Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

fokkeslasken skrev (20 minutter siden):

Og så skilter de med tall på 43% drevet av kvinner mot 57 av menn. Ikke den forskjellen man skulle forvente gitt vitriolske utfall mot kjønnsdiskriminering de siste sidene.

Omtrent de samme tallene med motsatt fortegn brukes for å vise at menn ikke sliter med vold i hjemmet. Ikke viktig. Bare en observasjon hvor kjønn plutselig er både viktig og riktig å se på tydeligvis.

Så kan man jo sloss om 43-57 er så fryktelig som man vil ha det til.

Dette er jo helt tatt ut av sammenheng. Hvis man skal forske på forskjeller så er det vel ganske greit å få med så mange som mulig fra hvert kjønn når man skal drive forskning. Det endrer ikke at kun 20 % av nye grundere er kvinner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (23 minutter siden):

Jeg er mann og dette har skjedd meg også. Forklar gjerne hvordan dette er et unikt kvinneproblem.

Jeg har vært deltaker på politisk debatt hvor alle de andre partiene hadde sendt en mann, og de andre mannlige deltakerne gikk rundt og lette etter den mannlige  representanten fra mitt parti selv om jeg stod rett ved siden av dem. Det var såklart ikke en mannlig deltaker fra mitt parti, for partiet mitt hadde sendt meg som er kvinne. 

Jeg syns det egentlig er ganske skremmende at man ikke tar inn over seg de mekanismene som gjør seg  gjeldende i samfunnet, og hvordan man kan bryte dem. Dessverre så virker eneste måten man kan gjøre dette er med lovgivning, og selv da så går det vannvittig treigt framover pga normer og holdninger. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Kvinner klarer også det ja. Men de må kjempe desto hardere for å oppnå de samme tingene i arbeidslivet som det menn har. Jfr artikkelen Neffi la ut om grundere. 

Gründere er vel kanskej ikke representativt for arbeidslivet generelt, men greit nok. Du virker til ofte å sikte høyt for så og si at hele arbeidslivet er slik. Som da karriere ble bragt opp. De færreste har karrierer. De fleste har "bare" en jobb.

leticia skrev (1 time siden):

Du har sikkert rett i at man finner flest av de på andre enden av skalaen, altså at det er de som sliter med damer som må ha noe annet å skylde på enn seg selv. Men jeg vil tro at de som "puler alt og alle" som du sier, også har et ganske dårlig syn på damer, og at likestilling og likeverd ikke står så høyt i kurs hos dem. 

Da går du ut ifra at de som klager på feminisme klager på likestilling. Slik er det vel ikke. Derimot klager de vel heller på at feminimse fremmer ulikheter. Eller likhet der det passer dem selv men beholder ulikhetene der det går i deres egen favør. Så behøver man jo ikke gå inn i en feminismediskusjon her, men om man oppfatter det slik mmå man vel få lov til å klage på det.

Automatisk ta det til inntekt for at man klager på likestilling blir jo litt feil.

leticia skrev (1 time siden):

Ok, men da blir det mer som et anekdotisk bevis da. Din egen opplevelse og ikke fakta.

Fakta? Det høres ut som du er på utkikk etter fakta om hvordan feminister reagerer på kjekke menn da. Det blir vel litt i overkant da folk jo tross alt er individer. Det eneste jeg sier med det er at feminister ikke er immune mot dette på noen som helst måte. Snarere tvert imot er de ganske forutsigbare, og forutsigbare folk er de absolutt letteste å manipulere eller lure eller lyve til. Slik slike menn jo gjør for å få seg litt.

leticia skrev (1 time siden):

Den med minst penger i utgangspunktet taper ikke noe. Hvis man har ingen inntekt eller lav inntekt så vil omsorgspoengene dekke dette inn. Det er kun hvis man tjener mer enn det omsorgspoengene tilsvarer at man går i tap.

Men jeg forstår tankegangen, med at du mener de som har mye fra før likevel vil klare seg bra. Men saken er ikke om man skal klare seg bra eller ikke, men hvordan man kommer ut sammenliknet med andre som har den samme inntekten som man selv hadde før man valgte å gå hjemme.

Så du er ute etter at det å være hjemme ikke skal ha noen økonomisk innvirkning. Det tror jeg nok du må vente lenge på. Uansett hvem som er lengst hjemme.

leticia skrev (1 time siden):

Klart de ser på kjønn. Og hvis du leste artikkelen som ble lagt ut så ser man holdningen kvinner møter i forsamlinger. Hun ble hysjet på. Holdningene er der nok enda " kvinner skal ses, ikke høres"...

Som sagt, det har jeg blitt også. Jeg har blitt bedt om å holde tett selv der jeg har vært leid inn som konsulent nettopp i form av min ekspertise innen et visst felt.

Jeg ble ikke hysjet på da. Derimot lente prosjektlederen (han som leide meg inn) seg over bordet, så meg rett inn i øynene, og sa veldig sakte: "Du ... Jeg tror jeg heller hører på han med mere erfaring." Selv om han ikke hadde det altså. Det var derimot en han kjente fra før. Han kjente ikke meg.

Men ... nå hadde ikke jeg kjønnskortet å spille på da, så han fikk det som han ville siden det var han som betalte regningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 time siden):

Problemet her er ikke hersketeknikker, men antall kroner til å faktisk kunne realisere prosjekt. Det er ikke det samme som at både menn og kvinner opplever hersketeknikker. Det kan jo ansees som hersketeknikk å sidestille det egentlige problemet med ett helt annet. 

Litt sånn som å si at vi ikke kan prioritere psykriatien fordi veiene trenger oppgradering. Det er ingen enten/eller her. Ingen sammenheng. Så det blir irrelevant.

Det sto i artikkelen, og det var vanskelig å lese det som noe irrelevant basert på en oppfatning om kjønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Jeg har vært deltaker på politisk debatt hvor alle de andre partiene hadde sendt en mann, og de andre mannlige deltakerne gikk rundt og lette etter den mannlige  representanten fra mitt parti selv om jeg stod rett ved siden av dem. Det var såklart ikke en mannlig deltaker fra mitt parti, for partiet mitt hadde sendt meg som er kvinne. 

Jeg syns det egentlig er ganske skremmende at man ikke tar inn over seg de mekanismene som gjør seg  gjeldende i samfunnet, og hvordan man kan bryte dem. Dessverre så virker eneste måten man kan gjøre dette er med lovgivning, og selv da så går det vannvittig treigt framover pga normer og holdninger. 

Ja, folk kan være skikkelige rasshøl av og til. Det er nesten litt fristende å spørre hvilket år dette var.

Lenke til kommentar
leticia skrev (5 timer siden):

På meg så virker det som om du helt overser at kvinner har vært undertrykt i flere tusen år, og de holdninger som henger igjen derfra framdeles gjør seg gjeldende i samfunnet.

Tror jeg klarte å hoppe over denne. Med denne er det vel verdt å nevne at i Norge har menn hatt alminnelig stemmerett 15 år lengre enn kvinner. I dine tusen år er vel dette knapt en fis i et boblebad.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (29 minutter siden):

Gründere er vel kanskej ikke representativt for arbeidslivet generelt, men greit nok. Du virker til ofte å sikte høyt for så og si at hele arbeidslivet er slik. Som da karriere ble bragt opp. De færreste har karrierer. De fleste har "bare" en jobb.

Jo "høyere" man kommer opp i systemet, jo mer kommer de systematiske holdningene frem som er i hele arbeidslivet. 

 

fokkeslasken skrev (32 minutter siden):

Da går du ut ifra at de som klager på feminisme klager på likestilling. Slik er det vel ikke. Derimot klager de vel heller på at feminimse fremmer ulikheter. Eller likhet der det passer dem selv men beholder ulikhetene der det går i deres egen favør. Så behøver man jo ikke gå inn i en feminismediskusjon her, men om man oppfatter det slik mmå man vel få lov til å klage på det.

Automatisk ta det til inntekt for at man klager på likestilling blir jo litt feil.

I dag er dermed feministbegrepet del av flere ideologiske posisjoner, men felles står målsetninger om at menn og kvinner skal ha like rettigheter, muligheter og ansvar. 

https://snl.no/feminisme

Feminisme og likestilling er to sider av samme sak, og mange av de som klager på feminisme klager på likestilling ja. En person som vil ha likhet der det passer dem selv, og ulikhet der det ikke passer dem er altså dermed ikke en feminist. De som klager på feminisme / feminister retter dermed skytsen mot feil sted. 

fokkeslasken skrev (40 minutter siden):

Men ... nå hadde ikke jeg kjønnskortet å spille på da, så han fikk det som han ville siden det var han som betalte regningen.

- klart at man i noen tilfeller vil oppleve at man ikke blir "valgt", det opplever jo alle, også du. Men når det blir mer på systematisk nivå, og kun fordi man har et bestemt kjønn så blir det et samfunnsproblem i tillegg til et problem for det enkelte individet som har dette kjønnet. Det har selvfølgelig ingenting å gjøre med å "spille kjønnskort" når man påpeker disse strukturelle problemene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (39 minutter siden):

Ja, folk kan være skikkelige rasshøl av og til. Det er nesten litt fristende å spørre hvilket år dette var.

Jeg anså ikke dem som noen "rasshøl". Men at de hadde forventninger om roller i samfunnet, som også er det jeg påpeker enda er et problem. Hvis jeg ikke husker feil så var dette i 2007. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (49 minutter siden):

Tror jeg klarte å hoppe over denne. Med denne er det vel verdt å nevne at i Norge har menn hatt alminnelig stemmerett 15 år lengre enn kvinner. I dine tusen år er vel dette knapt en fis i et boblebad.

Nå inneholder tusener av år med undertrykkelse ganske mye mer enn stemmerett da. Spesielt synlig blir dette i religiøs sammenheng, som jo også har vært en sterkt bidragsyter, (eller man har hvertfall brukt religionen som et middel for å holde kvinner nede, med makt og skam). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (18 timer siden):

Jo "høyere" man kommer opp i systemet, jo mer kommer de systematiske holdningene frem som er i hele arbeidslivet.

Antagelse. Selv lener jeg meg mer mot at de har en tendens til å ville snakke om de tingene de selv vil ha. Da kommer gjerne de bedre betalte tingene lengre opp i systemet opp. At det er noe som bare nevnes for signaleffekt har jeg sett veldig lite til.

Eller tror du seriøst at det blir lettere for en kvinnelig snekker å ikke bli mobbet ut av jobben sin dersom det er flere kvinner i styrerommene?

leticia skrev (18 timer siden):

I dag er dermed feministbegrepet del av flere ideologiske posisjoner, men felles står målsetninger om at menn og kvinner skal ha like rettigheter, muligheter og ansvar. 

https://snl.no/feminisme

Feminisme og likestilling er to sider av samme sak, og mange av de som klager på feminisme klager på likestilling ja. En person som vil ha likhet der det passer dem selv, og ulikhet der det ikke passer dem er altså dermed ikke en feminist. De som klager på feminisme / feminister retter dermed skytsen mot feil sted.

Du kan ikke sloss med ordboken som våpen, for de som "sloss" mot dette i den virkelige verden sloss mot de holdninger de møter. Da fra folk som kaller seg feminister. Om du er enig i at de som sier slikt ikke egentlig er feminister er ikke av interesse. Det du gjør der nå er intet mer enn en "no true scotsman".

Du må akseptere at det finnes de som kaller seg feminister som er rene mannehatere, og de skriker høyt. Ser du bort i fra disse og tillegger de som klager på feminister at de bare klager på de moderate så tar du rett og slett ikke virkeligheten med i beregningen.

I tillegg så likestiller du egalitærer med feminister. Det er ikke det samme. Eller for å si det på en annen måte, dersom man som egalitær føler at man må ha slagside mot kvinner i så stor grad at man sågar begynner å kalle seg noe annet så burde det ringe en varselsklokke et sted.

Men for al del. Fortell meg gjerne om en sak noen som helst selvoppnevnt feminist sloss for som er til menns fortjeneste.

leticia skrev (18 timer siden):

- klart at man i noen tilfeller vil oppleve at man ikke blir "valgt", det opplever jo alle, også du. Men når det blir mer på systematisk nivå, og kun fordi man har et bestemt kjønn så blir det et samfunnsproblem i tillegg til et problem for det enkelte individet som har dette kjønnet. Det har selvfølgelig ingenting å gjøre med å "spille kjønnskort" når man påpeker disse strukturelle problemene. 

Nei, jeg var allerede valgt. Jeg var leid inn for å gjøre en jobb, jeg skrev timer for det, og situasjonen var et møte hvor vi detaljerte tekniske detaljer fra hver av partene. Dessverre hadde en annen en mening om det jeg var eksperten på, og da ble jeg overkjørt. Men jeg merker meg hvordan du forsøker nedspille denne hendelsen i motsetning til der hvor du kan skilte med ett tilfelle fra én artikkel og forsøker spille det opp som et systemisk problem.

Det jeg peker på her er at det er lett å spille kjønnskortet, og det gjøres ofte. Akkurat som...
- Vold mot kvinner i hjemmet. Menn er vel godt oppe på 40-tallet i antall prosent av de som opplever vold i hjemmet, men det er likevel frontet som et kvinneproblem.
- Kvinner kan ikke gå ute om kvelden uten frykt for liv og helse. Likevel, menn overfalles mer enn kvinner. Frontes som et kvinneproblem.
- Artikkelen her frontet at hun ble hysjet på som et kvinneproblem. Jeg sier at det skjer alle fra tid til annen. Frontes som et kvinneproblem.

Kjønnskortet spilles over en lav sko.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (18 timer siden):

Jeg anså ikke dem som noen "rasshøl". Men at de hadde forventninger om roller i samfunnet, som også er det jeg påpeker enda er et problem. Hvis jeg ikke husker feil så var dette i 2007. 

Ja, ikke sant? Du anså. Kanskje du skulle begynne å anse de som oppfører seg som rasshøl som nettopp dét i stedet for å skylde på andre ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (18 timer siden):

Nå inneholder tusener av år med undertrykkelse ganske mye mer enn stemmerett da. Spesielt synlig blir dette i religiøs sammenheng, som jo også har vært en sterkt bidragsyter, (eller man har hvertfall brukt religionen som et middel for å holde kvinner nede, med makt og skam). 

Jeg tror ikke dette stemmer. Tvert imot har både kvinner og menn blitt holdt nede av den til enhver tid rådende "elite". Om det er konger eller prester eller hva som helst. Tvert imot har kvinner og menn hjulpet hverandre gjennom disse tingene i årtusener. Denne segregeringen er uhyre ny, og har vært betraktelig mindre enn hva de verste feministene fremstiller det som.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Visste du forresten at for "kort" tid siden var det 4% stemmeberettigede i Oslo? Husker dessverre ikke årstallet. En gang i løpet av første halvdel av 1800-tallet tror jeg, men jeg kan huske noe feil på tiden. Uansett ... 4%. Man skal være mer enn bare litt forfordelt om man kaller det at menn hadde makten. Man kan vel også gå ut ifra at det ikke var flere i alle årtier og århundrer før dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig litt overraskende at det er sånn mtp hvor gode kvinner er til å snakke menn trill rundt. Jeg vil tro det er på selve businessiden det skorter litt, at de mangler erfaring og ferdigheter fra det virkelige liv. Av og til kan det være veldig brutalt der ute, men slik er verden. Sånn sett er det kanskje greit at kvinner får en ørliten smak av hvordan menn som regel har det, det meste er overhodet ikke enkelt. Når "pretty privilege" ikke funker lenger da er veien til klaging veldig kort. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke dette stemmer. Tvert imot har både kvinner og menn blitt holdt nede av den til enhver tid rådende "elite". Om det er konger eller prester eller hva som helst. Tvert imot har kvinner og menn hjulpet hverandre gjennom disse tingene i årtusener. Denne segregeringen er uhyre ny, og har vært betraktelig mindre enn hva de verste feministene fremstiller det som.

Vel, om man har skylappene på så ser man så klart ikke denne dynamikken.

https://snl.no/trolldomsprosessene - 75 % av disse var kvinner

 https://www.dagbladet.no/nyheter/religion-hindrer-likestilling/66092288

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...