde seksuelle overgrep, men det er ikke lenge siden det var sånn. 

Ja, mørketallene er store både for kvinner som blir voldtatt og menn som blir det. Nå var det vel ikke sagt at dette er noe kvinner ikke gjør, men at det sjeldnere skjer mot menn enn mot kvinner. Hvertfall det statistikken sier, og vi har ikke noe annet enn statistikken å forholde oss til. Mørketallene er jo nettopp det, mørketall som ikke kommer frem. 

Seksuell vold er en prioritetssak hos politiet nå på en helt annen måte enn før, så jeg håper og tror at menn blir møtt på en respektfull måte hvis de vil anmelde et seksuelt overgrep. Men noen fasit på dette sitter ikke jeg med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (27 minutter siden):

Jeg tenkte på barn, de sliter med å si ifra, det er antageligvis ganske store mørketall der, tallene har gått opp i mange år. 

Ja når det gjelder barn, så er dette en tydelig prioriteringssak hos politiet sammenliknet med tidligere. Sosiale medier gjør dessverre at disse sakene får florere på en helt annet måte enn da hvertfall jeg vokste opp, da vi ikke engang hadde egen mobiltelefon som barn. Men du tenkte kanskje på de sakene hvor dette skjer i nære relasjoner, altså i eget hjem?

Endret av leticia
lagt til tekst
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 31.10.2023 den 3:23 PM):

Jeg har vært deltaker på politisk debatt hvor alle de andre partiene hadde sendt en mann, og de andre mannlige deltakerne gikk rundt og lette etter den mannlige  representanten fra mitt parti selv om jeg stod rett ved siden av dem. Det var såklart ikke en mannlig deltaker fra mitt parti, for partiet mitt hadde sendt meg som er kvinne. 

Jeg syns det egentlig er ganske skremmende at man ikke tar inn over seg de mekanismene som gjør seg  gjeldende i samfunnet, og hvordan man kan bryte dem. Dessverre så virker eneste måten man kan gjøre dette er med lovgivning, og selv da så går det vannvittig treigt framover pga normer og holdninger. 

En mulighet er at folk ikke er vant til å se kvinner i visse situasjoner enda. Kvinner har vært utestengt fra mange arenaer i mange år, og det kan være vanskelig for menn å se for seg at kvinner i det hele tatt kan gjøre visse ting. Som med andre ting i samfunnet, for eksempel homofili eller folk med andre hudfarger, må man tilvennes konseptet gjennom eksponering for å kunne akseptere og normalisere det. Slik det ser ut for meg må noen kvinner gå i bresjen og utvide det vi ser på som normalt, og så vil flere kvinner følge etter når de ser at det faktisk er mulig. 

For eksempel hadde jeg et inntrykk av at kvinner er relativt veike folk som hovedsakelig tenker på praktiske gjøremål, helt til man ser kvinner i militæruniform som drikker slangeblod, kvinner som detter av en rail på skateboard og slår seg om og om igjen, eller kvinner som sitter og prater til kamera med stødig blikk og åpenbart har et vell av kunnskap og er meget intelligente. Tidligere hadde jeg kun sett menn som gjorde disse tingene, og det var følgelig umulig å se for seg at kvinner kunne være like varierte og ha like mye driv som menn har. Når jeg nå har sett mange eksempler på kvinner som faktisk har interesse, vilje og driv til å oppnå noe, har mitt verdensbilde endret seg. 

Men som nevnt over, det vil være opp til kvinnene å drive dette frem. Å forvente at menn skal forstå greia av seg selv er nok ikke realistisk. Hvis det er noe kvinner vil, så må kvinnene ut og gjøre det, og med det få anerkjennelse og respekt for det. Dette vil endre menns syn på hva kvinner er i stand til å gjøre, og man vil få bukt med mange av fordommene som er gjeldende i dag. For meg ser det ut som om denne prosessen er startet, og det blir spennende å se hva som følger. 

Det er allikevel visse ting jeg ikke vet helt hvordan man skal få orden på. For eksempel er det kvinner som ønsker å bli anerkjent for sitt intellekt eller sine handlinger, mens andre kvinner ser ut til å være fornøyde med å få anerkjennelse for at de ser bra ut, og bruke dette for alt det er verdt. Den ene siden av kvinneslekten innbyr dermed til respekt, mens den andre innbyr til det motsatte. Man må i så fall vekk fra begrepet "kvinner" og begynne å se både menn og kvinner som en variert og nyansert gruppe, og i diskusjoner der det er kvinner vs menn er det ikke så mye av slik tenkning å spore. 

Det er også en del stereotyper som ofte gjentas i det virkelige liv, både for menn og kvinner. At menn sliter med å formulere følelsene sine i ord gjelder ikke alle menn, men det er vanlig nok til at alle sitter med denne oppfatningen i bakhodet. At kvinner knytter sin identitet til utseendet er en annen; det gjelder ikke alle, men jeg tror jeg er trygg når jeg påstår at det er ganske vanlig. Kanskje problemet rett og slett består i at kvinner og menn ikke egentlig kan forstå hverandre, og at det er vanskelig å se individet i massen av erfaringer man har opparbeidet seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll skrev (4 timer siden):

En mulighet er at folk ikke er vant til å se kvinner i visse situasjoner enda. Kvinner har vært utestengt fra mange arenaer i mange år, og det kan være vanskelig for menn å se for seg at kvinner i det hele tatt kan gjøre visse ting. Som med andre ting i samfunnet, for eksempel homofili eller folk med andre hudfarger, må man tilvennes konseptet gjennom eksponering for å kunne akseptere og normalisere det. Slik det ser ut for meg må noen kvinner gå i bresjen og utvide det vi ser på som normalt, og så vil flere kvinner følge etter når de ser at det faktisk er mulig. 

For eksempel hadde jeg et inntrykk av at kvinner er relativt veike folk som hovedsakelig tenker på praktiske gjøremål, helt til man ser kvinner i militæruniform som drikker slangeblod, kvinner som detter av en rail på skateboard og slår seg om og om igjen, eller kvinner som sitter og prater til kamera med stødig blikk og åpenbart har et vell av kunnskap og er meget intelligente. Tidligere hadde jeg kun sett menn som gjorde disse tingene, og det var følgelig umulig å se for seg at kvinner kunne være like varierte og ha like mye driv som menn har. Når jeg nå har sett mange eksempler på kvinner som faktisk har interesse, vilje og driv til å oppnå noe, har mitt verdensbilde endret seg. 

Men som nevnt over, det vil være opp til kvinnene å drive dette frem. Å forvente at menn skal forstå greia av seg selv er nok ikke realistisk. Hvis det er noe kvinner vil, så må kvinnene ut og gjøre det, og med det få anerkjennelse og respekt for det. Dette vil endre menns syn på hva kvinner er i stand til å gjøre, og man vil få bukt med mange av fordommene som er gjeldende i dag. For meg ser det ut som om denne prosessen er startet, og det blir spennende å se hva som følger. 

Det er allikevel visse ting jeg ikke vet helt hvordan man skal få orden på. For eksempel er det kvinner som ønsker å bli anerkjent for sitt intellekt eller sine handlinger, mens andre kvinner ser ut til å være fornøyde med å få anerkjennelse for at de ser bra ut, og bruke dette for alt det er verdt. Den ene siden av kvinneslekten innbyr dermed til respekt, mens den andre innbyr til det motsatte. Man må i så fall vekk fra begrepet "kvinner" og begynne å se både menn og kvinner som en variert og nyansert gruppe, og i diskusjoner der det er kvinner vs menn er det ikke så mye av slik tenkning å spore. 

Det er også en del stereotyper som ofte gjentas i det virkelige liv, både for menn og kvinner. At menn sliter med å formulere følelsene sine i ord gjelder ikke alle menn, men det er vanlig nok til at alle sitter med denne oppfatningen i bakhodet. At kvinner knytter sin identitet til utseendet er en annen; det gjelder ikke alle, men jeg tror jeg er trygg når jeg påstår at det er ganske vanlig. Kanskje problemet rett og slett består i at kvinner og menn ikke egentlig kan forstå hverandre, og at det er vanskelig å se individet i massen av erfaringer man har opparbeidet seg. 

Både kvinner og menn reoppfinner sine roller etter hvert som verden går videre. En gang i tiden var det naturlig å få 15 barn, rett og slett fordi overlevelsesraten var lav. Slik er det ikke lengre. I tiden kvinner gikk hjemme, tok de allikevel plass på fabrikker under krigen for å sørge for ammunisjon og annet. Kjønnsroller er ikke så statisk som vi kanskje tenker at de er. Vi liker sort/hvit og tradisjonell tenking fordi det krever mindre mental energi. Så kan vi kalle det dumt å ta mentale snarveier, men effektivisering er i seg selv ikke et onde. Når vi forenkler én virkelighet, gir vi kapasitet til å fordype oss i en annen.

Lurer på om en av årsakene til at kvinner sparker 'oppover' mot menn, er fordi vi intuitivt selv tenker på menn som noe høyere enn oss selv. Ala at de er større av betydning (faderlig autoritær) og sitter med makten, og hvis de bare hører så kan ting endres. Spørs om ikke det er å skyte fra hofta med projiseringer som egentlig sier at det er en selv som setter menn som overmennesket. Da nytter nok handling bedre, som du sier, og vi ser jo prosessen, når jentene fullfører studier og bryter opp nye dører inn til rom vi tidligere ikke har vært representert. Fremdeles er det rom som vi aldri har vært inne i.

Kvinnene trenger å snakke med kvinner, ikke menn. Kvinner trenger kvinnenettverk. Men det er ikke lett å få dannet en majoritet når som du også sier, en god del kvinner måler sin egen verdi i eksempelvis utseende. Da er det kvinnene som selv holder seg tilbake, og de får en svært innskrenket livsverdi. Akkurat som at menn får innskrenket sin livsverdi om de tror at deres rolle er å forsørge familien. De projiserer på sin side sitt eget syn på kvinner, og klandrer kvinner for å bare være ute etter lommeboka.

Akkurat slik som de menn som føler høyde er et kriterie kvinner stiller på tinder. Det er helst det at de selv setter det kriteriet på seg selv, også får de bekreftet sin oppfattning, fordi det du ser etter finner du.

Heldigvis styrer vi selv våre narrativ, og kan endre historien når vi selv vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (15 timer siden):

Artig at denne diskusjonen om hvorfor Tinder er skadelig for menn tar en ny vending mot hekser nå i disse halloween-dager.

Gleder meg til å se hva som kokes opp i adventstiden.

Nissefar er mann

Edit:

Ser jeg var litt for rask på labben. Allerede påpekt :roll:

Nissemor gjør en kjempejobb på kjøkkenet hjemme hun, og holder fyr i peisen, mens pakkene leveres ;)

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (3 timer siden):

Nissefar er mann

Edit:

Ser jeg var litt for rask på labben. Allerede påpekt :roll:

Nissemor gjør en kjempejobb på kjøkkenet hjemme hun, og holder fyr i peisen, mens pakkene leveres ;)

Jupp, og den jobben hjemme på kjøkkenet kan nissefar gjøre mens nissemor leverer pakker :)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll skrev (9 timer siden):

En mulighet er at folk ikke er vant til å se kvinner i visse situasjoner enda. Kvinner har vært utestengt fra mange arenaer i mange år, og det kan være vanskelig for menn å se for seg at kvinner i det hele tatt kan gjøre visse ting. Som med andre ting i samfunnet, for eksempel homofili eller folk med andre hudfarger, må man tilvennes konseptet gjennom eksponering for å kunne akseptere og normalisere det. Slik det ser ut for meg må noen kvinner gå i bresjen og utvide det vi ser på som normalt, og så vil flere kvinner følge etter når de ser at det faktisk er mulig. 

For eksempel hadde jeg et inntrykk av at kvinner er relativt veike folk som hovedsakelig tenker på praktiske gjøremål, helt til man ser kvinner i militæruniform som drikker slangeblod, kvinner som detter av en rail på skateboard og slår seg om og om igjen, eller kvinner som sitter og prater til kamera med stødig blikk og åpenbart har et vell av kunnskap og er meget intelligente. Tidligere hadde jeg kun sett menn som gjorde disse tingene, og det var følgelig umulig å se for seg at kvinner kunne være like varierte og ha like mye driv som menn har. Når jeg nå har sett mange eksempler på kvinner som faktisk har interesse, vilje og driv til å oppnå noe, har mitt verdensbilde endret seg. 

Men som nevnt over, det vil være opp til kvinnene å drive dette frem. Å forvente at menn skal forstå greia av seg selv er nok ikke realistisk. Hvis det er noe kvinner vil, så må kvinnene ut og gjøre det, og med det få anerkjennelse og respekt for det. Dette vil endre menns syn på hva kvinner er i stand til å gjøre, og man vil få bukt med mange av fordommene som er gjeldende i dag. For meg ser det ut som om denne prosessen er startet, og det blir spennende å se hva som følger. 

Det er allikevel visse ting jeg ikke vet helt hvordan man skal få orden på. For eksempel er det kvinner som ønsker å bli anerkjent for sitt intellekt eller sine handlinger, mens andre kvinner ser ut til å være fornøyde med å få anerkjennelse for at de ser bra ut, og bruke dette for alt det er verdt. Den ene siden av kvinneslekten innbyr dermed til respekt, mens den andre innbyr til det motsatte. Man må i så fall vekk fra begrepet "kvinner" og begynne å se både menn og kvinner som en variert og nyansert gruppe, og i diskusjoner der det er kvinner vs menn er det ikke så mye av slik tenkning å spore. 

Det er også en del stereotyper som ofte gjentas i det virkelige liv, både for menn og kvinner. At menn sliter med å formulere følelsene sine i ord gjelder ikke alle menn, men det er vanlig nok til at alle sitter med denne oppfatningen i bakhodet. At kvinner knytter sin identitet til utseendet er en annen; det gjelder ikke alle, men jeg tror jeg er trygg når jeg påstår at det er ganske vanlig. Kanskje problemet rett og slett består i at kvinner og menn ikke egentlig kan forstå hverandre, og at det er vanskelig å se individet i massen av erfaringer man har opparbeidet seg. 

Interessant synspunkt. Hvis man hadde blitt vurdert etter "seg selv" og ikke hvilken "gruppe" man tilhører så tror jeg mye hadde vært gjort :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (4 timer siden):

Lurer på om en av årsakene til at kvinner sparker 'oppover' mot menn, er fordi vi intuitivt selv tenker på menn som noe høyere enn oss selv.

Ja, endel kvinner gjør nok dette. Vi ser det bl.a. ved personstemmer ved kommunevalg. Jeg er bevisst på dette, så gir kun personstemmer til kvinner for å endre balansen noe. 

 

Neffi skrev (4 timer siden):

Kvinnene trenger å snakke med kvinner, ikke menn. Kvinner trenger kvinnenettverk.

Dette er jeg faktisk uenig med deg i. Jeg syns den beste balansen blir når det er cirka like mye menn og kvinner i rommet. 

 

Neffi skrev (4 timer siden):

Akkurat slik som de menn som føler høyde er et kriterie kvinner stiller på tinder. Det er helst det at de selv setter det kriteriet på seg selv, også får de bekreftet sin oppfattning, fordi det du ser etter finner du.

Nettopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Dette er jeg faktisk uenig med deg i. Jeg syns den beste balansen blir når det er cirka like mye menn og kvinner i rommet. 

Jeg tror det blir naivt, for menn tror ikke kvinner 'kan' og ser på de som en opponent, og vil dermed ikke eksempelvis investere i kvinner. Konkurransen er kanskje til og med reell. Hvis kvinner skaper mer verdi enn menn, så vil jo den med konkurransefortrinn vinne.

Kvinnebank for kvinner som prioriterte nettopp kvinners behov hadde løftet fram kvinner på eiendom/kapitalsiden samt investeringer. Det hadde sørget for at kvinner fikk erfaring med styreverv og ledelse. Man hadde ikke trengt disse trøttende og repiterende statistikkene, hvis man bare gjorde det selv.

Selskap drives ikke av veldedighet, og menn ser på kvinneressurser som noe de kan kvotere inn som grønnvasking for bedre goodwill og omdømme, samtidig som at det vil være en form for samfunnsnyttig veldedighet. Under slike premisser vil man jo ikke få respekt eller erkjennelse for kvaliteter eller utført jobb. Kvinner vil aldri bli erkjent som likeverdig arbeidskraft på slike premisser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KalleKlovn skrev (På 31.10.2023 den 9:36 AM):

Kom over denne fra Tv2. Bruk og kast-samfunnet.

Iselin Bredesen (20) fra Jevnaker er blant dem som er ute etter en vinterkjæreste.

– Det er koselig å ha kjæreste på vinteren, også kan man være singel på sommeren.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/trenden-alle-single-kaster-seg-pa-na/16165426/

Syns det er flott at man er åpen om hva man vil, da er det ingen som blir lurt av idioter som sier de vil ha et langvarig forhold når det er det de ikke vil ha.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (20 timer siden):

Vel, om man har skylappene på så ser man så klart ikke denne dynamikken.

https://snl.no/trolldomsprosessene - 75 % av disse var kvinner

 https://www.dagbladet.no/nyheter/religion-hindrer-likestilling/66092288

Ja, og alle konger var menn. Men alle dronninger var kvinner.

Føler du for å forklare hvordan bare 4% av Oslo kunne ha stemmerett også? De andre 96%, var det bare kvinner? Altså, selv om de 4% var bare menn (det var ikke bare menn), så var fortsatt menn like tilsidesatt som kvinner. At religion alltid har vært en øvelse i å beholde makten ved alle midler er da intet nytt, men du må også gjerne forklare hvordan du undertrykkes av religion. Sliter du med å få jobb, for eksempel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...