Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

leticia skrev (På 31.10.2023 den 11:42 AM):

Vi har holdninger om kvinner og menn, helt klart. Og for de som ikke har kjent disse holdningene selv på kroppen, fordi de er av det "riktige" kjønnet, så er det veldig enkelt å avfeie realitetene. 

Generelt sett er stereotyper et problem. Det er ikke bare disse sterkt misvisende "menn er slik og kvinner er sånn - vi er så forskjellige atte fy"-greiene det gjelder. Folk har vrangforestillinger knyttet opp mot overvekt, og selv grad av studienivå (f.eks. er jo de som påstår at universitetsutdannede er høye på seg selv langt ute på viddene, for å ta et sånt eksempel fra denne tråden).

Å putte folk i bås fremfor å se på dem som unike individer hvor vi ikke hverken kan eller bør trekke konklusjoner ut fra det overfladiske er det reelle problemet. Og, det gjelder jo ditt eksempel også. "Han er mann, så han er sikkert mindre følelsesstyrt og til å stole på med penger enn hun som er kvinne" eller hva man måtte ha av fordommer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (19 timer siden):

Jeg tror ikke de tallene du sier om 40 % stemmer, så de vil jeg gjerne ha kilde på.

 

Selvfølgelig tror du ikke det, slik du virker til å tro at kvinner bare holdes nede av menn.

https://www.nkvts.no/content/uploads/2016/04/vold_mot_menn_i_nare_relasjoner_rapport-2010.pdf

"4.1.1 Fysisk vold
Det finnes internasjonalt relativt få undersøkelser som omhandler menn som ofre for fysisk vold i nære relasjoner (Newburn og Stanko 1994). Den første allment kjente artikkelen om temaet la imidlertid til grunn at fysisk mishandling av menn i samliv var et stort sosialt problem (Steinmetz 1978c). Artikkelen besto i en presentasjon av flere empiriske undersøkelser som i hovedsak viste at kvinner og menn i like stor grad var fysisk voldelige mot partner (Steinmetz 1978c, Steinmetz 1978a, 1978b).
"

leticia skrev (19 timer siden):

Menn blir gjerne utsatt for mer "mild" vold i hjemmet, det er riktig, mens volden mot kvinner i større grad er snakk om alvorlig vold. Eksempelvis så kan man ta partnerdrapene i Norge, av de 202 registrerte så er altså 182 utført av menn mot kvinner, mens kun 20 er utført av kvinner mot menn. Dvs menn står for 90 % av alle partnerdrapene. En ikke så veldig hyggelig statistikk.

Så alle de mennene som overlevde fikk det de fortjente?

leticia skrev (19 timer siden):

Menn overfalles kanskje mer enn kvinner ute, men flere kvinner blir voldtatt, og det er vel derfra man har tanken om at kvinner ikke bør gå ute alene om kvelden. Menn er sterkere, og kan i mye større grad forsvare seg selv enn det kvinner kan om de skulle bli angrepet. Men menn som blir overfalt blir i hovedsak overfalt av andre menn, så om noe, så kan man si at dette er et manneproblem.

Det er det jeg sier jo! Problemene menn står overfor tones ned mens kvinners problemer settes fokus på. Hvorfor er voldtekt så mye viktigere enn de som får juling så de havner på intensiven? Er det bare fordi kvinner voldtas og menn får juling? Er det derfor voldtekt er verre fordi det skjer kvinner? Det begynner unektelig å se slik ut. I så fall understreker du jo bare poenget mitt.

Og, nei, menn er ikke bedre rustet til å forsvare seg. Tror du helt seriøst at en mann som overfalles på gata har noen som helst sjanse? De fleste har aldri måttet forsvare seg i hele sitt liv. Akkurat som kvinner.

I det minste begynner bakgrunnen for dine syn å vise seg nå.

leticia skrev (19 timer siden):

Artikkelen det henvises til hvor hun blir hysjet på, det er bare et lite eksempel på et systematisk problem som kvinner møter på mye oftere enn menn. Jeg sier ikke at det også forekommer mot menn, bare at hyppigheten er sjeldnere.

Er det? Eller settes det bare mer fokus på ting som omhandler kvinner..?

leticia skrev (19 timer siden):

Ja, kjønnskortet spilles ofte. Men jeg vil snu det om til å handle om noe annet enn hva du tenker er å spille kjønnskortet. Kvinner blir diskriminert i arbeidslivet i kun den egenskap av at de er kvinner, er gravide eller har mulighet til å bli det. Saker vunnet i diskrimineringsnemnda pga diskriminering ved graviditet bekrefter dette.

Det er jeg ikke uenig i, men du spilte også kjønnskortet med vold på gata. Selv der menn sliter mer spilte du kjønnskortet for å få det over på at kvinner har det verre.

leticia skrev (19 timer siden):

Det er andre statistikker hvor jeg tenker at man må bli flinkere til å se menn. F.eks i skolesystemet og selvmordstatistikken. Utgangspunktet mitt er at alle skal ha like muligheter hvis de besitter de samme evnene (man vet jo at folk blir født med forskjellige evner, evt skader osv, så helt likt for alle vil det aldri være). Hva man har hengende, eller ikke hengende mellom beina skal derimot ikke være avgjørende for mulighetene i livet.

Enig i det. Likevel brukte du det som argument for at voldtekt er verre. Bare der det passer deg, er det så?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll skrev (10 timer siden):

At menn sliter med å formulere følelsene sine i ord gjelder ikke alle menn, men det er vanlig nok til at alle sitter med denne oppfatningen i bakhodet.

Menn i parforhold er som regel blitt kloke av skade, for om de forteller noe fra sitt indre har det en tendens til å komme tilbake som skyts i en senere krangel. Ikke rart menn kvier seg for å åpne opp.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ellers er jeg enig i at hvis vi skal kutte ut kjønnslige fordommer på noen felt (som f.eks. dette med økonomisk sans), må vi også kutte det ut på det fysiske. En typisk "bole-mann" er like skummel for en gjennomsnittsmann som en gjennomsnittskvinne, fysisk underlegen er man uansett. Det blir for lett å si at "menn er sterkere enn kvinner" og lage masse implikasjoner av det, når en veltrent kvinne lett ville vunnet en slosskamp mot en gjennomsnittlig mann. I praksis blir det bare et spørsmål hvem som tar den andre "by surprise".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (20 minutter siden):

Generelt sett er stereotyper et problem. Det er ikke bare disse sterkt misvisende "menn er slik og kvinner er sånn - vi er så forskjellige atte fy"-greiene det gjelder. Folk har vrangforestillinger knyttet opp mot overvekt, og selv grad av studienivå (f.eks. er jo de som påstår at universitetsutdannede er høye på seg selv langt ute på viddene, for å ta et sånt eksempel fra denne tråden).

Å putte folk i bås fremfor å se på dem som unike individer hvor vi ikke hverken kan eller bør trekke konklusjoner ut fra det overfladiske er det reelle problemet. Og, det gjelder jo ditt eksempel også. "Han er mann, så han er sikkert mindre følelsesstyrt og til å stole på med penger enn hun som er kvinne" eller hva man måtte ha av fordommer.

Min ekskone sa en gang: "Har man ikke sosiale studier fra universitetet kan man ikke ha en mening om samfunnet".

Trivelig...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (4 minutter siden):

Ellers er jeg enig i at hvis vi skal kutte ut kjønnslige fordommer på noen felt (som f.eks. dette med økonomisk sans), må vi også kutte det ut på det fysiske. En typisk "bole-mann" er like skummel for en gjennomsnittsmann som en gjennomsnittskvinne, fysisk underlegen er man uansett. Det blir for lett å si at "menn er sterkere enn kvinner" og lage masse implikasjoner av det, når en veltrent kvinne lett ville vunnet en slosskamp mot en gjennomsnittlig mann. I praksis blir det bare et spørsmål hvem som tar den andre "by surprise".

Og om man snakker om de som overfalles på gata så er det jo bare å være to mot en så gjelder ingenting av dette med styrke eller kjønn noe som helst lengre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Menn som blir banket opp blir møtt med "kom deg på bena" og får høstet veldig lite sympati fra samfunnet. Det blir ramaskrik på gaten om en mann denger løs på en dame (som det bør være, men skulle ønske vold uansett ble sett like ned på uavhengig av kjønn). 
Å få et slag i trynet kan man lett sitte igjen med hodepine og plager resten av livet, få ødelagt jobbutsikter. Livet er ofte ikke noe særlig etter vold generelt

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (13 minutter siden):

Menn i parforhold er som regel blitt kloke av skade, for om de forteller noe fra sitt indre har det en tendens til å komme tilbake som skyts i en senere krangel. Ikke rart menn kvier seg for å åpne opp.

Hersketeknikker har ingenting med kjønn å gjøre.

En klassiker den andre veien er når kvinner betror seg om tidligere erfaringer med partnervold eller seksualisert vold, og ny partner etterpå slår under påstanden om at det er det kvinnen vil ha.

Så får hun det på seg etter hvert at hun er en sånn som 'tiltrekker seg slike'. Sosialt stemplet og medhold til voldsutøveren.

Hvilken mekanisme ligger bak slikt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Neffi skrev (47 minutter siden):

Hersketeknikker har ingenting med kjønn å gjøre.

 

Likevel har menn uproporsjonalt mye slike opplevelser, i den grad at det sågar har blitt til at menn ikke viser (eller har) følelser. En typisk ting kvinner klager på som menn ikke klager på om kvinner.

Jeg bare sier at de fleste menn har kommet til denne erfaringen for egen maskin. Kvinner virker ikke til å ha dette samlivsproblemet (i den grad).

Neffi skrev (47 minutter siden):

En klassiker den andre veien er når kvinner betror seg om tidligere erfaringer med partnervold eller seksualisert vold, og ny partner etterpå slår under påstanden om at det er det kvinnen vil ha.

Så får hun det på seg etter hvert at hun er en sånn som 'tiltrekker seg slike'. Sosialt stemplet og medhold til voldsutøveren.

Hvilken mekanisme ligger bak slikt?

Hvis hun har valgt en partner som kan si ting som "det er det kvinnen vil ha" så er det vel på det rene at det er slike den kvinnen velger. Hun fikk ham vel tross alt ikke utdelt mot sin vilje. Det er intet medhold med voldsutøveren. Det er bare å påpeke fakta.

Hvordan kan du se det på noen som helst annen måte?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan du se det på noen som helst annen måte?

Jeg ser på det i sammenheng med forsking på mobbing, vold og makt. Alle disse peker mot at mennesker har tendens til å gå til angrep på mennesker som viser svakhet i form av at de tidligere har opplevd lignende. Det å dele slik informasjon er som å si "Jeg er ikke sterk". og det liker ikke mennesker å høre. Så kan man spørre seg om mennesker kanskje ikke er så fine dyr som man liker å tro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Neffi skrev (Akkurat nå):

Jeg ser på det i sammenheng med forsking på mobbing, vold og makt. Alle disse peker mot at mennesker har tendens til å gå til angrep på mennesker som viser svakhet i form av at de tidligere har opplevd lignende. Det å dele slik informasjon er som å si "Jeg er ikke sterk". og det liker ikke mennesker å høre. Så kan man spørre seg om mennesker kanskje ikke er så fine dyr som man liker å tro.

Så menn som får seg en partner som er dårlig behandlet vil behandle henne dårlig..? Hennes tidligere erfaringer setter føringer for neste partners oppførsel og moral? Seriøst?

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (7 minutter siden):

Så menn som får seg en partner som er dårlig behandlet vil behandle henne dårlig..? Hennes tidligere erfaringer setter føringer for neste partners oppførsel og moral? Seriøst?

Det trenger ikke være en norm eller automatikk i det, men at det kan trigge noe av de dårlige sidene i mennesker, det tror jeg er lett å bevise. Det er jo en overrepresentasjon generelt på misbruk av svakere stilte mennesker i samfunnet, være seg diagnoser eller sosial status. Også repiterende.

Men jeg sier mennesker, ikke menn. Håper du også klarer å se det. At det ikke handler om kjønn.

Endret av Neffi
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, fokkeslasken said:

Så menn som får seg en partner som er dårlig behandlet vil behandle henne dårlig..? Hennes tidligere erfaringer setter føringer for neste partners oppførsel og moral? Seriøst?

Nei menn er predatorer, de jakter stakkars kvinnelige ofre som ikke vet bedre. Menn ser svakhet, og går etter svakhet, og kvinnen er som vanlig offeret.. 

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (8 minutter siden):

Nei menn er predatorer, de jakter stakkars kvinnelige ofre som ikke vet bedre. Menn ser svakhet, og går etter svakhet, og kvinnen er som vanlig offeret.. 

Hvis jeg slo deg, hadde det sendt et signal gjennom sosiale bevis, at det er greit å slå deg. Hadde jeg da også hatt sosial status og inflytelse, ville det sosiale beviset hatt mer påvirkningskraft. Sier forskning. Flokkdyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 time siden):

Hvis jeg slo deg, hadde det sendt et signal gjennom sosiale bevis, at det er greit å slå deg. Hadde jeg da også hatt sosial status og inflytelse, ville det sosiale beviset hatt mer påvirkningskraft. Sier forskning. Flokkdyr.

Hvis du som kvinne slår han som mann og folk ser det er det ingen som bryr seg. Du finner utallige av disse "forsøkene" på youtube i tilfelle du ikke har sett de før. Skjer det omvendt kan han bare håpe han er raskere til beins enn de som ser det skjer. Man kan ikke forenkle dette ned til at "noen mennesker", for den er i all hovedsak akseptert fra ett kjønn men ikke fra det andre.

EDIT: Som nettopp postet over.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...