Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

fokkeslasken skrev (3 timer siden):

Menn i parforhold er som regel blitt kloke av skade, for om de forteller noe fra sitt indre har det en tendens til å komme tilbake som skyts i en senere krangel. Ikke rart menn kvier seg for å åpne opp.

Skal vel godt gjøres at dette er noe som er kjønnsbasert. Det er det da både kvinner og menn som er så kjipe at de bruker slike ting som "skyts" senere. Og har man da funnet seg en slik partner så har man kanskje gjort et dårlig valg.

Jeg har vært i flere forhold og har aldri hatt problemer med å være åpen. Verken ene eller andre veien. Og ingen har brukt ting man åpner seg opp om som skyts. Nettopp fordi jeg har valgt personer som, i likhet med meg, ikke synes at det er en OK ting å gjøre.

Jeg har hørt om andre som gjør det da. Både mannfolk og kvinnfolk. Det har mer med personen og gjøre og tror det skal godt gjøres å definere et kjønn som verre enn et annet på akkurat det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neffi skrev (1 time siden):

Det trenger ikke være en norm eller automatikk i det, men at det kan trigge noe av de dårlige sidene i mennesker, det tror jeg er lett å bevise. Det er jo en overrepresentasjon generelt på misbruk av svakere stilte mennesker i samfunnet, være seg diagnoser eller sosial status. Også repiterende.

Men jeg sier mennesker, ikke menn. Håper du også klarer å se det. At det ikke handler om kjønn.

Får jeg legge til at dette har jeg aldri hørt om, utover fra folk som er slik fra før av. Snarere har vel folk en tendens til sympati med folk som har hatt det fælt. Om de ikke er sosiopater da. Men velger man sosiopat etter sosiopat er det vel snart på tide å ta en titt i speilet.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 minutter siden):

Skal vel godt gjøres at dette er noe som er kjønnsbasert. Det er det da både kvinner og menn som er så kjipe at de bruker slike ting som "skyts" senere. Og har man da funnet seg en slik partner så har man kanskje gjort et dårlig valg.

Jeg har vært i flere forhold og har aldri hatt problemer med å være åpen. Verken ene eller andre veien. Og ingen har brukt ting man åpner seg opp om som skyts. Nettopp fordi jeg har valgt personer som, i likhet med meg, ikke synes at det er en OK ting å gjøre.

Jeg har hørt om andre som gjør det da. Både mannfolk og kvinnfolk. Det har mer med personen og gjøre og tror det skal godt gjøres å definere et kjønn som verre enn et annet på akkurat det.

Det er vel ikke rart om menn og kvinner grunnleggende "sloss" på forskjellige måter. Det betyr jo ikke at det ikke er overlapp. Akkurat som at de fleste i fengsel er menn, så sier man jo ikke at kvinner ikke kan havne i fengsel.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (7 minutter siden):

Hvis du som kvinne slår han som mann og folk ser det er det ingen som bryr seg. Du finner utallige av disse "forsøkene" på youtube i tilfelle du ikke har sett de før. Skjer det omvendt kan han bare håpe han er raskere til beins enn de som ser det skjer. Man kan ikke forenkle dette ned til at "noen mennesker", for den er i all hovedsak akseptert fra ett kjønn men ikke fra det andre.

EDIT: Som nettopp postet over.

Derfor menn slår hjemme bak lukkede dører?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (4 minutter siden):

Får jeg legge til at dette har jeg aldri hørt om, utover fra folk som er slik fra før av. Snarere har vel folk en tendens til sympati med folk som har hatt det fælt. Om de ikke er sosiopater da. Men velger man sosiopat etter sosiopat er det vel snart på tide å ta en titt i speilet.

Når det eksempelvis kommer til mobbing som er samme mekanisme og sak i grunn, så er jo dette ikke noe man velger. MAn velger ikke klassen sin på skolen og man har ikke alltid valg om arbeidskollegaer.

Også tenker jeg det kanskje har mer med miljø å gjøre når det kommer til partnervold. Jo lavere sosial status jo mer vold, og folk befinner seg gjerne i en og samme sosiale klasse. Eksempelvis vet jeg om bygder hvor utdannelsen er lav generelt (steder det ikke fins høyere skoler), og voldsstatistikken veldig høy. Da blir det gjerne til at ting gjentas flere ganger, til man evn. flytter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (9 minutter siden):

Det er vel ikke rart om menn og kvinner grunnleggende "sloss" på forskjellige måter. Det betyr jo ikke at det ikke er overlapp. Akkurat som at de fleste i fengsel er menn, så sier man jo ikke at kvinner ikke kan havne i fengsel.

Sånn sett er jeg enig i at kvinnfolk sloss mer med psykiske grep. Det ser man jo på barn og ungdom der det er mye utfrysning og helt annen mobbing enn hos gutter. Men jeg står fortsatt med poenget, at er man med noen som gjør det så har man valgt feil. Litt som å velge en mann som slår. Hvis man sidestiller psykisk vold og fysisk vold (subjektivt) så er det å være med en kvinne som gjør det du nevnte være omrking like "sjeldent" som å være med en mann som slår.

Altså. Jeg tror ikke det er et generelt problem å finne en kvinne som ikke bruker det man åpner seg opp om mot deg igjen. Akkurat som det ikke er et generelt problem å finne mannfolk som ikke slår. Det er en liten minoritet som gjør begge deler.

Derfor er det ingen grunn til at menn generelt burde være redd for å åpne seg, eller at kvinner generelt burde være redd for vold fra mannen. Det stopper jo selvfølgelig ikke folk fra å likevel bli redd, men det kan tidvis være unødvendig.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (7 minutter siden):

Du så linken som stadfestet at menn og kvinner slår omtrent like mye?

Trenger ikke se dine linker for å vite det. 

Jeg svarte på YouTube videoen du viste til. Å spurte om det var derfor menn slår bak lukkede dører? Fordi de er redd for at folk skal stoppe de?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (4 timer siden):

Jupp, og den jobben hjemme på kjøkkenet kan nissefar gjøre mens nissemor leverer pakker :)

Ja, goes without saying! 

leticia skrev (4 timer siden):

Ja, endel kvinner gjør nok dette. Vi ser det bl.a. ved personstemmer ved kommunevalg. Jeg er bevisst på dette, så gir kun personstemmer til kvinner for å endre balansen noe. 

Ja, kompetanse og hva kandidater står for er uviktig. Det er hva man har mellom bena som teller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Trenger ikke se dine linker for å vite det. 

Jeg svarte på YouTube videoen du viste til. Å spurte om det var derfor menn slår bak lukkede dører? Fordi de er redd for at folk skal stoppe de?

Ah, sånn. Det må du nesten spørre en konebanker om. Jeg vet lite om grunnen til at det er hjemme det skjer. Derimot har jeg spurt en konebanker om hvorfor han slår, og svaret hans var "Jeg bare gir 'a en smekk når hun trenger det" var svaret. Hvorfor det nødvendigvis var hjemme, det spurte jeg ikke om. Jeg spurte heller ikke om det bare var hjemme, så det blir bare en antagelse i så fall.

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (42 minutter siden):

Ja det tror eg, mens kvinner kan gjøre det på åpen gate. Det sier vel en hel del.

Det er nok ett sammensurium av effekter bak disse videoene. For det første vil ikke folk komme imellom folk som slåss på generelt grunnlag om egen sikkerhet. Og legg merke til at det bare er andre menn som avbryter mannen. Det er altså ingen kvinner som bryter inn. Bystanding kvinner vil ikke ha noe med konflikter å gjøre over hodet, og tenker bare på sin egen sikkerhet. Mennene som bryter inn, gjør det vel mest for å selv fremstå som helten i historien, ganske uavhengig av hva som foregår. Slik at de selv får høyere status, bedre rykte og mer drag på damer.

Tror ikke det nødvendigvis sier så mye mer enn det. Vet det har blitt drept flere kvinner her i landet på åpen gate og det har stått folk rundt (og filmet) som ikke har våget å gripe inn. Så tilfellene i videoene fra youtube er nok en kombinasjon av flere ting.

Folk forbinder krangling, bråk og vold på åpen gate med rus og dårlige miljø. Tror det er en hovedgrunn til at de sjeldent bryr seg så mye.

Endret av Neffi
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Ja, kompetanse og hva kandidater står for er uviktig. Det er hva man har mellom bena som teller.

Var det ikke like kjekt når hva man har mellom beina som betyr noe  gikk andre veien? Regner med du da har full kontroll over alle kandidaters kompetanse siden du uttaler deg på den måten. 

fokkeslasken skrev (1 time siden):

Det var nettopp min tanke også da jeg leste det. Så mye var likhet verdt. Kjønn først.

Vel, nå blir man oppfordret til å krysse kvinner da, siden det ikke er i nærheten av å være likt. Å utjevne forskjeller for at det skal bli likt, er å sikre likhet. https://www.ldo.no/arkiv/nyheitsarkiv/2007/Kryss-en-kvinne/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 timer siden):

Var det ikke like kjekt når hva man har mellom beina som betyr noe  gikk andre veien? Regner med du da har full kontroll over alle kandidaters kompetanse siden du uttaler deg på den måten. 

Kunne ikke brydd meg mindre om hva folk har mellom bena (bortsett fra når det gjelder partnervalg - der er det helt avgjørende). Når det gikk andre veien (som ofte skyldtes helt andre ting enn kjønnet i seg selv, som flere allerede har påpekt her) så hadde feminisme noe viktig å bidra med. 

Ved valg hører jeg på hva folk sier. Ikke hvem de er. 

Sitat

Vel, nå blir man oppfordret til å krysse kvinner da, siden det ikke er i nærheten av å være likt. Å utjevne forskjeller for at det skal bli likt, er å sikre likhet. https://www.ldo.no/arkiv/nyheitsarkiv/2007/Kryss-en-kvinne/

Resultatlikhet (på tvers av x antall irrelevante gruppemarkører) er en utopisk og veldig dårlig ide som aldri oppnår hverken resultatlikhet eller likestilling, men derimot stor kamp mellom de ulike grupperinger som settes opp mot hverandre. Folk opptatt av slikt (som at det man har mellom bena er viktigere enn kompetanse og hva man står for) er de med minst objektive vurderingsevner som jeg kan tenke meg. Men her er vi åpenbart svært uenige. Du velger basert på irrelevante gruppemarkører. Ok, deg om det.

Ellers er det en haug av kvinner i viktige posisjoner i Norge, og som også er i flertall her og der. Mange gjør et kjempearbeid - uten at det synes å synke inn hos det gruppebevisste tankepolitiet. Det er ikke innholdet som teller der i gården, men innpakningen (ikke hva man sier, men hva man er utstyrt med mellom bena og annet identitetsknask). Som Espen Goffeng sa her forleden: Det viktige nå er å fortsette å overbevise unge jenter om at verden er imot dem. Og unge gutter om at de er undertrykkere. Verdensbilder skal opprettholdes, virkelighet be damned.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (5 timer siden):

Menn i parforhold er som regel blitt kloke av skade, for om de forteller noe fra sitt indre har det en tendens til å komme tilbake som skyts i en senere krangel. Ikke rart menn kvier seg for å åpne opp.

Dette er særdeles banalt og får meg til å tenke at kvinner har voldt deg skade på en eller annen måte, for å få deg til å tenke slik. Det blir da et problem at dette dreier seg om gruppen "kvinner" og ikke de menneskene som voldte denne skaden. I grunn virker det som om at i disse tider er diskriminering mellom kjønn mer akseptert enn diskriminering rundt hudfarge, seksualitet og lignende. At menn kvier seg for å åpne seg har selvfølgelig en mengde årsaker, ikke sjelden sitter problemet i hodet på individet selv. 

Neffi skrev (59 minutter siden):

Mennene som bryter inn, gjør det vel mest for å selv fremstå som helten i historien, ganske uavhengig av hva som foregår. Slik at de selv får høyere status, bedre rykte og mer drag på damer.

Hva får deg til å tenke dette? 

Jeg kan generelt ikke se at poenget om at menn ikke kan slå kvinner, mens kvinner har "lov", kan føre noe som helst sted. Kvinner er generelt svakere, mindre og har lavere fysisk kompetanse enn menn. Hvis jeg begynte å slå på hvilket som helst menneske som er mindre enn meg ville det blitt oppvask og jeg ville vært synderen. Ikke bare fordi det er fysisk størrelsesforskjell, men fordi jeg vet jeg kan volde større skade på det andre mennesket enn motsatt, og med viten og vilje går inn for akkurat det. Uansett må svaret være at vold er siste utvei, og at folk som bruker vold heldigvis ser ut til å være en liten minoritet. 

Kanskje er det heller ikke særlig relevant, for gode poenger begynner å bli mangelvare her. Ser ut som denne tråden er på vei av hengslene. Man får skylde på det motsatte kjønn, der er det alltid mangel på fornuftig tankegang. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...